10 Cara Jimat Masa Melipat Baju - Cahaya Hayati

16 Feb 2018

10 Cara Jimat Masa Melipat Baju

10 cara jimat masa melipat baju. Kalau bab melipat baju, mommy memang malas sikit. Nak buat hari-hari memang taklah jawabnya. Mommy buat seminggu sekali, itupun bila ada mood rajin. Hihi. Kalau tanya ibu-ibu yang lain, pasti jawapannya sama juga. Kalau ada pun confirm dia seorang yang rajin. Mommy rajin lipat baju pun masa zaman bujang sebab time tu baju sendiri dan tak banyak. Sekarang sekali basuh pun dah penuh raga. Serius sampai muak tengok baju yang tak lipat tu.. Walaupun mommy lipat baju seminggu sekali tapi mommy ada cara jimat masa melipat baju. 

Cara jimat masa lipat baju, 10 cara jimat masa lipat baju,
Cara jimat masa lipat baju


10 Cara Jimat Masa Melipat Baju


Tips yang mommy kongsikan ni simple saja tapi ia amat menjimatkan masa melipat baju. Masa melipat pun lebih relaks dan tenang.

1. Prinsip No Handphone, No TV

Prinsip ini memang wajib di amalkan sebab baju yang boleh lipat dalam 30 minit boleh jadi 3 jam sebab 5 minit lipat baju, 30 minit layan fb, whatsapp dan lain-lain. 

Kalau tengok tv pula, time iklan baru nak lipat baju. Bila nak habisnya?

2. Lipat Baju Masa 'Me Time'

Mommy selalu lipat baju masa 'me time' sebab mommy tak suka ada gangguan bila lipat baju. Dua tiga kali bangun, confirm lepas tu mommy tak sambung lipat dah.

3. Ajak Dan Ajar Anak Bantu Lipat

Langkah ni mommy selalu praktikkan sebab nak ajar anak-anak yang dah sekolah belajar lipat baju. Biar tak cantik tapi ada hasilnya. Untuk anak-anak belajar lipat, mommy sediakan alat lipat baju. Depa pun cepat  belajar.
Cara jimat masa lipat baju, 10 cara jimat masa lipat baju,
Alat lipat baju

Bila anak-anak lipat baju masing-masing, baju yang tinggal untuk mommy lipat dah tak banyak. Jimat masa mommy. 

4. Bahagikan Tugasan

Disebabkan kami suami isteri bekerja, kami bahagikan tugasan. Kalau suami cuti banyak dan dia dalam mood rajin, dia lipatlah ataupun dia tolong sangkutkan baju-baju yang perlu di sangkut. Jadi, mommy hanya perlu lipat baju yang tinggal saja. Proses asingkan ni saja dah boleh jimat 15 sehingga 30 minit masa untuk lipat baju.

5. Pasang Radio

Sambil kerja sambil berhibur. Pilihan yang tepat tentulah radio sebab kita tidak menggunakan deria mata untuk berhibur. Selain itu, mendengar radio juga mengatasi rasa bosan yang timbul apabila melipat baju bajan yang dah jadi gunung ganang. 

6. Asingkan Jenis Laundry

Asingkan jenis laundry sebab bila kita asingkan proses melipat menjadi mudah dan cepat. 

7. Alih Baju Siap-Siap

Kalau boleh, masa angkap baju atau laundry dari penyidai.. Kita alih siap-siap agar masa melipat kita just lipat saja bukan perlu step alih dan lipat lagi.

8. Lipat Baju atau Laundry Yang Besar Dan Tebal Dahulu

Bila tengok baju atau laundry dah jadi gunung ganang, mesti rasa malas tu semakin tebal dan tinggi. Untuk kurangkan rasa malas tersebut, kita lipat baju atau laundry yang bersaiz besar dan tebal terlebih dahulu. Selalunya laundry yang besar dan tebal,  mommy akan terus lipat sebaik saja angkat dari ampaian. Yang tinggal hanyalah saiz kecil-kecil yang tak perlu bangun apabila nak lipatnya. 

9. Lipat Baju Dan Seluar Anak Sekali atau Bercantum

Mommy suka lipat baju anaj-anak sepasang sepasang sebab ia memudahkan anak-anak memilih dan memakai pakaian sendiri. Ia juga mampu menjimatkan masa melipat sebab sekali lipat untuk dua helai pakaian.

10. Lipat Pakaian Dalam, Stokin dan lain-lain Akhir Sekali

Mommy jenis lipat pakaian dalam, stokin dan lain-lain pakaian kecik last sekali sebab time ni perlu matching stokin. Untuk stokin dan underwear mommy suka jadikan ia bentuk bulat sebab senang nak campak dalam laci dan senang depa nak cari. Bila lipat bulat-bulat ni, tak perlu susun cantik-cantik dan kita pun tak rasa nak marah bila ia berselerak.

Moga cara cepat lipat baju ini bermanfaat untuk korang sebab saya tak boleh nak tolong lipat. Boleh kongsi tips ja untuk tolong korang lipat baju korang yang dah jadi gunung ganang tu..

Selamat melipat baju uolls!


11 comments:

  1. Bagus tip ni.. Nanti boleh try hihihihi.. Sbb malas gak nak lipat baju ada mood baru lipatnya

    ReplyDelete
  2. Lipat bajulah paling tak gemar. Tak tahu kenapa. Rasa lambat je nak lipat kain. Sebab tu kalau angkat je dari ampaian kena terus lipat. Kalau biar dalam bakul, emmm lama lah dia duk dalam bakul tu. Hihihi

    ReplyDelete
  3. wah tq sis..memang perkerjaan lipat baju ni xpenah habis2..no 1 tu mmg selalu sgt buat..itu yg x siap2 kan..hehhe

    ReplyDelete
  4. Betul kak.. Cara nk cepat no hp haha.. Kadangkala jd lambat sbb sambil melipat tgk hp.. Smpt updte mcm2 hahaha

    ReplyDelete
  5. Lipat baju time tengok tv memang confirm jadilah lambat siap kak

    ReplyDelete
  6. Cikla pasang radio time memasak je. Hihi. Tp kalau time melipat baju mmg berkurung dlm bilik sbb nk elak si kenit tu mengacau. Baju yg dah elok dilipat habis dibongkarnya balik. Aduss, stress..

    ReplyDelete
  7. Yeah geng lipat yang kecik-kecik last supaya mood Tak hilang 😅

    ReplyDelete
  8. Bagus tips ni. Boleh praktik kn 😉

    ReplyDelete
  9. BOehlah guna cara ni. Kekadang tu tunggu mood datang membukit kain dalam bakul hihi

    ReplyDelete
  10. melipat ni mmg leceh kan, tp ngn adanya tips ini melipat jadi mudah, thanks for sharing ya

    ReplyDelete
  11. bagus tips ni...boleh cuba lain kali

    ReplyDelete