2020 - Cahaya Hayati

3 Apr 2020

Wordless| Tanda Wakaf Dalam Al-Quran

April 03, 2020 0
Wordless| Tanda Wakaf Dalam Al-Quran
Assalamualaikum & salam jumaat. 

Tanda Wakaf Dalam Al-Quran


Tanda Wakaf Dalam Al-Quran

Tanda Wakaf Dalam Al-Quran

Tanda Wakaf Dalam Al-Quran

Tanda Wakaf Dalam Al-Quran

Tanda Wakaf Dalam Al-Quran

2 Apr 2020

Cara Aktifkan i-Akaun Bagi Yang Belum Ada i -Akaun KWSP

April 02, 2020 2
Cara Aktifkan i-Akaun Bagi Yang Belum Ada i -Akaun KWSP
Cara Aktifkan i-Akaun Bagi Yang Belum Ada i -Akaun KWSP. Tadi CH scroll timeline FB dan ada lagi yang tak tahu cara untuk daftar i-Akaun KWSP. Yelah, nak ke kiosk KWSP tak boleh ataupun jauh dari kediaman.

Cara Aktifkan i-Akaun Bagi Yang Belum Ada i -Akaun KWSP


So, ini langkah-langkah yang korang perlu buat untuk aktifkan i-akaun kwsp. Guna telefon saja gaiss..

Cara Aktifkan i-Akaun Bagi Yang Belum Ada i -Akaun KWSP
Cara Aktifkan i-Akaun Bagi Yang Belum Ada i -Akaun KWSP


#1 call nombor KWSP HQ untuk aktifkan i-akaun. Proses ini tak lama, 3 minit saja.

KWSP HQ
0389224848  atau 0389226000
pilih line no3( i-Akaun pencarum )

#2 kwsp akan SMS activation code.

#3 layari laman web kwsp.gov.my guna laptop, telefon atau komputer. Yang mana ada dan senang untuk korang lah..

#4  Bila paparan laman web KWSP dah penuh, pilih "i-akaun activation".

#5 Lepas tu kena create id & password.

#6 Follow step seterusnya seperti masukkan number ic, activation code yang kwsp SMS tadi, jawab soalan dan create tagline korang.

#7 Tekan send. Dapat SMS tahniah, dah boleh log in guna kata laluan anda.

Kali Pertama Rasa Rasam Telur

April 02, 2020 0
Kali Pertama Rasa Rasam Telur
Kali Pertama Rasa Rasam Telur. Bertahun dok Penang dan kahwin dengan orang Penang, tapi ni baru kali pertama CH tergerak hati nak rasa rasam. Tu pun kakak Ipar CH yang masak rasam telur. Semalam CH tag dia kat FB yang post pasal resepi rasam telur, terus hari ni dia masak. Bagusnya adik ipar dia kan?  CH tak nak try lagi sebab tak pernah rasa dan takut rasa dia jadi ntah hapa hapa... 

Sedap rupanya rasam ni sebab dia ada rasa masam, pedas dan berempah sikit. So, lepas ni boleh la try masak macam resepi rasam telur yang viral tu. SIL CH pun guna resepi ni jugak sebab dia kata dah lama tak masak.....

Rasam Telur, resepi Rasam Telur, resepi rasam telur mudah dan sedap, mudannya masak rasam, mudahnya masak rasam telur, sedapnya rasam, rasam, resepi rasam, resipi Rasam Telur, telue, menu telur, resipi rasam telur mudah dan sedap, sedapnya rasam telur, rasam telur viral, resepi mudah dan sedap,
Rasam Telur by my SIL

Resipi Rasam Telur Mudah Dan Sedap 


Bahan-Bahan:

5 Biji Telur (Boleh juga guna ikan talang masin)
1 sudu teh jintan putih biji (Tumbuk)
1/2 sudu teh jintan manis biji (Tumbuk)
1/2 sdt lada hitam (Tumbuk)
2 ulas bawang putih (Tumbuk)
4 ulas bawang merah (Tumbuk)
2-3 tangkai cili kering (potong dlm 1 inci)
1-2 tangkai daun kari
2 ulas bawang merah (mayang halus)
1/2 sudu besar pati asam jawa (atau secukup rasa)
1/2 kiub pati ayam
Sedikit serbuk kunyit (untuk bagi nampak yellowish sket)
Air secukupnya
Garam secukup rasa
Minyak


Cara-Cara

Tumis hirisan bawang merah hingga garing, masukkan daun kari dan juga cili kering.Tumis sekejap hingga nak bau.

Masukkan bahan kisar/tumbuk tumis hingga pecah minyak dan naik bau.

Masukkan semua bahan kecuali telur.Setelah kuah mendidih,pecahkan telur sebiji demi sebiji ke dalam kuah.

Biarkan sehingga telur masak dan kuning telur set (keras sedikit)

Seimbangkan rasa. Tambah garam/gula/perasa (jika perlu).

Dah siap.Tutup api. 

Mmg sesuai dihidangkan dengan nasi putih,ikan masin dan papadom..

29 Mar 2020

Jadual Terkini Peperiksaan UPSR, PT3, SPM, STPM 2020 Dan Lain-Lain Peperiksaan Dibawah Kementerian Pendidikan Malaysia

March 29, 2020 0
Jadual Terkini Peperiksaan UPSR, PT3, SPM, STPM 2020 Dan Lain-Lain Peperiksaan Dibawah Kementerian Pendidikan Malaysia
Jadual Terkini Peperiksaan UPSR, PT3, SPM 2020 Dan Lain-Lain Peperiksaan Dibawah Kementerian Pendidikan Malaysia. Semalam Kementrian Pendidikan Malaysia telah keluarkan kenyataan media berhubung penjadualan semula peperiksaan dibawah kendalian Kementerian Pendidikan Malaysia seperti UPSR, PT3, SPM,STPM 2020 dan juga untuk lain-lain peperiksaan. CH amat berharap tarikh peperiksaan UPSR dianjakkan kepada suatu tarikh tetapi dalam penjadualan semula ini tarikh UPSR adalah kekal sepertimana yang dimaklumkan dahulu iaitu pada 1,2,3,7 dan 8 September 2020. Manakala PT3, SPM dan STPM di anjakkan kepada tarikh seperti di bawah.

Jadual Terkini Peperiksaan UPSR, PT3, SPM 2020 Dan Lain-Lain Peperiksaan Dibawah Kementerian Pendidikan Malaysia, tarikh spm 2020, spm 2020terkini, tarikh upsr, tarikh upsr 2020, upsr 2020, spm 2020, tarikh terkini upsr 2020, pt3, pt3 2020, tarikh pt3 2020, tarikh terkini pt3 2020, tarikh stpm 2020, stpm, stpm 2020, tarikh terkini spm 2020, penjadual semula peperiksaan di bawah kementerian pendidikan malaysia, tarik terkini peperiksaan 2020, kementerian pendidikan

Jadual Terkini Peperiksaan UPSR, PT3, SPM 2020 Dan Lain-Lain Peperiksaan Dibawah Kementerian Pendidikan Malaysia, tarikh spm 2020, spm 2020terkini, tarikh upsr, tarikh upsr 2020, upsr 2020, spm 2020, tarikh terkini upsr 2020, pt3, pt3 2020, tarikh pt3 2020, tarikh terkini pt3 2020, tarikh stpm 2020, stpm, stpm 2020, tarikh terkini spm 2020, penjadual semula peperiksaan di bawah kementerian pendidikan malaysia, tarik terkini peperiksaan 2020, kementerian pendidikan
Disebabkan tarikh UPSR tidak berubah, CH kena pastikan anak sulung CH belajar dengan teratur dirumah disamping pembelajaran melalui whatsapp dan telegram oleh guru-guru sekolah. 

Terima kasih kepada guru-guru SKSAC kerana sentiasa memastikan anak-anak didik tidak tercicir dan mematuhi arahan yang diberikan walaupun melalui whatsapp dan telegram....

18 Resepi Mudah, Sedap Dan Menyelerakan Untuk Berbuka Puasa

March 29, 2020 3
18 Resepi Mudah, Sedap Dan Menyelerakan Untuk Berbuka Puasa
18 Resepi Mudah, Sedap Dan Menyelerakan Untuk Berbuka Puasa. Bulan ramadhan adalah bulan yang senantiasa dinantikan oleh umat islam dan juga bukan islam kerana selain menjalani ibadah puasa, pasar ramadhan juga adalah perkara yang dinantikan. Ini kerana terdapat menu yang rare atau susah nak dijumpai pada hari-hari biasa. Tapi pada tahun 2020 ini, di saat negara dilanda wabak Covid-19, harapan akan ada pasar ramadhan adalah tipis malah Negeri Sembilan sendiri sudah menyatakan tiada pasar ramadhan pada tahun ini. Negeri lain masih lagi tiada maklumat. Usah risau, usah peningkan diri sebab korang sendiri pun boleh masak menu rare tersebut di rumah. Di sini CH telah satukan 18 resepi mudah, sedap dan menyelerakan untuk berbuka puasa dan korang boleh buat sendiri di rumah. 


18 Resepi Mudah, Sedap Dan Menyelerakan Untuk Berbuka Puasa 


#1 - Ayam Bakar Madu Simple Sedap


18 Resepi Mudah, Sedap Dan Menyelerakan Untuk Berbuka Puasa,Cucur Kentang, Resepi Kek Pisang Coklat,Telur Bistik,Sosej Telur Hancur,Kuay Teow Laksam, Bakso Mudah, Koay Teow Th'ng, Bihun Goreng Simple, Mee Kari, Peria Katak Goreng Telur , Resepi Kerabu Pauh, Kerabu Pelam Muda, Resepi Kerabu Kaki Ayam, Ayam Goreng Kunyit Berlada, Sup Fishball,  Ayam Goreng Kicap Madu, RESEPI SIAKAP STIM LIMAU, Ayam Percik, Ayam Bakar Madu Simple Sedap, ayam, resepi ayam mudah dan sedap, resepi ayam sedap, resepi mudah masak, cara buat ayam bakar, cara masak ayam panggang, menu rare untuk berbuka puasa, menu yang paling dicari untuk berbuka puasa, menu kegemaran anak-anak, menu sedap dan menyelerakan untuk berbuka puasa, menu ramadhan, menu pilihan ketika ramadhan, resepi siakap stim, cara masak siakap stim, kerabu, kerabu kaki ayam mudah dan sedap, mudahnya buat kerabu, sedapnya kerabu kaki ayam, kaki ayam, kerabu mempelamm, sedapnya kerabu mempelam, mempelam, pelam muda, resepi mempelam muda, ayam percik, resepi ayam percik, resepi koay teow, mudahnya masak koay teow, resepi sup, sup mudah dan sedap, resepi koay teow theng, resepi koay teow sup paling sedap, resepi koay teow sup china, koay teow sup bawang putih goreng garing, ayam kicap, kicap, resepi ayam kicap sedap, sedapnya ayam kicap, peria. resepi peria katak, cara masak peria katak, mee kari, mudahnya masak mee kari, mee kari sedap dan mudah, mee kari paling sedap, cara masak mee kari, bihun goreng, bihun goreng mudah dan sedap, sedapnya bihun goreng, resepi bihun, bakso, bakso sedap, mudahnya masak bakso, sedapnya bakso masak sendiri, masak sendiri bakso, mee bakso, cara masak bakso, cara buat bakso. bakso mudah dan sedap, laksam, laksam mudah dan sedap, sedapnya laksam, laksam kelantan, laksam pantai timur, sedapnya laksam, laksam sedap dan mudah, mudahnya masak laksam, sosej telur hancur, sausage, telur, resepi telur, telur bistik, telur bistik mudah dan sedap, sedapnya telur bistik, resepi kek pisang coklat, kek, kek mudah dan sedap, kek coklat, kek pisang, kek coklat pisang, kek pisang coklat, sedapnya kek coklat pisang, cucur, cucur kentang mudah dan sedap,kentang, resepi kentang, resepi mudah dan sedap, menu mudah masak sendiri


Bahan Perap Ayam Bakar Madu 

10 kepak ayam 
8 ulas bawang putih* 
2 sudu cili kisar* 
3 sudu sos cili* 
2 sudu cuka* 
1 sudu kecil garam* 
2 sudu gula merah* 
Set Italian Herbs Series - Oregano +Basil + Rosemary +Parsley 

Semua bahan bertanda (*) dikisar halus 

Cara Masak Ayam Bakar Madu 

1. Perap ayam bersama bahan kisar dan set Italian Herbs Series selama 1 jam atau lebih. 
2. Bakar dengan suhu 200c selama 40 minit.

Resepi Asal : Shalimar Yusof 


#2 - Ayam Percik 

18 Resepi Mudah, Sedap Dan Menyelerakan Untuk Berbuka Puasa,Cucur Kentang, Resepi Kek Pisang Coklat,Telur Bistik,Sosej Telur Hancur,Kuay Teow Laksam, Bakso Mudah, Koay Teow Th'ng, Bihun Goreng Simple, Mee Kari, Peria Katak Goreng Telur , Resepi Kerabu Pauh, Kerabu Pelam Muda, Resepi Kerabu Kaki Ayam, Ayam Goreng Kunyit Berlada, Sup Fishball,  Ayam Goreng Kicap Madu, RESEPI SIAKAP STIM LIMAU, Ayam Percik, Ayam Bakar Madu Simple Sedap, ayam, resepi ayam mudah dan sedap, resepi ayam sedap, resepi mudah masak, cara buat ayam bakar, cara masak ayam panggang, menu rare untuk berbuka puasa, menu yang paling dicari untuk berbuka puasa, menu kegemaran anak-anak, menu sedap dan menyelerakan untuk berbuka puasa, menu ramadhan, menu pilihan ketika ramadhan, resepi siakap stim, cara masak siakap stim, kerabu, kerabu kaki ayam mudah dan sedap, mudahnya buat kerabu, sedapnya kerabu kaki ayam, kaki ayam, kerabu mempelamm, sedapnya kerabu mempelam, mempelam, pelam muda, resepi mempelam muda, ayam percik, resepi ayam percik, resepi koay teow, mudahnya masak koay teow, resepi sup, sup mudah dan sedap, resepi koay teow theng, resepi koay teow sup paling sedap, resepi koay teow sup china, koay teow sup bawang putih goreng garing, ayam kicap, kicap, resepi ayam kicap sedap, sedapnya ayam kicap, peria. resepi peria katak, cara masak peria katak, mee kari, mudahnya masak mee kari, mee kari sedap dan mudah, mee kari paling sedap, cara masak mee kari, bihun goreng, bihun goreng mudah dan sedap, sedapnya bihun goreng, resepi bihun, bakso, bakso sedap, mudahnya masak bakso, sedapnya bakso masak sendiri, masak sendiri bakso, mee bakso, cara masak bakso, cara buat bakso. bakso mudah dan sedap, laksam, laksam mudah dan sedap, sedapnya laksam, laksam kelantan, laksam pantai timur, sedapnya laksam, laksam sedap dan mudah, mudahnya masak laksam, sosej telur hancur, sausage, telur, resepi telur, telur bistik, telur bistik mudah dan sedap, sedapnya telur bistik, resepi kek pisang coklat, kek, kek mudah dan sedap, kek coklat, kek pisang, kek coklat pisang, kek pisang coklat, sedapnya kek coklat pisang, cucur, cucur kentang mudah dan sedap,kentang, resepi kentang, resepi mudah dan sedap, menu mudah masak sendiri

BAHAN-BAHAN :

1/2 ekor ayam (terpulang nak potong kecil atau potong dua saja)
segenggam cili kering (di rebus) *
2 inci halia *
3 batang serai *
5 ulas bawang merah *
1 ulas bawang besar (merah) *
3 keping gula nise saiz kecil (boleh ganti dengan gula melaka)
1 kotak santan pekat
sedikit serbuk kunyit
garam dan gula secukup rasa
sedikit minyak untuk menumis
sedikit air sekadar perlu

CARA-CARA :

1 - Rebus ayam hingga tahap separuh masak bersama sedikit garam. Setelah itu keluarkan dari air rebusan dan terus lumurkan dengan sedikit garam dan serbuk kunyit. Kalau tak nak rebus dan terus masak atas bara pun tak apa. Daku rebus dulu ni kes nak lebih cepat masak. 

2 - Sekarang, kisar semua bahan yang bertanda ( * ) dengan sedikit air. 

3 - Panaskan sedikit minyak dan tumis semua bahan kisar hingga pecah minyak dan naik bau

4 - Masukkan gula nise bersama 1/3 santan dan 1/2 cawan air

5 - Teruskan menumis dengan api yang perlahan sehingga sebati 

6 - Masukkan gula dan garam secukup rasa berserta dengan baki lebihan santan pekat yang ada. Teruskan di masak sehingga kuah menjadi pekat (seperti gambar di atas)

7 - Bolehlah mula membakar dengan salutan kuah percik

Resepi Asal : Siti Awadah 


#3 - RESEPI SIAKAP STIM LIMAU

18 Resepi Mudah, Sedap Dan Menyelerakan Untuk Berbuka Puasa,Cucur Kentang, Resepi Kek Pisang Coklat,Telur Bistik,Sosej Telur Hancur,Kuay Teow Laksam, Bakso Mudah, Koay Teow Th'ng, Bihun Goreng Simple, Mee Kari, Peria Katak Goreng Telur , Resepi Kerabu Pauh, Kerabu Pelam Muda, Resepi Kerabu Kaki Ayam, Ayam Goreng Kunyit Berlada, Sup Fishball,  Ayam Goreng Kicap Madu, RESEPI SIAKAP STIM LIMAU, Ayam Percik, Ayam Bakar Madu Simple Sedap, ayam, resepi ayam mudah dan sedap, resepi ayam sedap, resepi mudah masak, cara buat ayam bakar, cara masak ayam panggang, menu rare untuk berbuka puasa, menu yang paling dicari untuk berbuka puasa, menu kegemaran anak-anak, menu sedap dan menyelerakan untuk berbuka puasa, menu ramadhan, menu pilihan ketika ramadhan, resepi siakap stim, cara masak siakap stim, kerabu, kerabu kaki ayam mudah dan sedap, mudahnya buat kerabu, sedapnya kerabu kaki ayam, kaki ayam, kerabu mempelamm, sedapnya kerabu mempelam, mempelam, pelam muda, resepi mempelam muda, ayam percik, resepi ayam percik, resepi koay teow, mudahnya masak koay teow, resepi sup, sup mudah dan sedap, resepi koay teow theng, resepi koay teow sup paling sedap, resepi koay teow sup china, koay teow sup bawang putih goreng garing, ayam kicap, kicap, resepi ayam kicap sedap, sedapnya ayam kicap, peria. resepi peria katak, cara masak peria katak, mee kari, mudahnya masak mee kari, mee kari sedap dan mudah, mee kari paling sedap, cara masak mee kari, bihun goreng, bihun goreng mudah dan sedap, sedapnya bihun goreng, resepi bihun, bakso, bakso sedap, mudahnya masak bakso, sedapnya bakso masak sendiri, masak sendiri bakso, mee bakso, cara masak bakso, cara buat bakso. bakso mudah dan sedap, laksam, laksam mudah dan sedap, sedapnya laksam, laksam kelantan, laksam pantai timur, sedapnya laksam, laksam sedap dan mudah, mudahnya masak laksam, sosej telur hancur, sausage, telur, resepi telur, telur bistik, telur bistik mudah dan sedap, sedapnya telur bistik, resepi kek pisang coklat, kek, kek mudah dan sedap, kek coklat, kek pisang, kek coklat pisang, kek pisang coklat, sedapnya kek coklat pisang, cucur, cucur kentang mudah dan sedap,kentang, resepi kentang, resepi mudah dan sedap, menu mudah masak sendiri

Bahan:

Ikan siakap – Ikut korang nak guna berapa ekor 
Daun Ketumbar 
5-6 biji lada( nak pedas boleh letak lebih) 
4 Bawang putih 
1 biji lemon 
Sedikit garam dan gula 
Sedikit minyak untuk menumis 

Cara buatnya : 

1. Blend bawang putih, lada kecil dan sedikit daun ketumbar.
2. Kemudian panaskan minyak dan tumis bahan yang di blend tu. 
3. Perasakan garam dan gula. Bila dah naik bau tu, masukkan ikan dan perahkan lemon dan letak beberapa hirisan lemon di atas ikan tu. 
4. Letak sedikit air dan tutup kuali sehingga ikan tu masak.
5. Hiaskan atas ikan tu dengan hirisan daun ketumbar…Siapppp Siap dihidangkan.

Resepi asal : Kisah Si Diary


#4 - Ayam Goreng Kicap Madu 

18 Resepi Mudah, Sedap Dan Menyelerakan Untuk Berbuka Puasa,Cucur Kentang, Resepi Kek Pisang Coklat,Telur Bistik,Sosej Telur Hancur,Kuay Teow Laksam, Bakso Mudah, Koay Teow Th'ng, Bihun Goreng Simple, Mee Kari, Peria Katak Goreng Telur , Resepi Kerabu Pauh, Kerabu Pelam Muda, Resepi Kerabu Kaki Ayam, Ayam Goreng Kunyit Berlada, Sup Fishball,  Ayam Goreng Kicap Madu, RESEPI SIAKAP STIM LIMAU, Ayam Percik, Ayam Bakar Madu Simple Sedap, ayam, resepi ayam mudah dan sedap, resepi ayam sedap, resepi mudah masak, cara buat ayam bakar, cara masak ayam panggang, menu rare untuk berbuka puasa, menu yang paling dicari untuk berbuka puasa, menu kegemaran anak-anak, menu sedap dan menyelerakan untuk berbuka puasa, menu ramadhan, menu pilihan ketika ramadhan, resepi siakap stim, cara masak siakap stim, kerabu, kerabu kaki ayam mudah dan sedap, mudahnya buat kerabu, sedapnya kerabu kaki ayam, kaki ayam, kerabu mempelamm, sedapnya kerabu mempelam, mempelam, pelam muda, resepi mempelam muda, ayam percik, resepi ayam percik, resepi koay teow, mudahnya masak koay teow, resepi sup, sup mudah dan sedap, resepi koay teow theng, resepi koay teow sup paling sedap, resepi koay teow sup china, koay teow sup bawang putih goreng garing, ayam kicap, kicap, resepi ayam kicap sedap, sedapnya ayam kicap, peria. resepi peria katak, cara masak peria katak, mee kari, mudahnya masak mee kari, mee kari sedap dan mudah, mee kari paling sedap, cara masak mee kari, bihun goreng, bihun goreng mudah dan sedap, sedapnya bihun goreng, resepi bihun, bakso, bakso sedap, mudahnya masak bakso, sedapnya bakso masak sendiri, masak sendiri bakso, mee bakso, cara masak bakso, cara buat bakso. bakso mudah dan sedap, laksam, laksam mudah dan sedap, sedapnya laksam, laksam kelantan, laksam pantai timur, sedapnya laksam, laksam sedap dan mudah, mudahnya masak laksam, sosej telur hancur, sausage, telur, resepi telur, telur bistik, telur bistik mudah dan sedap, sedapnya telur bistik, resepi kek pisang coklat, kek, kek mudah dan sedap, kek coklat, kek pisang, kek coklat pisang, kek pisang coklat, sedapnya kek coklat pisang, cucur, cucur kentang mudah dan sedap,kentang, resepi kentang, resepi mudah dan sedap, menu mudah masak sendiri


Bahan bahan ayam goreng kicap madu

6 ketul ayam
4 sdb madu
Kicap manis (ikut banyak nak letak - Mimi guna kicap Jalen)
Secubit garam

Cara menyediakan

1. Basuh ayam dengan bersih. Rebus ayam seketika. Bila air rebusan dah mendidih, angkat, tos dan ketepikan ayam.
2. Selepas itu masukkan madu, kicap dan garam ke atas ayam rebusan tadi. Gaul sebati.
3. Perapkan ayam dalam 10-15 minit.
4. Goreng ayam sehingga nampak garing kehitaman macam dalam gambar.

Resepi Asal : Mimi Azirah


#5- Sup Fishball 


18 Resepi Mudah, Sedap Dan Menyelerakan Untuk Berbuka Puasa,Cucur Kentang, Resepi Kek Pisang Coklat,Telur Bistik,Sosej Telur Hancur,Kuay Teow Laksam, Bakso Mudah, Koay Teow Th'ng, Bihun Goreng Simple, Mee Kari, Peria Katak Goreng Telur , Resepi Kerabu Pauh, Kerabu Pelam Muda, Resepi Kerabu Kaki Ayam, Ayam Goreng Kunyit Berlada, Sup Fishball,  Ayam Goreng Kicap Madu, RESEPI SIAKAP STIM LIMAU, Ayam Percik, Ayam Bakar Madu Simple Sedap, ayam, resepi ayam mudah dan sedap, resepi ayam sedap, resepi mudah masak, cara buat ayam bakar, cara masak ayam panggang, menu rare untuk berbuka puasa, menu yang paling dicari untuk berbuka puasa, menu kegemaran anak-anak, menu sedap dan menyelerakan untuk berbuka puasa, menu ramadhan, menu pilihan ketika ramadhan, resepi siakap stim, cara masak siakap stim, kerabu, kerabu kaki ayam mudah dan sedap, mudahnya buat kerabu, sedapnya kerabu kaki ayam, kaki ayam, kerabu mempelamm, sedapnya kerabu mempelam, mempelam, pelam muda, resepi mempelam muda, ayam percik, resepi ayam percik, resepi koay teow, mudahnya masak koay teow, resepi sup, sup mudah dan sedap, resepi koay teow theng, resepi koay teow sup paling sedap, resepi koay teow sup china, koay teow sup bawang putih goreng garing, ayam kicap, kicap, resepi ayam kicap sedap, sedapnya ayam kicap, peria. resepi peria katak, cara masak peria katak, mee kari, mudahnya masak mee kari, mee kari sedap dan mudah, mee kari paling sedap, cara masak mee kari, bihun goreng, bihun goreng mudah dan sedap, sedapnya bihun goreng, resepi bihun, bakso, bakso sedap, mudahnya masak bakso, sedapnya bakso masak sendiri, masak sendiri bakso, mee bakso, cara masak bakso, cara buat bakso. bakso mudah dan sedap, laksam, laksam mudah dan sedap, sedapnya laksam, laksam kelantan, laksam pantai timur, sedapnya laksam, laksam sedap dan mudah, mudahnya masak laksam, sosej telur hancur, sausage, telur, resepi telur, telur bistik, telur bistik mudah dan sedap, sedapnya telur bistik, resepi kek pisang coklat, kek, kek mudah dan sedap, kek coklat, kek pisang, kek coklat pisang, kek pisang coklat, sedapnya kek coklat pisang, cucur, cucur kentang mudah dan sedap,kentang, resepi kentang, resepi mudah dan sedap, menu mudah masak sendiri

Bahan:

kan bilis segenggam dibasuh 
Bawang putih 5 ulas 
Bawang merah sebiji 
Halia 
Fish cake 
Fish ball 
Daun sup 
Daun bawang 
Garam 
Gula 

Cara-cara: 

1. Rebus ikan bilis dalam 15minit (sambil potong bawang putih, merah dan halia). Rebus lagi lama lagi sedap. 

2. Masukkan bawang putih, bawang merah dan halia yang dipotong. Rebus dalam 15minit. (Sambil potong daun sup dan daun bawang). 

3. Masukkan fish ball dan fish cake. Tunggu 15minit. Sampai mendidih. Nak lama sikit pon boleh. Lagi sedap sup dia. 

4. Masukkan garam dan gula secukup rasa. 

5. Masukkan daun sup dan daun bawang. Masak dalam 5minit. *kalau nak letak carrot/sawi lagi sedap. Rasa manis sayur tu. Anak tak makan sayur. Buh lauk ni je la.

Resepi Asal : Marina Bashah 

#6- Ayam Goreng Kunyit Berlada


18 Resepi Mudah, Sedap Dan Menyelerakan Untuk Berbuka Puasa,Cucur Kentang, Resepi Kek Pisang Coklat,Telur Bistik,Sosej Telur Hancur,Kuay Teow Laksam, Bakso Mudah, Koay Teow Th'ng, Bihun Goreng Simple, Mee Kari, Peria Katak Goreng Telur , Resepi Kerabu Pauh, Kerabu Pelam Muda, Resepi Kerabu Kaki Ayam, Ayam Goreng Kunyit Berlada, Sup Fishball,  Ayam Goreng Kicap Madu, RESEPI SIAKAP STIM LIMAU, Ayam Percik, Ayam Bakar Madu Simple Sedap, ayam, resepi ayam mudah dan sedap, resepi ayam sedap, resepi mudah masak, cara buat ayam bakar, cara masak ayam panggang, menu rare untuk berbuka puasa, menu yang paling dicari untuk berbuka puasa, menu kegemaran anak-anak, menu sedap dan menyelerakan untuk berbuka puasa, menu ramadhan, menu pilihan ketika ramadhan, resepi siakap stim, cara masak siakap stim, kerabu, kerabu kaki ayam mudah dan sedap, mudahnya buat kerabu, sedapnya kerabu kaki ayam, kaki ayam, kerabu mempelamm, sedapnya kerabu mempelam, mempelam, pelam muda, resepi mempelam muda, ayam percik, resepi ayam percik, resepi koay teow, mudahnya masak koay teow, resepi sup, sup mudah dan sedap, resepi koay teow theng, resepi koay teow sup paling sedap, resepi koay teow sup china, koay teow sup bawang putih goreng garing, ayam kicap, kicap, resepi ayam kicap sedap, sedapnya ayam kicap, peria. resepi peria katak, cara masak peria katak, mee kari, mudahnya masak mee kari, mee kari sedap dan mudah, mee kari paling sedap, cara masak mee kari, bihun goreng, bihun goreng mudah dan sedap, sedapnya bihun goreng, resepi bihun, bakso, bakso sedap, mudahnya masak bakso, sedapnya bakso masak sendiri, masak sendiri bakso, mee bakso, cara masak bakso, cara buat bakso. bakso mudah dan sedap, laksam, laksam mudah dan sedap, sedapnya laksam, laksam kelantan, laksam pantai timur, sedapnya laksam, laksam sedap dan mudah, mudahnya masak laksam, sosej telur hancur, sausage, telur, resepi telur, telur bistik, telur bistik mudah dan sedap, sedapnya telur bistik, resepi kek pisang coklat, kek, kek mudah dan sedap, kek coklat, kek pisang, kek coklat pisang, kek pisang coklat, sedapnya kek coklat pisang, cucur, cucur kentang mudah dan sedap,kentang, resepi kentang, resepi mudah dan sedap, menu mudah masak sendiri

Bahan:

ayam kasi garam kunyitkan dan goreng.
bawang merah + bawang putih + cili merah + cili hijau kisar halus.
kacang panjang potong panjang-panjang sesedap mata memandang.
halia 2cm ketuk skit
asam keping

Caranya:

1. Firstly, bahan kisar tu dan halia ditumis. terbit minyak, lada garing cantik.

2. Secondly, masukkan terus ayam goreng tadi dan kacang panjang. gaul rata. tak perlu lama tau. karang terlebih masak plak kacang panjang!

3. Lastly, campakkan asam keping dan perisakan dgn garam dan gula 
SIAP!

byk mana bawang ke, cili ke... tu saya rasa bergantunglah kepada byk mana ayam kita ada. byk mana sambal yg kita nak. bebas. tak terikat sgt la dgn jumlah bahan. sesedap rasa, sesuka hati kita tukang masak

Resepi asal : Adianiez 


#7- Resepi Kerabu Kaki Ayam


18 Resepi Mudah, Sedap Dan Menyelerakan Untuk Berbuka Puasa,Cucur Kentang, Resepi Kek Pisang Coklat,Telur Bistik,Sosej Telur Hancur,Kuay Teow Laksam, Bakso Mudah, Koay Teow Th'ng, Bihun Goreng Simple, Mee Kari, Peria Katak Goreng Telur , Resepi Kerabu Pauh, Kerabu Pelam Muda, Resepi Kerabu Kaki Ayam, Ayam Goreng Kunyit Berlada, Sup Fishball,  Ayam Goreng Kicap Madu, RESEPI SIAKAP STIM LIMAU, Ayam Percik, Ayam Bakar Madu Simple Sedap, ayam, resepi ayam mudah dan sedap, resepi ayam sedap, resepi mudah masak, cara buat ayam bakar, cara masak ayam panggang, menu rare untuk berbuka puasa, menu yang paling dicari untuk berbuka puasa, menu kegemaran anak-anak, menu sedap dan menyelerakan untuk berbuka puasa, menu ramadhan, menu pilihan ketika ramadhan, resepi siakap stim, cara masak siakap stim, kerabu, kerabu kaki ayam mudah dan sedap, mudahnya buat kerabu, sedapnya kerabu kaki ayam, kaki ayam, kerabu mempelamm, sedapnya kerabu mempelam, mempelam, pelam muda, resepi mempelam muda, ayam percik, resepi ayam percik, resepi koay teow, mudahnya masak koay teow, resepi sup, sup mudah dan sedap, resepi koay teow theng, resepi koay teow sup paling sedap, resepi koay teow sup china, koay teow sup bawang putih goreng garing, ayam kicap, kicap, resepi ayam kicap sedap, sedapnya ayam kicap, peria. resepi peria katak, cara masak peria katak, mee kari, mudahnya masak mee kari, mee kari sedap dan mudah, mee kari paling sedap, cara masak mee kari, bihun goreng, bihun goreng mudah dan sedap, sedapnya bihun goreng, resepi bihun, bakso, bakso sedap, mudahnya masak bakso, sedapnya bakso masak sendiri, masak sendiri bakso, mee bakso, cara masak bakso, cara buat bakso. bakso mudah dan sedap, laksam, laksam mudah dan sedap, sedapnya laksam, laksam kelantan, laksam pantai timur, sedapnya laksam, laksam sedap dan mudah, mudahnya masak laksam, sosej telur hancur, sausage, telur, resepi telur, telur bistik, telur bistik mudah dan sedap, sedapnya telur bistik, resepi kek pisang coklat, kek, kek mudah dan sedap, kek coklat, kek pisang, kek coklat pisang, kek pisang coklat, sedapnya kek coklat pisang, cucur, cucur kentang mudah dan sedap,kentang, resepi kentang, resepi mudah dan sedap, menu mudah masak sendiri


Bahan - bahan 

2 batang serai
1 biji cili merah
3 biji cili padi
5 biji bawang merah kecil
1 biji timun batang muda, dibuang tengahnya * ( tak letak )
1 biji tomato
1 batang lobak merah kecil*
3 helai daun limau purut ( tak letak )
secekak daun ketumbar
2 biji limau nipis
Garam dan gula
2 sudu sos ikan
Sos tiram

Cara - Cara 
1. Basuh kaki ayam sebersihnya.
2. Rebus hingga empuk/ masak dengan sedikit garam. Toskan.
3. Mayang serai, bawang, cili. Timun, tomato, daun ketumbar dan lobak merah di potong kecil. Daun limau purut dibuang tulangnya dan di racik kasar.
4. Campurkan semua bahan. Gaulkan sebati.
5. Perasakan dengan garam, gula, sos ikan dan perahan limau nipis.
6. Hidang segera.

#8 - Resepi Kerabu Pauh / Kerabu Pelam Muda


18 Resepi Mudah, Sedap Dan Menyelerakan Untuk Berbuka Puasa,Cucur Kentang, Resepi Kek Pisang Coklat,Telur Bistik,Sosej Telur Hancur,Kuay Teow Laksam, Bakso Mudah, Koay Teow Th'ng, Bihun Goreng Simple, Mee Kari, Peria Katak Goreng Telur , Resepi Kerabu Pauh, Kerabu Pelam Muda, Resepi Kerabu Kaki Ayam, Ayam Goreng Kunyit Berlada, Sup Fishball,  Ayam Goreng Kicap Madu, RESEPI SIAKAP STIM LIMAU, Ayam Percik, Ayam Bakar Madu Simple Sedap, ayam, resepi ayam mudah dan sedap, resepi ayam sedap, resepi mudah masak, cara buat ayam bakar, cara masak ayam panggang, menu rare untuk berbuka puasa, menu yang paling dicari untuk berbuka puasa, menu kegemaran anak-anak, menu sedap dan menyelerakan untuk berbuka puasa, menu ramadhan, menu pilihan ketika ramadhan, resepi siakap stim, cara masak siakap stim, kerabu, kerabu kaki ayam mudah dan sedap, mudahnya buat kerabu, sedapnya kerabu kaki ayam, kaki ayam, kerabu mempelamm, sedapnya kerabu mempelam, mempelam, pelam muda, resepi mempelam muda, ayam percik, resepi ayam percik, resepi koay teow, mudahnya masak koay teow, resepi sup, sup mudah dan sedap, resepi koay teow theng, resepi koay teow sup paling sedap, resepi koay teow sup china, koay teow sup bawang putih goreng garing, ayam kicap, kicap, resepi ayam kicap sedap, sedapnya ayam kicap, peria. resepi peria katak, cara masak peria katak, mee kari, mudahnya masak mee kari, mee kari sedap dan mudah, mee kari paling sedap, cara masak mee kari, bihun goreng, bihun goreng mudah dan sedap, sedapnya bihun goreng, resepi bihun, bakso, bakso sedap, mudahnya masak bakso, sedapnya bakso masak sendiri, masak sendiri bakso, mee bakso, cara masak bakso, cara buat bakso. bakso mudah dan sedap, laksam, laksam mudah dan sedap, sedapnya laksam, laksam kelantan, laksam pantai timur, sedapnya laksam, laksam sedap dan mudah, mudahnya masak laksam, sosej telur hancur, sausage, telur, resepi telur, telur bistik, telur bistik mudah dan sedap, sedapnya telur bistik, resepi kek pisang coklat, kek, kek mudah dan sedap, kek coklat, kek pisang, kek coklat pisang, kek pisang coklat, sedapnya kek coklat pisang, cucur, cucur kentang mudah dan sedap,kentang, resepi kentang, resepi mudah dan sedap, menu mudah masak sendiri


Bahan - Bahan

3 biji pauh lemak atau mangga sederhana besar
5 ulas bawang merah
1 sudu teh lada hitam
3 sudu besar kerisik
garam secukup rasa
gula secukup rasa
2 tangkai lada burung dipotong serong
3/4 cawan santan  yang diperah segar
3 ekor ikan kembung dibakar diambil isinya

Cara - Cara

1. Pauh atau mangga dibuang kulit dan diparut.ketepikan ( boleh guna mangga jenis lain ).
2. Bawang merah dan lada hitam ditumbuk halus.
3. Masukkan isi ikan yang dibuang tulang ke dalam bahan tumbuk dan tumbuk lagi hingga lumat.
4. Dalam satu bekas, gaul bersama bahan tumbuk dan kerisik. masukkan mangga yang diparut dan gaul hingga sebati.
5. Kemudian masukkan santan dan perasakan dengan gula dan garam secukup rasa.tabur lada burung yang dah dipotong.siap untuk dihidangkan.

NOTA:

1. Untuk rasa lebih sedap, perah jus limau nipis sekiranya mangga tak masam. Kalau dah terkena mangga masam tak payah perah jus limau nipis.
2. Untuk kerabu yang lebih kering, kurangkan penggunaan santan..kalau boleh guna santan fresh yang diperah.


Resepi Asal Kerabu : Wani Sukarno

#9 - Peria Katak Goreng Telur 

18 Resepi Mudah, Sedap Dan Menyelerakan Untuk Berbuka Puasa,Cucur Kentang, Resepi Kek Pisang Coklat,Telur Bistik,Sosej Telur Hancur,Kuay Teow Laksam, Bakso Mudah, Koay Teow Th'ng, Bihun Goreng Simple, Mee Kari, Peria Katak Goreng Telur , Resepi Kerabu Pauh, Kerabu Pelam Muda, Resepi Kerabu Kaki Ayam, Ayam Goreng Kunyit Berlada, Sup Fishball,  Ayam Goreng Kicap Madu, RESEPI SIAKAP STIM LIMAU, Ayam Percik, Ayam Bakar Madu Simple Sedap, ayam, resepi ayam mudah dan sedap, resepi ayam sedap, resepi mudah masak, cara buat ayam bakar, cara masak ayam panggang, menu rare untuk berbuka puasa, menu yang paling dicari untuk berbuka puasa, menu kegemaran anak-anak, menu sedap dan menyelerakan untuk berbuka puasa, menu ramadhan, menu pilihan ketika ramadhan, resepi siakap stim, cara masak siakap stim, kerabu, kerabu kaki ayam mudah dan sedap, mudahnya buat kerabu, sedapnya kerabu kaki ayam, kaki ayam, kerabu mempelamm, sedapnya kerabu mempelam, mempelam, pelam muda, resepi mempelam muda, ayam percik, resepi ayam percik, resepi koay teow, mudahnya masak koay teow, resepi sup, sup mudah dan sedap, resepi koay teow theng, resepi koay teow sup paling sedap, resepi koay teow sup china, koay teow sup bawang putih goreng garing, ayam kicap, kicap, resepi ayam kicap sedap, sedapnya ayam kicap, peria. resepi peria katak, cara masak peria katak, mee kari, mudahnya masak mee kari, mee kari sedap dan mudah, mee kari paling sedap, cara masak mee kari, bihun goreng, bihun goreng mudah dan sedap, sedapnya bihun goreng, resepi bihun, bakso, bakso sedap, mudahnya masak bakso, sedapnya bakso masak sendiri, masak sendiri bakso, mee bakso, cara masak bakso, cara buat bakso. bakso mudah dan sedap, laksam, laksam mudah dan sedap, sedapnya laksam, laksam kelantan, laksam pantai timur, sedapnya laksam, laksam sedap dan mudah, mudahnya masak laksam, sosej telur hancur, sausage, telur, resepi telur, telur bistik, telur bistik mudah dan sedap, sedapnya telur bistik, resepi kek pisang coklat, kek, kek mudah dan sedap, kek coklat, kek pisang, kek coklat pisang, kek pisang coklat, sedapnya kek coklat pisang, cucur, cucur kentang mudah dan sedap,kentang, resepi kentang, resepi mudah dan sedap, menu mudah masak sendiri


Bahan-Bahan :

Peria Katak – 3 Biji
Bawang Merah + Putih – Tumbuk
Ikan Bilis – Option Kalau tak letak pun boleh
Cili Kering @ Cili Padi – Option pilihan sendiri samada guna cili kering @ cili padi. Kali ni saya gunakan cili kering yang telah diblender
Perasa
Telur – 1 biji

Cara-Cara :

Potong peria nipis-nipis kemudian rendam dengan air garam bagi mengurangkan rasa pahit.

Tumis bawang yang telah ditumbuk bersama ikan bilis sampai garing kemudian masukkan cili kering @ cili padi. Tumis sampai cili masak. Kemudian masukkan Peria Katak dan pecahkan telur.

Kacau sekata dan masukkan baha perasa. Dah cukup masak angkat dan dihidangkan. Sedap di makan dengan nasi panas-panas.

Resepi Asal : Ummi Zarra 


#10 Mee Kari


18 Resepi Mudah, Sedap Dan Menyelerakan Untuk Berbuka Puasa,Cucur Kentang, Resepi Kek Pisang Coklat,Telur Bistik,Sosej Telur Hancur,Kuay Teow Laksam, Bakso Mudah, Koay Teow Th'ng, Bihun Goreng Simple, Mee Kari, Peria Katak Goreng Telur , Resepi Kerabu Pauh, Kerabu Pelam Muda, Resepi Kerabu Kaki Ayam, Ayam Goreng Kunyit Berlada, Sup Fishball,  Ayam Goreng Kicap Madu, RESEPI SIAKAP STIM LIMAU, Ayam Percik, Ayam Bakar Madu Simple Sedap, ayam, resepi ayam mudah dan sedap, resepi ayam sedap, resepi mudah masak, cara buat ayam bakar, cara masak ayam panggang, menu rare untuk berbuka puasa, menu yang paling dicari untuk berbuka puasa, menu kegemaran anak-anak, menu sedap dan menyelerakan untuk berbuka puasa, menu ramadhan, menu pilihan ketika ramadhan, resepi siakap stim, cara masak siakap stim, kerabu, kerabu kaki ayam mudah dan sedap, mudahnya buat kerabu, sedapnya kerabu kaki ayam, kaki ayam, kerabu mempelamm, sedapnya kerabu mempelam, mempelam, pelam muda, resepi mempelam muda, ayam percik, resepi ayam percik, resepi koay teow, mudahnya masak koay teow, resepi sup, sup mudah dan sedap, resepi koay teow theng, resepi koay teow sup paling sedap, resepi koay teow sup china, koay teow sup bawang putih goreng garing, ayam kicap, kicap, resepi ayam kicap sedap, sedapnya ayam kicap, peria. resepi peria katak, cara masak peria katak, mee kari, mudahnya masak mee kari, mee kari sedap dan mudah, mee kari paling sedap, cara masak mee kari, bihun goreng, bihun goreng mudah dan sedap, sedapnya bihun goreng, resepi bihun, bakso, bakso sedap, mudahnya masak bakso, sedapnya bakso masak sendiri, masak sendiri bakso, mee bakso, cara masak bakso, cara buat bakso. bakso mudah dan sedap, laksam, laksam mudah dan sedap, sedapnya laksam, laksam kelantan, laksam pantai timur, sedapnya laksam, laksam sedap dan mudah, mudahnya masak laksam, sosej telur hancur, sausage, telur, resepi telur, telur bistik, telur bistik mudah dan sedap, sedapnya telur bistik, resepi kek pisang coklat, kek, kek mudah dan sedap, kek coklat, kek pisang, kek coklat pisang, kek pisang coklat, sedapnya kek coklat pisang, cucur, cucur kentang mudah dan sedap,kentang, resepi kentang, resepi mudah dan sedap, menu mudah masak sendiri


Bahan-Bahan -1 

Minyak untuk menumis
1 biji awang merah dihiris - cik nani guna bawang besar yang sedang
3 ulas bawang putih dihiris
1 inci halia dihiris
1 batang kayu manis
3 kuntum bunga lawang
5 biji buah pelaga


Bahan-bahan - 2 

100 gram serbuk kari daging - dicairkan
1 Biji santan kelapa
5 biji buah tomato
10 biji telur


Bahan-bahan - 3

Fishcake - dihiris
Fishball - dibelah empat
Daging kembu dihiris
Daging ayam dihiris
Udang - dibuang kulit
Sotong - dihiris
Ubi Kentang - Option, tak letakpun tak apa
Sedikit garam

Bahan-bahan - 4

Mee kuning - dicelur
Sayur sawi - dicelur 
Buah limau kasturi
Taugeh - dicelur
Tahu goreng - dihiris nipis
Lada Hijau / Lada merah - dihiris
Daun sup - dihiris
Bawang goreng


Cara-cara

1. Panaskan minyak dan tumis kayu manis, bunga lawang, buah pelaga. Biarkan seketika dan masukkan bahan hirisan bawang merah, bawang putih dan halia. Tumis hingga garing dan naik bau. Kebiasaanya Cik Nani akan ambil sedikit bawang hiris, bawang putih dan halia untuk ditumbuk halus dan dimasukkan bersama-sama bahan tumis yang ada.

2. Masukkan serbuk kari daging telah dicairkan. Kacau hingga sehingga garing.

3. Masukkan bahan-bahan 3 daging, ayam, udang sotong, fishcake, fish ball dan gaul rata. Pastikan bahan-bahan masak sepenuhnya. Kemudian masukkan santan renehkan hingga menggelegak. Pastikan santan segar dan Cik Nani suka gunakan santan yang diperah sendiri. Baru fresh santannya. Jika mahu masukkan uni kentang, potong kentang kecil dan masukkan sekali kedalam kuah kari. Kacau hingga bahan empok. 

4. Pecahkan telur didalam kuah kari tadi. Masukkan buah tomato. Biarkan mereneh dan kacau sebati. Selepas pecahkan telur, dinasihati jangan kacau terlalu kuat kerana ditakuti telur akan pecah didalam kuah. Kebiasan resepi akan menggunakan telur rebus, tetapi Cik Nani lebih suka pecahkan telur terus ke dalam kuah kari dan biarkan ianya sehingga masak.

5. Setelah semuanya siap dimasukkan, maka kuah kari siap dihidangkan!!..Jangan lupa rasa garamnya pula. Pastikan cukup garam diletakkan.

Resepi Asal : Cik Nani


#11 - Bihun Goreng Simple 


18 Resepi Mudah, Sedap Dan Menyelerakan Untuk Berbuka Puasa,Cucur Kentang, Resepi Kek Pisang Coklat,Telur Bistik,Sosej Telur Hancur,Kuay Teow Laksam, Bakso Mudah, Koay Teow Th'ng, Bihun Goreng Simple, Mee Kari, Peria Katak Goreng Telur , Resepi Kerabu Pauh, Kerabu Pelam Muda, Resepi Kerabu Kaki Ayam, Ayam Goreng Kunyit Berlada, Sup Fishball,  Ayam Goreng Kicap Madu, RESEPI SIAKAP STIM LIMAU, Ayam Percik, Ayam Bakar Madu Simple Sedap, ayam, resepi ayam mudah dan sedap, resepi ayam sedap, resepi mudah masak, cara buat ayam bakar, cara masak ayam panggang, menu rare untuk berbuka puasa, menu yang paling dicari untuk berbuka puasa, menu kegemaran anak-anak, menu sedap dan menyelerakan untuk berbuka puasa, menu ramadhan, menu pilihan ketika ramadhan, resepi siakap stim, cara masak siakap stim, kerabu, kerabu kaki ayam mudah dan sedap, mudahnya buat kerabu, sedapnya kerabu kaki ayam, kaki ayam, kerabu mempelamm, sedapnya kerabu mempelam, mempelam, pelam muda, resepi mempelam muda, ayam percik, resepi ayam percik, resepi koay teow, mudahnya masak koay teow, resepi sup, sup mudah dan sedap, resepi koay teow theng, resepi koay teow sup paling sedap, resepi koay teow sup china, koay teow sup bawang putih goreng garing, ayam kicap, kicap, resepi ayam kicap sedap, sedapnya ayam kicap, peria. resepi peria katak, cara masak peria katak, mee kari, mudahnya masak mee kari, mee kari sedap dan mudah, mee kari paling sedap, cara masak mee kari, bihun goreng, bihun goreng mudah dan sedap, sedapnya bihun goreng, resepi bihun, bakso, bakso sedap, mudahnya masak bakso, sedapnya bakso masak sendiri, masak sendiri bakso, mee bakso, cara masak bakso, cara buat bakso. bakso mudah dan sedap, laksam, laksam mudah dan sedap, sedapnya laksam, laksam kelantan, laksam pantai timur, sedapnya laksam, laksam sedap dan mudah, mudahnya masak laksam, sosej telur hancur, sausage, telur, resepi telur, telur bistik, telur bistik mudah dan sedap, sedapnya telur bistik, resepi kek pisang coklat, kek, kek mudah dan sedap, kek coklat, kek pisang, kek coklat pisang, kek pisang coklat, sedapnya kek coklat pisang, cucur, cucur kentang mudah dan sedap,kentang, resepi kentang, resepi mudah dan sedap, menu mudah masak sendiri

Bahan: 

Minyak (untuk menumis) 
Ayam/Udang/Sotong (goreng dulu kejap separuh masak. Ketepikan) 
Bawang Merah (potong-potong kecik) 
Bawang Putih (potong-potong kecik) 
Cili Kisar (1 sudu besar) (nak pedas, lebihkan) 
Sos Cili (1 - 2 sudu besar) Kicap (1- 2 sudu besar) 
Garam 
Gula 

Caranya:

1. Panaskan minyak dulu, bila minyak dah panas baru masukkan bawang merah, bawang putih. 

2. Goreng jap sampai tengok bawang dah agak layu atau masak.

3. Masukkan pula cili kisar. Biar sampai naik minyak / masak.

4. Bila cili dah masak,  masukkan pula sos cili, kicap, garam & gula. Rasa la jugak tengok okey ke idak..Kalau ada kurang mana-mana, boleh tambah apa yang patut.

5. Kalau rasa semua okey, boleh letak ayam/udang/sotong yg dah digoreng tadi. Gaul bagi sekata. kalau ada sayur, letak kan sekali. 

6. Dan diikuti dengan bihun..Gaul bagi sekata semua bahan tumisan dan bihun.. it's done...

Resepi asal : Fieza Sani 


#12 Koay Teow Th'ng


18 Resepi Mudah, Sedap Dan Menyelerakan Untuk Berbuka Puasa,Cucur Kentang, Resepi Kek Pisang Coklat,Telur Bistik,Sosej Telur Hancur,Kuay Teow Laksam, Bakso Mudah, Koay Teow Th'ng, Bihun Goreng Simple, Mee Kari, Peria Katak Goreng Telur , Resepi Kerabu Pauh, Kerabu Pelam Muda, Resepi Kerabu Kaki Ayam, Ayam Goreng Kunyit Berlada, Sup Fishball,  Ayam Goreng Kicap Madu, RESEPI SIAKAP STIM LIMAU, Ayam Percik, Ayam Bakar Madu Simple Sedap, ayam, resepi ayam mudah dan sedap, resepi ayam sedap, resepi mudah masak, cara buat ayam bakar, cara masak ayam panggang, menu rare untuk berbuka puasa, menu yang paling dicari untuk berbuka puasa, menu kegemaran anak-anak, menu sedap dan menyelerakan untuk berbuka puasa, menu ramadhan, menu pilihan ketika ramadhan, resepi siakap stim, cara masak siakap stim, kerabu, kerabu kaki ayam mudah dan sedap, mudahnya buat kerabu, sedapnya kerabu kaki ayam, kaki ayam, kerabu mempelamm, sedapnya kerabu mempelam, mempelam, pelam muda, resepi mempelam muda, ayam percik, resepi ayam percik, resepi koay teow, mudahnya masak koay teow, resepi sup, sup mudah dan sedap, resepi koay teow theng, resepi koay teow sup paling sedap, resepi koay teow sup china, koay teow sup bawang putih goreng garing, ayam kicap, kicap, resepi ayam kicap sedap, sedapnya ayam kicap, peria. resepi peria katak, cara masak peria katak, mee kari, mudahnya masak mee kari, mee kari sedap dan mudah, mee kari paling sedap, cara masak mee kari, bihun goreng, bihun goreng mudah dan sedap, sedapnya bihun goreng, resepi bihun, bakso, bakso sedap, mudahnya masak bakso, sedapnya bakso masak sendiri, masak sendiri bakso, mee bakso, cara masak bakso, cara buat bakso. bakso mudah dan sedap, laksam, laksam mudah dan sedap, sedapnya laksam, laksam kelantan, laksam pantai timur, sedapnya laksam, laksam sedap dan mudah, mudahnya masak laksam, sosej telur hancur, sausage, telur, resepi telur, telur bistik, telur bistik mudah dan sedap, sedapnya telur bistik, resepi kek pisang coklat, kek, kek mudah dan sedap, kek coklat, kek pisang, kek coklat pisang, kek pisang coklat, sedapnya kek coklat pisang, cucur, cucur kentang mudah dan sedap,kentang, resepi kentang, resepi mudah dan sedap, menu mudah masak sendiri


Bahan-bahan: (untuk 4-5 orang)

2 bungkus koay teow - seelok-elok jenis koay teow kecil/halus. Di celur dengan air panas sebelum di hidangkan.
2 belah dada ayam
1 bungkus kecil fishball - kalau suka boleh lebihkan
1 bungkus kecil fishcake - kalau suka boleh lebihkan
300 gram gula batu
10 cm halia
1 sudu besar lada hitam - di tumbuk halus
Ajinamoto
Garam - secukup rasa
Gula
Minyak Masak
Bawang putih - 3 labu
Cili boh - 1 bungkus kecil
Daun bawang - di hiris halus
Taugeh - di celur

Sup Manis

Panaskan 3-4  liter air. Masukkan dada ayam, gula batu, halia, lada hitam yang di tumbuk halus, garam dan ajinamoto. Rebus sehingga ayam masak sepenuhnya. Kemudian rasa sup. Jika sudah terasa gula & garam... bolehlah tutup api dan tos dada ayam. 
Dada ayam akan di racik/ potong halus dan di hidangkan dalam bekas lain.

Minyak Bawang Putih/ Bawang Putih Goreng

3 labu bawang putih di buang kulit dan di cicang halus. Panaskan minyak dengan api yang kecil. Goreng bawang putih sehingga garing. Hidangkan dalam bekas hidangan.

Tips:
1. Untuk menyenangkan proses cincang bawang putih, boleh ketuk bawang sehingga pecah terlebih dahulu. Kemudian baru di cincang.
2. Ketika menggoreng, pastikan bawang sentiasa di kacau agar sekata.
3. Tutup api ketika bawang sudah berwarna kuning dan biarkan ia garing sendiri dalam minyak yang masih panas. Ini adalah agar bawang tidak hangit.

Sambal Sup

Panaskan 2 /3 sudu besar minyak. Masukkan cili boh. Masukkan garam, ajinamoto dan sedikit gula ( tak masukkan pun tidak apa) apabila sudah pecah minyak. Masak cili sehingga garing. Hidangkan dalam bekas hidangan.

Dah siap. Dalam bekas hidngan akan ada:
1. Koay teow yang telah di celur
2. Ayam yang telah di racik
3. Fishball / fishcakes yang telah di potong
4. Taugeh yang telah di celur
5. Sambal sup
6. Minyak bawang putih
7. Daun Bawang

Resepi Asal : Yati Zul 


#13 Bakso Mudah 


18 Resepi Mudah, Sedap Dan Menyelerakan Untuk Berbuka Puasa,Cucur Kentang, Resepi Kek Pisang Coklat,Telur Bistik,Sosej Telur Hancur,Kuay Teow Laksam, Bakso Mudah, Koay Teow Th'ng, Bihun Goreng Simple, Mee Kari, Peria Katak Goreng Telur , Resepi Kerabu Pauh, Kerabu Pelam Muda, Resepi Kerabu Kaki Ayam, Ayam Goreng Kunyit Berlada, Sup Fishball,  Ayam Goreng Kicap Madu, RESEPI SIAKAP STIM LIMAU, Ayam Percik, Ayam Bakar Madu Simple Sedap, ayam, resepi ayam mudah dan sedap, resepi ayam sedap, resepi mudah masak, cara buat ayam bakar, cara masak ayam panggang, menu rare untuk berbuka puasa, menu yang paling dicari untuk berbuka puasa, menu kegemaran anak-anak, menu sedap dan menyelerakan untuk berbuka puasa, menu ramadhan, menu pilihan ketika ramadhan, resepi siakap stim, cara masak siakap stim, kerabu, kerabu kaki ayam mudah dan sedap, mudahnya buat kerabu, sedapnya kerabu kaki ayam, kaki ayam, kerabu mempelamm, sedapnya kerabu mempelam, mempelam, pelam muda, resepi mempelam muda, ayam percik, resepi ayam percik, resepi koay teow, mudahnya masak koay teow, resepi sup, sup mudah dan sedap, resepi koay teow theng, resepi koay teow sup paling sedap, resepi koay teow sup china, koay teow sup bawang putih goreng garing, ayam kicap, kicap, resepi ayam kicap sedap, sedapnya ayam kicap, peria. resepi peria katak, cara masak peria katak, mee kari, mudahnya masak mee kari, mee kari sedap dan mudah, mee kari paling sedap, cara masak mee kari, bihun goreng, bihun goreng mudah dan sedap, sedapnya bihun goreng, resepi bihun, bakso, bakso sedap, mudahnya masak bakso, sedapnya bakso masak sendiri, masak sendiri bakso, mee bakso, cara masak bakso, cara buat bakso. bakso mudah dan sedap, laksam, laksam mudah dan sedap, sedapnya laksam, laksam kelantan, laksam pantai timur, sedapnya laksam, laksam sedap dan mudah, mudahnya masak laksam, sosej telur hancur, sausage, telur, resepi telur, telur bistik, telur bistik mudah dan sedap, sedapnya telur bistik, resepi kek pisang coklat, kek, kek mudah dan sedap, kek coklat, kek pisang, kek coklat pisang, kek pisang coklat, sedapnya kek coklat pisang, cucur, cucur kentang mudah dan sedap,kentang, resepi kentang, resepi mudah dan sedap, menu mudah masak sendiri


Bahan-bahan

7-10 ketul bebola daging
2 potong fish cake(pilihan)
5-7 ketul fish ball(pilihan)
1 batang serai
1 atau 2 kiub pati sup lembu(jenama knorr)
3 biji bawang putih*
Sebiji bawang merah*
2 hiris halia*
Secubit lada hitam
Secubit garam(ikut rasa)
2-3 mangkuk air
Sayuran(terpulang kepada anda)

Mee/bihun dicelur atau direbus sehingga masak.

Tumbukkan bahan bertanda *

Bahan hiasan

Daun bawang
Daun sadri
Cili padi
Bawang goreng

Cara-cara

1. Tumis bahan tumbuk(bawang merah,bawang putih dan halia) sehingga naik bau.
2. Masukkan air, serai, bebola daging, fish ball, fish cake dan kiub pati sup.
3. Apabila sudah menggelegak masukkan lada hitam dan garam.
4. Akhir sekali masukkan sayuran.
5. Dah siap.

Resepi Asal : Khalisa Hazrina 


#14 Kuay Teow Laksam


18 Resepi Mudah, Sedap Dan Menyelerakan Untuk Berbuka Puasa,Cucur Kentang, Resepi Kek Pisang Coklat,Telur Bistik,Sosej Telur Hancur,Kuay Teow Laksam, Bakso Mudah, Koay Teow Th'ng, Bihun Goreng Simple, Mee Kari, Peria Katak Goreng Telur , Resepi Kerabu Pauh, Kerabu Pelam Muda, Resepi Kerabu Kaki Ayam, Ayam Goreng Kunyit Berlada, Sup Fishball,  Ayam Goreng Kicap Madu, RESEPI SIAKAP STIM LIMAU, Ayam Percik, Ayam Bakar Madu Simple Sedap, ayam, resepi ayam mudah dan sedap, resepi ayam sedap, resepi mudah masak, cara buat ayam bakar, cara masak ayam panggang, menu rare untuk berbuka puasa, menu yang paling dicari untuk berbuka puasa, menu kegemaran anak-anak, menu sedap dan menyelerakan untuk berbuka puasa, menu ramadhan, menu pilihan ketika ramadhan, resepi siakap stim, cara masak siakap stim, kerabu, kerabu kaki ayam mudah dan sedap, mudahnya buat kerabu, sedapnya kerabu kaki ayam, kaki ayam, kerabu mempelamm, sedapnya kerabu mempelam, mempelam, pelam muda, resepi mempelam muda, ayam percik, resepi ayam percik, resepi koay teow, mudahnya masak koay teow, resepi sup, sup mudah dan sedap, resepi koay teow theng, resepi koay teow sup paling sedap, resepi koay teow sup china, koay teow sup bawang putih goreng garing, ayam kicap, kicap, resepi ayam kicap sedap, sedapnya ayam kicap, peria. resepi peria katak, cara masak peria katak, mee kari, mudahnya masak mee kari, mee kari sedap dan mudah, mee kari paling sedap, cara masak mee kari, bihun goreng, bihun goreng mudah dan sedap, sedapnya bihun goreng, resepi bihun, bakso, bakso sedap, mudahnya masak bakso, sedapnya bakso masak sendiri, masak sendiri bakso, mee bakso, cara masak bakso, cara buat bakso. bakso mudah dan sedap, laksam, laksam mudah dan sedap, sedapnya laksam, laksam kelantan, laksam pantai timur, sedapnya laksam, laksam sedap dan mudah, mudahnya masak laksam, sosej telur hancur, sausage, telur, resepi telur, telur bistik, telur bistik mudah dan sedap, sedapnya telur bistik, resepi kek pisang coklat, kek, kek mudah dan sedap, kek coklat, kek pisang, kek coklat pisang, kek pisang coklat, sedapnya kek coklat pisang, cucur, cucur kentang mudah dan sedap,kentang, resepi kentang, resepi mudah dan sedap, menu mudah masak sendiri


Bahan-bahan:

3 paket kuay teow 
1 kg ikan kembung atau sardin
2 cawan santan pekat 
10 ulas bawang merah 
2 ulas bawang putih 
1 inci halia 
2 batang serai - ketuk 
1 sudu kecil serbuk lada hitam
3 keping asam keping 
Garam 
Gula secukup rasa.

Cara-cara: 

Ikan di rebus, asingkan tulang dan isinya. Ambil isinya di kisar bersama air rebusan. Bawang merah, bawang putih dan halia di kisar lumat. Satukan semua bahan di atas termasuk serai yang di ketuk dan serbuk lada hitam. 

Masukkan juga santan dan asam keping. Masak di atas dapur sehingga mendidih dan masak. Masukkan garam dan gula. Sesuaikan rasa dan kepekatan, bolehlah diangkat. Jika terlebih pekat, masukkan sedikit air panas.

Bahan sambal belacan:

  • Cili padi
  • Belacan
  • Garam
  • Gula
  • Cuka

Cara-cara:

Tumbuk atau kisar pun boleh. Selepas tu gaul sebati. Di makan bersama laksam untuk perisakan kuahnya.

Bahan ulam: 

  • Kacang panjang 
  • Daun kesum 
  • Timun batang 
  • Bawang besar
  • Bunga kantan
  • Kubis

Cara-cara: 

Hiris halus kesemua sayuran iaitu kacang panjang, daun kesum, timun, bawang besar, bunga kantan dan kobis. Tabur atas hidangan bila nak makan. *Bukan kesemua sayur tu ada, mana yang sempat letak jelah

Resepi Asal : Noor Akma


#15 Sosej Telur Hancur 


18 Resepi Mudah, Sedap Dan Menyelerakan Untuk Berbuka Puasa,Cucur Kentang, Resepi Kek Pisang Coklat,Telur Bistik,Sosej Telur Hancur,Kuay Teow Laksam, Bakso Mudah, Koay Teow Th'ng, Bihun Goreng Simple, Mee Kari, Peria Katak Goreng Telur , Resepi Kerabu Pauh, Kerabu Pelam Muda, Resepi Kerabu Kaki Ayam, Ayam Goreng Kunyit Berlada, Sup Fishball,  Ayam Goreng Kicap Madu, RESEPI SIAKAP STIM LIMAU, Ayam Percik, Ayam Bakar Madu Simple Sedap, ayam, resepi ayam mudah dan sedap, resepi ayam sedap, resepi mudah masak, cara buat ayam bakar, cara masak ayam panggang, menu rare untuk berbuka puasa, menu yang paling dicari untuk berbuka puasa, menu kegemaran anak-anak, menu sedap dan menyelerakan untuk berbuka puasa, menu ramadhan, menu pilihan ketika ramadhan, resepi siakap stim, cara masak siakap stim, kerabu, kerabu kaki ayam mudah dan sedap, mudahnya buat kerabu, sedapnya kerabu kaki ayam, kaki ayam, kerabu mempelamm, sedapnya kerabu mempelam, mempelam, pelam muda, resepi mempelam muda, ayam percik, resepi ayam percik, resepi koay teow, mudahnya masak koay teow, resepi sup, sup mudah dan sedap, resepi koay teow theng, resepi koay teow sup paling sedap, resepi koay teow sup china, koay teow sup bawang putih goreng garing, ayam kicap, kicap, resepi ayam kicap sedap, sedapnya ayam kicap, peria. resepi peria katak, cara masak peria katak, mee kari, mudahnya masak mee kari, mee kari sedap dan mudah, mee kari paling sedap, cara masak mee kari, bihun goreng, bihun goreng mudah dan sedap, sedapnya bihun goreng, resepi bihun, bakso, bakso sedap, mudahnya masak bakso, sedapnya bakso masak sendiri, masak sendiri bakso, mee bakso, cara masak bakso, cara buat bakso. bakso mudah dan sedap, laksam, laksam mudah dan sedap, sedapnya laksam, laksam kelantan, laksam pantai timur, sedapnya laksam, laksam sedap dan mudah, mudahnya masak laksam, sosej telur hancur, sausage, telur, resepi telur, telur bistik, telur bistik mudah dan sedap, sedapnya telur bistik, resepi kek pisang coklat, kek, kek mudah dan sedap, kek coklat, kek pisang, kek coklat pisang, kek pisang coklat, sedapnya kek coklat pisang, cucur, cucur kentang mudah dan sedap,kentang, resepi kentang, resepi mudah dan sedap, menu mudah masak sendiri

Bahan-bahan:

  1. Minyak masak (sedikit)
  2. Mentega
  3. Sosej
  4. Bawang merah (hiris)
  5. Cili padi
  6. Telur
  7. Sos cili

Cara Masak:

Masukkan minyak masak, mentega, hirisan bawang merah, cili padi, telur (pecahkan duluan ya), tumis sehingga nampak kekuningan dan akhir masukkan sosej dan sos cili. Jangan lupa perasa, garam, ajinomoto sedikit dan perencah maggie paling win. 

Resepi Asal : Yatie Owner 



#16 Telur Bistik 


18 Resepi Mudah, Sedap Dan Menyelerakan Untuk Berbuka Puasa,Cucur Kentang, Resepi Kek Pisang Coklat,Telur Bistik,Sosej Telur Hancur,Kuay Teow Laksam, Bakso Mudah, Koay Teow Th'ng, Bihun Goreng Simple, Mee Kari, Peria Katak Goreng Telur , Resepi Kerabu Pauh, Kerabu Pelam Muda, Resepi Kerabu Kaki Ayam, Ayam Goreng Kunyit Berlada, Sup Fishball,  Ayam Goreng Kicap Madu, RESEPI SIAKAP STIM LIMAU, Ayam Percik, Ayam Bakar Madu Simple Sedap, ayam, resepi ayam mudah dan sedap, resepi ayam sedap, resepi mudah masak, cara buat ayam bakar, cara masak ayam panggang, menu rare untuk berbuka puasa, menu yang paling dicari untuk berbuka puasa, menu kegemaran anak-anak, menu sedap dan menyelerakan untuk berbuka puasa, menu ramadhan, menu pilihan ketika ramadhan, resepi siakap stim, cara masak siakap stim, kerabu, kerabu kaki ayam mudah dan sedap, mudahnya buat kerabu, sedapnya kerabu kaki ayam, kaki ayam, kerabu mempelamm, sedapnya kerabu mempelam, mempelam, pelam muda, resepi mempelam muda, ayam percik, resepi ayam percik, resepi koay teow, mudahnya masak koay teow, resepi sup, sup mudah dan sedap, resepi koay teow theng, resepi koay teow sup paling sedap, resepi koay teow sup china, koay teow sup bawang putih goreng garing, ayam kicap, kicap, resepi ayam kicap sedap, sedapnya ayam kicap, peria. resepi peria katak, cara masak peria katak, mee kari, mudahnya masak mee kari, mee kari sedap dan mudah, mee kari paling sedap, cara masak mee kari, bihun goreng, bihun goreng mudah dan sedap, sedapnya bihun goreng, resepi bihun, bakso, bakso sedap, mudahnya masak bakso, sedapnya bakso masak sendiri, masak sendiri bakso, mee bakso, cara masak bakso, cara buat bakso. bakso mudah dan sedap, laksam, laksam mudah dan sedap, sedapnya laksam, laksam kelantan, laksam pantai timur, sedapnya laksam, laksam sedap dan mudah, mudahnya masak laksam, sosej telur hancur, sausage, telur, resepi telur, telur bistik, telur bistik mudah dan sedap, sedapnya telur bistik, resepi kek pisang coklat, kek, kek mudah dan sedap, kek coklat, kek pisang, kek coklat pisang, kek pisang coklat, sedapnya kek coklat pisang, cucur, cucur kentang mudah dan sedap,kentang, resepi kentang, resepi mudah dan sedap, menu mudah masak sendiri


Bahan-bahan:

2 biji Telur
Bawang merah
Bawang putih
1 sudu cili paste
1 sudu sos tiram
1 sudu sos cili
1 sudu sos tomato
Sedikit isi ayam dipotong dadu
*mixed vege
* cili benggala potong nipis
Garam
Cukup rasa


Cara-cara :

1. Pecahkan telur dan pukul, masukkam garam dan sedikit cukup rasa. Goreng macam buat teloq dadar. Dah masak eloj angkat dan toskan and letak dalam pinggan.

2. Dalam kuali yang sama, tumis sedikit bawang merah dan bawang putih.

3. Masukkan cili paste, sos tiram, sos cili dan sos tomato dan tambahkan sedikit air.

4. Masukkan ayam and bagi nampak ayam dah masak sikit masukkan mixed vege /cili benggala. Aku sebab xda mixed vege.. So aku guna la cili benggala tu. Then masukkan balance bawang merah and bawang putih tadi.

5. Perasakan dengan garam atau cukup rasa. Kalau terlampau pekat boleh tambah air skit and biar sekali mendidih tutup api. Macam aku tak suka pekat sangat tak suka cair sangat. Biar in between.

6. Da siap kuah tadi curah la dekat atas telur yang goreng tadi. Dah siap 

Resepi Asal : Alia Farhan



#17 Resepi Kek Pisang Coklat

18 Resepi Mudah, Sedap Dan Menyelerakan Untuk Berbuka Puasa,Cucur Kentang, Resepi Kek Pisang Coklat,Telur Bistik,Sosej Telur Hancur,Kuay Teow Laksam, Bakso Mudah, Koay Teow Th'ng, Bihun Goreng Simple, Mee Kari, Peria Katak Goreng Telur , Resepi Kerabu Pauh, Kerabu Pelam Muda, Resepi Kerabu Kaki Ayam, Ayam Goreng Kunyit Berlada, Sup Fishball,  Ayam Goreng Kicap Madu, RESEPI SIAKAP STIM LIMAU, Ayam Percik, Ayam Bakar Madu Simple Sedap, ayam, resepi ayam mudah dan sedap, resepi ayam sedap, resepi mudah masak, cara buat ayam bakar, cara masak ayam panggang, menu rare untuk berbuka puasa, menu yang paling dicari untuk berbuka puasa, menu kegemaran anak-anak, menu sedap dan menyelerakan untuk berbuka puasa, menu ramadhan, menu pilihan ketika ramadhan, resepi siakap stim, cara masak siakap stim, kerabu, kerabu kaki ayam mudah dan sedap, mudahnya buat kerabu, sedapnya kerabu kaki ayam, kaki ayam, kerabu mempelamm, sedapnya kerabu mempelam, mempelam, pelam muda, resepi mempelam muda, ayam percik, resepi ayam percik, resepi koay teow, mudahnya masak koay teow, resepi sup, sup mudah dan sedap, resepi koay teow theng, resepi koay teow sup paling sedap, resepi koay teow sup china, koay teow sup bawang putih goreng garing, ayam kicap, kicap, resepi ayam kicap sedap, sedapnya ayam kicap, peria. resepi peria katak, cara masak peria katak, mee kari, mudahnya masak mee kari, mee kari sedap dan mudah, mee kari paling sedap, cara masak mee kari, bihun goreng, bihun goreng mudah dan sedap, sedapnya bihun goreng, resepi bihun, bakso, bakso sedap, mudahnya masak bakso, sedapnya bakso masak sendiri, masak sendiri bakso, mee bakso, cara masak bakso, cara buat bakso. bakso mudah dan sedap, laksam, laksam mudah dan sedap, sedapnya laksam, laksam kelantan, laksam pantai timur, sedapnya laksam, laksam sedap dan mudah, mudahnya masak laksam, sosej telur hancur, sausage, telur, resepi telur, telur bistik, telur bistik mudah dan sedap, sedapnya telur bistik, resepi kek pisang coklat, kek, kek mudah dan sedap, kek coklat, kek pisang, kek coklat pisang, kek pisang coklat, sedapnya kek coklat pisang, cucur, cucur kentang mudah dan sedap,kentang, resepi kentang, resepi mudah dan sedap, menu mudah masak sendiri


Bahan-bahan:

10 biji pisang emas masak (saiz kecil) - dilenyek menggunakan garfu
1 1/2 cawan tepung gandum *
3/4 sudu teh soda bikarbonat *
1 sudu teh serbuk penaik *
4 biji telur
1 cawan gula kastor / gula perang - boleh tambah atau kurangkan, mengikut citarasa tahap   kemanisan masing-masing
1 cawan minyak jagung atau minyak masak
1 sudu teh esen vanila
1/2 cawan serbuk koko
1 biji pisang dihiris nipis untuk hiasan

- Yang bertanda * perlu diayak bersama

Cara membuatnya:

1. Panaskan ketuhar pada suhu 170⁰C.

2. Satukan gula kastor, telur, minyak jagung dan esen vanila dan pukul sehingga putih.

3. Masukkan pisang yang telah dilenyek dan kacau rata.

4. Kemudian, masukkan sedikit demi sedikit tepung gandum yang telah diayak bersama soda bikarbonat dan serbuk penaik ke dalam adunan tadi. Kacau sebati dan pastikan adunan tidak berketul.

5. Masukkan serbuk coklat dan kacau lagi sehingga sebati.

6. Tuang adunan ke dalam loyang yang telah disapu minyak atau mentega atau dilapik dengan baking paper. Letakkan hirisan pisang emas pada permukaan atas adunan.

7. Bakar dalam ketuhar pada suhu 170⁰C selama 50-60 minit atau sehingga masak (suhu mengikut ketuhar masing-masing).

Sebaiknya potong kek setelah sejuk supaya dapat potongan yang cantik. Kalau nak makan panas-panas pun tak menjadi masalah. Mai pun suka makan kek panas-panas selepas siap dibakar. 

Resepi asal : Maisarah Sidi 


#18 Cucur Kentang 


18 Resepi Mudah, Sedap Dan Menyelerakan Untuk Berbuka Puasa,Cucur Kentang, Resepi Kek Pisang Coklat,Telur Bistik,Sosej Telur Hancur,Kuay Teow Laksam, Bakso Mudah, Koay Teow Th'ng, Bihun Goreng Simple, Mee Kari, Peria Katak Goreng Telur , Resepi Kerabu Pauh, Kerabu Pelam Muda, Resepi Kerabu Kaki Ayam, Ayam Goreng Kunyit Berlada, Sup Fishball,  Ayam Goreng Kicap Madu, RESEPI SIAKAP STIM LIMAU, Ayam Percik, Ayam Bakar Madu Simple Sedap, ayam, resepi ayam mudah dan sedap, resepi ayam sedap, resepi mudah masak, cara buat ayam bakar, cara masak ayam panggang, menu rare untuk berbuka puasa, menu yang paling dicari untuk berbuka puasa, menu kegemaran anak-anak, menu sedap dan menyelerakan untuk berbuka puasa, menu ramadhan, menu pilihan ketika ramadhan, resepi siakap stim, cara masak siakap stim, kerabu, kerabu kaki ayam mudah dan sedap, mudahnya buat kerabu, sedapnya kerabu kaki ayam, kaki ayam, kerabu mempelamm, sedapnya kerabu mempelam, mempelam, pelam muda, resepi mempelam muda, ayam percik, resepi ayam percik, resepi koay teow, mudahnya masak koay teow, resepi sup, sup mudah dan sedap, resepi koay teow theng, resepi koay teow sup paling sedap, resepi koay teow sup china, koay teow sup bawang putih goreng garing, ayam kicap, kicap, resepi ayam kicap sedap, sedapnya ayam kicap, peria. resepi peria katak, cara masak peria katak, mee kari, mudahnya masak mee kari, mee kari sedap dan mudah, mee kari paling sedap, cara masak mee kari, bihun goreng, bihun goreng mudah dan sedap, sedapnya bihun goreng, resepi bihun, bakso, bakso sedap, mudahnya masak bakso, sedapnya bakso masak sendiri, masak sendiri bakso, mee bakso, cara masak bakso, cara buat bakso. bakso mudah dan sedap, laksam, laksam mudah dan sedap, sedapnya laksam, laksam kelantan, laksam pantai timur, sedapnya laksam, laksam sedap dan mudah, mudahnya masak laksam, sosej telur hancur, sausage, telur, resepi telur, telur bistik, telur bistik mudah dan sedap, sedapnya telur bistik, resepi kek pisang coklat, kek, kek mudah dan sedap, kek coklat, kek pisang, kek coklat pisang, kek pisang coklat, sedapnya kek coklat pisang, cucur, cucur kentang mudah dan sedap,kentang, resepi kentang, resepi mudah dan sedap, menu mudah masak sendiri


Bahan-bahan
250 gram tepung gandum
3 biji bawang merah - dimayang halus
1 biji ubi kentang - kupas dan potong dadu kecil 
Secekak daun kucai atau daun sup - potong pendek
1/2 sudu kecil garam
Secubit gula
200 ml air - lebih kurang
Sedikit air panas
Minyak untuk menggoreng

Cara-cara

Satukan tepung gandum dengan daun sup (kinah guna daun sup sebab itu je ada kat rumah), kentang, gula dan garam. 

Gaul sebati dan masukkan air sedikit demi sedikit. Kacau adunan tu sehingga rata. 

Kemudian masukkan sedikit air panas dan kacau adunan. Jangan kacau terlalu sebati supaya tepung tu tak tepu. 

Panaskan minyak dan pastikan ianya betul betul panas sebelum digoreng cucur sehingga garing. Jika mahu cantik, gunakan jari untuk masukkan adunan dalam kuali. Jika tidak, boleh juga gunakan sudu. 

Dah siap, bolehlah dihidangkan dengan sambal cuka. Kebetulan dalam peti ais tu ada lebihan sos dimsum masa beli aritu. Cicah saje ler. 

Resepi Asal : Ape Kinah