February 2021 - Cahaya Hayati

16 Feb 2021

Sup Sayur Campur Bebola Ikan Mudah Dan Sedap

February 16, 2021 2
Sup Sayur Campur Bebola Ikan Mudah Dan Sedap

Sup Sayur Campur Bebola Ikan Mudah Dan Sedap. Assalamualaikum wbt & hi... Setiap hari wajib ada sayur walaupun anak-anak tak makan sayur tapi depa akan ambik kuah sup sayur saja. Jadi la.. sekurang-kurangnya ada juga sedikit khasiat sayur yang masuk dalam badan depa. Dah tak larat nak pujuk suruh makan sayur, tetap tolak juga. Tergigit sikit dah termuntah. Macam mana CH nak bagi anak-anak suka makan sayur. Masa kecik-kecik dulu memang makan semuanya. Bila dah mula tadika dan sekolah... terus taknak sayur. Huhu. Walaupun anak-anak tak mahu makan sayur, CH tetap usaha memasak sayur agar suatu hari nanti akan menjadi kegemaran anak-anak. Sup sayur campur bebola ikan adalah menu yang paling mudah dan sedap. 


Sup Sayur Campur Bebola Ikan, sup sayur, sup sayur bebola ikan, sup sayur fishball, fishball, resipi sayur mudah dan sedap, sayur sedap, sup sayur, sup sayur sawi, sup sayur campur, sup fishball, sup bebola ikan, sayur kegemaran, sup sayur diet, menu diet, sup sayur sawi, mudahnya masak sayur, mudahnya masak sup sayur, sup sayur sawi sedap, sup sayur rebus, sup sayur sendawan shitake, cendawan shitake,
Sup Sayur Campur Bebola Ikan


CH suka masak sup sayur campur bebola ikan kerana bila tak habis, CH boleh hirup sup sayur ini saja. Makan panas-panas lagi sedap. 

Sup sayur campur ini juga boleh dijadikan menu diet kepada yang tengah diet tu. CH punya diet dah ke lautan dalam dah. Huhu... 


Sup Sayur Campur Bebola Ikan, sup sayur, sup sayur bebola ikan, sup sayur fishball, fishball, resipi sayur mudah dan sedap, sayur sedap, sup sayur, sup sayur sawi, sup sayur campur, sup fishball, sup bebola ikan, sayur kegemaran, sup sayur diet, menu diet, sup sayur sawi, mudahnya masak sayur, mudahnya masak sup sayur, sup sayur sawi sedap, sup sayur rebus, sup sayur sendawan shitake, cendawan shitake,
Sup Sayur Campur Fishball

 

So, sharing untuk hari ini adalah menu sup sayur campur bebola ikan yang super senang. 


Sup Sayur Campur Bebola Ikan



Bahan: 

1 pokok sawi - di bersihkan dan dipotong 1-2 cm 
3 batang baby jagung - di potong 
1/2 batang carrot  - di potong memanjang
4 biji cendawan shitake - di potong nipis
4 biji bebola ikan - dipotong
1 biji bawang kecil - diracik
1 biji bawang putih - diracik
1/2 cili merah - di potong serong
garam secukupnya
minyak untuk tumis
3 cawan air


Caranya:


Panaskan minyak dalam kuali atau periuk.

Tumis bawang merah dan bawang putih sehingga naik bau. Masukkan cendawan shitake dan bebola ikan. Masak sekejap. 

Masukkan air. Biarkan sehingga mendidih. 

Masukkan cili merah, carrot, baby jagung dan sawi. Biarkan sehingga separuh masak.

Tambah garam secukupnya.

Masak sehingga sayur masak sepenuhnya. 

Angkat dan hidangkan dengan menu yang lain. 




10 Feb 2021

Kerabu Mangga Nanas Mudah Dan Sedap

February 10, 2021 3
Kerabu Mangga Nanas Mudah Dan Sedap

Kerabu Mangga Nanas Mudah Dan Sedap. Assalamualaikum wbt & hi korang. Masak apa lunch nanti? CH masak simple-simple jer yang mudah dan tak ambil masa lama sebab hari ni CH masih bekerja tetapi anak-anak dah mula cuti sekolah. Bangun pagi-pagi ja dah atur menu untuk hari ini supaya anak-anak tak ganggu CH masa tengah buat kerja. CH rasa ibu-ibu yang lain pun begitu juga. Selamat bekerja ibu-ibu. Antara menu makan tengahari yang CH suka buat adalah kerabu mangga atau kerabu nanas yang dicampur dengan ulam-ulaman seperti ulam raja, pucuk selom ataupun pucuk janggus. Terpulang ulam apa yang ada kat rumah. Disebabkan semalam ada buah nanas dan mangga muda, maka terjadilah kerabu mangga nanas mudah dan sedap. 


Kerabu Mangga Nanas Mudah Dan Sedap 



Kerabu mangga nanas ni, CH buat atau sediakan bahan ketika tengah menggoreng ikan. Kira dua menu pada masa yang sama. Dengan cara ini, CH dapat siapkan 3 menu dalam masa sejam. CH mula masak pukul 12.30 dan pukul 1.30 dah siap masak. Lepas masak terus makan, lepas tu solat. Barulah boleh sambung buat kerja dengan tenang. Hahaha... 

Ibu-ibu yang lain, tak perlu tiru cara CH. Atur cara korang sendiri yang penting happy, tenang dan boleh bekerja dari rumah dengan lancar. 

Kerabu Mangga Nanas Mudah Dan Sedap, kerabu mangga, kerabu, kerabu mangga mudah dan sedap, kerabu nanas, nanas. mangga, mempelam, mangga muda, kerabu, cara buat kerabu mangga, bahan untuk buat kerabu mangga, resipi kerabu manggan sedap, resepi kerabu mangga mudah, resipi ramadhan, pembuka selera, menu tambahan untuk makan tengahari
Kerabu Mangga Nanas Mudah Dan Sedap 

Untuk kerabu mangga nanas ni, CH hidangkan bersama ikan goreng dan masak lemak cili padi udang. Ni kes malas nak tumbuk sambal belacan. Hahaha... 

Kerabu Mangga Nanas Mudah Dan Sedap, kerabu mangga, kerabu, kerabu mangga mudah dan sedap, kerabu nanas, nanas. mangga, mempelam, mangga muda, kerabu, cara buat kerabu mangga, bahan untuk buat kerabu mangga, resipi kerabu manggan sedap, resepi kerabu mangga mudah, resipi ramadhan, pembuka selera, menu tambahan untuk makan tengahari
Kerabu Mangga Nanas Mudah Dan Sedap 

 

So, ini resepi kerabu mangga nanas cara CH. 


Resipi Kerabu Mangga Nanas Mudah Dah Sedap


Bahan:

1 biji mangga muda - disagat halus
1 biji nanas masak saiz kecil - di potong halus
1/2 biji bawang besar - dihiris separa bulat nipis
3-4 biji cili padi - dipotong kecil
garam secukupnya'
gula secukupnya
1-2 sk cuka


Caranya:

Satukan semua bahan dan gaul rata. 


Psstt... nak lagi sedap, korang letak la udang kering dengan bunga kantan. Memang tak pandang kiri kanan dah kalau makan. 


Selamat mencuba uolls!



9 Feb 2021

Resipi Udang Galah Masak Diraja Sedap Sangat

February 09, 2021 3
Resipi Udang Galah Masak Diraja Sedap Sangat

Resipi Udang Galah Masak Diraja Sedap Sangat. Assalamualaikum wbt & hi korang. Semalam adik CH beli udang galah RM1 seekor. Teringin nak makan udang galah katanya. Dia minta CH buatkan sambal udang tapi CH buat Udang Galah Masak Diraja. Rasa Udang Galah Masak Diraja ini lebih sedap dan menyelerakan. Lebih-lebih lagi apabila rasa dan aroma dari serai, lengkuas, halia serta cili  bersatu. Ditambah pula dengan rasa lemak santan. Lauk ni saja pun dah cukup. 


Resipi Udang Galah Masak Diraja Sedap Sangat, resipi udang galah, udang masak di raja, resipi udang mudah dan sedap, sedapnya udang galah, udang, mudahnya masak udang galah, cara masak udang galah masak di raja, resipi mudah dan sedap udang galah, bahan untuk masak udang di raja, resipi udang sedap, udang sedap, sedapnya udang, menu ramadhan, menu udang yang menyelerakan, resepi udang berkuah, resepi udang ringkas, resipi udang mudah dan sedap, sedapnya udang galah, ,
Udang Galah Masak Diraja Sedap Sangat


Orang Kulim yang mahukan udang galah RM1 seekor, boleh dapatkan di hadapan SMK Keladi setiap hari ahad. Nak lagi senang, korang pm saja page Hasil Segar Viral Kedah ni. Boleh book siap-siap atau tanya buka atau tak? Taklah korang pergi tapi takdak udang galahnya. 

Inilah saiz udang galah RM1 seekor tu. Dapat sorang 3 ekor pun dah puas makan. 

Resipi Udang Galah Masak Diraja Sedap Sangat, resipi udang galah, udang masak di raja, resipi udang mudah dan sedap, sedapnya udang galah, udang, mudahnya masak udang galah, cara masak udang galah masak di raja, resipi mudah dan sedap udang galah, bahan untuk masak udang di raja, resipi udang sedap, udang sedap, sedapnya udang, menu ramadhan, menu udang yang menyelerakan
Udang Galah


Selepas sejam ketung ketang kat dapur, Udang Galah Masak Diraja sedia di makan. 


Resipi Udang Galah Masak Diraja Sedap Sangat, resipi udang galah, udang masak di raja, resipi udang mudah dan sedap, sedapnya udang galah, udang, mudahnya masak udang galah, cara masak udang galah masak di raja, resipi mudah dan sedap udang galah, bahan untuk masak udang di raja, resipi udang sedap, udang sedap, sedapnya udang, menu ramadhan, menu udang yang menyelerakan
Udang Galah Masak Diraja siap!


Resipi Udang Galah Masak Diraja Sedap Sangat


Resipi Udang Galah Masak Diraja Sedap Sangat, resipi udang galah, udang masak di raja, resipi udang mudah dan sedap, sedapnya udang galah, udang, mudahnya masak udang galah, cara masak udang galah masak di raja, resipi mudah dan sedap udang galah, bahan untuk masak udang di raja, resipi udang sedap, udang sedap, sedapnya udang, menu ramadhan, menu udang yang menyelerakan
Resipi Udang Galah Masak Diraja Sedap Sangat


Bahan:

40 ekor udang galah (boleh gantikan dengan udang kertas) - dibersihkan dan ketepikan. 
3-4 sb cili kisar
2 batang serai - di ketuk
Minyak untuk menumis
RM 2 santan
garam secukupnya
gula secukupnya
1-2 keping asam gelugor
2sk serbuk kunyit


Bahan Kisar:

3-4 biji bawang besar
4 ulas bawang putih 
2 cm halia
1 batang serai
2 cm lengkuas


Caranya:

Panaskan minyak. Tumis cili sehingga naik bau. 

Tambahkan bahan kisar. Gaul rata dan masak sehingga pecah minyak. 

Bila dah mendidih, masukkan serbuk kunyit, serai, asam keping, garam, gula dan santan. Masak lagi sehingga pecah minyak dan sedikit pekat.

Masukkan udang dan gaul rata. Biarkan sehingga udang masak sepenuhnya. 

Angkat dan hidangkan dengan nasi panas. 


2 Feb 2021

8 Cara Mencegah Mask Acne

February 02, 2021 3
8 Cara Mencegah Mask Acne

8 Cara Mencegah Mask Acne. Pemakaian face mask boleh menyebabkan terjadinya Mask Acne. Ia terjadinya di sebabkan tempoh pemakaian face mask yang lama lebih dari 4 minit bagi satu-satu tempoh, memakai face mask yang sama berulangkali ataupun tidak dicuci ( pelitup muka jenis kain) dan juga disebabkan oleh kulit yang sensitif. Untuk mencegah mask acne dari terjadi atau menjadi lebih teruk lagi, korang boleh mencuba 8 cara mencegah mask acne yang di kongsikan oleh Kementerian Kesihatan Malaysia dalam laman facebook mereka. 


8 Cara Mencegah Mask Acne


8 Cara Mencegah Mask Acne, mask acne, jerawat pelitup muka, Cara Mencegah Mask Acne, rawat mask acne, cara elak terjadi mask acne, sebab mask acne, sebab-sebab terjadinya mask acne, cara atasi mask acne, kenapa terjadinya mask acne, mask, mask acne treatment,


#1 Kerap mencuci muka dengan air suam atau pencuci muka.

#2 Gunakan pelembap muka sebelum dan selepas memakai pelitup muka. 

#3 Elakkan bersolek jika memakai pelitup muka

#4 Pakai pelitup muka yang sesuai - Tidak ketat dan selesa di pakai, fabrik 2 lapisan, fabrik dari bahan semulajadi, lembut dan kulit boleh bernafas. 

#5 Sapu krim antibiotik sebelum memakai pelitup muka

#6 Tanggalkan pelitup muka selama 15 minit bagi setiap 4 jam. Yang ni korang kena hati-hati. Salah tempat buka, kena saman RM1,000 la..

#7 Guna pelitup muka yang baru setiap kali hendak keluar ( bagi pelitup muka jenis pakai buang)

#8 Basuh pelitup muka kain setiap kali lepas digunakan. 


Ini tips bagi korang yang belum kena mask acne atau masih dalam peringkat permulaan. Bagi yang dah kena dan teruk macam CH, bolehlah dapatkan nasihat dan rawatan dari klinik pakar kulit yang berdekatan. CH advise macam ni sebab CH takmo kulit muka korang yang halus mulus tu jadi berkawah dan berparut. 


Selamat mencuba uolls!