July 2020 - Cahaya Hayati

23 Jul 2020

Brownies Kedut Cheewy Mudah Dan Sedap Sukatan Cawan

July 23, 2020 0
Brownies Kedut Cheewy Mudah Dan Sedap Sukatan Cawan
Brownies Kedut Cheewy Mudah Dan Sedap Sukatan Cawan. Kejadian hari minggu lepas sebab anak-anak minta CH buatkan kek coklat tapi bahan tak cukup. Maka terjadilah brownies kedut cheewy mudah dan sedap sukatan cawan untuk anak-anak. 

Brownies Kedut Cheewy Mudah Dan Sedap Sukatan Cawan ,Brownies, brownies kedut, resipi brownies kedut, resipi brownies moist, resipi brownies kedut cheewy, cara buat brownies kedut, brownies mudah sedap
Brownies Kedut Cheewy Mudah Dan Sedap Sukatan Cawan 

CH buat brownies sebab ia adalah kek yang senang dan tak perlu menggunakan mixer. Just kacau/ pukul manja-manja dengan senduk dah boleh jadi. Bahan tak perlu kembang bagai... Bagi yang baru nak cuba-cuba buat kek tu, boleh la buat brownies. In sha Allah nanti akan ada request lagi dari anak-anak dan keluarga. Anak-anak CH, kalau boleh nak kek tu sentiasa ada dalam peti ais. Cuma CH ja tak buat sebab nak jaga gula dan kesihatan keluarga. Sekali sekala CH layankan juga... 

Brownies Kedut Cheewy Mudah Dan Sedap Sukatan Cawan 


Resipi Brownies Kedut Cheewy Mudah dan sedap ini adalah dari Usahawan kek Ina Azlina. Cuma caranya ada yang CH pandai-pandai sendiri. Nak tahu, kena baca sampai habis la... 

Bahan A ( sukatan utk loyang 7x7 )  :

1 1/4 coklat masakan
3 sb serbuk koko
1/2 ketul butter

Caranya: 

Satukan semua bahan di atas dalam mangkuk. Cairkan dengan kaedah double boil. 

Brownies, brownies kedut, resipi brownies kedut, resipi brownies moist, resipi brownies kedut cheewy, cara buat brownies kedut, brownies mudah sedap

Brownies, brownies kedut, resipi brownies kedut, resipi brownies moist, resipi brownies kedut cheewy, cara buat brownies kedut, brownies mudah sedap

Brownies, brownies kedut, resipi brownies kedut, resipi brownies moist, resipi brownies kedut cheewy, cara buat brownies kedut, brownies mudah sedap

CH tak guna kaedah double boil, CH just masukkan dalam microwave selama 2 minit. Keluarkan dan gaul sebati seperti gambar di atas. Ketepikan 


Bahan B : 

3 biji telur gred B
1 cawan gula perang
Sedikit esen vanilla
1 1/4 cawan tepung naik sendiri

Caranya:

Satukan telur, gula dan esen vanilla dalam bekas. Kacau / pukul  sehingga gula hancur sepenuhnya.

Brownies, brownies kedut, resipi brownies kedut, resipi brownies moist, resipi brownies kedut cheewy, cara buat brownies kedut, brownies mudah sedap


Masukkan bahan A dan gaul rata.

Masukkan tepung. Gaul rata.

Brownies, brownies kedut, resipi brownies kedut, resipi brownies moist, resipi brownies kedut cheewy, cara buat brownies kedut, brownies mudah sedap

Brownies, brownies kedut, resipi brownies kedut, resipi brownies moist, resipi brownies kedut cheewy, cara buat brownies kedut, brownies mudah sedap


Lapik loyang dengan baking paper. Masukkan adunan. CH tak lapik sebab malas nak keluar ke kedai. CH hanya sapu loyang dengan butter supaya kek tak melekat.

Brownies, brownies kedut, resipi brownies kedut, resipi brownies moist, resipi brownies kedut cheewy, cara buat brownies kedut, brownies mudah sedap

Panaskan oven dan bakar adunan dalam suhu 170 hingga 180 selama 40 minit. Bergantung kepada oven korang la... 

Brownies, brownies kedut, resipi brownies kedut, resipi brownies moist, resipi brownies kedut cheewy, cara buat brownies kedut, brownies mudah sedap

Dah masak, renggangkan pintu oven dan biar brownies sejuk dalam oven. Teknik ini supaya brownies menjadi kedut seribu dengan sendirinya. 

Brownies, brownies kedut, resipi brownies kedut, resipi brownies moist, resipi brownies kedut cheewy, cara buat brownies kedut, brownies mudah sedap

Bila dah sejuk, korang letak la topping kesukaan korang seperti nutella atau topping coklat. CH tak legal sebab brownies dah kaya dengan rasa coklat. 

Brownies, brownies kedut, resipi brownies kedut, resipi brownies moist, resipi brownies kedut cheewy, cara buat brownies kedut, brownies mudah sedap


Sedia untuk di makan. 


14 Jul 2020

RESEPI CHAR KOAY TEOW PULAU PINANG LENGKAP DENGAN PES CHAR KOAY TEOW DAN CILI JERUK

July 14, 2020 0
RESEPI CHAR KOAY TEOW PULAU PINANG LENGKAP DENGAN PES CHAR KOAY TEOW DAN CILI JERUK
RESEPI CHAR KUEY TEOW PULAU PINANG LENGKAP DENGAN PES CHAR KOAY TEOW DAN CILI JERUK. Anak-anak CH memang suka makan char koay teow atau koay teow goreng. Boleh dikatakan tiap-tiap minggu memang akan beli. Bila beli tu terasa duit keluar laju ja sebab harga char koay teow dah naik jadi RM5 sepinggan/ sebungkus. Dulu RM3.50 - RM 4.00 saja... Disebabkan CH nak berjimat untuk penuhkan tabung kabinet dapur, meja study dan wardrobe.. So, CH google la resipi char kuey teow Pulau Pinang lengkap dengan pes char koay teow dan cili jeruk. Simpan di sini dulu. Nanti weekend atau bila free baru CH buat pes char koay teow tu dan simpan dalam peti sejuk. Bila nak guna, kita ambil dan masak ja.


RESEPI CHAR KUEY TEOW PULAU PINANG LENGKAP DENGAN PES CHAR KOAY TEOW DAN CILI JERUK


RESEPI CHAR KUEY TEOW PULAU PINANG LENGKAP DENGAN PES CHAR KOAY TEOW DAN CILI JERUK, resipi char koay teow, char koay teow mudah dan sedap, koay teow mudah dan sedap, mudahnya masak char koay teow, resepi char koay teow , buat sendiri char koay teow, pes char koay teow, resipi pes char koay teow, resipi cili jeruk, cili jeruk, cara buat cili jeruk, sedapnya cili jeruk, mudahnya buat cili jeruk sendiri, cili, jeruk cili, resipi mudah cili jeruk, penang char kuey teow,
Resepi Char Koay Teow Pulau Pinang Lengkap dengan pes char koay teow dan cili jeruk


Bahan-Bahan 

- 1 kg. kuey teow.
- 7 biji telur.
- 300gm taugeh.
- 250 gm daun kucai
-1/2 kilo udang besar segar bersaiz " A".
- 250 gm Cili giling.
- 5 ulas bawang putih (kupas kulitnya dan ditumbuk kasar/crush dan masukan dalam cili boh).
- 1 cawan minyak masak.
- Sos dan cili jeruk yang kita telah sediakan (rujuk resipi di bawah)


CARA-CARA PENYEDIAAN:

1. Bersihkan udang. Jangan buang kepala dan kulit. Cuma gunting sesungut dikepalanya.

2. Daun kucai dibersihkan dan potong sepanjang 1 inci.

3. Taugeh dibasuh bersih.

4. Panaskan kuali dengan api yang paling keras, apabila kuali mula panas masukkan 2-3 sudu besar minyak masak.Bila minyak panas,masukkan udang sebanyak tiga ekor dan goreng cuma 15- 20 saat saja. Bila kulit udang bertukar warna kemerahan segera keluarkan udang dan asingkan. Matikan api dapur. Minyak goreng udang tadi biarkan dalam kuali..

5. Panaskan kembali kuali, bila minyak mula panas dalam kuali... masukkan 1 sudu kecil cili giling (kepedasan terpulang pada rasa anda) - tumiskan.

6. Apabila cili mula pecah minyak, masukkan segenggam mee kuey teow, sedikit taugeh dan sedikit daun kucai. Jangan biarkan taugeh dan kucai anda melecur dalam proses ini. Masakan perlu pantas dengan api dapur yang keras cuma 3-5 saat sudah mencukupi untuk proses ini.

7. Terus masukkan 2 senduk pes (berkuah lebih) yang telah sediakan ke dalam kuali . Pecahkan telur dan masukkan ke dalam kuali. Apabila telur putih mula menujukkan tanda masak, segera matikan api dapur dan keluarkan kuali dan tuang char kuoy teow kedalam pingan hidang tersedia.

8. Hiaskan diatas char koay teow anda dengan udang goreng tadi dan juga cili jeruk untuk menambahkan kelazatan. Jangan lupa baca komen mamak haji yea.


PENYEDIAAN PES / KICAP ATAU KUAH CHAR KUOY TEOW PULAU PINANG


Bahan-Bahan:

2 liter air panas (setelah mendidih).
1 cawan gula pasir.
3 sudu besar perasa makanan (Aji No Moto).
250 ml (1 cawan) Kicap cair masakan cina.
125 ml (1/2 cawan) Kicap sos ikan berjenama gambar Ikan.
250 ml (1 cawan) Kicap sos ikan berjenama gambar Sotong.

Caranya: 

Adunkan rata semua bahan-bahan tersebut dalam sebuah bekas sehingga gula larut. Pes anda telah sedia.

Anda boleh tambah sos tiram tapi awas dengan kemasinan pes anda yea, maka anda perlu selaraskan bahan-bahan. Anggaran kuantiti bahan-bahan diberikan adalah sebagai panduan untuk perniagaan.

Pes ini digunakan dalam anggaran satu senduk/ 1/2 cawan untuk 1 genggam mee kuoy teow. Anda perlu cuba dulu..berapa anggaran pes yang anda perlukan dengan kuantiti masakan anda. Selebihnya anda boleh simpan dipeti sejuk..boleh gunakan untuk bee hoon goreng biasa atau mee kuning. Anda juga boleh menyediakan Kuoy teow goreng yg kering.

Resepi Jeruk Cili Hijau Muda


RESEPI CHAR KUEY TEOW PULAU PINANG LENGKAP DENGAN PES CHAR KOAY TEOW DAN CILI JERUK, resipi char koay teow, char koay teow mudah dan sedap, koay teow mudah dan sedap, mudahnya masak char koay teow, resepi char koay teow , buat sendiri char koay teow, pes char koay teow, resipi pes char koay teow, resipi cili jeruk, cili jeruk, cara buat cili jeruk, sedapnya cili jeruk, mudahnya buat cili jeruk sendiri, cili, jeruk cili, resipi mudah cili jeruk, penang char kuey teow,
Jeruk Cili Hijau Muda


Bahan-Bahan:

250 gm cili hijau muda.
1 cawan cuka.
4 sudu besar gula.
1/2 sudu kecil garam.
2 cawan air untuk masak cili.


CARA MENYEDIAKAN:

Cili hijau dibasuh dan dipotong (cross cut) mengikut size ketebalan yang dikehendaki. Di rendam dalam air kapur ( sedikit kapur masakan dilarutkan dalam air)..selama 1-2 jam untuk mendapatkan keranggupan dan kekentalan cili. Bersihkan dengan dgn air sekurang-kurangnya 3 X kali sebelum digunakan.

Masak 2 cawan air sehingga mendidih. Bila air mendidih, tutup api dapur.Masukkan cili dalam bekas air mendidih dan kacau rata. Proses perlu buat cepat dalam 20-30 saat saja. Angkat cili dan toskan cili di dalam penapis. Buang air digunakan tadi.

Masukkan Cuka, gula dan garam, dalam bekas stainless steel di atas api dapur yang kecil. Jangan sampai mendidih pulak..suhu yang diperlukan cuma 60-70 darjah centigrade atau cuma nak larutkan garam dan gula dalam cuka. Tutup api dan masukkan potongan cili anda ke dalam campuran air cuka tersebut. Dalam 30-45 minit cili jeruk anda boleh digunakan. Yang berlebihan kita perlu simpan dalam peti sejuk. boleh gunakan selama 1 bulan. Perlu di simpan dipeti sejuk kerana kita tidak gunakan pengawet penghalang kulat.


7 Jul 2020

Kek Pisang Coklat Mudah Dan Sedap Hanya Menggunakan Sukatan Cawan Dan Blender

July 07, 2020 0
Kek Pisang Coklat Mudah Dan Sedap Hanya Menggunakan Sukatan Cawan Dan Blender
Kek Pisang Coklat Mudah Dan Sedap Hanya Menggunakan Sukatan Cawan Dan Blender. Assalamualaikum wbt & hai korang. Semoga yang baik-baik saja untuk korang, dipermudahkan urusan dan dimurahkan rezeki. CH cuti hari ni sempena Penang Heritage Day. Tapi urusan rumah dan anak-anak banyak.. Umpama tak cuti lah jugak. Sekejap ke sana sekejap ke sini. Hahaha... CH ni bukan boleh stress stress sebab bila stress saja otak CH automatik nak makan yang sedap-sedap, manis, sejuk dan lemak berkrim. Pastu menyesal. Hahaha... Cerita pasal stress nak mengemas sebab ular masuk rumah aka bilik tidur CH terus CH buat kek pisang coklat mudah dan sedap menggunakan sukatan cawan dan blender. Bila dah masak, makan time panas-panas tu rasa nikmat ja. Hilang stress. Barulah boleh mengemas rumah. 

Kek Pisang Coklat Mudah Dan Sedap Hanya Menggunakan Sukatan Cawan Dan Blender


Kek Pisang Coklat Mudah Dan Sedap Hanya Menggunakan Sukatan Cawan Dan Blender. kek pisang mudah dan sedap, kek pisang coklat, kek pisang, kek pisang, resipi kek pisang, resepi kek pisang, kek pisang mudah dan sedap sukatan cawan, cara buat kek pisang, kek pisang coklat sukatan cawan dan kisar guna blender, resipi kek sukatan cawan dan guna blender, resipi kek mudah dan sedap, cara buat kek pisang, resipi kek pisang langkah demi langkah, bahan untuk buat kek pisang, kek mudah dan sedap, kek kesukaan anak-anak, pisang, resipi pisang mudah dan sedap, sedapnya kek pisang,
Kek Pisang Coklat Mudah Dan Sedap Hanya Menggunakan Sukatan Cawan Dan Blender


Kek pisang coklat ni CH buat sebab kebetulan ada pisang kat rumah. Tak pandai baking tapi lebih banyak follow resipi yang di kongsi diblog. Nampak resipi senang memang CH akan cuba. Tambah-tambah lagi resipi yang menggunakan sukatan cawan. Kalau yang menggunakan sukatan gram tu, CH malas walaupun ada penimbang kat rumah. Lagi suka kalau resipi tu guna blender ja. Senang kata, humban saja semua bahan dalam blender pastu blend sekejap, dah siap blend terus masukkan dalam loyang. Pastu masukkan dalam oven. Senangkan... Lagi senang kalau korang ada Thermomix. Hihi.

Resipi Kek Pisang Coklat ni CH dapat dari blog Fiza's Cooking . CH kongsi di sini sebab CH sendiri dah cuba dan memang sedap. 

Kek Pisang Coklat Mudah Dan Sedap


Bahan A
5 biji pisang 
4 biji telur 
1 cawan minyak masak / minyak sayuran 
1 cawan gula
1 sudu teh esen vanilla (saya tambah)


Bahan B
1 1/2 Cawan tepung gandum 
1 sudu teh soda bikarbonate
1 sudu teh cream of tartar

Bahan C
 1/2 Cawan serbuk koko


Caranya:

Kisar semua bahan A dengan blender dan tuang ke dalam sebuah mangkuk besar.

Kek Pisang Coklat Mudah Dan Sedap Hanya Menggunakan Sukatan Cawan Dan Blender. kek pisang mudah dan sedap, kek pisang coklat, kek pisang, kek pisang, resipi kek pisang, resepi kek pisang, kek pisang mudah dan sedap sukatan cawan, cara buat kek pisang, kek pisang coklat sukatan cawan dan kisar guna blender, resipi kek sukatan cawan dan guna blender, resipi kek mudah dan sedap, cara buat kek pisang, resipi kek pisang langkah demi langkah, bahan untuk buat kek pisang, kek mudah dan sedap, kek kesukaan anak-anak, pisang, resipi pisang mudah dan sedap, sedapnya kek pisang,

Ayak bahan B dan campurkan dengan bahan A. Kacau dengan dengan whisk.

Kek Pisang Coklat Mudah Dan Sedap Hanya Menggunakan Sukatan Cawan Dan Blender. kek pisang mudah dan sedap, kek pisang coklat, kek pisang, kek pisang, resipi kek pisang, resepi kek pisang, kek pisang mudah dan sedap sukatan cawan, cara buat kek pisang, kek pisang coklat sukatan cawan dan kisar guna blender, resipi kek sukatan cawan dan guna blender, resipi kek mudah dan sedap, cara buat kek pisang, resipi kek pisang langkah demi langkah, bahan untuk buat kek pisang, kek mudah dan sedap, kek kesukaan anak-anak, pisang, resipi pisang mudah dan sedap, sedapnya kek pisang,

Asingkan setengah adunan kedalam sebuah mangkuk. Masukkan serbuk koko kedalam satu adunan dan kacau.

Lapiskan adunan kek berselang-seli untuk mendapatkan corak berbelang.

Kek Pisang Coklat Mudah Dan Sedap Hanya Menggunakan Sukatan Cawan Dan Blender. kek pisang mudah dan sedap, kek pisang coklat, kek pisang, kek pisang, resipi kek pisang, resepi kek pisang, kek pisang mudah dan sedap sukatan cawan, cara buat kek pisang, kek pisang coklat sukatan cawan dan kisar guna blender, resipi kek sukatan cawan dan guna blender, resipi kek mudah dan sedap, cara buat kek pisang, resipi kek pisang langkah demi langkah, bahan untuk buat kek pisang, kek mudah dan sedap, kek kesukaan anak-anak, pisang, resipi pisang mudah dan sedap, sedapnya kek pisang,
Corak belang CH tak berapa nak menjadi...

Kek Pisang Coklat Mudah Dan Sedap Hanya Menggunakan Sukatan Cawan Dan Blender. kek pisang mudah dan sedap, kek pisang coklat, kek pisang, kek pisang, resipi kek pisang, resepi kek pisang, kek pisang mudah dan sedap sukatan cawan, cara buat kek pisang, kek pisang coklat sukatan cawan dan kisar guna blender, resipi kek sukatan cawan dan guna blender, resipi kek mudah dan sedap, cara buat kek pisang, resipi kek pisang langkah demi langkah, bahan untuk buat kek pisang, kek mudah dan sedap, kek kesukaan anak-anak, pisang, resipi pisang mudah dan sedap, sedapnya kek pisang,
Gunakan lidi untuk membentuk corak di atas kek..

Masukkan adunan kedalam loyang dan bakar pada suhu 180'c dan bakar selama 45minit atau sehingga masak (bergantung kepada oven masing-masing).

Kek Pisang Coklat Mudah Dan Sedap Hanya Menggunakan Sukatan Cawan Dan Blender. kek pisang mudah dan sedap, kek pisang coklat, kek pisang, kek pisang, resipi kek pisang, resepi kek pisang, kek pisang mudah dan sedap sukatan cawan, cara buat kek pisang, kek pisang coklat sukatan cawan dan kisar guna blender, resipi kek sukatan cawan dan guna blender, resipi kek mudah dan sedap, cara buat kek pisang, resipi kek pisang langkah demi langkah, bahan untuk buat kek pisang, kek mudah dan sedap, kek kesukaan anak-anak, pisang, resipi pisang mudah dan sedap, sedapnya kek pisang,
Dah siap.. 

Bila dah masak, buka pintu oven sedikit agar wap panas keluar. 

Potong dan hidangkan dengan teh atau kopi panas. 

6 Jul 2020

Terima Kasih JPAM Kulim

July 06, 2020 0
Terima Kasih JPAM Kulim
Terima Kasih JPAM Kulim. Cerita semalam. Semalam merupakan hari untuk kemas, membasuh dan lain-lain lagi selepas tinggalkan rumah selama 3 hari 2 malam. Tak sangka ada tetamu yang tak diundang datang mendiami rumah kami. Nasib baiklah suami yang berada atas katil ternampak. Suami habaq kat CH yang ada ular dalam bilik kami tapi CH tak percaya sebab setakat yang CH tau hanya ada tikus saja. Ingatkan ekor tikus. Tanya suami kat mana, dia kata kat belakang almari. Dengan berbekalkan batang mop, CH tolak almari baju... Memang betul ada ular tapi anak ular. Masih kecil dan CH tak confirm ular apa masa tu. 

JPAM Kulim, ular tedung, ular tedung hitam, bisa ular tedung hitam, kesan patukan ular tedung hitam, jpam tangkap ular, ular, ular dalam rumah,
Nampak ekor saja..


Panggil adik CH, sebab dia pernah join JPAM masa duduk kampung dulu. Dia kata dia tak berani.. cehhh. CH ingat nak pukul bagi mati saja tapi adik CH kata, kalau ular dalam rumah jangan pukul. Tak elok. Pantang larang orang tua dulu-dulu. 

Then, call JPAM untuk bantuan tangkap ular tersebut. Tak sampai 5 minit JPAM Kulim pun sampai rumah.. Tak sampai 5 minit juga depa tangkap ular tersebut. staff JPAM inform dekat CH yang ular tersebut adalah Ular Tedung Hitam. 

JPAM Kulim, ular tedung, ular tedung hitam, bisa ular tedung hitam, kesan patukan ular tedung hitam, jpam tangkap ular, ular, ular dalam rumah,
rupa ular tedung yang dewasa..


Walaupun masih anak ular tapi sangat berbisa. Lepas JPAM habaq nama ular saja, terus CH google tentang ular tedung hitam ni... 

JPAM Kulim, ular tedung, ular tedung hitam, bisa ular tedung hitam, kesan patukan ular tedung hitam, jpam tangkap ular, ular, ular dalam rumah,
bisa ular tedung hitam

Bahaya rupanya ular tedung hitam ini kerana semburan bisa jika terkena mata boleh mengakibatkan mata menjadi buta, jika terkena pada luka boleh membahayakan nyawa dan jika kena patuk boleh memberi kesan kepada saraf, darah dan jantung. 

Bila dah tahu tentang bahaya ular tedung hitam ni, syukur sangat-sangat sebab tak jadi apa-apa kat anak-anak yang tidur dibawah malam semalam. yelah dah sampai rumah tengah malam, memang nampak tempat tidur sajalah. Alhamdulillah. 

Apa-apapun terima kasih kepada JPAM Kulim atas kepantasan dan kecekapan mereka. 

Bertukar Kepada Syampu Dan Conditioner Sensenique Natural Untuk Produk Tanpa Betaina, Sulfat, & Silikon

July 06, 2020 0
Bertukar Kepada Syampu Dan Conditioner Sensenique Natural Untuk Produk Tanpa Betaina, Sulfat, & Silikon
Bertukar Kepada Syampu Dan Conditioner Sensenique Natural Untuk Produk Tanpa Betaina, Sulfat, & Silikon. Kita seringkali menghadapi masalah dalam memilih produk yang berkaitan dengan rambut. Salah beli boleh menyebabkan rambut menjadi rosak seperti kekeringan, bercabang dan lain-lain lagi. Ada yang sesuai tetapi mengandungi bahan terlarang seperti betaina, sulfat dan silikon. Kita tak mahu banyak bahan kimia dalam menjaga rambut kita kerana penggunaan yang berpanjangan boleh menyebabkan rambut menjadi rosak dan tidak cantik lagi. Oleh yang itu, bertukar kepada produk tanpa betaina, sulfat dan silikon adalah penyelesaian yang baik. CH dah cuba dan ianya sangat sesuai dengan CH. Produk tersebut adalah Syampu Dan Conditioner Sensenique Natural. 

Syampu Dan Conditioner Sensenique Natural, syampu tanpa bahan kimia, conditioner tanpa bahan kimia, syampu naturaly, natural shampoo, shampoo,
 Syampu Dan Conditioner Sensenique Natural | Produk Tanpa Betaina, Sulfat, & Silikon


Bertukar Kepada Syampu Dan Conditioner Sensenique Natural Untuk Produk Tanpa Betaina, Sulfat, & Silikon


Kenapa bertukar kepada Syampu Dan Conditioner Sensenique Natural? Seperti yang CH maklumkan sebelum ini, CH mencari produk yang natural tanpa bahan kimia bagi mengatasi masalah rambut kering dan kulit kepala gatal. Alhamdulillah dengan menggunakannya setiap hari selama 7 hari CH dah alami perubahan di mana rambut menjadi lembut, kulit kepala dan kurang gatal. Lain-lain perubahan mungkin akan ada bila dah lama guna. 

Syampu Dan Conditioner Sensenique Natural, syampu tanpa bahan kimia, conditioner tanpa bahan kimia, syampu naturaly, natural shampoo, shampoo,
CH dah cuba....

Buat pengetahuan korang juga, Sensenique Natural telah memenangi Her Beauty Awards (Majalah HER) pada tahun 2019 bagi kategori conditioner terbaik untuk rambut rosak atau kering ( editors pick). 

Syampu Dan Conditioner Sensenique Natural, syampu tanpa bahan kimia, conditioner tanpa bahan kimia, syampu naturaly, natural shampoo, shampoo,
Menang Her Beauty Awards

So, CH cadangkan korang bertukar ke Syampu Dan Conditioner Sensenique Natural untuk mengatasi masalah rambut korang. 

Syampu Dan Conditioner Sensenique Natural


Syampu Dan Conditioner Sensenique Natural, syampu tanpa bahan kimia, conditioner tanpa bahan kimia, syampu naturaly, natural shampoo, shampoo,
Syampu Dan Conditioner Sensenique Natural


Syampu Sensenique Natural Pepermint Lime adalah daripada ekstrak minyak pudina, minyak limau nipis, aloe vera, tumbuhan semulajadi dan minyak argan. Boleh digunakan oleh semua peringkat bermula dari umur satu tahun ke atas. Manakala, jenis rambut pula adalah semua jenis rambut terutamanya jenis rambut dan kulit kepala yang berminyak serta rambut yang menggunakan pewarna. 

Syampu Dan Conditioner Sensenique Natural, syampu tanpa bahan kimia, conditioner tanpa bahan kimia, syampu naturaly, natural shampoo, shampoo,
Syampu Sensenique Natural Pepermint Lime

Syampu Dan Conditioner Sensenique Natural, syampu tanpa bahan kimia, conditioner tanpa bahan kimia, syampu naturaly, natural shampoo, shampoo,
Bahan dalam Syampu Sensenique Natural Pepermint Lime


Conditioner Sensenique Natural merupakan perapi ringan dari yang di buat dari ekstrak minyak pati tulen halia, oren, daun pudina, daun limau nipis serta tumbuhan semulajadi yang lain seperti minyak zaitun, minyak argan, minyak biji jojoba dan minyak macadamia. Ia berfungsi untuk melembutkan rambut dengan serta merta dengan menjadikan rambut licin serta mudah diurus. Sesuai untuk semua jenis rambut termasuklah rambut yang berwarna. 

'
Syampu Dan Conditioner Sensenique Natural, syampu tanpa bahan kimia, conditioner tanpa bahan kimia, syampu naturaly, natural shampoo, shampoo,
Bahan dalam Conditioner Sensenique Natural


Kelebihan Syampu Sensinique Natural 


#1 Buih 

Syampu ini tidak mengeluarkan buih yang banyak seperti syampu yang biasa digunakan. Bukan bermakna syampu ini tidak membersihkan rambut atau perlu menggunakan lebih banyak syampu daripada biasa tetapi untuk menggunakan syampu ini rambut mestilah benar-benar basah sebelum menggunakan syampu penjagaan Sensenique Natural. Untuk menikmati pembersihan yang berkesan hanya perlu tambah air bukannya menambahkan lebih syampu seperti yang biasa kita lakukan. Guna sikit tapi kesan pembersihan sangat memuaskan. 


#2 Keadaan rambut selepas menggunakan syampu penjagaan Sensenique Natural 

Kulit kepala mungkin mengambil masa seawal 2-3 minggu hingga selewat 1-2 bulan untuk serasi apabila bertukar kepada cara penjagaan rambut yang benar-benar semula jadi. Pada permulaannya, rambut  mungkin terasa sedikit kering dan kasar. Ini merupakan tempoh penyesuaian untuk syampu ini membantu rambut dinyahtoksik daripada semua saki-baki lapisan kimia. Selepas tempoh penyesuaian ini, mendapati bahawa rambut lebih lebat dan teksturnya lebih seimbang. Hasilnya, akan memperoleh rambut dan kulit kepala yang lebih sihat. 


Cara Menggunakan Penjagaan Rambut Sensenique Natural 


Cara untuk menggunakan penjagaan rambut  Sensenique Natural TIADA Silikon, Sulfat & Betaina yang betul adalah seperti berikut: 

  1. Pastikan rambut benar-benar basah sebelum menggunakan syampu. Jika rambut tidak betul-betul basah, sukar untuk menggunakan produk dan meratakannya pada rambut. 
  2. Gunakan lebih banyak air, bukannya lebih banyak produk. Kita Sebenarnya memerlukan kuantiti yang sedikit sahaja. Jika mahukan lebih banyak buih, gunakan lebih banyak air, bukannya lebih banyak produk. Air akan membantu untuk mengaktifkan syampu dan memudahkan syampu dirata ke seluruh rambut.
  3. Bersyampu sebanyak dua kali. Jika rambut tebal atau kasar, bersyampu sebanyak dua kali. Pada kali yang kedua, syampu akan lebih mudah berbuih dan rambut yang tebal atau kasar dapat dibersihkan dengan lebih mudah dan lebih berkesan. 
  4. Bilas rambut dengan sempurna. Sebarang sisa syampu akan menjadikan rambut terasa berat.
  5. Susuli dengan perapi. Gunakan jari jemari untuk meratakan perapi daripada bahagian tengah panjang rambut hingga ke hujung (kulit kepala tidak perlu disapu dengan perapi, terutamanya jika rambut anda halus atau berminyak). Kemudian bilas dengan sempurna.

Untuk maklumat lanjut, korang bolehlah layari laman web di bawah: