Cekodok Kentang Sosej Untuk Anak Yang Memilih Makanan - Cahaya Hayati

17 Jun 2020

Cekodok Kentang Sosej Untuk Anak Yang Memilih Makanan

Cekodok Kentang Sosej Untuk Anak Yang Memilih Makanan. Bila anak-anak memilih makanan yang mereka nak makan saja, mak-mak confirm pening kepala nak masak untuk mereka. Buat tu tak makan, buat ni tak makan. Ada bawang sikit pun tak nak makan, ada sayur hijau sikit pun tak nak makan.. Bila dah alami perkara macam ni, CH kena berfikir secara kreatif untuk membuat menu yang berkhasiat, sedap dan mengenyangkan untuk mereka makan. Antara menu yang kini menjadi kegemaran anak-anak CH adalah cekodok kentang sosej. 

Cekodok Kentang Sosej Untuk Anak Yang Memilih Makanan


Cekodok Kentang Sosej Untuk Anak Yang Memilih Makanan, cekodok mudah dan sedap, cucur kegemaran anak-anak, cucur untuk minum petang,  sosej, sausage, resipi mudah dan sedap, resipi untuk anak picky eater, picky eater, cucur mudah dan sedap, cekodok mudah dan sedap, cucur kentang, cucur sosej, resipi mudah dan sedap, cucur untuk minum petang, kuih mudah dan sedap,
Cekodok Kentang Sosej Untuk Anak Yang Memilih Makanan


Idea cekodok kentang sosej ini timbul apabila Aisy tak nak udang dan ikan bilis. Kakak Aisya pula takmau ikan bilis. Jadi CH gantikan dengan sosej.

Alhamdulillah, cara CH berjaya dan kedua-duanya makan dengan banyak. Jadi, hidangan minum petang untuk 2 beradik ni adalah cekodok kentang sosej. Resepi ini simple tapi mampu mengenyangkan. 

So, korang kalau ada anak yang memilih makanan atau picky eater boleh try cekodok kentang sosej untuk anak. 

Resipi Cekodok Kentang Sosej


Bahan: 

3-5 batang sosej -  dihiris bulat, serong atau memanjang
2-3 cawan tepung gandum
2 biji kentang- diparut halus
1 biji telur
Air secukupnya
Garam secukupnya
Minyak utk menggoreng

Caranya: 

Satukan semua bahan di atas kedalam bekas yang sesuai. 

Cekodok Kentang Sosej Untuk Anak Yang Memilih Makanan, cekodok mudah dan sedap, cucur kegemaran anak-anak, cucur untuk minum petang,  sosej, sausage
bahan wajib ada untuk cekodok kentang sosej


Masukkan air sikit demi sedikit sehingga mendapat adunan yang dikehendaki. Pekat tapi tidak cair. 

Panaskan minyak dalam kuali. 

Masukkan aduan dengan tangan atau sudu besar. Biarkan sehingga sedikit garing sebelum alihkan. 

Cekodok Kentang Sosej Untuk Anak Yang Memilih Makanan, cekodok mudah dan sedap, cucur kegemaran anak-anak, cucur untuk minum petang,  sosej, sausage, resipi mudah dan sedap, resipi untuk anak picky eater, picky eater, cucur mudah dan sedap, cekodok mudah dan sedap, cucur kentang, cucur sosej, resipi mudah dan sedap, cucur untuk minum petang, kuih mudah dan sedap,
Cekodok Kentang Sosej


Angkat bila kedua-dua belah cekodok sudah garing. 

Hidangkan dengan mayonis ataupun sos kegemaran. 

Selamat mencuba uolls!


No comments:

Post a comment