15 Resipi Telur Mudah, Sedap Dan Kesukaan Semua Orang - Cahaya Hayati

14 Oct 2020

15 Resipi Telur Mudah, Sedap Dan Kesukaan Semua Orang

15 Resipi Telur Mudah, Sedap Dan Kesukaan Semua Orang. Assalamualaikum wbt & hi korang. Bila bekerja dari rumah ni, CH lebih suka masak resipi yang mudah, sedap dan kesukaan semua orang atau ahli keluarga. Satu menu pun kadang-kadang dah cukup untuk membuat kesayangan menambah nasi. Antara menu yang menjadi kesukaan ahli keluaga CH adalah telur. Masak lah resipi apa pun, confirm menu telur tetap menjadi pilihan dan paling cepat habis. Disebabkan itu, CH simpan di sini 15 resipi telur mudah, sedap dan menjadi kesukaan semua orang. 


15 Resipi Telur Mudah, Sedap Dan Kesukaan Semua Orang


15 Resipi Telur Mudah, Sedap Dan Kesukaan Semua Orang
15 Resipi Telur Mudah, Sedap Dan Kesukaan Semua Orang



#1  Resipi Sambal Telur Pecah


Sambal Telur Pecah,15 Resipi Telur Mudah, Sedap Dan Kesukaan Semua Orang, resipi telur, resipi telur mudah dan sedap, telur, telur ayam, resepi telur, resepi telur sedap
Sambal Telur Pecah


Bahan-bahan:

4 biji telur

2  labu Bawang besar - 1 labu di kisar bersama bawang putih. 1 labu di potong bulat.

2 ulas bawang putih - di kisar

2-3 sb cili kisar

minyak

gula

garam

bahan perasa

air asam


Cara-caranya:

1. Tumis bahan kisar sehingga naik bau. Masukkan 3 sudu cili kisar. Biarkan mendidih.

2. Masukkan telur sebiji sebiji. Biarkan seketika agar telur menjadi separuh masak sebelum terbalikkannya.

3. Terbalikkan telur untuk masakkan bahagian atas.

4. Masukkan bawang yang di potong bulat dan biarkan mendidih seketika.

5. Angkat dan dihidangkan bersama nasi panas.


#2  RESEPI TELUR PECAH HANCUR MELETOP


Sambal Telur Pecah Meletop,15 Resipi Telur Mudah, Sedap Dan Kesukaan Semua Orang, resipi telur, resipi telur mudah dan sedap, telur, telur ayam, resepi telur, resepi telur sedap
Sambal Telur Pecah Meletop


Bahan-bahan :

3 biji telur

4 s/mkn cili yg telah dikisar bersama dgn bawang merah & putih

3 s/mkn cili sos

1 s/mkn gula merah

2 s/mkn gula pasir

garam secukup rasa


Cara-caranya :

1. tumis cili kering hingga masak

2. masukkan cili sos

3. masukkan gula merah, gula pasir & garam

4. rasa dah meletop, pecah kan telur sebiji-sebiji dalam kuali, biarkan telur 1/2 masak, terbalikkan .. korang kaup manja telur tu dlm kuali baru jadi hancur-hancur tu

5. Angkat dan hidangkan dengan nasi panas.


#3  TELUR GORENG KICAP PEDAS


TELUR GORENG KICAP PEDAS,15 Resipi Telur Mudah, Sedap Dan Kesukaan Semua Orang, resipi telur, resipi telur mudah dan sedap, telur, telur ayam, resepi telur, resepi telur sedap
TELUR GORENG KICAP PEDAS


Bahan:

elur 4 biji

Sebiji Bawang besar dihiris halus*

Cili padi 7 biji dihiris*

Setengah biji Tomato dipotong dadu*

Kicap*

4 biji Limau kasturi dibelah 2

Minyak untuk menggoreng


Caranya :

Goreng telur. Angkat dan letak dalam pinggan.

Campurkan semua bahan bertanda bintang* dan kicap, di dalam bekas lain. Perah sedikit limau kasturi.

Tuangkan di atas telur yang siap digoreng tadi. Siap!


#4  Sup Telur


Sup Telur,15 Resipi Telur Mudah, Sedap Dan Kesukaan Semua Orang, resipi telur, resipi telur mudah dan sedap, telur, telur ayam, resepi telur, resepi telur sedap
Sup Telur


Bahan:

3 biji telur

1 biji bawang besar/ merah sederhana besar

2 ulas bawang putih

1/2 biji cili besar

1 cube ayam maggi

suhun

daun bawang

2-3  cawan air

minyak untuk menumis

garam secukupnya


Caranya:


Tumis bawang merah, bwg putih dan cili besar potong

Masukkan air

Masukkan 1 cube ayam knorr

Bila mendidih pecahkan telur sebiji sebiji

Masukkan garam dan adjust rasa

Bila telur masak, masukkan suhun (rendam dulu 10 minit)

Masukkan daun bawang

Tutup api


#5  KARI TELUR AYAM


Kari Telur, Gulai telur,15 Resipi Telur Mudah, Sedap Dan Kesukaan Semua Orang, resipi telur, resipi telur mudah dan sedap, telur, telur ayam, resepi telur, resepi telur sedap
Kari Telur Ayam


6 biji telur – rebus dulu kemudian kupas kulitnya


BAHAN-BAHAN

bunga cengkeh

kayu manis

bunga lawang

rempah kari daging

kerisik

santan - terpulang pada citarasa kepekatan kuah kari

Garam

Air- ikut citarasa nk kuah pekat &bny mana


Bahan dikisar/ ditumbuk

bawang merah

bawang putih

halia


Caranya:


Bahan yg ditumbuk tadi digaul dgn rempah dlm satu mangkuk dan dibancuh dgn sedikit air.

Panaskan minyak dan tumis kayu manis, bunga lawang dan cengkih hingga naik bau...

Kemudian masukkan campuran rempah tadi yg digaul dgn bahan yg ditumbuk..

Biar sampai garing dan naik minyak. Lps tu , masukkan santan tadi..masukkan air utk ikut tahap kepekatan yg dikehendaki..

Masukkan kerisik ..gaul bagi sebati ..

Akhir sekali masukkan telur ayam rebus tadi.masak hingga mendidih. Kemudian masukkan garam secukup rasa.Tutup api dan sedia dihidangkan


#6 TELUR GORENG SAMBAL KICAP PEDAS


15 Resipi Telur Mudah, Sedap Dan Kesukaan Semua Orang, resipi telur, resipi telur mudah dan sedap, telur, telur ayam, resepi telur, resepi telur sedap


Bahan :

Telur 4 biji

Sebiji Bawang besar dihiris halus*

Cili padi 7 biji dihiris*

Setengah biji Tomato dipotong dadu*

Kicap*

4 biji Limau kasturi dibelah 2

Minyak untuk menggoreng


Caranya :

Goreng telur. Angkat dan letak dalam pinggan.

Campurkan semua bahan bertanda bintang* dan kicap, di dalam bekas lain. Perah sedikit limau kasturi.

Tuangkan di atas telur yang siap digoreng tadi.

Siap!


#7 KURMA TELUR


kurma telur,15 Resipi Telur Mudah, Sedap Dan Kesukaan Semua Orang, resipi telur, resipi telur mudah dan sedap, telur, telur ayam, resepi telur, resepi telur sedap
Kurma Telur


Bahan:

10biji telur -rebus

2paket kecil rempah kurma

5ulas bawamg putih (hiris)

1labu bawang merah besar -hiris besar)

1inci halia

2biji tomato (optional)

1biji lobak merah

Kulit kayu manis

Buah pelaga

Bunga lawang

Air asam sikit

Garam secukup rasa

Air secukupnya


Caranya:

Tumis bawang putih, bawang merah, halia, kulit kayu manis, buah pelaga, bunga lawang sampai naik bau...masukkan rempah kurma yg telah dibancuh dgn air ...tumis sampai pecah minyak.

Masukkan air asam, dan air sedikit demi sedikit, kacau hingga sebati. Masukkan kentang, lobak, msak sehingga empuk. Masukkan telur, cili merah, tomato, dan garam secukup rasa ..lepas tu adjust lah kuah dia nk pekat @ cair 


#8  TELUR MASAK SOS


Telur masak sos,15 Resipi Telur Mudah, Sedap Dan Kesukaan Semua Orang, resipi telur, resipi telur mudah dan sedap, telur, telur ayam, resepi telur, resepi telur sedap
Telur masak sos


Bahan: 

2 biji bawang besar dihiris kasar

3-4 inci halia dihiris kasar

3-4 sudu makan cili kering kisar

Sos tomato Kimball(lebih Dr sos cili UTK gantikan asam jawa)

Sos cili Life(kuantiti sikit dari sos tomato)

Kicap manis Life(4-5sudu makan)

Sedikit air

Telur goreng

Minyak menumis

1 tin kecil kacang peas(x perlu buang air)


Caranya:

Panaskan minyak

Tumiskan cili kering kisar hingga masak dan pecah minyak

Masukkan SEPARUH kuantiti bawang besar hiris dan halia hiris

Kacau hingga bawang layu

Masukkan semua sos dan kicap bersama sedikit air

Masak hingga mendidih

Masukkan baki bawang besar dan kacang peas

Kacau rata..

Masukkan telur goreng renihkan seketika..

Dan siappp!


#9  Telur Bistik

Telur Bistik,15 Resipi Telur Mudah, Sedap Dan Kesukaan Semua Orang, resipi telur, resipi telur mudah dan sedap, telur, telur ayam, resepi telur, resepi telur sedap
Telur Bistik


Bahan Dan Caranya:


Untuk telur dadar : Pecahkan telur + garam + daging ayam potong dadu yg dh digoreng terlebih dahulu (sy guna daging burger). Gorengkan telur mcm biasa.

Utk kuah : Tumiskan bwg putih cincang dan bwg holland potong dadu. Dah layu, masukkan sos cili dan sos tomato. Tambah air.

Tambah cili padi ketuk, sayur (bunga kobis + carot + celery + capsicum)

Perasakan dgn garam.

Dah siap kuah, tuang atas telur dadar tu. Tabur daun sup daun bwg 

*nak kuah lebih, tambah air lebih, cili sos dgn cili tomato lebih.



#10  Telur bungkus ala thai


Telur bungkus ala thai,15 Resipi Telur Mudah, Sedap Dan Kesukaan Semua Orang, resipi telur, resipi telur mudah dan sedap, telur, telur ayam, resepi telur, resepi telur sedap
Telur bungkus ala thai



Bahan:

2 biji telur
100gm isi ayam @ daging ( dicincang)
2 ulas bawang putih
1 ulas bawang besar ( dihiris nipis)
1 biji tomato ( dibelah 6 )
1 camb kacang peas
2 camb sas tomato
1 camb sos tiram
garam secukup rasa
daun ketumbar ( dipotong 1 inci )


Cara:

Telur dipukul dan digoreng dadar. Ketepikan.

Tumis bawang putih sehingga kekuningan kemudian masukkan isi ayam @ daging.

Setelah masak masukkan sos tomato,sos tiram, garam,bawang besar masak sehingga bawang layu.

Masukkan tomato dan kacang peas , masak sebentar kemudian angkat dan diletakkan ke atas telur dadar.

Letakkan daun ketumbar dan bungkus telur berbentuk empatsegi.

Sedia dihidang


#11  Sambal Tumis Telur


Sambal Tumis Telur,15 Resipi Telur Mudah, Sedap Dan Kesukaan Semua Orang, resipi telur, resipi telur mudah dan sedap, telur, telur ayam, resepi telur, resepi telur sedap
Sambal Tumis Telur


Bahan bahan:

5 ulas bawang merah
3 ulas bawang putih
1 biji bawang besar - hiris
3-4 sb cili kisar
Sedikit belacan
Garam
Gula
Air asam jawa
Telur - rebus, kupas & goreng

Cara cara:

Panaskan minyak. Tumis bawang merah dan bawang putih yang dimesin sehingga garing dan wangi.

Masukkan cili kisar dan goreng dengan api perlahan sehingga betul betul garing. Masukkan gula terlebih dahulu supaya sambal berwarna merah cantik. Masukkan garam, belacan dan air asam jawa. Kalau terlalu pekat, tambahkan air sedikit demi sedikit.

Kemudian masukkan bawang besar yang dihiris. Akhir sekali masukkan telur rebus yang telah digoreng. Sesuaikan rasa dan kepekatan

Angkat dan hidangkan panas panas dengan nasi lemak atau nasi putih atau nasi minyak.


#12  Parpu Telur 


Parpu telur,15 Resipi Telur Mudah, Sedap Dan Kesukaan Semua Orang, resipi telur, resipi telur mudah dan sedap, telur, telur ayam, resepi telur, resepi telur sedap
Parpu Telur


Bahan:

2 cawan parpu (dhal)
4 biji telur
1 batang serai
1 sb jintan manis serbuk
1 sb jintan putih serbuk
1sk kunyit serbuk
RM2 santan
Air untuk rebus parpu
garam secukupnya

Bahan Tumis Darat:

3-5 tangkai daun kari
5 biji cili kering
1 biji bawang besar - diracik halus
minyak untuk menumis


Caranya:

Rebus parpu sehingga empuk dan sedikit hancur. 

Masukkan serai, kunyit , jintan manis dan jintan putih. kacau rata dan biarkan ia mendidih. 

Masukkan santan. Kacau rata dan biarkan ia mendidih dengan api sederhana. 

Masukkan garam secukupnya. Gaul rata. 

Untuk masukkan telur, biarkan kuah mendidih dengan api sederhana. Masukkan telur satu persatu sehingga habis. Jangan kacau sehingga telur masak sepenuhnya. 

Sementara tunggu telur masak, tumis bahan tumis sehingga keperangan dan berbau wangi. Bila dah perang dan wangi, tutup api kuali dan api parpu. 

Tuangkan bahan tumis kedalam parpu. Terus tutup periuk parpu untuk memberi aroma dan rasa sedap pada parpu. 

Kacau rata sebelum hidang. 

Masukkan dalam bekas sebelum hidang dengan lauk pauk yang lain. 


#13 Rasam Telur


Rasam Telur,15 Resipi Telur Mudah, Sedap Dan Kesukaan Semua Orang, resipi telur, resipi telur mudah dan sedap, telur, telur ayam, resepi telur, resepi telur sedap
Rasam Telur



Bahan-Bahan:

5 Biji Telur (Boleh juga guna ikan talang masin)
1 sudu teh jintan putih biji (Tumbuk)
1/2 sudu teh jintan manis biji (Tumbuk)
1/2 sdt lada hitam (Tumbuk)
2 ulas bawang putih (Tumbuk)
4 ulas bawang merah (Tumbuk)
2-3 tangkai cili kering (potong dlm 1 inci)
1-2 tangkai daun kari
2 ulas bawang merah (mayang halus)
1/2 sudu besar pati asam jawa (atau secukup rasa)
1/2 kiub pati ayam
Sedikit serbuk kunyit (untuk bagi nampak yellowish sket)
Air secukupnya
Garam secukup rasa
Minyak


Cara-Cara

Tumis hirisan bawang merah hingga garing, masukkan daun kari dan juga cili kering.Tumis sekejap hingga nak bau.

Masukkan bahan kisar/tumbuk tumis hingga pecah minyak dan naik bau.

Masukkan semua bahan kecuali telur.Setelah kuah mendidih,pecahkan telur sebiji demi sebiji ke dalam kuah.

Biarkan sehingga telur masak dan kuning telur set (keras sedikit)

Seimbangkan rasa. Tambah garam/gula/perasa (jika perlu).

Dah siap.Tutup api. 

Mmg sesuai dihidangkan dengan nasi putih,ikan masin dan papadom..



#14 Telur Rebus Air Asam


Telur rebus air asam,15 Resipi Telur Mudah, Sedap Dan Kesukaan Semua Orang, resipi telur, resipi telur mudah dan sedap, telur, telur ayam, resepi telur, resepi telur sedap
Telur Rebus Air Asam



Bahan:

Cili api
Bawang besar
Tomato
Asam jawa
Garam secukup rasa
Air
Telur

Cara-cara:

1. Rebus beberapa biji telur.

2. Hiris cili api, bawang besar dan tomato. Kemudian masukkan bahan hirisan tadi bersama air asam jawa. Perasakan dengan garam dan masukkan telur rebus.

*Biarkan 15 minit bagi meresap semua bahan di atas.


#15 Telur Masak Kicap Mudah Dan Sedap 



Telur Masak Kicap,15 Resipi Telur Mudah, Sedap Dan Kesukaan Semua Orang, resipi telur, resipi telur mudah dan sedap, telur, telur ayam, resepi telur, resepi telur sedap
Telur masak kicap




Bahan

3-5 biji telur ayam yang di basuh ( ikut bilangan ahli keluarga)
1 labu bawang besar - di potong bulat/ separa bulat
5 biji cili padi - di belah
1 biji cili besar merah - di potong 
1 sudu besar cuka 
5 sudu besar kicap manis
Minyak


Caranya

Telur di goreng terlebih dahulu. boleh garing atau separa masak. Ikut suka hatilahh..

Minyak goreng telur tadi di gunakan semula. 

Tumis bawang besar, cili padi dan cili merah sehingga terbau wangi bawang.

Tambah kicap dan cuka. Masak sehngga mendidih. 

Angkat dan curahkan ke atas telur.

Siap untuk di hidang.

No comments:

Post a comment