7 Resipi Tomyam Yang Marvelous Dan Menyelerakan Untuk Berbuka Dan Bersahur - Cahaya Hayati

13 Apr 2021

7 Resipi Tomyam Yang Marvelous Dan Menyelerakan Untuk Berbuka Dan Bersahur

7 Resipi Tomyam Yang Marvelous Dan Menyelerakan Untuk Berbuka Dan Bersahur. Assalamualaikum wbt & salam ramadan buat semua yang singgah blog CH. Walaupun baru hari pertama bersahur dan berpuasa, tetap tak tahu nak masak apa. Yelah hari-hari dah masak. Nak masak menu yang sama dah jemu. Nak masak yang lain, tak cukup bahan... Hahaha rasa macam mental block betul. Okaylah sebab tak mahu mental block pasal menu berbuka dan bersahur, CH kongsikan 7 resipi Tomyam yang marvelous dan menyelerakan. Paling penting mudah dan sedap.


7 Resipi Tomyam Yang Marvelous Dan Menyelerakan Untuk Berbuka Dan Bersahur


tomyam, resepi tomyam mudah dan sedap, resipi tomyam mudah dan sedap, tomyam ayam, tomyam seafood, tom yam, aneka resipi tomyam, pelbagai jenis tomyam, aneka resipi tomyam, cara masak tomyam, bahan-bahan tom yam, sedapnya tomyam, menu berbuka sedap, menu sahur sedap, masakan panas, resipi tomyam sedap, sedapnya tomyam, cara masak tomyam, langkah-langkah masak tomyam, tomyam sedap, tom yam sedap dan mudah, resipi tom yam thai, tomyam thai, tom yam siam, tomyam campur,
Resipi Tomyam Yang Marvelous Dan Menyelerakan Untuk Berbuka Dan Bersahur


Seperti kita tahu, tomyam merupakan menu yang tak jemu dan boleh di makan pada bila-bila masa saja. Kalau ahli keluarga suka makan tomyam, boleh saja pelbagai resipi tomyam seperti tomyam putih, tomyam poktek, tomyam kaw dan tomyam tumis tanpa perencah. Selang 2 hari, satu menu tomyam gituuu... Barulah anak-anak berselera makan. 


#1 Resipi Tomyam Putih


tomyam, resepi tomyam mudah dan sedap, resipi tomyam mudah dan sedap, tomyam ayam, tomyam seafood, tom yam, aneka resipi tomyam, pelbagai jenis tomyam, aneka resipi tomyam, cara masak tomyam, bahan-bahan tom yam, sedapnya tomyam, menu berbuka sedap, menu sahur sedap, masakan panas, resipi tomyam sedap, sedapnya tomyam, cara masak tomyam, langkah-langkah masak tomyam, tomyam sedap, tom yam sedap dan mudah, resipi tom yam thai, tomyam thai, tom yam siam, tomyam campur,  tomyam putih


Bahan-Bahan:

Ayam (potong kecil)/udang/sotong (ikut selera masing)

1 biji bwg besar (hiris)

2 ulas bwg putih (ketuk)

3 btg serai (ketuk)

3 inci lengkuas

6 Cili padi (ketuk)

1 Kiub Ayam Maggi

Garam

Gula

Serbuk perasa

2 biji tomato

Lobak merah

Kubis bunga

6 helai daun limau purut

2 biji limau nipis (ambil jus)

Daun ketumbar/daun sup (ikut pilihan masing²).

Air


Cara-caranya:

Masukkan air, masukkan bwg besar yg dihiris, bwg putih,serai, lengkuas sekaligus, rebus sehingga mendidih, kemudian masukkan ayam, biarkan lagi ia mendidih sehingga ayam tu masak, masukkan cili padi, kiub ayam,daun limau purut, kacau seketika,..dah menggelegak, masukkan lobak merah, kubis bunga dan tomato, masukkan sedikit garam,gula dan sedikit serbuk perasa..kacau dan biarkan sekejap,jgn lama² sgt nnti layu plk sayur tu..last skali...masukkan jus limau nipis dan ttupkan api.. taburkan dgn daun sup atau daun ketumbar..sedia utk dihidangkan πŸ˜ƒ


#2 Resipi Tomyam Putih Mudah Dan Sedap


tomyam, resepi tomyam mudah dan sedap, resipi tomyam mudah dan sedap, tomyam ayam, tomyam seafood, tom yam, aneka resipi tomyam, pelbagai jenis tomyam, aneka resipi tomyam, cara masak tomyam, bahan-bahan tom yam, sedapnya tomyam, menu berbuka sedap, menu sahur sedap, masakan panas, resipi tomyam sedap, sedapnya tomyam, cara masak tomyam, langkah-langkah masak tomyam, tomyam sedap, tom yam sedap dan mudah, resipi tom yam thai, tomyam thai, tom yam siam, tomyam campur,

Bahan:

Ayam atau seafood dipotong dibasuh bersih

Air beras

Serai dketuk

Bwg holland

Daun limau

Cili api

5 sb Sos tiram maggi

Garam aji

Gula sedikit aje..

Sayur


Caranya:

Rebus ayam dgn air beras.. Masukkan serai.. Sos tiram.. Perasakan dgn garam.. Aji.. Gula.. Perah limau nipis.. Klo masam pedas lg sedap.. Ketuk cili api.. Masuk daun limau.. Masak sehingga ayam masak.. Last.. Masukkan syur n bwg holland.. Mendidih jer.. Terus tutup api..


#3 Resipi Tomyam Kaw Ala Kedai Thai 


tomyam, resepi tomyam mudah dan sedap, resipi tomyam mudah dan sedap, tomyam ayam, tomyam seafood, tom yam, aneka resipi tomyam, pelbagai jenis tomyam, aneka resipi tomyam, cara masak tomyam, bahan-bahan tom yam, sedapnya tomyam, menu berbuka sedap, menu sahur sedap, masakan panas, resipi tomyam sedap, sedapnya tomyam, cara masak tomyam, langkah-langkah masak tomyam, tomyam sedap, tom yam sedap dan mudah, resipi tom yam thai, tomyam thai, tom yam siam, tomyam campur,


Bahan:

1. Ayam potong kecil dalam 7,8 ketul (dibasuh bersih,tos)

2. Daun limau purut 8-10 helai (dikoyak koyak)

3. Lengkuas 2-3 cm (diketuk)

4. Bawang besar 1 biji (dihiris)

5. Bawang merah 1 biji (dihiris - taknak masukkan pun xpe)

6. Bawang putih 4 biji (diketuk)

7. Perencah tomyam 4-5 sudu (kalau kuah sikit 4 sudu dah cukup)

8. Daun ketumbar sesuka hatimu banyak mana (dihiris halus)

9. Akar ketumbar 2 ketui (dibasuh bersih2)

10. Batang saderi 1 ketui (dipotong pendek2)

11. Tomato 2 biji (dipotong dua)

12. Bunga kobis sesuka hatimu banyak mana (csue hantu bunga kobis)

13. Cili 4 biji (terpulang nak ketuk atau hiris)

14. Limau kasturi 1 biji (diperah last dalam periuk - buang biji)

15. Serai 2 ketul (diketuk)

16. Susu cair 4-5 sudu (untuk kasi tomyam lemak2 gitew)

17. Garam dan ajinomoto secukup rasa


Cara:

1. Masukkan sedikit minyak. Tumis bawang besar, bawang merah, bawang putih sampai naik bau.

2. Masukkan ayam yang ditos, kacau2 sekejap dan masukkan air dalam 2 mangkuk. Kemudian masukkan akar ketumbar, kacau.

3. Masukkan lengkuas, serai, batang saderi, pes tomyam dan kacau2 sampai sebati. Biarkan mendidih.

4. Dah mendidih masukkan sayur2 yang anda suka, bunga kobis, tomato, perahan limau kasturi, dan cili. Biarkan sekejap.

5. Last sekali masukkan susu cair, garam secukup rasa, ajinomoto jika suka. Kacau2 sampai mendidih dan nak masak, letakkan daun ketumbar. Kacau2 sekejap dan tutup api. Siap!

6. Boleh dihidang dan dimakan panas2. Memang kaw dan sedap seperti makan kat kedai tau


#4 Resepi Tomyam Cara Mommy Rina


tomyam, resepi tomyam mudah dan sedap, resipi tomyam mudah dan sedap, tomyam ayam, tomyam seafood, tom yam, aneka resipi tomyam, pelbagai jenis tomyam, aneka resipi tomyam, cara masak tomyam, bahan-bahan tom yam, sedapnya tomyam, menu berbuka sedap, menu sahur sedap, masakan panas, resipi tomyam sedap, sedapnya tomyam, cara masak tomyam, langkah-langkah masak tomyam, tomyam sedap, tom yam sedap dan mudah, resipi tom yam thai, tomyam thai, tom yam siam, tomyam campur,


PES TOMYAM :

Blend Lada, Bawang Holland, Bawang Putih, Serai, Lengkuas & Daun limau purut. Tumis sampai garing. Buat banyak, simpan dalam fridge sebagai pati pes.


Bahan & Caranya:

Bila nak masak tomyam, masukkan air ke dlm periuk, didihkan. Masukkan 2-3 sudu pes tomyam yg kita dah buat tadi, masukkan hirisan bwg Holland, bawang putih diketuk, akar ketumbar diketuk, ayam, daging, udang, sotong dan sayur-sayuran (cauliflower, carrot, batang celery, cendawan, putik jagung etc).


Masukkan buah tomato fresh yg dah di blend untuk mendapatkan kuah yg pekat. Masukkan sos tiram, sedikit sos tomato, sos cili dan fish sauce. Untuk sos tomato & sos cili, Cikgu saya cakap brand LIFE yg terbaik. Secukup rasa. Mahal sikit takpe, tapi sedap, tak perlu tambah banyak² bahan lain lagi.


Last sekali, masukkan daun ketumbar, evaporated milk, air limau nipis, cilipadi ketuk dan buah tomato belah 4. Perasakan dgn garam dan gula.


Saya tak guna ajinomoto. Cukup dengan garam dan gula sebagai pelengkap rasa.

Kredit Resepi : Amy Marina Ahmad


#5 Resepi Tomyam Seafood Thai


tomyam, resepi tomyam mudah dan sedap, resipi tomyam mudah dan sedap, tomyam ayam, tomyam seafood, tom yam, aneka resipi tomyam, pelbagai jenis tomyam, aneka resipi tomyam, cara masak tomyam, bahan-bahan tom yam, sedapnya tomyam, menu berbuka sedap, menu sahur sedap, masakan panas, resipi tomyam sedap, sedapnya tomyam, cara masak tomyam, langkah-langkah masak tomyam, tomyam sedap, tom yam sedap dan mudah, resipi tom yam thai, tomyam thai, tom yam siam, tomyam campur,


Bahan-Bahan:

3 ekor sotong besar - dihiris

13 ekor udang

1 biji bawang besar holland - dibelah

3 gelas air

4 sudu besar pes tomyam

1 1/2 sudu besar pes cili thai

4 helai daun limau purut

3 batang serai - diketuk

2 biji limau nipis

5 biji cili api

1 sudu kecil sos ikan

2 @ 3 Akar ketumbar

Daun ketumbar

Garam

Gula


Cara masak :

1. Masukkan air, bawang besar, serai & akar ketumbar. Masak sehingga mendidih.

2. Bila air sudah sudah mendidih masukkan pes tomyam & pes cili thai.

3. Kemudian, masukkan pula sotong, daun limau purut dan jagung muda. Biarkan dalam lebih kurang 5 minit. Sotong kalau masak lama nanti liat. Ikut pada selera masing2.

4. Daun limau purut pastikan buang tulangnya yang tengah tu. Supaya tak rasa pahit.

5. Masukkan pula udang beserta dengan bunga kobis & tomato.

6. Masukkan pula sos ikan supaya lagi bangkit rasa aroma tomyam. Dalam masakan thai sos ikan antara bahan yang wajib ada.

Biarkan masak lebih kurang 3 @ 4 minit.

7.Boleh tambahkan gula jika nak ada rasa manis.

8. Jangan lupa letakkan garam dalam tomyam.

9. Nak pedas kaw kaw, ketuk2 cili api masukkan dalam tomyam.

Perahkan limau nipis untuk bagi rasa masam. Berapa banyak limau pun bergantung pada selera masing2.

Bila hidang taburkanlah hirisan daun ketumbar.


#6 Tomyam Tumis TANPA PERENCAH


tomyam, resepi tomyam mudah dan sedap, resipi tomyam mudah dan sedap, tomyam ayam, tomyam seafood, tom yam, aneka resipi tomyam, pelbagai jenis tomyam, aneka resipi tomyam, cara masak tomyam, bahan-bahan tom yam, sedapnya tomyam, menu berbuka sedap, menu sahur sedap, masakan panas, resipi tomyam sedap, sedapnya tomyam, cara masak tomyam, langkah-langkah masak tomyam, tomyam sedap, tom yam sedap dan mudah, resipi tom yam thai, tomyam thai, tom yam siam, tomyam campur,

Bahan :

Bawang besar 1bj (potong 4) *

Bawang putih 2 ulas (ketuk sekali je guna lesung) *

Serai (ketuk) *

Daun limau purut *

Tomato (potong dadu) *

Cili api (ketuk) *

Limau nipis

Ayam (potong kecik)

Sayur (carrot, cauliflower, kubis, cendawan)


Cara:

1.Panaskan minyak

2.Tumis kan bahan yg bertanda * hingga layu

3.Kemudian masuk kan air

4.Bila dh menggelegak, masuk kan ayam

5.Renehkan biar ayam betul-betul masak.

6.Kemudian masuk kan sayur-sayuran.

7.Perahkan limau nipis, masukkan garam dan perasa kalau suka.

8.Kalau suka daun ketumbar boleh tabur atas dia.

9.Hidangkan dgn telur dadar, Sambal belacan Dan timun. Nasi masak lebih takut tak cukup.


Kredit Resepi : NurulAin Alaui 


#7 Tomyam Poktek 


tomyam, resepi tomyam mudah dan sedap, resipi tomyam mudah dan sedap, tomyam ayam, tomyam seafood, tom yam, aneka resipi tomyam, pelbagai jenis tomyam, aneka resipi tomyam, cara masak tomyam, bahan-bahan tom yam, sedapnya tomyam, menu berbuka sedap, menu sahur sedap, masakan panas, resipi tomyam sedap, sedapnya tomyam, cara masak tomyam, langkah-langkah masak tomyam, tomyam sedap, tom yam sedap dan mudah, resipi tom yam thai, tomyam thai, tom yam siam, tomyam campur,


Bahan² pes:

Kuah sambal tumis satu senduk

Bawang besar 1biji, bawang putih2 biji ,halia 1inci,1 biji tomato buang kulit blend semua nih.

Serai 3batang ketuk

Lengkuas 1 hiris

Sayur campur

Isi ayam

Udang

Santan pekat 3sudu

Bawang besaq belah4

Cili api 5 biji ketuk

Jus limau nipis 1biji

1kiub tomyam noor.

1sudu sos ikan

Daun limau parut3 helai buang tulang supaya x pahit.

1sudu serbuk cabai.


Cara².

Panaskan kuali, masuk air agak-agak dengan bahan. 

Bila mendidih masukkn pes sambal, bahan blend , serai, lengkuas, ayam, kiub tomyam, serbuk cabai, jus limau, cili api , daun limau, kacau².

Biar sebentar baru masukkn sayur, udang, sos ikan.

Akhir sekali masukkan santan dan hirisan bawang besar.

Tambah garam dan gula untuk lebihkan rasa ( jika masih kurang). 



2 comments:

  1. Tomyam tumis tu macam menarik plak.. Nampak macam sup pun ye juga...

    ReplyDelete