Cahaya Hayati

29 Jan 2020

Tonton Online Drama Seadanya Aku

January 29, 2020 0
Tonton Online Drama Seadanya Aku
Tonton Online Drama Seadanya Aku .Hi korang! Lately ni kurang tonton drama sebab busy dengan jadual hidup seharian. Tapi bila ada kesempatan, memang marathon tonton online. So, drama Seadanya Aku adalah drama latest yang best untuk korang layan. 

Tonton Online Drama Seadanya Aku 


Drama Seadanya Aku ini mengisahkan Afiya dan 2 sahabat baiknya serta percintaan mereka. Dibawah adalah sinopsis novel Seadanya Aku oleh Rissa Ahdiya

Drama Seadanya Aku, Tonton online Drama Seadanya Aku, Seadanya Aku
Drama Seadanya Aku


Cerita itu. Ya, cerita yang ingin dilupakannya. Bertahun dia menyimpannya sendiri, berharap yang cerita itu akan terkubur sendiri. Siapa tahu, cerita itu muncul semula ketika bahagia di depan mata. Kesuciannya dipersoalkan, kejujurannya diragui.

“Fik dah fikirkan dalam-dalam. Ikhlas Fik sayangkan Fiya. Fik tak kesah dengan cerita silam Fiya. Kita kahwin!” - TAUFIK

Janji Taufik untuk menerima dirinya seadanya dia, hanya tinggal janji. Kenduri sedang berlangsung. Tetamu sudah berpusu datang. Jurunikah sudah lelah menunggu, tetapi pengantin lelakinya langsung tidak muncul. Aufiya rasa lebih baik dia mati sahaja daripada menanggung malu.

Dan, lelaki itu muncul tiba-tiba menyelamatkan maruahnya dari terus ditelanjangkan Taufik. Dia menerima huluran bantuan Zarul walaupun rasa bersalah menggunung tinggi. Zarul yang tegas, Zarul yang dingin dan Zarul juga tunangan Wina. Zarul itulah yang dihantar Tuhan sebagai penyelamatnya.

“Saya tak tahu saya bakal jadi pengantin hari ni. Jadi saya tak sediakan apa-apa untuk Aufiya. Saya cuma ada cincin ini sebagai tanda saya ikat Aufiya dalam hati saya.”- ZARUL

Perkahwinan itu tidak mampu Aufiya khabarkan hatta kepada kawan-kawan baiknya sendiri kerana yang menjadi suaminya itu hanyalah sekadar pinjaman. Pinjaman seorang sahabat yang dikhianatinya dalam diam.

“Abang bukan hak Faye dari mula. Abang hak Wina. Faye tak mahu rampas abang daripada kawan baik Faye sendiri.”- AUFIYA

Zarul. Dia menawarkan diri bukan kerana terpaksa. Tapi demi rasa yang sudah sekian lama ada. Tapi, sabarnya seakan-akan diuji. Sayang Aufiya terhadap Wina seolah-olah tidak bertepi.

“Kalau sayang sangat dengan Wina tu, apa kata, Faye bermadu aje dengan dia? Senang, kan?”- ZARUL

Hati Aufiya mula berdolak-dalik, antara suami dan sahabat yang dikasihi. Sikap Zarul yang melindungi dan menerima dia seadanya tanpa sebarang syarat mula membuatkan hatinya terbuai. Tapi Wina itu sahabatnya yang paling baik. Melukakan Wina umpama melukakan hati sendiri.

Tegarkah Aufiya terus melukakan hati Wina yang sudah dianggap seperti darah dagingnya itu? Atau Aufiya rela menghancurkan hatinya sendiri demi melihat Wina bahagia? Antara kehendak sendiri dan persahabatan, yang manakah akan menang?


Nak tahu lebih lanjut, korang boleh beli novel ini dikedai buku berdekatan ataupun tonton drama ini sampai habis. So, ni link untuk korang layan drama ini... 


[ EPISOD 1] [ EPISOD 2] [ EPISOD 3] [ EPISOD 4] [ EPISOD 5] [ EPISOD 6] [ EPISOD 7] [ EPISOD 8] [ EPISOD 9] [ EPISOD 10] [ EPISOD 11] [ EPISOD 12] [ EPISOD 13][ EPISOD 14][ EPISOD 15][ EPISOD 16]

28 Jan 2020

Lelaki Yang Memiliki 20 Perkara Ini Bikin Hati Wanita Cair

January 28, 2020 0
Lelaki Yang Memiliki 20 Perkara Ini Bikin Hati Wanita Cair
Lelaki Yang Memiliki 20 Perkara Ini Bikin Hati Wanita Cair. Wanita bukan senang nak jatuh cinta dengan lelaki. Setiap wanita pasti ada senarai lelaki idaman. Bila jumpa lelaki yang ada ciri-ciri idaman, confirm si wanita jatuh hati dan suka. Handsome dan berduit itu bonus. Sebab kalau handsome dan berduit tapi menyakitkan hati tak guna jugakkan. So, korang yang lelaki kalau jumpa wanita yang korang suka dan mahu si dia pun suka korang balik, pastikan korang miliki 20 perkara ini. Confirm si dia akan cair dengan korang.In sha Allah.  

Lelaki Yang Memiliki 20 Perkara Ini Bikin Hati Wanita Cair

Lelaki Yang Memiliki 20 Perkara Ini Bikin Hati Wanita Cair, sifat lelaki, sifat lelaki yang paling wanita suka, sifat-sifat lelaki yang gadis suka, sifat-sifat crush wanita, lelaki, sifat-sifat lelaki yang wanita cair, lelaki-lelaki seperti ini di sukai oleh wanita, lelaki idaman, lelaki hensem, sifat lelaki yang didambakan oleh wanita, ciri-ciri lelaki idaman wanita, ciri-ciri suami idaman, lelaki idaman, hot guy, lelaki hangat, lelaki kacak, ciri-ciri lelaki idaman, ciri-ciri lelaki idaman wanita, lelaki hot,
Lelaki Yang Memiliki 20 sifat Ini Bikin Hati Wanita Cair


#1 Penyayang Dan Pengasih

Sifat penyayang dan pengasih lelaki menjadi tarikan utama wanita. Yelah siapa yang taknak lelaki bersifat penyayang dan pengasih. Kalau boleh yang sentiasa tunjukkan perasaan kasih dan sayang tu. Jangan simpan sebab perempuan tak pandai baca. Perempuan lebih suka lelaki zahirkan perasaan tersebut. 


#2 Romantis

"Bestnya kalau aku dapat pasangan yang romantis camtu". Itu antara ayat-ayat wanita kepada bff dia. Nak pikat wanita kenalah romantis. Romantis bukan saja dari segi sentuhan, ia juga bermakna menghargai pasangan dan mengingati tarikh-tarikh penting pasangan tersebut. Contohnya, penghargaan ketika pasangan melahirkan anak, hari lahir dan lain-lain lagi. 


#3 Pembersih

Pembersih ni selalu ada pada lelaki yang bersifat metroseksual. Bukan hanya diri dan pakaian yang bersih tapi juga tempat tinggal. Kalau tempat tinggal pun tak bersih macam mana korang declare diri korang bersih. 


#4 Pengemas

Pengemas antara sifat yang selalu tenggelam dalam lelaki. Mungkin dan terbiasa sebab semua telah diuruskan oleh ibu ketika bujang dan oleh isteri setelah berkahwin. Kalau korang nak tak tahu, bila tiada sifat pengemas inilah yang menyebabkan isteri letih dan lelah menguruskan rumahtangga. Lelaki patut tunjukkan sifat ini dan amalkan ketika masih bujang agar tidak kekok apabila berumahtangga. 


#5 Ringan Tulang

Lelaki ringan tulang atau rajin sentiasa menjadi idaman wanita. Bukan apa, kebanyakkan lelaki melayu tidak suka membantu wanita terutamanya hal-hal urusan rumahtangga. Malah ada yang biarkan isteri membeli belah dan mengangkat barang seorang diri. Mana sifat budiman dan ringan tulang korang? Kudrat korang lagi kuat dari wanita kot.


#6 Bertanggungjawab

Eh, kitaorang sangat bertanggungjawab tau! Sure ke? Cer check berapa ramai kes penceraian yang anak-anak tidak mendapat nafkah dari bapa? Banyak tau. Itu kes yang bercerai.

Banyak juga kes yang mana pasangan tidak pernah mendapat nafkah sebab suami kata dia telah sediakan tempat tinggal dan makan. Pakaian setahun sekali beli.. Cukup ke? Tak sebenarnya sebab isteri ni ada kehendak dan keperluan dia sendiri. Bila kerap meminta dikatakan tidak bersyukur. Last-last jadilah isteri yang tak pandai urus diri sendiri dan semakin hodoh di mata suami. 

So, Bertanggungjawab disini adalah korang memastikan segalanya lengkap dan mencukupi termasuk nafkah kepada anak isteri, serta bertanggungjawab kepada keluarga sendiri dan isteri. Kalau rasa tak boleh nak bertanggungjawab, jangan kahwin lagi. 


#7 Beriman

Paling penting dalam penentu sesebuah perhubungan kerana lelaki adalah imam dan ketua dalam sesebuah keluarga. Tanpa iman, hala tuju dan keluarga menjadi kucar kacir. Dari sini jugalah wujud masalah sosial.

So, lelaki sebelum pinang anak dara orang, pastikan ilmu asas penuh didada. Bukan mencari ustaz tapi cukuplah yang cukup solat sehari semalam dan tahu membaca Al-Quran.


#8 Bekerjaya

Yang ni pun penting sebab kalau tak macam mana korang nak sara dan beri nafkah secukupnya kepada isteri korang. Kerjaya tak tinggi takpa, janji korang rajin berusaha.


#9 Berdikari

Lelaki wajib pandai berdikari sebab lately ni banyak lelaki yang tak pandai berdikari hatta pinggan sebiji pun tal reti basuh. Malu la weiii.. Yang makan tu korang juga.


#10 Berpendidikan Tinggi

Lelaki WAJIB belajar setinggi yang boleh sebab korang adalah khalifah dimuka bumi dan juga tanggungjawab korang kepada isteri, anak dan ibu bapa. Banyak dan berat.

Kalau tak mampu balajar tinggi, mantapkan diri korang dalam bidang kemahiran sehingga ia menjadi satu kerjaya.

Lagi satu, lelaki yang berpendidikan tinggi ni ada aura tersendiri. Betul tak wanita sekalian?


#11 Peka Dan Memahami

Selalu terbaca di page KRT yang suami selalu biarkan isteri merajuk tanpa di pujuk. Ketidakpekaan korang menyebabkan hati isteri jadi keras dan hilang hormat kat korang. Menjadi peka bukan bermakna korang takut atau kena queen contol tapi ia adalah salah satu penguat sebuah perhubungan.


#12 Soft Spoken

Wanita suka lelaki yang cakap dengan nada lembut bukan nada yang dibuat-buat yer . Just soft spoken.


#13  Stylo

Wanita juga suka dengan lelaki yang stylo dimana pandai menggayakan pakaian mengikut majlis. Lelaki jenis ni ada aura disebabkan ketrampilan tersendiri.


#14 Tidak Merokok

Susah nak jumla lelaki yang tak merokok. Yang dah merokok tu boleh tak berhenti demi orang yang tersayang.

Lelaki yang tak merokok lebih di sukai kerana pandai menjaga kesihatan diri dan orang sekeliling. Bila tidak merokok bau badan pun lebih wangi.


#15 Berfikiran Matang

Jangan salahkan wanita muda mencari lelaki lebih berusia kerana lelaki yang berusia ni lebih matang dan bijak menjaga hubungan. Susah nak jumpa lelaki yang matang fikirannya ketika usia muda.

So, lelaki perlu berfikiran matang dalam membuat keputusan untuk hubungan kekal sehingga ke akhir hayat.


#16 Kreatif

Lelaki kreatif sangat disukai oleh wanita kerana lelaki kreatif bijak menceriakan suasana. Yelah wanita mana yang tak mahu lelaki kreatif kerana lelaki kreatif ni umpama penyelamat wanita disaat-saat kritikal.


#17 Pandai Memasak

Lelaki sebenarnya punya rasa yang sangat baik dalam memasak sebab itulah ramai chef dan tukang masak kenduri adalah lelaki. Sedap walaupun simple. 


#18 Setia

Susah tau nak cari yang setia. Sekarang ni muka biasa-biasa pun tak setia. So, lelaki patut belajar setia pada yang satu sebab wanita memang suka dan admire pada lelaki yang setia. 


#19 Tidak Baran

Perangai lelaki yang ini paling wanita takut sebab salah cakap sikit jer kena marah, buat salah sikit kena pukul. Buang sifat baran dengan perbanyakkan istighfar ketika marah. 


#20 Lucu Dan Suka Mengusik

Lelaki kena ada sifat ni barulah perhubungan penuh dengan gelak ketawa. Takkan serius memanjang ja... 

21 Jan 2020

Khasiat Mengamalkan Buah Lemon Setiap Hari

January 21, 2020 0
Khasiat Mengamalkan Buah Lemon Setiap Hari
Khasiat Mengamalkan Buah Lemon Setiap Hari. Bila sebut lemon pasti korang terbayang air lemon atau teh o lemon sejuk yang sedap lagi berkhasiat. Selain itu, lemon juga kaya dengan vitamin C dan mampu merawat pelbagai penyakit yang timbul akibat kurang vitamin C seperti gusi berdarah. Selain dari merawat penyakit akibat kurang Vitamin C, lemon juga mempunyai khasiat yang lain. Antaranya adalah seperti dibawah.

Khasiat Mengamalkan Buah Lemon Setiap Hari


Lemon, khasiat lemon, buah lemon, khasiat buah lemon, khasiat mengambil buah lemon setiap hari, khasiat mengamalkan buah lemon, khasiat mengamalkan buah lemon setiap hari, kebaikkan lemon,khasiat lemon untuk kuruskan badan, cara mudah kuruskan badan dengan lemon, khasiat-khasiat lemon, kebaikkan lemon, kebaikkan lemon kepada tubuh badan, kebaikkan lemon untuk kesihatan, fungsi lemon dalam kesihatan, fungsi lemon, fungsi-fungsi lemon, lemon dalam kesihatan, kebaikkan minum air lemon, khasiat minum air lemon setiap hari, Khasiat Mengamalkan Buah Lemon Setiap Hari
khasiat lemon

  • Menstabilkan pH Badan

Baru tahu yang lemon boleh menghasilkan alkali walaupun sebenarnya ia berasid. Jadi untuk seimbangkan badan yang berasid, kita perlukan alkali. Dengan mengamalkan lemon, kita dapat menghasilkan alkali semulajadi. Jom sihatkan badan dengan amalkan air lemon setiap hari. 


  • Melegakan Demam Dan Selsema

Lemon kaya dengan vitamin C. Untuk melegakan demam, beberapa titik jus lemon bersama air suam sudah mencukupi. Anda tidak perlu untuk ke klinik dan hospital sebenarnya. Lakukan rutin ini setiap dua jam sehingga sembuh. Lemon sebenarnya boleh meningkatkan tahap penyerapan di dalam badan. Namun, jika demam dan selsema masih belum sembuh, segeralah berjumpa dengan doktor.


  • Legakan Sistem Pencernaan

Lemon boleh mempercepatkan proses pencernaan dengan membanyakan penghasilan air liur dan asid perut. Hanya beberapa titis air lemon boleh mengatasi masalah pencernaan.


  • Membantu Untuk Menurunkan Berat Badan

Jika sedang berdiet, amat elok amalkan pengambilan buah lemon kerana lemon membantu mengeluarkan toksik dalam badan dan memberi tenaga. Selain itu, lemon juga rendah kalori selain tiada lemak dan kolesterol. Nak cepat turun berat badan, amalkan lemon setiap hari.


  • Membunuh Parasit
Parasit seperti cacing dalam perut amat susah di buang kerana keadaan perut kita yang berasid. Jadi untuk memusnahkannya adalah mengalkalikan asid perut ssekaligus mematikan parasit tersebut. Seperti yang kita tahu, lemon boleh menghasilkan alkali semulajadi. Maka, hanya makan dan minum air perahan lemon itu untuk membunuh parasit!

  • Memperbaiki Sistem Pernafasan Anda

Baru tahu yang lemon boleh mengatasi masalah mulut berbau, masalah pernafasan dan dengkur. Tapi bagaimana? Apabila anda mempunyai masalah gigi, jangan lupa untuk letakkan perahan lemon untuk mengurangkan kesakitan.

Lemon juga boleh menghentikan pendarahan bagi gusi yang berdarah. Hanya urut gusi anda perlahan lahan dengan air perahan lemon dan bakteria akan menjauhi gigi anda.


  • Memutihkan Gigi

Tahukah anda dengan mencampurkan jus lemon dengan baking soda ia dapat memutihkan gigi setanding dengan produk pemutihan gigi yang mahal. Boleh google cara menghasilkan campuran ini. Tapi awas jangan guna terlalu lama dan kerap kerana ia boleh menghakiskan enamel anda. 


  • Meningkatkan Daya Fokus Anda

Dalam kajian yang pernah dilakukan, minyak lemon mempunyai bau yang menenangkan dan mampu meningkatkan fokus seseorang selepas menghidu bau tersebut. Hebatnya!


  • Memperbaiki Kulit Yang Terkupas

Vitamin c dalam lemon boleh mengstimulasikan kulit anda agar kelihatan mulus. Cubalah menggunakan lemon sebagai skrub muka sekali seminggu. Muka anda akan kelihatanlebih sihat dan muda selepas itu!


  • Merawat Masalah Jerawat

Jerawat? Jangan risau. Sebaliknya, ambil kapas dan perah lemon keatasnya. Lekapkan kapas tersebut di tempat jerawat dan biarkan ia semalaman. Keesokkannya, lakukan rutin penjagaan muka seperti biasa. 

Ulangi langkah tersebut sehingga jerawat tiada. Mudah dan jimat!


  • Membuatkan Muka Anda Lebih Berseri

Vitamin C yang terkandung dalam lemon boleh menjadikan kulit lebih cerah, mulus dan berseri. Yang pasti anda boleh jadikkannya sebagai scrub, masker dan juga ejen pengelupasan yang boleh memberi hasil kulit yang cantik dan berseri. Hanya perlu google untuk ketahui caranya. 


  • Menjauhkan Serangga

Hanya campurkan lemon dengan minyak yang sesuai seperti minyak bunga matahari ataupun minyak zaitun. Letakkan ia dalam botol penyembur dan gunakan. Semudah itu dan serangga tidak akan datang menggangu anda lagi!


  • Detox Hati Anda

Lemon yang kaya dengan anti oksida berupaya untuk meningkatkan keupayaan hati dan buah pinggang anda dengan membolehkan badan anda untuk detoks.

Seperti yang disebutkan di atas tadi, lemon boleh mengeluarkan toksik yang ada di badan anda menerusi air kencing. Secara tidak langsung anda akan berasa lebih segar dan bertenaga daripada sebelum itu.


  • Merawat Tekanan Darah Tinggi

Lemon terbukti boleh mengurangkan kolesterol dalam darah. Jika anda mengambil lemon setiap hari lemon secara tidak langsung akan mengurangkan tekanan darah tinggi anda dan vitamin p yang ada di dalam lemon akan membantu untuk menguatkan saluran darah.


  • Mengurangkan Kesakitan & Menghilangkan Urat-Urat Yang Ketara

Bukan perahan lemon saja yang berkuasa, minyak lemon juga berkuasa kerana dengan sapuan minyak lemon, kita dapat mengurangkan kesakitakan dan menghilangkan urat-urat yang ketara timbul. 

Lakukan secara kerap dan anda akan nampak perubahannya.


  • Melawan Masalah Kelemumur
Hanya letakkan jus perahan lemon bersama minyak kelapa ke atas kepala anda untuk membuat mask rambut. Bahan bahan ini akan membantu untuk melembabkan kulit kepala anda sekali gus menghilangkan kelimumur anda. Mudahkan? Tapi awas jangan kerap sebab ia boleh menipiskan rambut anda. Berpada-padalah!


  • Merawat Masalah Batuk 
Ramai yang dah mencuba dan berjaya. Caranya dengan hanya merendam hirisan nipis lemon dalam madu dan dibiarkan semalaman sebelum mengambilnya. Hanya sesudu besar setiap 4 jam, mampu melegakan batuk dan kahak. Cubalah!

Lemon, nampak saja kecil tapi banyak khasiatnya. Jom kita cuba cara semujadi yang sihat dan menjimatkan ini.