Tips mendidik Anak Sebagai Ibu Bapa Cemerlang - Cahaya Hayati

15 Jan 2016

Tips mendidik Anak Sebagai Ibu Bapa Cemerlang

Assalamualaikum wbt.

Bukan senang menjadi ibu bapa. Salah langkah anak terasa hati, salah langkah anak tidak berjaya, salah langkah anak derhaka kepada kita dan kita menjadi ibu bapa yang GAGAL.

Kenapa kita menjadi ibu bapa yang gagal?

  • Mengikut cara asuhan dan didikan oleh orang yang di sekeliling kita terutamanya ibu bapa dan saudara kita. Kenapa? Kerana kita tidak mahu orang mengata tentang kita.. Sepatutnya kita abaikan pandangan orang di sekeliling.  Asuhlah anak kita mengikut cara islam dan Rasulullah.
  • Terlampau bertegas dengan anak. Semuanya TIDAK BOLEH. Ini menyebabkan anak tidak boleh berdikari dan membuat keputusan sendiri.
  • Berkira dengan anak. Tidak dapat di nafikan ada sesetengah ibu bapa yang berkira dengan anak-anak. Abaikan permintaan anak-anak. Kadang-kadang permintaan itu tidak mahal pun tetapi ibu bapa merasakan tidak perlu untuk anak memilikinya sedangkan kita tidak tahu apa yang anak imaginasikan. Contohnya, jika dia ingin kapal terbang mainan.. mungkin suatu hari nanti dia akan menjadi seorang pilot. 
Cukuplah tiga sebab kenapa kita menjadi ibu bapa yang gagal. Banyak sebab sebenarnya tapi tak perlulah di tulis dengan panjang lebar di sini.

Yang perlu ketahui adalah tips untuk menjadi ibu bapa cemerlang anak terbilang. In sha Allah. Baca tips- tips tersebut di bawah ini.


cara mendidik anak

No comments:

Post a Comment