Buat Sendiri Daging Salai Untuk Masak Lemak Cili Padi - Cahaya Hayati

12 May 2020

Buat Sendiri Daging Salai Untuk Masak Lemak Cili Padi

Buat Sendiri Daging Salai Untuk Masak Lemak Cili Padi. Assalamualaikum wbt & Salam Ramadan. Bila teringin nak makan sesuatu tapi makanan tersebut bukanlah makanan tempatan atau negeri tersebut, nak dapatkan bahan untuk buat agak susah. Tapi teringin sangat nak makan, jadi kena buat sendiri lah dari bahan mentah sehingga siap menu tersebut. Bahan yang CH nak guna tersebut adalah daging salai. Kat belah utara ni memang susah nak cari kedai yang jual daging salai kecuali dekat kedai Ramly yang kat R&R Gurun. Kalau kedai frozen yang menjual produk Ramyi memang tak jumpa lagi. CH pernah cuba daging salai Ramly tapi kurang kena dengan selera. Nak tak nak kena buat sendiri juga daging salai untuk masak lemak cili padi.

Buat Sendiri Daging Salai Untuk Masak Lemak Cili Padi,Cara Buat Daging Salai, daging salai, daging, masak lemak cili padi daging salai, Resipi Masak Lemak Cili Padi Daging Salai, cara buat daging salai yang lembut dan sedap, mudahnya buat daging salai, mudah dan sedapnya daging salai, sedapnya daging salai, daging, resipi daging mudah dan sedap, daging salai lembut dan sedap, cara salai daging, cara mudah buat daging salai, daging salai masak lemak cili padi mudah masak dan sedap, masak lemak cili padi mudah dan sedap, resepi masak lemak cili padi daging salai, resipi daging salai lembut dan sedap, resipi daging salai, resepi daging salai sedap, menu daging salai, menu berasaskan daging, daging mudah dan sedap, resipi daging mudah dan sedap, masak lemak cili padi utara, cara orang utara buat masak lemak cili padi daging salai, senangnya masak lemak cili padi daging salai, masak lemak daging salai negeri sembilan, resepi masak lemak cili padi negeri sembilan, bahan untuk masak lemak cili padi, bahan untuk masak lemak cili padi daging salai, menu iftar, menu rare untuk berbuka, menu berbuka paling sedap, resipi memikat hati suami, resipi daging paling sedap, cara buat masak lemak cili padi,
Buat Sendiri Daging Salai Untuk Masak Lemak Cili Padi

Buat Sendiri Daging Salai Untuk Masak Lemak Cili Padi


Sebenarnya tak susah pun nak buat daging salai sendiri sebab ia tak perlu perap dengan banyak bahan pun. Daging salai cara orang dulu-dulu adalah dengan meletakkan daging yang digantung tinggi dari api di atas dapur kayu. Jadi haba dan asap yang kena pada daging tersebutlah yang memasak dan menyedapkan daging tersebut. Cara ini juga untuk membuat daging tersebut tahan lama. Yelah orang dulu-dulu mana nak ada peti ais macam sekarang. 

CH tahu cara nak buat daging salai ni sebab pernah nampak arwah tok CH buat. Cuma CH tak buat macam arwah tok buat la. CH salai daging atas pan saja. Senang!

So, ini caranya nak buat sendiri daging salai untuk masak lemak cili padi:-

Cara Buat Daging Salai


Bersihkan daging dan gaul daging dengan garam serta kunyit ( kunyit tu optional). Perap dalam 15 minit camtu. Orang kata bagi perasa garam dulu..

Buat Sendiri Daging Salai Untuk Masak Lemak Cili Padi,Cara Buat Daging Salai, daging salai, daging, masak lemak cili padi daging salai, Resipi Masak Lemak Cili Padi Daging Salai, cara buat daging salai yang lembut dan sedap, mudahnya buat daging salai, mudah dan sedapnya daging salai, sedapnya daging salai, daging, resipi daging mudah dan sedap, daging salai lembut dan sedap, cara salai daging, cara mudah buat daging salai, daging salai masak lemak cili padi mudah masak dan sedap, masak lemak cili padi mudah dan sedap, resepi masak lemak cili padi daging salai, resipi daging salai lembut dan sedap, resipi daging salai, resepi daging salai sedap, menu daging salai, menu berasaskan daging, daging mudah dan sedap, resipi daging mudah dan sedap, masak lemak cili padi utara, cara orang utara buat masak lemak cili padi daging salai, senangnya masak lemak cili padi daging salai, masak lemak daging salai negeri sembilan, resepi masak lemak cili padi negeri sembilan, bahan untuk masak lemak cili padi, bahan untuk masak lemak cili padi daging salai, menu iftar, menu rare untuk berbuka, menu berbuka paling sedap, resipi memikat hati suami, resipi daging paling sedap, cara buat masak lemak cili padi,
Cara Buat Daging Salai

Panaskan pan atau kuali tanpa minyak. Boleh juga dapur arang dan salai daging macam biasa.

Buat Sendiri Daging Salai Untuk Masak Lemak Cili Padi,Cara Buat Daging Salai, daging salai, daging, masak lemak cili padi daging salai, Resipi Masak Lemak Cili Padi Daging Salai, cara buat daging salai yang lembut dan sedap, mudahnya buat daging salai, mudah dan sedapnya daging salai, sedapnya daging salai, daging, resipi daging mudah dan sedap, daging salai lembut dan sedap, cara salai daging, cara mudah buat daging salai, daging salai masak lemak cili padi mudah masak dan sedap, masak lemak cili padi mudah dan sedap, resepi masak lemak cili padi daging salai, resipi daging salai lembut dan sedap, resipi daging salai, resepi daging salai sedap, menu daging salai, menu berasaskan daging, daging mudah dan sedap, resipi daging mudah dan sedap, masak lemak cili padi utara, cara orang utara buat masak lemak cili padi daging salai, senangnya masak lemak cili padi daging salai, masak lemak daging salai negeri sembilan, resepi masak lemak cili padi negeri sembilan, bahan untuk masak lemak cili padi, bahan untuk masak lemak cili padi daging salai, menu iftar, menu rare untuk berbuka, menu berbuka paling sedap, resipi memikat hati suami, resipi daging paling sedap, cara buat masak lemak cili padi,
Cara Buat Daging Salai

Masukkan daging, tutup dengan tudung pan. Pan CH tiada tudung. So, guna tudung periuk biasa. Cara ini adalah untuk bagi daging cepat empuk.

Buat Sendiri Daging Salai Untuk Masak Lemak Cili Padi,Cara Buat Daging Salai, daging salai, daging, masak lemak cili padi daging salai, Resipi Masak Lemak Cili Padi Daging Salai, cara buat daging salai yang lembut dan sedap, mudahnya buat daging salai, mudah dan sedapnya daging salai, sedapnya daging salai, daging, resipi daging mudah dan sedap, daging salai lembut dan sedap, cara salai daging, cara mudah buat daging salai, daging salai masak lemak cili padi mudah masak dan sedap, masak lemak cili padi mudah dan sedap, resepi masak lemak cili padi daging salai, resipi daging salai lembut dan sedap, resipi daging salai, resepi daging salai sedap, menu daging salai, menu berasaskan daging, daging mudah dan sedap, resipi daging mudah dan sedap, masak lemak cili padi utara, cara orang utara buat masak lemak cili padi daging salai, senangnya masak lemak cili padi daging salai, masak lemak daging salai negeri sembilan, resepi masak lemak cili padi negeri sembilan, bahan untuk masak lemak cili padi, bahan untuk masak lemak cili padi daging salai, menu iftar, menu rare untuk berbuka, menu berbuka paling sedap, resipi memikat hati suami, resipi daging paling sedap, cara buat masak lemak cili padi,
Cara Buat Daging Salai

Biarkan sehingga daging masak/ kering air. Boleh alih sekali sekala untuk memastikan daging masak rata.

Buat Sendiri Daging Salai Untuk Masak Lemak Cili Padi,Cara Buat Daging Salai, daging salai, daging, masak lemak cili padi daging salai, Resipi Masak Lemak Cili Padi Daging Salai, cara buat daging salai yang lembut dan sedap, mudahnya buat daging salai, mudah dan sedapnya daging salai, sedapnya daging salai, daging, resipi daging mudah dan sedap, daging salai lembut dan sedap, cara salai daging, cara mudah buat daging salai, daging salai masak lemak cili padi mudah masak dan sedap, masak lemak cili padi mudah dan sedap, resepi masak lemak cili padi daging salai, resipi daging salai lembut dan sedap, resipi daging salai, resepi daging salai sedap, menu daging salai, menu berasaskan daging, daging mudah dan sedap, resipi daging mudah dan sedap, masak lemak cili padi utara, cara orang utara buat masak lemak cili padi daging salai, senangnya masak lemak cili padi daging salai, masak lemak daging salai negeri sembilan, resepi masak lemak cili padi negeri sembilan, bahan untuk masak lemak cili padi, bahan untuk masak lemak cili padi daging salai, menu iftar, menu rare untuk berbuka, menu berbuka paling sedap, resipi memikat hati suami, resipi daging paling sedap, cara buat masak lemak cili padi,
Cara Buat Daging Salai

Biarkan daging sedikit garing agar ada rasa asap/ terbakar pada daging tersebut.

Buat Sendiri Daging Salai Untuk Masak Lemak Cili Padi,Cara Buat Daging Salai, daging salai, daging, masak lemak cili padi daging salai, Resipi Masak Lemak Cili Padi Daging Salai, cara buat daging salai yang lembut dan sedap, mudahnya buat daging salai, mudah dan sedapnya daging salai, sedapnya daging salai, daging, resipi daging mudah dan sedap, daging salai lembut dan sedap, cara salai daging, cara mudah buat daging salai, daging salai masak lemak cili padi mudah masak dan sedap, masak lemak cili padi mudah dan sedap, resepi masak lemak cili padi daging salai, resipi daging salai lembut dan sedap, resipi daging salai, resepi daging salai sedap, menu daging salai, menu berasaskan daging, daging mudah dan sedap, resipi daging mudah dan sedap, masak lemak cili padi utara, cara orang utara buat masak lemak cili padi daging salai, senangnya masak lemak cili padi daging salai, masak lemak daging salai negeri sembilan, resepi masak lemak cili padi negeri sembilan, bahan untuk masak lemak cili padi, bahan untuk masak lemak cili padi daging salai, menu iftar, menu rare untuk berbuka, menu berbuka paling sedap, resipi memikat hati suami, resipi daging paling sedap, cara buat masak lemak cili padi,
Cara Buat Daging Salai

Siap! Angkat dan sejukkan sebelum dihiris nipis untuk masak lemak cili padi. 

Bila dah siapdaging salai, boleh la nak simpan dulu atau buat terus masak lemak cili padi. CH buat terus sebab memang dah teringin sangat nak makan. hihi.. 

Resipi Masak Lemak Cili Padi Daging Salai


Buat Sendiri Daging Salai Untuk Masak Lemak Cili Padi,Cara Buat Daging Salai, daging salai, daging, masak lemak cili padi daging salai, Resipi Masak Lemak Cili Padi Daging Salai, cara buat daging salai yang lembut dan sedap, mudahnya buat daging salai, mudah dan sedapnya daging salai, sedapnya daging salai, daging, resipi daging mudah dan sedap, daging salai lembut dan sedap, cara salai daging, cara mudah buat daging salai, daging salai masak lemak cili padi mudah masak dan sedap, masak lemak cili padi mudah dan sedap, resepi masak lemak cili padi daging salai, resipi daging salai lembut dan sedap, resipi daging salai, resepi daging salai sedap, menu daging salai, menu berasaskan daging, daging mudah dan sedap, resipi daging mudah dan sedap, masak lemak cili padi utara, cara orang utara buat masak lemak cili padi daging salai, senangnya masak lemak cili padi daging salai, masak lemak daging salai negeri sembilan, resepi masak lemak cili padi negeri sembilan, bahan untuk masak lemak cili padi, bahan untuk masak lemak cili padi daging salai, menu iftar, menu rare untuk berbuka, menu berbuka paling sedap, resipi memikat hati suami, resipi daging paling sedap, cara buat masak lemak cili padi,
Resipi Masak Lemak Cili Padi Daging Salai


Bahan : 

Daging salai  yang telah dihiris nipis
RM 3 santan
2-3 biji kentang - dikupas, dibersihkan dan dipotong 6
1 batang serai - di ketuk
1 keping asam gelugor
Garam secukupnya

Bahan kisar:

15 biji cili padi
1 biji bawang besar (Orang Negeri Sembilan tak masukkan, CH masukkan untuk pekatkan kuah)
2 cm kunyit hidup
1 cm lengkuas
1 batang serai
daun kunyit - CH tak masukkan


Caranya:

Masukkan bahan kisar dan serai yang di ketuk dalam periuk. Masak sehingga mendidih.

Masukkan asam keping, daging dan ubi kentang. Masak sehingga ubi kentang atau daging empuk. Daging salai yang CH buat memang dah empuk dan lembut. Jadi hanya tunggu ubi kentang empuk saja.

Masukkan santan dan garam secukupnya. Masak dengan api sederhana sehingga mendidih. Kacau selalu untuk elakkan santan menjadi kepala. 

Bila santan telah mendidih, masukkan daun kunyit. Gaul rata. 

Okay dah siap. Tutup api dan sedia untuk di hidangkan. 


Selamat mencuba uolls!



1 comment:

  1. Alhamdulillah, nampak sedap
    Selamat berbuka puasa

    ReplyDelete