Pelbagai Resipi Ketupat Mudah Dan Sedap - Cahaya Hayati

19 May 2020

Pelbagai Resipi Ketupat Mudah Dan Sedap

Pelbagai Resipi Ketupat Mudah Dan Sedap. Apabila aidilfitri menjelma, ketupat pulut atau ketupat nasi adalah hidangan yang paling digemari. Rasa tak meriah jika tiada menu ini. Boleh dikatakan setiap rumah yang dikunjungi menghidangkan ketupat dengan rendang atau kari atau serunding. Dulu terasa susah hendak buat ketupat kerana perlu mencari daun palas. buka daun palas dan balut. Jika tiada daun palas, tak jadi ketupatnya. Itu dulu, tapi sekarang kalau takde daun palas, boleh saja guna daun pisang ataupun daun pandan yang besar dan lebar. Boleh juga ikut kreativiti korang untuk masak ketupat ni. Okaylah tahun ni ramai yang akan buat sendiri ketupat, meh la tengok resipi ketupat mudah dan sedap mana yang korang berkenan. Ada original, ada kacang, ada jagung, pulut hitam dan lain-lain lagi...

Pelbagai Resipi Ketupat Mudah Dan Sedap



Pelbagai Resipi Ketupat Mudah Dan Sedap, ketupat paling sedap, ketupat mudah dan sedap, resipi ketupat jagung, resepi ketupat kedah, resipi ketupat kedah, resipi ketupat utara, resipi ketupat utara mudah dan sedap, resepi ketupat kacang, ketupat kacang, ketupat jagung, ketupat daun palas, ketupat daun pisang, cara buat ketupat, cara mudah masak ketupat, ketupat daun pisang, ketupat pulut hitam, resipi ketupat pulut hitam, resipi ketupat pulut hitam mudah dan sedap, cara nuat ketupat jagung, cara buat ketupat kacang, resipi ketupat utara mudah dan sedap, ketupat lemak, cara masak ketupat, bahan untuk buat ketupat, ketupat paling sedap, sedapnya ketupat, buat sendiri ketupat, ketupat pulut, ketupat nasi
Pelbagai Resipi Ketupat Mudah Dan Sedap


#1 Ketupat Daun Palas Original


Pelbagai Resipi Ketupat Mudah Dan Sedap, ketupat paling sedap, ketupat mudah dan sedap, resipi ketupat jagung, resepi ketupat kedah, resipi ketupat kedah, resipi ketupat utara, resipi ketupat utara mudah dan sedap, resepi ketupat kacang, ketupat kacang, ketupat jagung, ketupat daun palas, ketupat daun pisang, cara buat ketupat, cara mudah masak ketupat, ketupat daun pisang, ketupat pulut hitam, resipi ketupat pulut hitam, resipi ketupat pulut hitam mudah dan sedap, cara nuat ketupat jagung, cara buat ketupat kacang, resipi ketupat utara mudah dan sedap, ketupat lemak, cara masak ketupat, bahan untuk buat ketupat, ketupat paling sedap, sedapnya ketupat, buat sendiri ketupat, ketupat pulut, ketupat nasi
Ketupat Daun Palas

Bahan:

sekilo pulut susu
1/2 kilo pati santan+ secawan lg pati santan +  campur 7 cawan air
garam 1 sudu besar
gula satu sudu besar
daun pandan simpul

Caranya:

Masak santan letak daun pandan, garam dan gula. Biarkan sehingga mendidih sekejap

Masuk pulut  dan kacau sampai kering.

Tutup api dan biarkan sejuk seketika.

Sedia di balut dengan daun palas.

Bila dah siap balut, rebus ketupat sampai air kering atau kukus sehingga pulut masak sepenuhnya.


#2 Ketupat Daun Palas Kacang


Pelbagai Resipi Ketupat Mudah Dan Sedap, ketupat paling sedap, ketupat mudah dan sedap, resipi ketupat jagung, resepi ketupat kedah, resipi ketupat kedah, resipi ketupat utara, resipi ketupat utara mudah dan sedap, resepi ketupat kacang, ketupat kacang, ketupat jagung, ketupat daun palas, ketupat daun pisang, cara buat ketupat, cara mudah masak ketupat, ketupat daun pisang, ketupat pulut hitam, resipi ketupat pulut hitam, resipi ketupat pulut hitam mudah dan sedap, cara nuat ketupat jagung, cara buat ketupat kacang, resipi ketupat utara mudah dan sedap, ketupat lemak, cara masak ketupat, bahan untuk buat ketupat, ketupat paling sedap, sedapnya ketupat, buat sendiri ketupat, ketupat pulut, ketupat nasi
Ketupat Daun Palas Kacang


Bahan:

1 cawan kacang ketupat direndam 1jam atau lebih dan direbus bersama 1/2 sdk garam hingga lembut dan toskan.

1 kilo beras pulut direndam selama 20 minit. Cuci bersih dan toskan

4 cawan santan pekat*
1 sdb gula*
2 sdk garam*
3 helai daun pandan*
3 sdb minyak...*(klu guna santan kotak)

Caranya:

Masuk kan ke dalam periuk dan panas kan semua bahan bertanda sambil di kacau selalu sehingga mendidih.

Masuk beras pulut dan kacau sampai santan kering.

Masuk kan kacang dan kacau lagi. Adunan ni memang mentah ye...

Tutup api sejuk kan sekejap sebelum di balut dengan daun palas.


#3 Ketupat daun Palas Jagung


Pelbagai Resipi Ketupat Mudah Dan Sedap, ketupat paling sedap, ketupat mudah dan sedap, resipi ketupat jagung, resepi ketupat kedah, resipi ketupat kedah, resipi ketupat utara, resipi ketupat utara mudah dan sedap, resepi ketupat kacang, ketupat kacang, ketupat jagung, ketupat daun palas, ketupat daun pisang, cara buat ketupat, cara mudah masak ketupat, ketupat daun pisang, ketupat pulut hitam, resipi ketupat pulut hitam, resipi ketupat pulut hitam mudah dan sedap, cara nuat ketupat jagung, cara buat ketupat kacang, resipi ketupat utara mudah dan sedap, ketupat lemak, cara masak ketupat, bahan untuk buat ketupat, ketupat paling sedap, sedapnya ketupat, buat sendiri ketupat, ketupat pulut, ketupat nasi
Ketupat daun Palas Jagung

Bahan:

Beras pulut 1/2 kilo
jagung 3 batang
santan 1/2 kilo (tmbah lagi rm2)
gula
garam

cara2:

Masak santan, daun pandan, gula dan garam dengan api kecil.

Bila santan dh mendidih sikit masukkan beras kacau smpai sedikit kering.

Masukkan jagung.  Biarkan jagung masak seketika bersama pulut.

Bila dah kering, boleh angkat dan biarkan suam. Sedia di balut.

Lepas siap balut dah boleh rebus.


#4 Ketupat Daun Palas Pulut Hitam 


Pelbagai Resipi Ketupat Mudah Dan Sedap, ketupat paling sedap, ketupat mudah dan sedap, resipi ketupat jagung, resepi ketupat kedah, resipi ketupat kedah, resipi ketupat utara, resipi ketupat utara mudah dan sedap, resepi ketupat kacang, ketupat kacang, ketupat jagung, ketupat daun palas, ketupat daun pisang, cara buat ketupat, cara mudah masak ketupat, ketupat daun pisang, ketupat pulut hitam, resipi ketupat pulut hitam, resipi ketupat pulut hitam mudah dan sedap, cara nuat ketupat jagung, cara buat ketupat kacang, resipi ketupat utara mudah dan sedap, ketupat lemak, cara masak ketupat, bahan untuk buat ketupat, ketupat paling sedap, sedapnya ketupat, buat sendiri ketupat, ketupat pulut, ketupat nasi
Ketupat Daun Palas Pulut Hitam

Bahan2 :

1 kg pulut putih
1/2 cwn pulut hitam ( sy beli pulut utk ketupat)
1/2 kg santan
Garam /gula

Cara2 :

Masak pulut sekali santan garam dan gula separa masak.

Angkat dan balut dengan daun palas atau daun pisang.

kemudian di rebus semula dgn air biasa sehingga air kering. 


#5 Ketupat Daun Kelapa


Pelbagai Resipi Ketupat Mudah Dan Sedap, ketupat paling sedap, ketupat mudah dan sedap, resipi ketupat jagung, resepi ketupat kedah, resipi ketupat kedah, resipi ketupat utara, resipi ketupat utara mudah dan sedap, resepi ketupat kacang, ketupat kacang, ketupat jagung, ketupat daun palas, ketupat daun pisang, cara buat ketupat, cara mudah masak ketupat, ketupat daun pisang, ketupat pulut hitam, resipi ketupat pulut hitam, resipi ketupat pulut hitam mudah dan sedap, cara nuat ketupat jagung, cara buat ketupat kacang, resipi ketupat utara mudah dan sedap, ketupat lemak, cara masak ketupat, bahan untuk buat ketupat, ketupat paling sedap, sedapnya ketupat, buat sendiri ketupat, ketupat pulut, ketupat nasi
Ketupat Daun Kelapa


Bahan-bahan

10 helai daun kelapa muda
1 mangkuk besar beras
Garam secukup rasa
3 liter air utk merebus

Cara-cara

Mula-mula anyam daun kelapa sehingga semuanya nampak padat dan tidak menampakkan lubang, agar beras tidak bocor.

Masukkan beras ke dalam acuan anyaman sehingga setengah paras. Setelah itu ikat bersama semua ketupat itu. Didihkan air terlebih dahulu dan barulah dimasukkan ketupat tadi, rebus sehingga masak lebih kurang satu jam setengah

Daun kelapa mestilah yang muda sahaja. Selamat mencuba!


#6 Ketupat Daun Pisang


Pelbagai Resipi Ketupat Mudah Dan Sedap, ketupat paling sedap, ketupat mudah dan sedap, resipi ketupat jagung, resepi ketupat kedah, resipi ketupat kedah, resipi ketupat utara, resipi ketupat utara mudah dan sedap, resepi ketupat kacang, ketupat kacang, ketupat jagung, ketupat daun palas, ketupat daun pisang, cara buat ketupat, cara mudah masak ketupat, ketupat daun pisang, ketupat pulut hitam, resipi ketupat pulut hitam, resipi ketupat pulut hitam mudah dan sedap, cara nuat ketupat jagung, cara buat ketupat kacang, resipi ketupat utara mudah dan sedap, ketupat lemak, cara masak ketupat, bahan untuk buat ketupat, ketupat paling sedap, sedapnya ketupat, buat sendiri ketupat, ketupat pulut, ketupat nasi
Ketupat Daun Pisang

Bahan: 

4 cawan beras pulut
2 biji kelapa - ambil santannya
1 helai daun pandan
garam secukup rasa
daun pisang secukupnya - dilayur atas api terlebih dahulu

Caranya :

Basuh beras pulut dan rendam selama 2 jam. Toskan.

Kukus beras pulut bersama santan yang dicamour dengan garam serta daun pandan. Boleh kukus sampai masak atau separuh masak.

Biarkan pulut sejuk seketika sebelum di balut dengan daun pisang. Balut dan ikat kemas di kedua-dua belah balutan.

Bila dah siap balut, boleh kukus selama 15-20 minit lagi.

Angkat dan sedia untuk dinikmati dengan rendang atau serunding kegemaran anda.


#7 Ketupat Pulut Kelantan

Pelbagai Resipi Ketupat Mudah Dan Sedap, ketupat paling sedap, ketupat mudah dan sedap, resipi ketupat jagung, resepi ketupat kedah, resipi ketupat kedah, resipi ketupat utara, resipi ketupat utara mudah dan sedap, resepi ketupat kacang, ketupat kacang, ketupat jagung, ketupat daun palas, ketupat daun pisang, cara buat ketupat, cara mudah masak ketupat, ketupat daun pisang, ketupat pulut hitam, resipi ketupat pulut hitam, resipi ketupat pulut hitam mudah dan sedap, cara nuat ketupat jagung, cara buat ketupat kacang, resipi ketupat utara mudah dan sedap, ketupat lemak, cara masak ketupat, bahan untuk buat ketupat, ketupat paling sedap, sedapnya ketupat, buat sendiri ketupat, ketupat pulut, ketupat nasi
Ketupat Pulut Kelantan

Bahan:

Daun palas 8 pelepah
Santan 1/2 kilo
Beras pulut 1 kilo
Garam 1 sudu besar
Gula 1/2 sudu besar
Rendam beras pulut 8 jam
Kukus sehingga masak
Santan 1/2 kilo (hanya santan) tidak perlu campur air

Caranya:

Masak santan bsama garam dan sedikit gula sehingga mendidih.

Masukkan pulut dan sebatikan bersama santan atau sehingga sedikit kering.

Sejukkan dan balut ketupat menggunakan daun palas. Rebus sehingga kering air.

#ketupat ni biasa dimakan bersama rendang dan juga kalau kat kelantan mkn bsama nise cair

No comments:

Post a comment