Bagaimana Hendak Menjadi Produktif Bila Bekerja Dari Rumah - Cahaya Hayati

29 Jul 2015

Bagaimana Hendak Menjadi Produktif Bila Bekerja Dari Rumah

Assalamualaikum wbt.

Bagaimana Hendak Menjadi Produktif Bila Bekerja Dari Rumah

Bila melihat orang yang bekerja dari rumah... Tak kira la peniaga online, financial consultant, agent insurans dan blogger sepenuh masa. Terfikir juga bagaimana mereka ni menjadi produktif bila bekerja di rumah? hmmm... Lainlah orang yang bekerja di pejabat sebab minda dah set yang datang pejabat untuk bekerja dan ada yang memantau. Ofkoslah bos dan ada KPI (sasaran) yang telah di tetapkan. Nak tak nak kena buat dan siapkan dalam tempoh yang di berikan.


Bekerja dari rumah tidaklah semudah yang di sangkakan. Rutin sebagai bapa atau emak kadang-kadang men'sabotaj' jadual yang telah di buat untuk bekerja dari rumah. Sama ada terlambat atau di terpaksa di tangguhkan daripada jadual sebenar. KECUALI lah anda seorang yang berdisiplin dan tegas dalam mengatur jadual kerja dan tugasan rumah.

Menurut artikel dalam The Huffington, terdapat 8 cara untuk menjadi lebih produktif.

Tetapkan Masa Bekerja

Masa untuk melakukkan kerja dari rumah amat terhad. Tambah lagi mempunyai anak-anak yang perlu di uruskan. Selalunya jadual yang telah di tetapkan akan lari di sebabkan oleh anak-anak yang kadang-kadang memerlukan pemerhatian yang lebih dari ibu/bapa. Jadi tetapkan masa untuk bekerja dari rumah , contohnya ketika anak-anak tidur atau waktu malam yang kurang gangguan untuk bekerja.

Ruang Kerja Sendiri

Tak perlu mempunyai pejabat memadailah bilik/ruang khas yang menyenangkan untuk membuat kerja dan simpan dokumen yang diperlukan. Bilik/ruang khas ini akan memudahkan dan menyenangkan bekerja dari rumah serta membawa seketika diri untuk bekerja. Pastikan ruangan ini tidak nampak tugasan rumah seperti melipat baju, sampah dan lain-lain.

Kawan Boleh Tunggu

Tiada kerja, tidak siap tugasan bermakna tiada aliran tunai akan masuk. Jadi sila pastikan tugasan di siapkan terlebih dahulu sebelum melayan chat dalam wassap atau melihat media sosial seperti FB dan instagram. Jadi ketika waktu bekerja, sila pastikan telefon dijauhkan atau berada dalam mode jangan ganggu.

Kerja Adalah Kerja

Bila bekerja dari rumah, kita perlu tetapkan minda bahawa kerja adalah kerja. Jangan main-main atau mengambil rehat yang lama. Ini akan menyebabkan kerja yang dilakukan akan tertangguh.

Yang Penting Di Dahulukan (prioritize)

Jawab email dan panggilan dalam masa yang singkat ataupun secara pukal (bulk). Pastikan melakukan kerja yang penting terlebih dahulu. Boleh juga di lakukan secara first in first out (FIFO). Jangan amalkan untuk melakukan kerja senang terlebih dahulu.. Yang susah kemudian. Ini akan menyebabkan anda menghasilkan kerja yang tidak berkualiti.

Sentiasa Berhubung Dengan Rakan-rakan

Network atau perhubungan adalah penting terutamanya bagi yang menjual produk dan perkhidmatan. Pastikan anda sentiasa berhubung dengan rakan-rakan. Perhubungan juga akan menambah maklumat terkini yang mungkin anda tidak tahu.

Bersiap 

Walaupun bekerja dari rumah, anda perlu bersiap seolah-olah bekerja di tempat lain. Ini akan memberi anda motivasi untuk melakukan kerja.

Tukar Suasana Kerja

Sesekali perlu tukar suasana atau tempat kerja contohnya pergi ke tempat yang menyediakan wifi free dan membuat kerja sambil menikmati segelas kopi. Ini akan menjadi kita lebih bermotivasi, berinsprasi dan melakukan kerja dengan santai.

Apa yang penting untuk berjaya bila bekerja dari rumah adalah ruang kerja tanpa gangguan, disiplin dan berjadual serta jujur dengan diri sendiri.


p/s: terima kasih kerana membaca artikel ini.

1 comment:

  1. nak kena kuat semangat...kat rumah banyak gangguan hehe

    ReplyDelete