Laku Keras Aiskrim Malaysia Gebu Sejak Kena #SocialDistance - Cahaya Hayati

23 Mar 2020

Laku Keras Aiskrim Malaysia Gebu Sejak Kena #SocialDistance

Laku Keras Aiskrim Malaysia Sejak Kena #SocialDistance. Assalamualaikum wbt & hi korang! Sejak kena Social Distance dan bekerja dari rumah ni, CH sedikit busy sebab anak-anak CH ni sejam sekali depa habaq kata lapar. Hari pertama memang penat sikit sementara nak sesuaikan diri dengan bekerja dari rumah sambil menguruskan anak-anak. Penangan hari pertama lah juga menyebabkan tertimbulnya idea untuk buat aiskrim malaysia gebu supaya anak-anak tak ganggu mommy bekerja dari rumah. Aiskrim Malaysia gebu ni menu sampingan saja sebab ada lagi kudapan lain untuk anak-anak. 

Dah lama sebenarnya CH tak buat aiskrim malaysia. So, bila mula-mula buat tu tak ingat cara betul untuk buat. Ch hanya bancuh air gula, masukkan sirap dan guna air tapis tapi hasilnya tak berapa gebu. Terus google cara nak buat aiskrim malaysia yang gebu. Mudah rupanya tapi ada banyak cara juga. CH kongsi di sini untuk rujukan CH dan juga korang pada masa akan datang.

Aiskrim Malaysia yang Ch sempat buat adalah aiskrim malaysia bandung, sirap, milo, coki-coki dan bubur kacang hijau. Yang paling anak-anak suka adalah milo dan coki-coki... Malam nanti bar nak restok milo dan coki-coki. 36 batang aiskrim milo dan coki-coki habis dalam masa 2 hari ja... 

Resepi Aiskrim Malaysia Gebu


#1. Aiskrim Malaysia Base Susu


Laku Keras Aiskrim Malaysia Gebu Sejak Kena #SocialDistance, aiskrim malaysia, pelbagai resepi aiskrim malaysia, resepi aiskrim malaysia gebu, resepi aiskrim malaysia sedap dan gebu, aiskrim malaysia mudah dan sedap, cara buat sendiri aiskrim, cara buat aiskrim malaysia mudah dan sedap, sedapnya aiskrim malaysia,  aiskrim malaysia viral, mudahnya buat aiskrim malaysia, aiskrim, aiskrim malasysia susu base, aiskrim malaysia base susu, aiskrim kacang merah, aiskrim bubur kacang hijau, aiskrim coki-coki, aiskrim malasysia cheese, aiskrim malaysia sumi jelly, aiskrim malaysia asam boi, aiskrim jeruk mangga, aiskrim jeruk
Pelbagai aiskrim Base susu

Base susu

2 tin susu pekat
2 tin susu cair
6liter air (saya guna drinking water seamaster /air panas yang disejukkan)
Air gula (secukup rasa)
Garam (utk keladi n jagung)

P/s : dah ada base susu ni, senang tambah je apa2 perasa yang kita nak. Saya guna cap double lion. Selalunya guna 1/2 botol yang 495ml tu.

Untuk bandung, tambah 1/2 botol besar aiskrim soda.

Untuk aiskrim yang takde susu macam anggur dan strawberi saya masukkan sebiji sumi dalam tu.

Kalau jagung, saya masukkan 1 sudu kecik jagung dalam tin yang creamy tu.


#2. Aiskrim Coki-Coki

Laku Keras Aiskrim Malaysia Gebu Sejak Kena #SocialDistance, aiskrim malaysia, pelbagai resepi aiskrim malaysia, resepi aiskrim malaysia gebu, resepi aiskrim malaysia sedap dan gebu, aiskrim malaysia mudah dan sedap, cara buat sendiri aiskrim, cara buat aiskrim malaysia mudah dan sedap, sedapnya aiskrim malaysia,  aiskrim malaysia viral, mudahnya buat aiskrim malaysia, aiskrim, aiskrim malasysia susu base, aiskrim malaysia base susu, aiskrim kacang merah, aiskrim bubur kacang hijau, aiskrim coki-coki, aiskrim malasysia cheese, aiskrim malaysia sumi jelly, aiskrim malaysia asam boi, aiskrim jeruk mangga, aiskrim jeruk
Aiskrim Malaysia Coki-Coki

Bahan-bahan :-

1 tin susu cair
1 tin susu manis
4 tin air
2 sudu makan tepung jagung (Bancuh dengan sedikit air di dalam bekas lain supaya tepung tak berketul)
Secubit garam
3 paket choki choki ( boleh digantikan dengan nutella atau mana-mana coklat spread yang lain)

Cara-cara :

Campurkan susu cair, susu manis, garam dan air dalam periuk.
Masakkankan dan kacau sehingga sedikit panas
Masukkan tepung jagung. Kacau sehingga mendidih.
Tutup api dan biarkan susu tadi sehingga sejuk.
Masukkan separuh choki choki ke dalam plastik aiskrim, dan picit kan choki choki.
Tuangkan susu separuh plastik dan ikat.
Buat sampai habis. Dah siap simpan dan peti ais.
Anggaran aiskim 25-27 bungkus.


#3. Aiskrim Sumi Jelly

Laku Keras Aiskrim Malaysia Gebu Sejak Kena #SocialDistance, aiskrim malaysia, pelbagai resepi aiskrim malaysia, resepi aiskrim malaysia gebu, resepi aiskrim malaysia sedap dan gebu, aiskrim malaysia mudah dan sedap, cara buat sendiri aiskrim, cara buat aiskrim malaysia mudah dan sedap, sedapnya aiskrim malaysia,  aiskrim malaysia viral, mudahnya buat aiskrim malaysia, aiskrim, aiskrim malasysia susu base, aiskrim malaysia base susu, aiskrim kacang merah, aiskrim bubur kacang hijau, aiskrim coki-coki, aiskrim malasysia cheese, aiskrim malaysia sumi jelly, aiskrim malaysia asam boi, aiskrim jeruk mangga, aiskrim jeruk
Aiskrim Malaysia Sumi Jelly

Bahan-bahan:

1 tin susu pekat
1 tin susu cair
4 tin air kosong
secubit garam
2 bungkus sumi - belah 4/6 ikut masing2
.
Cara2 membuat:

1. Campur 2 susu dengan 1 tin air dan garam
2. Masak air sampai garam hancur
3. Masukkan baki 3 air tin
4. Kacau rata, biarkan sejuk
5. Sumi yang dibelah tadi masukkan dalam plastik ais krim lepas tu tuang adunan tadi dalam plastik ais krim tersebut
6. Sedia untuk dibekukan


#4. Aiskrim Malaysia Kacang Merah

Laku Keras Aiskrim Malaysia Gebu Sejak Kena #SocialDistance, aiskrim malaysia, pelbagai resepi aiskrim malaysia, resepi aiskrim malaysia gebu, resepi aiskrim malaysia sedap dan gebu, aiskrim malaysia mudah dan sedap, cara buat sendiri aiskrim, cara buat aiskrim malaysia mudah dan sedap, sedapnya aiskrim malaysia,  aiskrim malaysia viral, mudahnya buat aiskrim malaysia, aiskrim, aiskrim malasysia susu base, aiskrim malaysia base susu, aiskrim kacang merah, aiskrim bubur kacang hijau, aiskrim coki-coki, aiskrim malasysia cheese, aiskrim malaysia sumi jelly, aiskrim malaysia asam boi, aiskrim jeruk mangga, aiskrim jeruk
Aiskrim Kacang Merah

4cawan kacang merah(rendam sekejap)
*rebus kacang merah hingga lembut&empuk
*blend&kisar kacang merah bersama 2cawan air

Bahan A
2cawan gula
sehelai daun pandan
7cawan air

Bahan B
2sudu besar tepung ubi
3sudu besar tepung jagung
1/2cawan air
*bancuh tepung jagung&tepung ubi dengan air

Bahan C
1/2cawan susu pekat
2kotak kecil santan kara(200ml+200ml)
1/2sudu kecil garam
sedikit pewarna merah

*masak bahan A hingga gula larut dan mendidih
*masukkan bancuhan tepung dan kacau hingga sebati
*masukkan kacang merah yang dikisar
*masukkan bahan2 C whisk hingga sebati masak hingga mendidih
*perasakan gula(nak manis boleh lebihkan gula)
*tutup api dan sejukkan
*isikan dalam plastik aiskrim dan bekukan


#5. Aiskrim Malaysia Bubur Kacang Hijau

Laku Keras Aiskrim Malaysia Gebu Sejak Kena #SocialDistance, aiskrim malaysia, pelbagai resepi aiskrim malaysia, resepi aiskrim malaysia gebu, resepi aiskrim malaysia sedap dan gebu, aiskrim malaysia mudah dan sedap, cara buat sendiri aiskrim, cara buat aiskrim malaysia mudah dan sedap, sedapnya aiskrim malaysia,  aiskrim malaysia viral, mudahnya buat aiskrim malaysia, aiskrim, aiskrim malasysia susu base, aiskrim malaysia base susu, aiskrim kacang merah, aiskrim bubur kacang hijau, aiskrim coki-coki, aiskrim malasysia cheese, aiskrim malaysia sumi jelly, aiskrim malaysia asam boi, aiskrim jeruk mangga, aiskrim jeruk
Aiskrim Malaysia bubur kacang hijau
Bahan-Bahan

300 Gram kacang hijau(rendam 3 or 4jam)
2 cawan biji sagu(rendam 1/2 jam)
1 bj kelapa parut atau
3 rm santan segar+ 1liter air
1 ketul Gula melaka(tumbuk ckit biar cepat ckit)
3 cawan gula pasir( boleh kurangkan)
1sdt garam
4 helai daun pandan

Cara-Caranya

Rebus kacang hijau sampai kembang. Ch rendam sehari semalam baru rebus sehingga empuk.

Masukkan biji sagu kacau perlahan2 biar mereneh sampai sagu tu kembang.

Masukkan santan ke dlm periuk kacang hijau n sagu yg dh kembang tadi

Masukkan gula melaka, gula pasir, garam, daun pandan biarkan mendidih baru kacau sampai mengelegak boleh tutup api...sedia untuk di hidang.

Untuk membungkus pula, tunggu sehingga sejuk. 


#6. Aiskrim Malaysia Cheese

Laku Keras Aiskrim Malaysia Gebu Sejak Kena #SocialDistance, aiskrim malaysia, pelbagai resepi aiskrim malaysia, resepi aiskrim malaysia gebu, resepi aiskrim malaysia sedap dan gebu, aiskrim malaysia mudah dan sedap, cara buat sendiri aiskrim, cara buat aiskrim malaysia mudah dan sedap, sedapnya aiskrim malaysia,  aiskrim malaysia viral, mudahnya buat aiskrim malaysia, aiskrim, aiskrim malasysia susu base, aiskrim malaysia base susu, aiskrim kacang merah, aiskrim bubur kacang hijau, aiskrim coki-coki, aiskrim malasysia cheese, aiskrim malaysia sumi jelly, aiskrim malaysia asam boi, aiskrim jeruk mangga, aiskrim jeruk
Aiskrim malaysia cheese


Bahan-Bahan:-

1tin susu cair
1 tin susu pekat (blh guna 1/2 tin shj)
3 tin air
3 sudu gula (tak suka manis blh kurangkan)
2-3 sudu tepung jagung
50g tatura cream cheese
Secubit garam
Filling blueberry & strawberry (masukkan filling dlm plastik aiskrim siap siap, lg mudah paipkan guna piping bag)

Langkah-langkah :

Masakan semua bahan di atas (kecuali cream cheese) dgn api sederhana

Bila dh mengelegak, masukkan cheese.

Biarkan bancuhan dh agak suam, blendkan sampai cheese dh tak berketul. 

Masukkan kedalam plastik aiskrim yang telah di letak filing.


#7. Aiskrim Malaysia Asam Boi

Laku Keras Aiskrim Malaysia Gebu Sejak Kena #SocialDistance, aiskrim malaysia, pelbagai resepi aiskrim malaysia, resepi aiskrim malaysia gebu, resepi aiskrim malaysia sedap dan gebu, aiskrim malaysia mudah dan sedap, cara buat sendiri aiskrim, cara buat aiskrim malaysia mudah dan sedap, sedapnya aiskrim malaysia,  aiskrim malaysia viral, mudahnya buat aiskrim malaysia, aiskrim, aiskrim malasysia susu base, aiskrim malaysia base susu, aiskrim kacang merah, aiskrim bubur kacang hijau, aiskrim coki-coki, aiskrim malasysia cheese, aiskrim malaysia sumi jelly, aiskrim malaysia asam boi, aiskrim jeruk mangga, aiskrim jeruk
aiskrim asam boi

Bahan2
Air panas
Gula
Perisa asam masin – Double Lion
Asam boi
Plastik aiskrim

Caranya:

Larutkan gula dengan air panas.

Masukkan perisa asam masin. 

Masukkan asam kecut/asam boi ke dalam plastik aiskrim.

Masukkan bancuhan air asam yang dah sejuk  tadi ke dalam plastik tersebut. 

Ikat ketat-ketat dan masukkan kedalam peti sejuk hingga beku.


#8. Aiskrim Jeruk

Laku Keras Aiskrim Malaysia Gebu Sejak Kena #SocialDistance, aiskrim malaysia, pelbagai resepi aiskrim malaysia, resepi aiskrim malaysia gebu, resepi aiskrim malaysia sedap dan gebu, aiskrim malaysia mudah dan sedap, cara buat sendiri aiskrim, cara buat aiskrim malaysia mudah dan sedap, sedapnya aiskrim malaysia,  aiskrim malaysia viral, mudahnya buat aiskrim malaysia, aiskrim, aiskrim malasysia susu base, aiskrim malaysia base susu, aiskrim kacang merah, aiskrim bubur kacang hijau, aiskrim coki-coki, aiskrim malasysia cheese, aiskrim malaysia sumi jelly, aiskrim malaysia asam boi, aiskrim jeruk mangga, aiskrim jeruk
Aiskrim jeruk


Bahan-bahan
Air
Gula
Jeruk

Cara-cara
Bancuh air gula je lepas tu campur je ngn jeruk

Selamat mencuba uolls!

No comments:

Post a comment