Kali Pertama Masak Rasam Telur Mudah Dan Sedap - Cahaya Hayati

24 Jun 2020

Kali Pertama Masak Rasam Telur Mudah Dan Sedap

Kali Pertama Masak Rasam Telur Mudah Dan Sedap. Assalamualaikum wbt & hi korang.. Tengah masak ke tu? CH belum masak lagi hari ni. Belum ada mood nak masak. Hahaha... Sementara nak tunggu mood masak mai, CH nak kongsi resepi Rasam Telur mudah tapi sedap. Ini kali pertama CH masak sendiri tau. Dulu tak berani nak masak sebab tak pernah rasa, bila dah rasa dan tahu rasa rasam tu macam mana... barulah berani nak masak sendiri. 

rasam telur, rasam telur mudah dan sedap, resipi rasam telur mudah dan sedap, resepi rasam telur mudah dan sedap, cara masak rasam telur, bahan rasam telur, langkah-langkah untuk masak rasam telur, rasam telur sedap, mudahnya masak rasam telur, telur, rasam, resipi telur, mudahnya masak telur, resipi telur mudah dan sedap, sedapnya telur,
 Rasam Telur Mudah Dan Sedap

Resipi rasam ni CH ambil dari FB tapi tuan empunya resipi tu guna rempah biji tapi kat rumah CH hanya ada yang serbuk saja. Dari resipi rempah biji CH tukar ke resipi yang menggunakan rempah serbuk. Alhamdulillah menjadi dan suami kata sedap. Bila dah ada yang kata sedap, barulah boleh kongsi di blog. Kalau tak menjadi, memang CH tak akan kongsi... 

rasam telur, rasam telur mudah dan sedap, resipi rasam telur mudah dan sedap, resepi rasam telur mudah dan sedap, cara masak rasam telur, bahan rasam telur, langkah-langkah untuk masak rasam telur, rasam telur sedap, mudahnya masak rasam telur, telur, rasam, resipi telur, mudahnya masak telur, resipi telur mudah dan sedap, sedapnya telur,
Rasam Telur Mudah Dan Sedap

Resipi Rasam Telur Mudah Dan Sedap


Bahan-Bahan:

1sk jintan manis serbuk
1sk jintan putih serbuk
1sk biji ketumbar serbuk
 5 biji telur ayam
2 pelepah daun kari
1/2 sudu kecil biji sawi ( CH tak masukkan)
1 biji tomato - dibelah 6
6 biji Cili kering 
1sk asam jawa adabi
Garam secukupnya
500ml air

Bahan Kisar

1sk lada hitam biji
2 ulas bwg putih
1 biji bwg besar
2cm kunyit hidup

Caranya:

Panaskan minyak dan tumis bahan kisar sehingga sedikit wangi. 

Masukkan daun kari dan masak bahan kisar sehingga sedikit garing.

Masukkan air, tomato, asam jawa, cili kering dan garam. Biarkan sehingga mendidih dengan api kecil selama 5 minit. 

Masukkan telur masuk satu persatu. Biarkan telur masak sepenuhnya. 

Tutup api dan hidangkan dengan nasi panas dan papadom. 

No comments:

Post a comment