Pertama Kali Buat Kek Sarang Semut | Jangan Derhaka Pada Resipi - Cahaya Hayati

17 Nov 2020

Pertama Kali Buat Kek Sarang Semut | Jangan Derhaka Pada Resipi

Pertama Kali Buat Kek Sarang Semut | Jangan Derhaka Pada Resipi. Assalamualaikum wbt & hi korang! Sejak bekerja dari rumah ni, macam-macam resipi yang di share di facebook CH cuba termasuklah resipi kek sarang semut. Orang kata susah nak buatnya, tapi CH cuba juga sebab teringin nak makan. Resipi yang CH guna adalah resipi dari Blogger Wani Sukarno SK. Resipi yang sis Wani bagi mudah dan senang nak buat cuma sis Wani guna Noxxa dan CH guna oven. Menjadi tapi ada sedikit kesilapan sebab CH derhaka sikit pada resipi yang di beri.


Pertama Kali Buat Kek Sarang Semut | Jangan Derhaka Pada Resipi


Pertama Kali Buat Kek Sarang Semut, Resipi Kek Sarang Semut Mudah, Sedap Dan Tak Perlu Perap, resipi kek sarang semut, kek karamel, resipi kek karamel, resipi kek karamel tak perlu perap mudah dan sedap, sedapnya kek karamel, cara buat kek sarang semut, sedapnya kek sarang semut, mudahnya masak kek sarang semut, kek mudah dan sedap, resipi kek sarang semut mudah dan sedap, cara buat kek sarang semut, bahan-bahan kek sarang semut


Nak tahu apa yang CH derhaka dalam resipi Kek Sarang Semut atau kek gula hangus ni? Dalam resipi suruh tapis sebelum bakar tapi CH tak tapis sebab rasa confident kek tu akan jadi. Sekali bila dah masak... ada ketul ketul kecil atas kek. Huhu... rasa dan kejadian semua dah okay tapi ketulan kecil ni menyebabkan kek sarang semut CH jadi tak cantik. So pengajarannya, lain kali jangan derhaka pada resipi. 


Pertama Kali Buat Kek Sarang Semut, Resipi Kek Sarang Semut Mudah, Sedap Dan Tak Perlu Perap, resipi kek sarang semut, kek karamel, resipi kek karamel, resipi kek karamel tak perlu perap mudah dan sedap, sedapnya kek karamel, cara buat kek sarang semut, sedapnya kek sarang semut, mudahnya masak kek sarang semut, kek mudah dan sedap, resipi kek sarang semut mudah dan sedap, cara buat kek sarang semut, bahan-bahan kek sarang semut

Pertama Kali Buat Kek Sarang Semut, Resipi Kek Sarang Semut Mudah, Sedap Dan Tak Perlu Perap, resipi kek sarang semut, kek karamel, resipi kek karamel, resipi kek karamel tak perlu perap mudah dan sedap, sedapnya kek karamel, cara buat kek sarang semut, sedapnya kek sarang semut, mudahnya masak kek sarang semut, kek mudah dan sedap, resipi kek sarang semut mudah dan sedap, cara buat kek sarang semut, bahan-bahan kek sarang semut


Disebabkan resipi yang Ch cuba ini menjadi dengan elok ( kalau CH tak derhaka pada resipa la ), so CH share di sini supaya senang nak tengok resipi bila lain kali teringin lagi dan juga supaya tak derhaka pa resipi lagi. Korang yang nak cuba buat pun boleh cuba resipi ni...


Resipi Kek Sarang Semut Mudah, Sedap Dan Tak Perlu Perap


Bahan - bahan untuk karamel

3/4 cawan gula kasar
1 cawan air panas
1 1/2 sudu mentega

Guna api kecil, hanguskan gula sehingga keperang-perangan. Masukkan air panas sikit - sikit dan kacau sehingga gula cair. Tutup api dan kemudian masukkan mentega kacau sehingga cair. Ketepikan.


Bahan-Bahan:

1 cawan tepung gandum
2 sudu teh soda bikarbonat
4 biji telur
1 sudu teh esen vanilla
1/3 cawan susu pekat


Caranya:


Ayak tepung gandum dan soda bikarbonat. Ketepikan.

Masak karamel seperti resipi di atas. Ketepikan

Masukkan telur, susu pekat dan essen vanilla dalam satu bekas. Kacau sebati. 

Masukkan karamel dan kacau lagi sehingga sebati.

Masukkan tepung sikit demi sedikit dan kacau lagisehingga adunan sebati. 

Tapi adunan sebelum masukkan ke dalam loyang. 

Panaskan oven dan bakar adunan selama 45 dengan suhu 175. 

Sejukkan sebelum di makan.


Selamat mencuba uolls. 


 

No comments:

Post a comment