Cahaya Hayati

21 Jan 2020

Khasiat Mengamalkan Buah Lemon Setiap Hari

January 21, 2020 0
Khasiat Mengamalkan Buah Lemon Setiap Hari
Khasiat Mengamalkan Buah Lemon Setiap Hari. Bila sebut lemon pasti korang terbayang air lemon atau teh o lemon sejuk yang sedap lagi berkhasiat. Selain itu, lemon juga kaya dengan vitamin C dan mampu merawat pelbagai penyakit yang timbul akibat kurang vitamin C seperti gusi berdarah. Selain dari merawat penyakit akibat kurang Vitamin C, lemon juga mempunyai khasiat yang lain. Antaranya adalah seperti dibawah.

Khasiat Mengamalkan Buah Lemon Setiap Hari


Lemon, khasiat lemon, buah lemon, khasiat buah lemon, khasiat mengambil buah lemon setiap hari, khasiat mengamalkan buah lemon, khasiat mengamalkan buah lemon setiap hari, kebaikkan lemon,khasiat lemon untuk kuruskan badan, cara mudah kuruskan badan dengan lemon, khasiat-khasiat lemon, kebaikkan lemon, kebaikkan lemon kepada tubuh badan, kebaikkan lemon untuk kesihatan, fungsi lemon dalam kesihatan, fungsi lemon, fungsi-fungsi lemon, lemon dalam kesihatan, kebaikkan minum air lemon, khasiat minum air lemon setiap hari, Khasiat Mengamalkan Buah Lemon Setiap Hari
khasiat lemon

  • Menstabilkan pH Badan

Baru tahu yang lemon boleh menghasilkan alkali walaupun sebenarnya ia berasid. Jadi untuk seimbangkan badan yang berasid, kita perlukan alkali. Dengan mengamalkan lemon, kita dapat menghasilkan alkali semulajadi. Jom sihatkan badan dengan amalkan air lemon setiap hari. 


  • Melegakan Demam Dan Selsema

Lemon kaya dengan vitamin C. Untuk melegakan demam, beberapa titik jus lemon bersama air suam sudah mencukupi. Anda tidak perlu untuk ke klinik dan hospital sebenarnya. Lakukan rutin ini setiap dua jam sehingga sembuh. Lemon sebenarnya boleh meningkatkan tahap penyerapan di dalam badan. Namun, jika demam dan selsema masih belum sembuh, segeralah berjumpa dengan doktor.


  • Legakan Sistem Pencernaan

Lemon boleh mempercepatkan proses pencernaan dengan membanyakan penghasilan air liur dan asid perut. Hanya beberapa titis air lemon boleh mengatasi masalah pencernaan.


  • Membantu Untuk Menurunkan Berat Badan

Jika sedang berdiet, amat elok amalkan pengambilan buah lemon kerana lemon membantu mengeluarkan toksik dalam badan dan memberi tenaga. Selain itu, lemon juga rendah kalori selain tiada lemak dan kolesterol. Nak cepat turun berat badan, amalkan lemon setiap hari.


  • Membunuh Parasit
Parasit seperti cacing dalam perut amat susah di buang kerana keadaan perut kita yang berasid. Jadi untuk memusnahkannya adalah mengalkalikan asid perut ssekaligus mematikan parasit tersebut. Seperti yang kita tahu, lemon boleh menghasilkan alkali semulajadi. Maka, hanya makan dan minum air perahan lemon itu untuk membunuh parasit!

  • Memperbaiki Sistem Pernafasan Anda

Baru tahu yang lemon boleh mengatasi masalah mulut berbau, masalah pernafasan dan dengkur. Tapi bagaimana? Apabila anda mempunyai masalah gigi, jangan lupa untuk letakkan perahan lemon untuk mengurangkan kesakitan.

Lemon juga boleh menghentikan pendarahan bagi gusi yang berdarah. Hanya urut gusi anda perlahan lahan dengan air perahan lemon dan bakteria akan menjauhi gigi anda.


  • Memutihkan Gigi

Tahukah anda dengan mencampurkan jus lemon dengan baking soda ia dapat memutihkan gigi setanding dengan produk pemutihan gigi yang mahal. Boleh google cara menghasilkan campuran ini. Tapi awas jangan guna terlalu lama dan kerap kerana ia boleh menghakiskan enamel anda. 


  • Meningkatkan Daya Fokus Anda

Dalam kajian yang pernah dilakukan, minyak lemon mempunyai bau yang menenangkan dan mampu meningkatkan fokus seseorang selepas menghidu bau tersebut. Hebatnya!


  • Memperbaiki Kulit Yang Terkupas

Vitamin c dalam lemon boleh mengstimulasikan kulit anda agar kelihatan mulus. Cubalah menggunakan lemon sebagai skrub muka sekali seminggu. Muka anda akan kelihatanlebih sihat dan muda selepas itu!


  • Merawat Masalah Jerawat

Jerawat? Jangan risau. Sebaliknya, ambil kapas dan perah lemon keatasnya. Lekapkan kapas tersebut di tempat jerawat dan biarkan ia semalaman. Keesokkannya, lakukan rutin penjagaan muka seperti biasa. 

Ulangi langkah tersebut sehingga jerawat tiada. Mudah dan jimat!


  • Membuatkan Muka Anda Lebih Berseri

Vitamin C yang terkandung dalam lemon boleh menjadikan kulit lebih cerah, mulus dan berseri. Yang pasti anda boleh jadikkannya sebagai scrub, masker dan juga ejen pengelupasan yang boleh memberi hasil kulit yang cantik dan berseri. Hanya perlu google untuk ketahui caranya. 


  • Menjauhkan Serangga

Hanya campurkan lemon dengan minyak yang sesuai seperti minyak bunga matahari ataupun minyak zaitun. Letakkan ia dalam botol penyembur dan gunakan. Semudah itu dan serangga tidak akan datang menggangu anda lagi!


  • Detox Hati Anda

Lemon yang kaya dengan anti oksida berupaya untuk meningkatkan keupayaan hati dan buah pinggang anda dengan membolehkan badan anda untuk detoks.

Seperti yang disebutkan di atas tadi, lemon boleh mengeluarkan toksik yang ada di badan anda menerusi air kencing. Secara tidak langsung anda akan berasa lebih segar dan bertenaga daripada sebelum itu.


  • Merawat Tekanan Darah Tinggi

Lemon terbukti boleh mengurangkan kolesterol dalam darah. Jika anda mengambil lemon setiap hari lemon secara tidak langsung akan mengurangkan tekanan darah tinggi anda dan vitamin p yang ada di dalam lemon akan membantu untuk menguatkan saluran darah.


  • Mengurangkan Kesakitan & Menghilangkan Urat-Urat Yang Ketara

Bukan perahan lemon saja yang berkuasa, minyak lemon juga berkuasa kerana dengan sapuan minyak lemon, kita dapat mengurangkan kesakitakan dan menghilangkan urat-urat yang ketara timbul. 

Lakukan secara kerap dan anda akan nampak perubahannya.


  • Melawan Masalah Kelemumur
Hanya letakkan jus perahan lemon bersama minyak kelapa ke atas kepala anda untuk membuat mask rambut. Bahan bahan ini akan membantu untuk melembabkan kulit kepala anda sekali gus menghilangkan kelimumur anda. Mudahkan? Tapi awas jangan kerap sebab ia boleh menipiskan rambut anda. Berpada-padalah!


  • Merawat Masalah Batuk 
Ramai yang dah mencuba dan berjaya. Caranya dengan hanya merendam hirisan nipis lemon dalam madu dan dibiarkan semalaman sebelum mengambilnya. Hanya sesudu besar setiap 4 jam, mampu melegakan batuk dan kahak. Cubalah!

Lemon, nampak saja kecil tapi banyak khasiatnya. Jom kita cuba cara semujadi yang sihat dan menjimatkan ini. 


14 Jan 2020

Isteri Jangan Jadi Penyebab Suami Mencari Yang Lain

January 14, 2020 0
Isteri Jangan Jadi Penyebab Suami Mencari Yang Lain
Isteri Jangan Jadi Penyebab Suami Mencari Yang Lain. Impian seorang isteri adalah untuk hidup susah dan senang dengan suami yakni orang yang paling disayangi dan dicintai selepas Allah. Saling cinta mencintai dan sayang menyayangi yang ikhlas. Kekayaan, kemewahan dan kejayaan adalah bonus. Siapa yang tak nak senang dan mewah serta mempunyai nama dalam masyarakat. Tapi banyak perkahwinan yang di uji. Saling tuding jari menunjuk siapa yang salah. Malah tanpa rasa malu membuka aib di media sosial sampai habis terbuka. Siapa yang malu? Fikir-fikirkan lah...



Namun, kadang kala wanita atau isteri ni tak sedar mereka adalah punca kepada suami beralih arah kepada yang lain. Bukan menunding jari kepada wanita sebab CH juga wanita yang bergelar isteri, malah ibu kepada anak-anak. CH nak ajak semua wanita untuk tidak menjadi penyebab suami mencari yang lain. So, inilah antara kesalahan yang sering wanita tak sedar tetapi sangat di rasai oleh para suami... 

Isteri Jangan Jadi Penyebab Suami Mencari Yang Lain


1. Tidak Berdandan Ketika Dirumah

Ramai isteri tak suka berdandan ketika dirumah. Rimas dan malas sebab tak ke mana pun. Just duduk rumah dan buat kerja rumah yang berpeluh-peluh. Suka pakai baju kelawar, tak pun baju serupa macam bibik dah. Korang selesa tapi tang mana yang menarik di mata suami? Cer habaq? 

Baju kelawar dan baju T-shirt lusuh tu korang boleh ambil dan letak dalam plastik sampah. Haramkan terus pemakaiannya. Mulakan pakai baju T-shirt yang cantik, ada cutting dan sedikit seksi. Jangan lupa solekan diwajah. Untuk siapa? Untuk suami juga dan barulah seronok mata suami memandang. Suami pun asyik lekat di rumah. 



Untuk tidur pula, korang jangan tidur pakai baju yang korang pakai depan anak-anak. Baju dibilik tidur yang lain pula yer. Yang lagi seksi dan menarik. Cutting body dah tak menarik, jangan rendah diri sebab yang tidur sebelah tu suami korang juga. Korang nak tahu tak? Pemilihan pemakaian juga menjadi motivasi kepada kita untuk mempunyai dan mengekalkan bentuk badan yang menarik. Sooooo, kalau rasa dah tak menarik, start la berdiet, bersenam dan bersolek. . 


2. Perubahan Fizikal

Ada suami yang tak suka isteri berisi atau gemuk. Ramai para isteri berisi atau menjadi gemuk selepas melahirkan. Cara makan yang sama, malah buat kerja yang sama tapi kenapa badan boleh naik? Ini adalah disebabkan oleh perubahan hormon dan metabolisme yang rendah. So, jangan asyik bagi alasan berisi/gemuk sebab lahirkan anak sebab ada 1001 cara untuk kekal ramping, sihat dan menarik. 



Kalau mampu, korang boleh ke gym atau pun join mana-mana kelas zumba yang berbayar dan mempunyai tenaga pengajar terlatih. Bagi yang tak mampu, korang start diet dan lakukan joging atau walking sekitar kawasan perumahan korang. Jimat dan sihat. 


3. Bau Badan

Korang rasa badan korang berbau tak? Tak, badan takde bau. Confirm ke badan tak ada bau? Balik dan tanya suami korang. Wanita ni kadang-kadang tak sedar badan sendiri berbau. Pelik tapi benar. Oleh itu, isteri disarankan kerap mandi dan tukar baju terutamanya selepas memasak dan membersihkan rumah. Jangan lupa juga pakai perfume dan deodorant. Barulah wangi.


4. Sifat Malas Melampau

Setiap orang ada sifat malas sendiri tapi janganlah melampau sangat sampai rumah tak berkemas, tong sampah berulat, singki penuh pinggan mangkuk, baju bertimbun tak basuh dan banyak lagi lah. Suami ni balik kerja, penat dan dia tak suka tengok perkara menyemakkan mata dan fikiran dia. Jadi senangkanlah hati suami dengan pastikan rumah berkemas, bersih dan wangi. 

Confirm ada yang kata, tak kerja boleh la buat. Betul ke? Cer pergi rumah isteri tak bekerja dengan isteri yang bekerja yang kita kenal. Ada perbezaan? Confirm ada. Kadang-kadang isteri yang bekerja rumah lebih kemas teratur. Kenapa? Sebab dia pandai urus, dia rajin dan dia tahu cara mudah. Minta tips dan perlahan-lahan belajar untuk urus rumahtangga kita dengan baik.


5. Ego, Suka Melawan Dan Bersifat Panas Baran

Kalau isteri tak suka suami yang ego dan panas baran, suami pun begitu juga. Suami tak suka isteri yang ego, suka melawan dan bersifat panas baran. Tegur sikit, menjawab lebih siap dengan pakej tinggi suara. Tegur sikit, buat muka. Suami nasihat sikit, terus sentap. Yang suami mahu, kita dengar dan ikut apa yang dinasihat. Yang suami mahu dengar adalah kata maaf dari isteri... 


Isteri pula, turunkan sedikit ego. Minta maaf dikala ditegur. Jangan terus menjawab. Biar suami sejuk dulu, then pujuk dan ceritakan perkara sebenar. In sha Allah suami boleh faham dan terima... Hati kita pun tenang. 


6. Tidak Manja Dan Tak Suka Dipeluk

Masa bercinta atau berdua dulu, isteri ni bukan main lagi manja dan suka di peluk. Dah bertahun-tahun kahwin dan ada anak, sifat manja dah hilang. Nak peluk dah tak boleh sebab panas dan rimas. Habis tu, suami nak manja dan peluk siapa? Jeng jeng... 

Kalau rumah korang panas, mintalah suami belikan aircond supaya sentiasa sejuk. Bila dah sejuk, rasa panas dan rimas tu dah hilang. Korang juga yang untung sebab tidur malam ber'aircond'. 

Sifat manja korang yang ada dari bercinta dan sebelum kahwin tu, korang kekalkan sebab barulah suami rasa isteri tak boleh buat kalau suami tak ada. Isteri nak pergi mana pun biarlah suami yang temankan. Manja untuk kebaikkan..

7. Tidak Sporting

Jangan kongkong suami. Sesekali kita biarlah suami keluar dan buat aktiviti yang dia suka dengan kawan-kawannya.. 


8. Tidak Hiraukan Pasangan Dan Kurang Beri Perhatian

Ada ke isteri tak hiraukan dan beri perhatian kepada pasangannya?  Ada jer dan cuma kita tak pernah nampak dan bertemu dengan isteri sebegitu. Bagaimana yang dikatakan isteri tak hirau dan beri perhatian kepada suami? Contohnya, kalau isteri pulang ke rumah ibu bapa isteri, isteri biarkan suami urus diri sendiri malah tak call dan tanya keadaan suami...

Contoh kedua pula, isteri tak pernah tanya suami nak minum atau makan apa? Malah tak masak atau bancuh minuman bagi. Kau nak makan, nak minum pandai-pandailah cari atau buat sendiri. Bagus ke perangai macam tu? Kalau hari-hari, suami pun rasa baik tak perlu ada isteri.... 


9. Kurang Komunikasi Dan Banyak Pendam Perasaan

Nampak biasa tapi sebenarnya komunikasi dan luahan perasaan adalah perkara paling utama dalam sesuatu perhubungan. Tanpa komunikasi kita jadi salah faham, tanpa komunikasi perkara kecil jadi besar, tanpa komunikasi ada perasaan terpendam yang akan meletup. 

So, ubah sifat pendam korang kepada perbincangan dua hala. Tanya dia apa yang perlu isteri buat untuk sesuatu masalah. Pandangan suami penting supaya apa  yang berlaku pada masa depan, isteri tak disalahkan. 


10. Terlampau Sibuk Bekerja

Ada isteri yang bercita-cita tinggi. Kalau boleh nak menjawat jawatan paling tinggi dalam organisasi. Bila  dah berjawatan tinggi, kita akan sibuk bekerja. Suami? Dah kena bermadu dengan kerja. Bila dah kena bermadu dengan kerja, suami pun mula sibuk cari madu kat isteri.. Nak ke? Kerja tapi berpada-padalah... 


11. Permintaan Yang Melampau

Meminta-minta kepada suami itu perlu tapi janganlah melampau sampai diluar kemampuan dia. Bila kita mengada-ngan minta yang diluar kemampuan, suami akan rasa tertekan dan tidak bahagia di rumah. Tak bahagia di rumah, suami akan sibuk cari kebahagian di luar.. Terima suami seadanya dan hargai apa saja pemberiannya.



12. Cemburu Buta Dan Kurang Percaya Kepada Pasangan 

Cemburu itu boleh tapi jangan cemburu buta. Cemburu buta boleh menjejaskan hubungan suami isteri sebab bila cemburu kita akan fikir apa dan dengan siapa suami kita berhubung, berbual atau keluar lunch. Ini akan menjadi punca pertengkaran... Bila dah asyik bertengkar dan tak percaya, suami mana tak rimas. Bila dah rimas dan asyik kena tuduh perkara yang tak buat, baik dia buat terus... 

Nampak kan perkara yang isteri rasa biasa dan remeh ini adalah penyebab utama suami mencari yang lain. Ubahlah sebelum terlambat.. 

9 Jan 2020

Tonton Online Drama CINDAI

January 09, 2020 0
Tonton Online Drama CINDAI
Tonton Online Drama CINDAI. Hai korang! Korang layan tak drama CINDAI? CH baru layan sampai episod 7. Banyak lagi episod yang tak tengok. Semakin lama semakin best pula.. So, tempek kat sini dulu link Drama CINDAI. Senanggggg! Nanti klik-klik ja...

Tonton Online Drama CINDAI
Tonton Online Drama CINDAI

Tonton Online Drama CINDAI


Kisah tentang kehidupan seorang gadis yang menghidapi gangguan bipolar bernama Cindai, dia juga seorang gelandangan kerana tidak mempunyai saudara yang boleh di tumpang. Namun disisinya sentiasa ditemani dan dijaga oleh seorang insan bernama Amir. Amir setia bersama Cindai dan sentiasa berada di sisi Cindai di saat susah dan senang.


Cindai Reihana membesar di rumah anak yatim setelah kematian kedua ibu bapanya. Dia juga mempunyai kecacatan di mata yang menyebabkan dirinya sering disisihkan dan dibuli oleh rakan-rakan. Cindai membesar menjadi seorang pemberontak. Sehinggalah dia berjumpa dengan Iskandar, satu-satunya insan yang melayannya dengan baik. Dia mula jatuh hati. Namun, Cindai kecewa apabila mendapat tahu Iskandar sudah berkahwin. Dia kemudiannya tekad hendak memisahkan Iskandar dan Yasmin agar dia dapat memiliki cinta Iskandar.

Macam best kan? Jom layan....

[ Episod 1] [Episod 2][ Episod 3] [Episod 4][ Episod 5] [Episod 6][ Episod 7] [Episod 8][ Episod 9] [Episod 10][ Episod 11] [Episod 12][ Episod 13] [Episod 14][ Episod 15] [Episod 16][ Episod 17] [Episod 18]

Selamat menonton uolls!