Cara Betul Mengguna Krim Pelindung Matahari - Cahaya Hayati

16 Dec 2015

Cara Betul Mengguna Krim Pelindung Matahari

Assalamualaikum wbt.

Krim pelindung cahaya matahari atau lebih dikenali sebagai sunscreen sangat baik untuk penjagaan kulit daripada pancaran matahari. Salah satu kebaikan pelindung cahaya matahari ialah melindungi kulit daripada pengaruh negatif terik matahari seperti radiasi lembayung ultra ungu (UV) yang boleh menimbulkan masalah kulit.

Cara Betul Mengguna Krim Pelindung Matahari


Tahukah anda cara yang tepat dapat memberi kesan terhadap pemakaian krim pelindung cahaya matahari? Adakah ia harus dimulai dengan pelembap, krim rawatan wajah, diikuti krim pelindung cahaya matahari atau sebaliknya?

Perkara ini sering membingungkan para wanita. Sebaiknya krim pelindung cahaya matahari menjadi sapuan pertama sebelum diikuti pelembap, krim asas dan solekan. Namun jika sedang melakukan perawatan wajah dan wajib menyapu ubat pada wajah, maka ubatan itu perlu disapukan sebagai lapisan pertama diikuti krim pelindung cahaya matahari.

Ada juga yang tidak selesa untuk mengenakan krim pelindung cahaya matahari apabila melakukan aktiviti lasak, berpeluh atau yang menyebabkan kekotoran. Lantas mereka tidak mengenakannya kerana beranggapan kotoran tubuh yang bercampur dengan krim pelindung cahaya matahari boleh membuat kulit iritasi.

Bagaimanapun krim yang disapukan ke kulit secara langsung akan diserap kulit melalui pori-pori. Lama-kelamaan, seiring dengan aktiviti yang dilakukan, krim pelindung cahaya matahari akan hilang.

Oleh itu jika kulit tidak dibersihkan ketika proses pengaplikasian ulangan, ia tidak memberi masalah. Bukan bererti kotoran pada kulit akan terkumpul di dasar kulit kerana krim pelindung cahaya matahari akan diserap pada kulit, bukan sekadar melapisi kulit. Namun jika anda tetap tidak yakin, anda boleh membersihkan tubuh yang kotor dengan tisu basah sebelum menyapukan krim pelindung cahaya matahari kembali.

Sumber: Majalah Wanita.

Baca juga sebab perlu menggunakan krim pelindung matahari di SINI

2 comments:

  1. oooow. mcm tu .. lela pon selalu konfius . sekarang muka dah burn sebab perlis panas ya ampunn

    ReplyDelete