Masak Sendiri Nasi Mandy Kambing Guna Beras Biasa Dan Rice Cooker - Cahaya Hayati

14 May 2020

Masak Sendiri Nasi Mandy Kambing Guna Beras Biasa Dan Rice Cooker

Masak Sendiri Nasi Mandy Kambing Guna Beras Biasa Dan Rice Cooker. Bulan puasa ni macam-macam teringin nak makan. Sorang nak yang tu, anak sorang lagi nak yang ni. So, kerja CH memang melayan sajalah. Nasi mandy kambing ni MIL CH yang request. Teringin katanya.. CH ni bukannya pandai sangat buat nasi mandy kambing. So, google la resipi nasi mandy dan terjumpalah resipi dari blog lydiahoney. Tengok resipi dia, rasa boleh buat sendiri sebab boleh dikatakan semua bahan yang dia nyatakan ada di rumah. Full resipi dari lydiahoney korang boleh klik SINI. So, ini versi yang CH masak sendiri nasi mandy kambing menggunakan beras biasa dan rice cooker.

Masak Sendiri Nasi Mandy Kambing Guna Beras Biasa Dan Rice Cooker
Masak Sendiri Nasi Mandy Kambing Guna Beras Biasa Dan Rice Cooker


Jangan tanya kenapa CH tak guna pressure cooker saja. CH ada pressure cooker yang manual saja.Yang letak atas dapur gas tu. Yang auto belum beli lagi... Nanti la bila tabung dah penuh CH beli la. 

Masak menggunakan rice cooker lebih mudah bagi CH sebab CH masukkan dalam rice cooker dan biarkan ia masak sendiri. Sementara tunggu kambing atau daging empuk, CH bolehlah pergi buat kerja office atau kerja rumah yang lain. Tempoh rebus kambing atau daging dalam rice cooker mengambil masa dalam 1 jam hingga 1 jam 30 minit. Yang lecehnya korang kena check air sebab takut air kering dan hangit. 

So, ini cara yang CH buat untuk masak nasi mandy kambing guna beras biasa dan rice cooker. 

Masak Sendiri Nasi Mandy Kambing Guna Beras Biasa Dan Rice Cooker


Bahan: 

1kg tulang  rusuk kambing - dicuci bersih dan 
1/2cmt ketumbar biji - CH guna yang serbuk
1/2cmt jintan manis - CH guna yang serbuk
1/2cmt lada hitam biji - CH guna yang serbuk
1 btg kulit kayu manis 
4 bunga lawang
6 bunga cengkih
6 buah pelaga
1 biji bawang besar-belah 4 
1-2 helai daun bay 
1inci halia
1 biji tomato - di belah 6
Garam 
air untuk merebus 

Cara penyediaan:- 

1. Rebuskan daging dengan kesemua bahan di atas hingga empuk dan lembut, bergantung pada daging tu. kalau nak cepat masukkan ke dalam presure cooker jer.. 

Masak Sendiri Nasi Mandy Kambing Guna Beras Biasa Dan Rice Cooker, nasi mandy kambing, lamb mandy, lamb mandi, lamb mandi rice, mandi kambing, mutton mandy,mutton mandy, nasi arab kambing, cara mudah masak nasi arab, mudahnya masak nasi arab, nasi arab mudah dan sedap, resepi nasi mandy kambing, resipi nasi mandy kambing, resipi nasi mandy kambing mudah dan sedap, resepi nasi mandi kambing, resepi nasi mudah dan sedap, sedapnya nasi arab, cara mudah masak nasi arab, bahan untuk masak nasi arab, cara masak nasi arab, langkah demi langkah masak nasi arab, nasi kambing, sedapnya nasi kambing, resipi nasi mudah dan sedap, kambing, lamb, mutton, daging, Sup Kambing Nasi Arab, sup nasi arab, resepi sup nasi arab, resipi sup nasi arab, ayam nasi arab, resipi ayam nasi arab, resepi nasi arab, cara masak ayam nasi arab, bahan perap ayam nasi arab, cara mudah masak ayam nasi arab, salsa tomato timun, salad nasi arab, resipi salad nasi arab, salsa tomato, salad tomato, resipi salad nasi arab mudah dan sedap, sos nasi arab, sambal nasi arab, resipi nasi arab lengkap, menu timur tengah, nasi arab sedap, nasi arab kesukaan keluarga,
kambing sedia  untuk direbus

CH guna rice cooker saja. Ini hasil setelah sejam. Daging dah empuk dan sup kambing pun dah siap...

Masak Sendiri Nasi Mandy Kambing Guna Beras Biasa Dan Rice Cooker, nasi mandy kambing, lamb mandy, lamb mandi, lamb mandi rice, mandi kambing, mutton mandy,mutton mandy, nasi arab kambing, cara mudah masak nasi arab, mudahnya masak nasi arab, nasi arab mudah dan sedap, resepi nasi mandy kambing, resipi nasi mandy kambing, resipi nasi mandy kambing mudah dan sedap, resepi nasi mandi kambing, resepi nasi mudah dan sedap, sedapnya nasi arab, cara mudah masak nasi arab, bahan untuk masak nasi arab, cara masak nasi arab, langkah demi langkah masak nasi arab, nasi kambing, sedapnya nasi kambing, resipi nasi mudah dan sedap, kambing, lamb, mutton, daging, Sup Kambing Nasi Arab, sup nasi arab, resepi sup nasi arab, resipi sup nasi arab, ayam nasi arab, resipi ayam nasi arab, resepi nasi arab, cara masak ayam nasi arab, bahan perap ayam nasi arab, cara mudah masak ayam nasi arab, salsa tomato timun, salad nasi arab, resipi salad nasi arab, salsa tomato, salad tomato, resipi salad nasi arab mudah dan sedap, sos nasi arab, sambal nasi arab, resipi nasi arab lengkap, menu timur tengah, nasi arab sedap, nasi arab kesukaan keluarga,
check air dan kambing ... 

Masak Sendiri Nasi Mandy Kambing Guna Beras Biasa Dan Rice Cooker, nasi mandy kambing, lamb mandy, lamb mandi, lamb mandi rice, mandi kambing, mutton mandy,mutton mandy, nasi arab kambing, cara mudah masak nasi arab, mudahnya masak nasi arab, nasi arab mudah dan sedap, resepi nasi mandy kambing, resipi nasi mandy kambing, resipi nasi mandy kambing mudah dan sedap, resepi nasi mandi kambing, resepi nasi mudah dan sedap, sedapnya nasi arab, cara mudah masak nasi arab, bahan untuk masak nasi arab, cara masak nasi arab, langkah demi langkah masak nasi arab, nasi kambing, sedapnya nasi kambing, resipi nasi mudah dan sedap, kambing, lamb, mutton, daging, Sup Kambing Nasi Arab, sup nasi arab, resepi sup nasi arab, resipi sup nasi arab, ayam nasi arab, resipi ayam nasi arab, resepi nasi arab, cara masak ayam nasi arab, bahan perap ayam nasi arab, cara mudah masak ayam nasi arab, salsa tomato timun, salad nasi arab, resipi salad nasi arab, salsa tomato, salad tomato, resipi salad nasi arab mudah dan sedap, sos nasi arab, sambal nasi arab, resipi nasi arab lengkap, menu timur tengah, nasi arab sedap, nasi arab kesukaan keluarga,
kambing dah empuk 

2. Bila daging dah empuk, masukkan ke dalam periuk yang lain. Ketepikan. 

Masak Sendiri Nasi Mandy Kambing Guna Beras Biasa Dan Rice Cooker, nasi mandy kambing, lamb mandy, lamb mandi, lamb mandi rice, mandi kambing, mutton mandy,mutton mandy, nasi arab kambing, cara mudah masak nasi arab, mudahnya masak nasi arab, nasi arab mudah dan sedap, resepi nasi mandy kambing, resipi nasi mandy kambing, resipi nasi mandy kambing mudah dan sedap, resepi nasi mandi kambing, resepi nasi mudah dan sedap, sedapnya nasi arab, cara mudah masak nasi arab, bahan untuk masak nasi arab, cara masak nasi arab, langkah demi langkah masak nasi arab, nasi kambing, sedapnya nasi kambing, resipi nasi mudah dan sedap, kambing, lamb, mutton, daging, Sup Kambing Nasi Arab, sup nasi arab, resepi sup nasi arab, resipi sup nasi arab, ayam nasi arab, resipi ayam nasi arab, resepi nasi arab, cara masak ayam nasi arab, bahan perap ayam nasi arab, cara mudah masak ayam nasi arab, salsa tomato timun, salad nasi arab, resipi salad nasi arab, salsa tomato, salad tomato, resipi salad nasi arab mudah dan sedap, sos nasi arab, sambal nasi arab, resipi nasi arab lengkap, menu timur tengah, nasi arab sedap, nasi arab kesukaan keluarga,
close up sikit... 

3. Untuk masak nasi pula, basuh beras dan masukkan dalam rice cooker. Masukkan sup kambing dalam beras tadi. Sukatan sama seperti masak nasi biasa. Masak seperti biasa sehingga nasi masak. CH tak tumis untuk masak nasi sebab sup kambing tu dah cukup berlemak. Jadi CH hanya guna sup kambing saja untuk masak nasi. 

4. Bila nasi sudah masak, terus masukkan kambing dalam nasi. CH tak masukkan sekali sebab kambing dah empuk dan nak bagi nasi masak sepenuhnya serta tidak mentah. 

5. Hidangkan nasi mandy bersama sup kambing, salsa tomato dan sos. 

Masak Sendiri Nasi Mandy Kambing Guna Beras Biasa Dan Rice Cooker, nasi mandy kambing, lamb mandy, lamb mandi, lamb mandi rice, mandi kambing, mutton mandy,mutton mandy, nasi arab kambing, cara mudah masak nasi arab, mudahnya masak nasi arab, nasi arab mudah dan sedap, resepi nasi mandy kambing, resipi nasi mandy kambing, resipi nasi mandy kambing mudah dan sedap, resepi nasi mandi kambing, resepi nasi mudah dan sedap, sedapnya nasi arab, cara mudah masak nasi arab, bahan untuk masak nasi arab, cara masak nasi arab, langkah demi langkah masak nasi arab, nasi kambing, sedapnya nasi kambing, resipi nasi mudah dan sedap, kambing, lamb, mutton, daging, Sup Kambing Nasi Arab, sup nasi arab, resepi sup nasi arab, resipi sup nasi arab, ayam nasi arab, resipi ayam nasi arab, resepi nasi arab, cara masak ayam nasi arab, bahan perap ayam nasi arab, cara mudah masak ayam nasi arab, salsa tomato timun, salad nasi arab, resipi salad nasi arab, salsa tomato, salad tomato, resipi salad nasi arab mudah dan sedap, sos nasi arab, sambal nasi arab, resipi nasi arab lengkap, menu timur tengah, nasi arab sedap, nasi arab kesukaan keluarga,
Nasi Mandy Kambing

Sup Kambing Nasi Arab


Untuk sup pula, masa menghidang CH tambah daun sup dan bawang goreng supaya rasa sup tu lebih sedap. Sedia di hidangkan.

Masak Sendiri Nasi Mandy Kambing Guna Beras Biasa Dan Rice Cooker, nasi mandy kambing, lamb mandy, lamb mandi, lamb mandi rice, mandi kambing, mutton mandy,mutton mandy, nasi arab kambing, cara mudah masak nasi arab, mudahnya masak nasi arab, nasi arab mudah dan sedap, resepi nasi mandy kambing, resipi nasi mandy kambing, resipi nasi mandy kambing mudah dan sedap, resepi nasi mandi kambing, resepi nasi mudah dan sedap, sedapnya nasi arab, cara mudah masak nasi arab, bahan untuk masak nasi arab, cara masak nasi arab, langkah demi langkah masak nasi arab, nasi kambing, sedapnya nasi kambing, resipi nasi mudah dan sedap, kambing, lamb, mutton, daging, Sup Kambing Nasi Arab, sup nasi arab, resepi sup nasi arab, resipi sup nasi arab, ayam nasi arab, resipi ayam nasi arab, resepi nasi arab, cara masak ayam nasi arab, bahan perap ayam nasi arab, cara mudah masak ayam nasi arab, salsa tomato timun, salad nasi arab, resipi salad nasi arab, salsa tomato, salad tomato, resipi salad nasi arab mudah dan sedap, sos nasi arab, sambal nasi arab, resipi nasi arab lengkap, menu timur tengah, nasi arab sedap, nasi arab kesukaan keluarga,
Sup Kambing Nasi Arab

Walaupun dah masak kambing, tetap masak ayam juga sebab anak CH yang sorang tu tak suka makan daging. 

Masak Sendiri Nasi Mandy Kambing Guna Beras Biasa Dan Rice Cooker, nasi mandy kambing, lamb mandy, lamb mandi, lamb mandi rice, mandi kambing, mutton mandy,mutton mandy, nasi arab kambing, cara mudah masak nasi arab, mudahnya masak nasi arab, nasi arab mudah dan sedap, resepi nasi mandy kambing, resipi nasi mandy kambing, resipi nasi mandy kambing mudah dan sedap, resepi nasi mandi kambing, resepi nasi mudah dan sedap, sedapnya nasi arab, cara mudah masak nasi arab, bahan untuk masak nasi arab, cara masak nasi arab, langkah demi langkah masak nasi arab, nasi kambing, sedapnya nasi kambing, resipi nasi mudah dan sedap, kambing, lamb, mutton, daging, Sup Kambing Nasi Arab, sup nasi arab, resepi sup nasi arab, resipi sup nasi arab, ayam nasi arab, resipi ayam nasi arab, resepi nasi arab, cara masak ayam nasi arab, bahan perap ayam nasi arab, cara mudah masak ayam nasi arab, salsa tomato timun, salad nasi arab, resipi salad nasi arab, salsa tomato, salad tomato, resipi salad nasi arab mudah dan sedap, sos nasi arab, sambal nasi arab, resipi nasi arab lengkap, menu timur tengah, nasi arab sedap, nasi arab kesukaan keluarga,
Ayam Nasi Arab

So, ini resipi untuk ayam pula. campuran bahan agak-agak sajalah. 

Ayam Nasi Arab


Bahan: 

5-6 ketul ayam
kunyit
rempah kari ayam
garam
2 sudu besar minyak

Caranya:

Gaul semua bahan dengan ayam kecuali minyak. Perap selama 30 minit. 

Masak Sendiri Nasi Mandy Kambing Guna Beras Biasa Dan Rice Cooker, nasi mandy kambing, lamb mandy, lamb mandi, lamb mandi rice, mandi kambing, mutton mandy,mutton mandy, nasi arab kambing, cara mudah masak nasi arab, mudahnya masak nasi arab, nasi arab mudah dan sedap, resepi nasi mandy kambing, resipi nasi mandy kambing, resipi nasi mandy kambing mudah dan sedap, resepi nasi mandi kambing, resepi nasi mudah dan sedap, sedapnya nasi arab, cara mudah masak nasi arab, bahan untuk masak nasi arab, cara masak nasi arab, langkah demi langkah masak nasi arab, nasi kambing, sedapnya nasi kambing, resipi nasi mudah dan sedap, kambing, lamb, mutton, daging, Sup Kambing Nasi Arab, sup nasi arab, resepi sup nasi arab, resipi sup nasi arab, ayam nasi arab, resipi ayam nasi arab, resepi nasi arab, cara masak ayam nasi arab, bahan perap ayam nasi arab, cara mudah masak ayam nasi arab, salsa tomato timun, salad nasi arab, resipi salad nasi arab, salsa tomato, salad tomato, resipi salad nasi arab mudah dan sedap, sos nasi arab, sambal nasi arab, resipi nasi arab lengkap, menu timur tengah, nasi arab sedap, nasi arab kesukaan keluarga,
Ayam Nasi Arab

Panaskan pan. Masukkan minyak dan panaskan.

Masukkan ayam. Biarkan ia masak sepenuhnya sebelum alih. 

Bila kedua belah masak, angkat dan hidangkan bersama nasi mandy. CH guna minyak sikit sebab nak bagi ayam tu rasa ayam tu seperti ayam panggang tapi garing. 

SALSA TOMATO TIMUN


Masak Sendiri Nasi Mandy Kambing Guna Beras Biasa Dan Rice Cooker, nasi mandy kambing, lamb mandy, lamb mandi, lamb mandi rice, mandi kambing, mutton mandy,mutton mandy, nasi arab kambing, cara mudah masak nasi arab, mudahnya masak nasi arab, nasi arab mudah dan sedap, resepi nasi mandy kambing, resipi nasi mandy kambing, resipi nasi mandy kambing mudah dan sedap, resepi nasi mandi kambing, resepi nasi mudah dan sedap, sedapnya nasi arab, cara mudah masak nasi arab, bahan untuk masak nasi arab, cara masak nasi arab, langkah demi langkah masak nasi arab, nasi kambing, sedapnya nasi kambing, resipi nasi mudah dan sedap, kambing, lamb, mutton, daging, Sup Kambing Nasi Arab, sup nasi arab, resepi sup nasi arab, resipi sup nasi arab, ayam nasi arab, resipi ayam nasi arab, resepi nasi arab, cara masak ayam nasi arab, bahan perap ayam nasi arab, cara mudah masak ayam nasi arab, salsa tomato timun, salad nasi arab, resipi salad nasi arab, salsa tomato, salad tomato, resipi salad nasi arab mudah dan sedap, sos nasi arab, sambal nasi arab, resipi nasi arab lengkap, menu timur tengah, nasi arab sedap, nasi arab kesukaan keluarga,
SALSA TOMATO TIMUN

Bahan:

1 biji tomato - dipotong dadu
1/2 biji timun - dibuang biji / pulur dan dipotong dadu
1/2 biji bawang besar -di potong dadu 
3 sb mayonaise 
1 potong lemon (1/4 lemon) - di perah dan di ambil jusnya
1/4 sk serbuk lada hitam
sedikit garam 

Caranya:

campurkan semua bahan dan gaul rata. Masukkan dalam peti sejuk. Sedap di makan ketika sejuk.


Sos/ Sambal  Nasi Arab


Masak Sendiri Nasi Mandy Kambing Guna Beras Biasa Dan Rice Cooker, nasi mandy kambing, lamb mandy, lamb mandi, lamb mandi rice, mandi kambing, mutton mandy,mutton mandy, nasi arab kambing, cara mudah masak nasi arab, mudahnya masak nasi arab, nasi arab mudah dan sedap, resepi nasi mandy kambing, resipi nasi mandy kambing, resipi nasi mandy kambing mudah dan sedap, resepi nasi mandi kambing, resepi nasi mudah dan sedap, sedapnya nasi arab, cara mudah masak nasi arab, bahan untuk masak nasi arab, cara masak nasi arab, langkah demi langkah masak nasi arab, nasi kambing, sedapnya nasi kambing, resipi nasi mudah dan sedap, kambing, lamb, mutton, daging, Sup Kambing Nasi Arab, sup nasi arab, resepi sup nasi arab, resipi sup nasi arab, ayam nasi arab, resipi ayam nasi arab, resepi nasi arab, cara masak ayam nasi arab, bahan perap ayam nasi arab, cara mudah masak ayam nasi arab, salsa tomato timun, salad nasi arab, resipi salad nasi arab, salsa tomato, salad tomato, resipi salad nasi arab mudah dan sedap, sos nasi arab, sambal nasi arab, resipi nasi arab lengkap, menu timur tengah, nasi arab sedap, nasi arab kesukaan keluarga,
Sos/ Sambal  Nasi Arab

Bahan:

5 biji cili padi - boleh lebihkan jika suka pedas
1 biji tomato
1/2 biji bawang besar
garam secukupnya
1 potong lemon

Caranya: 

Kisar semua bahan kecuali lemon.

Masukkan kedalam mangkuk dan perah lemon. Gaul rata.

Sedia di hidangkan.


Senangkan! 


No comments:

Post a comment