Patutlah Viral, Sedap Rupanya Resipi Spagheti Aglio Alio Ini - Cahaya Hayati

12 Dec 2020

Patutlah Viral, Sedap Rupanya Resipi Spagheti Aglio Alio Ini

Patutlah Viral, Sedap Rupanya Resipi Spageti Aglio Alio Ini. Assalamualaikum wbt & hi korang! Semalam hari malas masak betul. Pagi-pagi dah tapau roti canai milo. Tengahari pula, tapau nasi ayam sorang sebungkus. Untuk malam pula, pesan dengan husband balik kerja singgah tapau yong tau foo. Sekali gerai yong tau foo tak buka dan hujan lebat pula. Husband malas nak singgah mana-mana dah.. Sampai rumah dia cakap, masak la apa pun. Toinggg! Makanan kering yang ada kat rumah tinggal spaghetti dengan maggi saja. Kalau ikutkan hati nak makan maggi saja tapi husband cakap dia sakit perut. Tak jadi masak maggi, ambik spaghetti rebus dulu. Lepas tu keluarkan segala binatang yang ada kat dalam freezer. Tak banyak binatang dah yang ada.. Ada udang 10 ekor, daging burger dan sosej. Cukuplah untuk buat Spageti Aglio Alio. 


Teringin nak buat resipi spageti Aglio Alio viral yang dok lalu lalang. Ramai kata sedap. So, CH pun cubalah buat dengan segala bahan yang ada kat rumah. Yesss, memang sedap walaupun CH tak masukkan cili flakes dan cili kering. CH gantikan dengan 2 sudu besar sos cili dan tambah daun sup sebelum dihidangkan. Rasa sedap dan bau wangi. 


Inilah Spageti Aglio Alio versi CH. 





Okaylah CH tempek kat sini resipi Spageti Aglio Alio viral untuk korang cuba sendiri.


Resipi Aglio Alio Viral Mudah Dan Sedap




Bahan:


1 paket spaghetti 

10-15 ekor udang

5-6 ekor sotong

2 batang sosej

bawang putih 4 ulas

1 sb chili flakes

1 sb lada hitam

3 sb srbuk oregano

5 biji cili kering

1 kiub ayam

2 keping cheese

Tomato

Lada benggala


Caranya:


Mula-mula, rebuskan spaghetti bersama 1 sudu minyak masak. Rebus selama 7-8 minit dan tapiskan. Simpan sikit air rebusan tu untuk digunakan kemudian. 

Dalam kuali yang yg lain, masukkan olive oil (CH guna minyak masak biasa campur 1 sb butter) dan tumis bawang putih yang telah dihiris. Agak dah naik bau tu, baru saya letak cili kering yg telah dipotong. 

Kemudian,masukkan udang, sotong dan sosej. Masak selama 1 minit. Lepastu masukkan pula sedikit air rebusan spaghetti tadi.

Seterusnya, masukkan 1 sudu serbuk cili flakes, 1 sudu serbuk lada hitam, 2 sudu serbuk oregano, 2 keping cheese dan 1 kiub ayam. Masak seketika.

Lepastu bolehlah masukkan spaggeti, tomato ceri dan lada benggala. Gaul sehingga rata


2 comments:

  1. walaupun resipinya simple tapi sedap kan. nak kena masak jugak ni. dah lama tak buat

    ReplyDelete
  2. wow mmg nampak sedap tu

    ReplyDelete