Menantu vs Mertua - Cahaya Hayati

29 Jul 2015

Menantu vs Mertua

Assalamualaikum wbt.

Ramai yang tahu Cik Ti tinggal sekali dengan emak mertua sejak kahwin sehingga sekarang. Ramai yang tanya petua bagaimana boleh tahan tinggal dengan mertua...

Bagi Cik Ti, takdak petua apa pun. Terpulanglah kepada diri kita sendiri... Kehidupan bagaimana yang kita hendak. Nak yang porak perandakah atau yang aman damai?

Setakat teguran sikit-sikit tu tak perlu la ambik serius sangat. Nanti hal kecil jadi besar pula... Kerana setitik cuka semua susu jadi masam. Kalau boleh jadi lassi ok la jugak.. Dapat la minum lassi yang sedap tu.

Kalau rasa tak puas hati juga.. Buat la luahan kat encik suami. Bukan nak ngadu domba. Cuma nak redakan rasa tak puashati yang terbuku di hati. Dah buat luahan tu nanti legalah..

Encik suami juga kena memahami dan pandai memberi pendapat. Jangan di ikutkan rasa kasih & sayang....

Bila isteri mengadu tu janganlah cakap begini

' awak tu sikit-sikit tak suka dengan mak saya'

Kalau dapat ayat cenggini kompom isteri tarik muka dan mogok.#sakitnyatuhdisini.   hehe

Pujuklah isteri tu cenggini..

'Sabarlah. Biasalah orang tua... Kadang-kadang depa pun nak perhatian dari anak-anak'

Kan sedap dengar. Barulah terubat rasa kat hati...

Pokok pangkalnya, terpulanglah kepada diri sendiri untuk tentukan hubungan sebagaimana dengan mertua. Nak amankah, nak bermusuhkah ...

Sebagai isteri, kita pun jangan lupa yang suami kita masih mempunyai tanggungjawab terhadap mertua sehingga akhir hayatnya. 

Anggap sahaja, kita pun akan dapat menantu yang baik yang boleh tinggal bersama dan menjaga kita bila dah tua nanti. In Sha Allah.

4 ulasan:

  1. anggap mertua mcm ibubapa sendiri... tanggungjawab pun sama.. begitulah sebaliknya tanpa beza2kan

    BalasPadam