20 Resipi Masakan Sotong Mudah, Sedap Dan Menyelerakan - Cahaya Hayati

3 Sep 2020

20 Resipi Masakan Sotong Mudah, Sedap Dan Menyelerakan

20 Resipi Masakan Sotong Mudah, Sedap Dan Menyelerakan. Assalamualaikum wbt & hi korang. Minggu ni CH dah start masuk kerja seperti biasa. Walaupun belum confirm tapi CH kena bersedia untuk kembali bekerja seperti biasa dengan norma baru. Disebabkan itu CH compile siap-siap resipi masakan sotong mudah, sedap dan menyelerakan. Bila dah ada resipi senanglah nak masak pagi dan juga petang.


20 Resipi Masakan Sotong Mudah, Sedap Dan Menyelerakan


#1 SOTONG MASAK KUNYIT


20 Resipi Masakan Sotong Mudah, Sedap Dan Menyelerakan, resipi sotong, resepi sotong mudah dan sedap, resipi sotong mudah dan sedap, sotong,
20 Resipi Masakan Sotong Mudah, Sedap Dan Menyelerakan


Bahan:


Sekilo sotong

1 biji bawang besar dihiris

3 biji bawang putih dihiris

1 inci halia dihiris

6 biji cili potong 2

1 sudu makan serbuk kunyit

Sehelai daun kunyit hiris besar2 ( tak dimasukkan)

Sedikit garam & serbuk perisa


Caranya: 

Tumis bawang besar, bawang putih, halia dan cili hingga naik bau.

Masukkan serbuk kunyit

Masukkan sotong

Dah separuh masak masukkan daun kunyit, garam dan serbuk perisa. Gaul rata dan biarkan sehingga sotong masak sepenuhnya. 

Angkat dan hidangkan dengan nasi panas. 


#2 SOTONG MASAK LEMAK CILI PADI


20 Resipi Masakan Sotong Mudah, Sedap Dan Menyelerakan, resipi sotong, resepi sotong mudah dan sedap, resipi sotong mudah dan sedap, sotong,
20 Resipi Masakan Sotong Mudah, Sedap Dan Menyelerakan


Bahan:


1 kilo sotong segar

2 cawan santan pekat - boleh tambah

1 keping asam keping

2 batang serai di titik

garam secukup rasa


Bahan Tumbuk/Kisar


3 biji cili merah

3 biji bawang merah

2 ulas bawang putih

1/2 inci kunyit hidup

1 inci halia *


Caranya:

Bersihkan sotong dan di potong kecil serta ketepikan semua dulu.

Panaskan minyak secukupnya dalam periuk kemudian tumis semua bahan tumbuk sampai wangi.

Masukkan santan , serai dan asam keping.

Biarkan kuah mendidih dan masukkan semua sotong , sekali-sekala kacau supaya kuah santan tak pecah minyak.

Masukkan garam secukup rasa dan biarkan sampai sotong masak.

Angkat dan hidangkan bersama menu yang lain.


#3 SOTONG SAMBAL CILI PADI PETAI


20 Resipi Masakan Sotong Mudah, Sedap Dan Menyelerakan, resipi sotong, resepi sotong mudah dan sedap, resipi sotong mudah dan sedap, sotong,
20 Resipi Masakan Sotong Mudah, Sedap Dan Menyelerakan


Bahan:


Sotong

Petai - diambil isinya  saja

Serai - di titik

minyak untuk menumis

garam secukupnya

gula secukupnya

1 keping asam gelugor


Bahan Kisar


Bawang merah

Bawang putih

Cili api cmpur skit yg merah

Serai

Petai

Sotong


Caranya:


Panaskan minyak. 

Tumis bahan kisar sehingga wangi dan sedikit garing.

Masukkan serai, sotong dan petai. Gaul  rata dan biarkan sotong separuh masak.

Masukkan garam, gula  dan asam. Gaul rata dan biarkan sotong masak sepenuhnya.

Angkat dan hidangkan dengan nasi panas. 


#4 SOTONG TELUR MASIN


20 Resipi Masakan Sotong Mudah, Sedap Dan Menyelerakan, resipi sotong, resepi sotong mudah dan sedap, resipi sotong mudah dan sedap, sotong,
20 Resipi Masakan Sotong Mudah, Sedap Dan Menyelerakan


Bahan A


10 ekor sotong (potong nipis)

5 sb tepung jagung

3 sb lada sulah

1 bj telur

Sedikit garam


Bahan B


Kuning telur masin - rebus telur masin dan ambilkan kuningnya saja. Hancurkan. 

Beberapa helai daun kari

3 btg Cili padi

3 sb Butter (salted)

1 sb gula

1 sb Serbuk pati ayam


Caranya:


Cairkan butter dan masukkan telur kuning. Masak sampai berbuih.

Masukkan cili padi/daun kari/serbuk pati ayam - gaul rata semua.

Masukkan sotong goreng td dan gaul sampai rata/kering. Tutup api

Tabur gula dan gaul lagi dalam seminit supaya gula sebati dan rata.


#5 SOTONG MASAK LADA 


20 Resipi Masakan Sotong Mudah, Sedap Dan Menyelerakan, resipi sotong, resepi sotong mudah dan sedap, resipi sotong mudah dan sedap, sotong,
20 Resipi Masakan Sotong Mudah, Sedap Dan Menyelerakan


Bahan:


1/2 kg sotong

3 sk serbuk lada hitam

1 sk serbuk kunyit

4 Sb sos cili

4 ulas bwg putih di ketuk²

Garam

Perisa(ikut suka)

Minyak utk tumis

1 biji bwg besar

6 biji cili padi


Caranya:


Panaskan minyak dan tumis bawang putih sehingga wangi. 

Masukkan sotong,serbuk kunyit dan lada hitam. Kacau rata.

Masukkan sos cili,garam dan serbuk perasa. Gaul rata.

Masukkan bawang yang dipotong nipis bersama cili padi. Gaul rata.

Angkat dan hidangkan dengan lauk lain.


#6 SOTONG MASAK HITAM


20 Resipi Masakan Sotong Mudah, Sedap Dan Menyelerakan, resipi sotong, resepi sotong mudah dan sedap, resipi sotong mudah dan sedap, sotong,
20 Resipi Masakan Sotong Mudah, Sedap Dan Menyelerakan



Bahan Kisar


Bawang kecil

Bawang putih

Halia

Lengkuas

Serai

Kunyit

Belacan

Buah keras


Bahan Lain


Minyak untuk menumis

Cili kering yang di rebus dan di kisar

Gula *

Air asam jawa

Garam

Dakwat hitam sotong


Caranya:

Mula mula panaskan kuali .Masukkan bahan yang dikisar. Tumis sehingga garing. 

Masukkan cili kisar. Biar sampai garing lagi. 

Masukkan sotong, garam dan gula secukup rasa. 

Masukkan air asam jawa.

Akhir sekali picit kan dakwat hitam itu untuk warna hitam nya.


#7  SOTONG SUMBAT BAKAR THAI


20 Resipi Masakan Sotong Mudah, Sedap Dan Menyelerakan, resipi sotong, resepi sotong mudah dan sedap, resipi sotong mudah dan sedap, sotong,
20 Resipi Masakan Sotong Mudah, Sedap Dan Menyelerakan


Bahan-bahan:

• Sotong saiz besar

• Isi udang segengam

• Telur 1 biji

.

Bahan-bahan sos:

• 5 ulas Cili kecil

• 4 sudu gula

• Secubit garam

• 3 sudu cuka makan

• 3 ulas bawang putih

• 2 ulas Bawang merah

• 2 sudu kecil tepung jagung

• Sedikit air

• Hirisan daun ketumbar

.

Bahan-bahan kisar inti:

• 1 ulas bawang merah

• 2 ulas bawang putih

• 3 hirisan Halia

.

Cara-cara:


1. Hancurkan isi udang gaul dengan telur dan bahan Kisar.

2. Sumbat inti tadi dalam sotong, ambil lidi atau apa sahaja yang boleh cucuk untuk tutup sotong dan kepala bersatu.

3. Bakar sotong sumbat tadi, saya guna pemanggang ajaib sahaja kemudian bila sudah masak potong sedikit tapi buat jangan bagi terpisah.

4. Blender atau tumbuk dan tumis semua bahan, boleh tambah bilangan cili ikut tahap kepedasan yang anda nak, masak sehingga mendidih kuahnya dan taburkan hirisan daun ketumbar.

5. Curah sos cili di atas sotong, perahkan limau nipis dan Siap untuk dimakan.

6. Bahan-bahan mengikut kuantiti sotong dan saiz, selamat menjamu selera.


#8 SAMBAL SOTONG SUMBAT TELUR


20 Resipi Masakan Sotong Mudah, Sedap Dan Menyelerakan, resipi sotong, resepi sotong mudah dan sedap, resipi sotong mudah dan sedap, sotong,
20 Resipi Masakan Sotong Mudah, Sedap Dan Menyelerakan


Bahan:


Inti Sumbat 


3 biji telur ayam

Carrot - dicincang

Isi ayam/udang - dicincang

Capsicum

Secubit garam

Sedikit lada sulah

Minyak untuk menggoreng


Cara-cara :


Campur semua bahan dan goreng hancur ala2 scramble egg


Sambal Sotong :


6 ekor sotong

4 ulas bawang merah, 3 ulas bawang putih (ditumbuk / dihiris)

3 sudu besar cili kisar

1 sudu rempah kari

1 biji bawang holland

2 sudu sos cili

Minyak untuk menumis

Pencongkel gigi/lidi

Sedikit air asam jawa

Garam & gula secukupnya


Cara-cara:


1- Sumbat sotong dengan telur yg dan dimasak hancur. Tutup semula dengan kepala sotong dan cucuk dengan pencongkel gigi

2- Tumis bawang hingga naik bau

3- Masukan cili kisar dan biar hingga pecah minyak

4- Masukan serbuk kari dan sos cili

5- Boleh masukkan sotong yang telah sumbat dan biar sampai mendidih

6- Masuk gula, garam dan air asam jawa sesedap rasa

7- Masukan bawang holland yang telah dipotong bulat

8- Hias sikit dengan cili atau daun bawang.


#9 SOTONG PHAT PHET


20 Resipi Masakan Sotong Mudah, Sedap Dan Menyelerakan, resipi sotong, resepi sotong mudah dan sedap, resipi sotong mudah dan sedap, sotong,
20 Resipi Masakan Sotong Mudah, Sedap Dan Menyelerakan


BAHAN A

************

(KISAR/BLENDER KASAR)

Cili api/cili merah - ikut kepedasan sendiri

Bawang putih

Bawang merah

Kunyit hidup

Serai

Belacan

Lada hitam- letak sikit ja

*Kuantiti bahan bgantung kepada kuantiti sotong...


BAHAN B

**********

Sotong

Asam keping

1batang serai (titik)

Sedikit garam dan gula

Daun limau purut


Bahan sayur ( kalu tak letak pun tak pe)

Kacang panjang

Carrot

Bunga kobis


CARA-CARA


Panaskan minyak, tumis bahan kisar dan masukan serai yg di titik sehingga naik bau dan pecah minyak. Setelah kering tumisan tadi, masukkan sedikit air(jgn terlampau banyak)

Masukkan sotong, asam keping, daun limau purut dan garam serta gula.

Akhir sekali masukkan kacang panjang, carrot, bunga kobis. Kacau rata dan biarkan layu sedikit, pastu angkat dan hidangkan dgn nasi panas


#10 RESEPI RENDANG SOTONG


20 Resipi Masakan Sotong Mudah, Sedap Dan Menyelerakan, resipi sotong, resepi sotong mudah dan sedap, resipi sotong mudah dan sedap, sotong,
20 Resipi Masakan Sotong Mudah, Sedap Dan Menyelerakan


Bahan-bahan:


Sotong

Garam

Gula

Minyak


Bahan kisar:


Serai

Cili padi

Bawang merah

Bawang putih

Lengkuas

Kunyit hidup

Kerisik

Daun limau purut


Cara-cara:

Panaskan minyak dalam kuali. Tumis bahan kisar bersama santan. Biarkan memekat. Kacau sebati

Masukkan sotong dan biarkan seketika. Masukkan daun limau purut yang dihiris kasar. Gaul lagi dan perasakan dengan garam dan gula secukup rasa

Tutup api

Resepi ini dipetik dari: rasa.my


#11 KERABU SOTONG ALA THAI


20 Resipi Masakan Sotong Mudah, Sedap Dan Menyelerakan, resipi sotong, resepi sotong mudah dan sedap, resipi sotong mudah dan sedap, sotong,
20 Resipi Masakan Sotong Mudah, Sedap Dan Menyelerakan


Bahan:


1/2 kg sotong besar

1 batang serai *

5biji cili api merah *

1biji bawang *

1biji tomato *

2biji limau nipis

Fish sos (Tak dak ni tak power)

Daun ketumbar agak-agak sahaja


Caranya:


Siang sotong nya sampai bersih,kemudian panaskan api didihkan air.Air dah mendidih masukkan sotong kacau sekejap lbh kurang 4minit jangan lama-lama nanti terlalu keras tak sedap. Dah masak boleh angkat masukkan ke dalam mangkuk besar mudah untuk gaul nanti.

Bahan yang ditanda * potong halus kecuali tomato dan bawang jangan terlalu halus nanti tak sedap.

Masukkan ke semua bahan2 yang dah dipotong halus tadi kedalam sotong.Masukkan sedikit kicap ikan agak-agak jangan banyak sangat nanti masin.Masukkan garam dan gula gaul sebati last sekali perah limau ikut kesukaan masing2 nak masam macam mana.

Daun ketumbar patah-patah kan sahaja letak sedikit ke dalam sotong yang dah siap digaul dan untuk hiasan bahagian atas pinggan.

Siap!


#12 KARI SOTONG


20 Resipi Masakan Sotong Mudah, Sedap Dan Menyelerakan, resipi sotong, resepi sotong mudah dan sedap, resipi sotong mudah dan sedap, sotong,
20 Resipi Masakan Sotong Mudah, Sedap Dan Menyelerakan


BAHAN:


12 ekor sotong (dibersihkan & badan sotong di kelar2)

2 biji ubi kentang (direbus empuk)

1 peket kecil rempah gulai (cap bunga ros)

1/2 peket kecil rempah masak (cap bunga ros)

3sb serbuk cili

1 biji bwg merah besar (ditumbuk lumat)

3 ulas bwg putih (ditumbuk lumat)

2 inci halia (ditumbuk halus)

1 kulit kayu manis

2 kuntum bunga lawang

3 biji buah pelaga

2 tangkai daun kari

1kg santan pekat

sedikit air asam jawa

1 biji tomato

garam, gula dan ajinomoto

minyak untuk menumis


CARA:


1. Rebus kentang hingga empuk.

2. Rempah gulai, rempah masak & serbuk cili di bancuh dgn sedikit air.

3. Tumis kayu manis, bunga lawang, buah pelaga hingga bau wangi, masukkan rempah gulai, bahan tumbuk tadi & daun kari, tumis hingga naik minyak.

4. Masukkan air asam jawa, masak hingga kuah mendidih, kemudian masukkan santan garam, gula & ajinomoto.

5. Masukkan kentang yg dah di rebus empuk tadi, sotong & tomato.

Nota : sotong jgn masak lama2...cukup sampai kuah mendidih..tutup api..sebab sotong bila masak lama2 akan liat.

kredit to sunflower oct


#13 GULAI LEMAK SOTONG BERSAMA TIMUN


20 Resipi Masakan Sotong Mudah, Sedap Dan Menyelerakan, resipi sotong, resepi sotong mudah dan sedap, resipi sotong mudah dan sedap, sotong,
20 Resipi Masakan Sotong Mudah, Sedap Dan Menyelerakan


Bahan:


sotong

1 keping asam gelugor/ kandis

1 kotak santan kara

sedikit air

sedikit garam

sedikit gula

1 batang timun dipotong serong

3 @4biji cili hijau kelantan. dipotong

1 biji tomato, dibelah 4

Bahan kisar

1 ulas bwg putih, tak buh pun tak apa

4 ulas bwg merah

5 biji cili kering

1" kunyit

1" lengkuas

sejemput biji ketumbar


Cara:


1. Masak santan kara bersama sedikit air ke dalam periuk.

2. Masukan bahan kisar dan dikacau selalu supaya kuah tidak melimpah.

3. Masukkan asam keping. Bila kiah mendidih masukkan timun.

4. Biarkan seketika sehingga timun separuh masak, baru masukkan sotong, tomato dan cili hijau. kacau sebati.

5. Akhir sekali masukkan garam dan gula secukup rasa

6. kecilkan api dan renihkan gulai anggaran dalam 5 minit.. Angkat dan hidangkan.


#14 SOTONG MASAK LEMAK PADANG


20 Resipi Masakan Sotong Mudah, Sedap Dan Menyelerakan, resipi sotong, resepi sotong mudah dan sedap, resipi sotong mudah dan sedap, sotong,
20 Resipi Masakan Sotong Mudah, Sedap Dan Menyelerakan


Resepi Oleh : Pak Engku

Rujukan : Santapan Gulai Tradisi


Bahan:


1 kg sotong ~ cuci bersih dan potong

3 biji bawang besar ~ belah 4

2 biji tomato ~ belah 4

2 batang serai ~ di titik

3 biji ubi kentang ~ belah 4

3 camca minyak untuk menumis

500 ml santan

air secukupnya

garam secukup rasa


Bahan Kisar:


5 ulas bawang merah

3 ulas bawang putih

2 inc kunyit hidup

2 inc halia

5 tangkai cili merah


Caranya:


Panaskan minyak

Tumiskan bahan kisar hingga harum dan terbit minyak

Kemudian masukkan bawang besar, serai, ubi kentang, tomato, sotong santan dan air

Kacau biar sebati

Kemudian renihkan dan sesekali di kacau supaya santan tidak pecah minyak

Perasan dengan garam

Sedia di hidangkan 


#15 SOTONG GORENG REMPAH


20 Resipi Masakan Sotong Mudah, Sedap Dan Menyelerakan, resipi sotong, resepi sotong mudah dan sedap, resipi sotong mudah dan sedap, sotong,
20 Resipi Masakan Sotong Mudah, Sedap Dan Menyelerakan


Bahan:

Sotong besar 3 ekor

*2 ulas bawang putih

*2 ulas bawang merah

*2 cm halia (agak²)

* (bahan ini ditumbuk halus)

1 tsp garam masala

1 tbs serbuk kari ikan

2 tbs sos tiram

2 tsb minyak masak

2 biji cili (hiris serong)

1 biji tomato (belah 6)

Garam dan gula secukup rasa


Cara:


1. Bersihkan sotong, perap dengan garam masala dan rempah kari ikan.

2. Panaskan minyak masak, goreng sotong sebentar kemudian masukkan bahan yg telah ditumbuk.

3. Goreng sampai naik bau wangi, kemudian masukkan sos tiram, cili dan tomato. Gaul sebati.

4. Tambah air jika terlalu kering, ikut kesukaan masing² jika mahu sotong lebih berkuah. Biarkan renih seketika.

5. Perasakan dgn garam dan gula ikut selera masing². Siap dihidangkan.


Dari Dapuq : Amyra Syakira


#15 Sotong Masak Kicap


20 Resipi Masakan Sotong Mudah, Sedap Dan Menyelerakan, resipi sotong, resepi sotong mudah dan sedap, resipi sotong mudah dan sedap, sotong,
20 Resipi Masakan Sotong Mudah, Sedap Dan Menyelerakan


Bahan-bahan :

5-6 ekor sotong size sederhana - (di cuci bersih dan di potong)

Seulas bawang besar (size sederhana)

2 ulas bawang putih

Sebiji cili merah

2 hiris halia di racik halus

1 btg Kulit Kayu manis

3 - 5 butir buah pelaga

2 kuntum bunga lawang

3 sb kicap cair

3 sb kicap pekat

3 sb minyak

Garam secukup rasa

2 cawan air


Cara-caranya


1. Panaskan minyak.

2. Tumis rempah 3 beradik dan halia hingga wangi. Kemudian masukkan bawang merah dan bawang putih.

3. Bila dah berbau wangi, masukkan sotong

4. Masuk kan kicap cair dan kicap pekat

5. Gaul rata. Lepastu masukkan air.

6. Tunggu didih, masukkan cili dan garam.

7. Gaul rata. Tutup api.


#16 SOTONG GORENG KUNYIT CAMPUR BUNCIS


20 Resipi Masakan Sotong Mudah, Sedap Dan Menyelerakan, resipi sotong, resepi sotong mudah dan sedap, resipi sotong mudah dan sedap, sotong,
20 Resipi Masakan Sotong Mudah, Sedap Dan Menyelerakan

Bahan:


4-6 ekor sotong saiz besar - dipotong bulat dan digaul dengan garam kunyit

10 biji kacang buncis - dibersihkan dan dipotong serong

1 biji bawang besar - di potong separa bulat

2 ulas bawang putih

1 biji cili merah besar- dipotong serong setebal 1cm

3 biji cili padi - di belah

2 cm halia - dihiris nipis dan memanjang

sedikit air asam jawa

minyak secukupnya


Caranya:


Panaskan minyak dan tumis bawang besar, bawang putih dan halia sehingga berbau wangi

Masukkan sotong. Gaul rata dan biarkan sehingga sotong masak sepenuhnya. Jangan lama sangat sebab bila masak lama, sotong akan menjadi liat dan keras. Tak sedap.

Tambah asam jawa suku sudu kecil ( CH guna asam jawa adabi).

Masukkan kacang buncis, cili besar dan cili padi. Gaul rata.

Tutup api bila kacang buncis menjadi sedikit layu atau warna kacang buncis telah bertukar.

Angkat dan hidangkan ketika lauk masih panas.


#17 SAMBAL SOTONG PETAI


20 Resipi Masakan Sotong Mudah, Sedap Dan Menyelerakan, resipi sotong, resepi sotong mudah dan sedap, resipi sotong mudah dan sedap, sotong,
20 Resipi Masakan Sotong Mudah, Sedap Dan Menyelerakan


Bahan


600gram sotong di potong sederhana kecil  ( 6-7 ekor sotong besar)

3 -4 papan petai - di ambil isi saja

1-2 ulas bawang besar - di kisar

2 ulas bawang putih  - di kisar

2 cm halia - di kisar

2-3 sudu besar cili kisar

1 sudu besar sos tomato/ asam jawa

1 sudu besar sos tiram

gula

garam

minyak


Cara


Panaskan minyak.

Tumiskan bahan kisar sehingga naik bau. Kemudian masukkan cili kisar. Masak sehingga pekat dan berminyak.

Masukkan gula dan garam secukupnya. Masak seketika sehingga garam dan gula sebati.

Masukkan sotong. Biarkan dan kacau sekali sekala sehingga sotong benar-benar masak dan sambal menjadi pekat. Kemudian tambahkan petai dan biarkan sehingga petai masak.

Rasa. Jika semua sudah cukup boleh di angkat dan di hidangkan.

Sedap di makan dengan nasi panas-panas.


#18 SAMBAL SOTONG


20 Resipi Masakan Sotong Mudah, Sedap Dan Menyelerakan, resipi sotong, resepi sotong mudah dan sedap, resipi sotong mudah dan sedap, sotong,
20 Resipi Masakan Sotong Mudah, Sedap Dan Menyelerakan


Bahan:

600gram sotong ( 6-7 ekor sotong sederhana besar)

1-2 ulas bawang besar - di kisar

2 ulas bawang putih  - di kisar

2 cm halia - di kisar

2-3 sudu besar cili kisar

1 sudu besar sos tomato/ asam jawa

1 sudu besar sos tiram

gula

garam

minyak


Cara:


Panaskan minyak. Goreng ubi kentang sehingga masak/ garing.

Minyak gorengan tadi (sikit saja), tumiskan bahan kisar sehingga naik bau. Kemudian masukkan cili kisar. Masak sehingga pekat dan berminyak.

Masukkan sos tiram, sos tomato, gula dan garam secukupnya. Masak seketika.

Masukkan sotong. Biarkan dan kacau sekali sekala sehingga sotong benar-benar masak dan sambal menjadi pekat. Kemudian tambahkan ubi yang telah di goreng tadi.

Rasa. Jika semua sudah cukup boleh di angkat dan di hidangkan.

Sedap di makan dengan nasi panas-panas.


#19 Kari Sotong Mudah Dan Sedap


20 Resipi Masakan Sotong Mudah, Sedap Dan Menyelerakan, resipi sotong, resepi sotong mudah dan sedap, resipi sotong mudah dan sedap, sotong,
20 Resipi Masakan Sotong Mudah, Sedap Dan Menyelerakan


Bahan2:

1kg Sotong

2 peket  atau 4 sedu besar rempah kari ayam/daging

2 biji kentang - di potong memanjang 4 atau 8. Bergantung kepada saiz kentang

1 ulas bawang besar - di kisar

2 ulas bawang putih - di kisar

2 cm halia - di kisar

1 biji tomato - di hiris nipis/dadu

daun kari

4 beradik ( bulang lawang, bunga cengkih, kulit kayu manis & biji pelaga)

Minyak

garam secukupnya

RM 1 santan

Asam jawa secukupnya

Air


Caranya:

Panaskan minyak. Tumis 4 beradik bersama daun kari sehingga wangi.

Masukkan rempah yang di bancuh dengan air. Masak seketika sehingga agak garing.

Masukkan bahan kisar dan tomato. Masak lagi sehingga kelihatan berminyak.

Tambah air dalam 500 ml dan masukkan santan, garam dan air asam jawa dan kentang. Biarkan sehingga mendidih atau kentang empuk.

Apabila kentang telah empuk dan rasa telah umpph, masukkan sotong. Biarkan sehingga sotong masak sepenuhnya

Dihidangkan bersama nasi panas, sayur campur dan telur dadar.


#20  Ketupat Sotong


20 Resipi Masakan Sotong Mudah, Sedap Dan Menyelerakan, resipi sotong, resepi sotong mudah dan sedap, resipi sotong mudah dan sedap, sotong,
20 Resipi Masakan Sotong Mudah, Sedap Dan Menyelerakan


BAHAN-BAHAN:

1 kilo sotong saiz sederhana yang segar

½ kilo santan pekat

3 ketul gula melaka (nise)

Pencungkil gigi

1 cawan beras pulut

10 helai daun pandan

Garam dan gula


CARA MEMBUATNYA:

1. Bersihkan sotong, buangkan hitam dan kulitnya, toskan.

2. Basuh beras pulut dan rendam seketika dengan sedikit santan dan garam.

3. Ambil sotong, gunakan sudu kecil, masukkan beras pulut tadi sehingga separuh badannya.(jangan isi penuh nanti isi pulut yang terhasil keras dan mentah)

4. Ambil kepala sotong dan masukkan ke dalam badannya yang berisi beras pulut tadi.

5. Cucukkan pengcungkil gigi depan dan belakang kepala.

6. Di dalam periuk, lapik bahagian dasarnya dengan daun pandan sehingga melitupi kesemuanya.

7. Susun sotong biar memenuhi ruang dasar dan tindan perlahan di atasnya.

8. Masukkan santan pekat tadi bersama sedikit garam, dan gula melaka.

9. Hidupkan api yang paling kecil, tutupkan periuk dan masak selama 30-45minit (hingga pulut dalam sotong tu masak). Santan tu akan pecah minyak.



2 comments:

  1. Ya allah...menduga iman betul ha....

    ReplyDelete
  2. Terliur betul tengok. Rasa macam nak try semua tapi kena try satu2 takleh tamak 😅

    ReplyDelete