Kek Pisang Coklat Mudah Dan Sedap Hanya Menggunakan Sukatan Cawan Dan Blender - Cahaya Hayati

7 Jul 2020

Kek Pisang Coklat Mudah Dan Sedap Hanya Menggunakan Sukatan Cawan Dan Blender

Kek Pisang Coklat Mudah Dan Sedap Hanya Menggunakan Sukatan Cawan Dan Blender. Assalamualaikum wbt & hai korang. Semoga yang baik-baik saja untuk korang, dipermudahkan urusan dan dimurahkan rezeki. CH cuti hari ni sempena Penang Heritage Day. Tapi urusan rumah dan anak-anak banyak.. Umpama tak cuti lah jugak. Sekejap ke sana sekejap ke sini. Hahaha... CH ni bukan boleh stress stress sebab bila stress saja otak CH automatik nak makan yang sedap-sedap, manis, sejuk dan lemak berkrim. Pastu menyesal. Hahaha... Cerita pasal stress nak mengemas sebab ular masuk rumah aka bilik tidur CH terus CH buat kek pisang coklat mudah dan sedap menggunakan sukatan cawan dan blender. Bila dah masak, makan time panas-panas tu rasa nikmat ja. Hilang stress. Barulah boleh mengemas rumah. 

Kek Pisang Coklat Mudah Dan Sedap Hanya Menggunakan Sukatan Cawan Dan Blender


Kek Pisang Coklat Mudah Dan Sedap Hanya Menggunakan Sukatan Cawan Dan Blender. kek pisang mudah dan sedap, kek pisang coklat, kek pisang, kek pisang, resipi kek pisang, resepi kek pisang, kek pisang mudah dan sedap sukatan cawan, cara buat kek pisang, kek pisang coklat sukatan cawan dan kisar guna blender, resipi kek sukatan cawan dan guna blender, resipi kek mudah dan sedap, cara buat kek pisang, resipi kek pisang langkah demi langkah, bahan untuk buat kek pisang, kek mudah dan sedap, kek kesukaan anak-anak, pisang, resipi pisang mudah dan sedap, sedapnya kek pisang,
Kek Pisang Coklat Mudah Dan Sedap Hanya Menggunakan Sukatan Cawan Dan Blender


Kek pisang coklat ni CH buat sebab kebetulan ada pisang kat rumah. Tak pandai baking tapi lebih banyak follow resipi yang di kongsi diblog. Nampak resipi senang memang CH akan cuba. Tambah-tambah lagi resipi yang menggunakan sukatan cawan. Kalau yang menggunakan sukatan gram tu, CH malas walaupun ada penimbang kat rumah. Lagi suka kalau resipi tu guna blender ja. Senang kata, humban saja semua bahan dalam blender pastu blend sekejap, dah siap blend terus masukkan dalam loyang. Pastu masukkan dalam oven. Senangkan... Lagi senang kalau korang ada Thermomix. Hihi.

Resipi Kek Pisang Coklat ni CH dapat dari blog Fiza's Cooking . CH kongsi di sini sebab CH sendiri dah cuba dan memang sedap. 

Kek Pisang Coklat Mudah Dan Sedap


Bahan A
5 biji pisang 
4 biji telur 
1 cawan minyak masak / minyak sayuran 
1 cawan gula
1 sudu teh esen vanilla (saya tambah)


Bahan B
1 1/2 Cawan tepung gandum 
1 sudu teh soda bikarbonate
1 sudu teh cream of tartar

Bahan C
 1/2 Cawan serbuk koko


Caranya:

Kisar semua bahan A dengan blender dan tuang ke dalam sebuah mangkuk besar.

Kek Pisang Coklat Mudah Dan Sedap Hanya Menggunakan Sukatan Cawan Dan Blender. kek pisang mudah dan sedap, kek pisang coklat, kek pisang, kek pisang, resipi kek pisang, resepi kek pisang, kek pisang mudah dan sedap sukatan cawan, cara buat kek pisang, kek pisang coklat sukatan cawan dan kisar guna blender, resipi kek sukatan cawan dan guna blender, resipi kek mudah dan sedap, cara buat kek pisang, resipi kek pisang langkah demi langkah, bahan untuk buat kek pisang, kek mudah dan sedap, kek kesukaan anak-anak, pisang, resipi pisang mudah dan sedap, sedapnya kek pisang,

Ayak bahan B dan campurkan dengan bahan A. Kacau dengan dengan whisk.

Kek Pisang Coklat Mudah Dan Sedap Hanya Menggunakan Sukatan Cawan Dan Blender. kek pisang mudah dan sedap, kek pisang coklat, kek pisang, kek pisang, resipi kek pisang, resepi kek pisang, kek pisang mudah dan sedap sukatan cawan, cara buat kek pisang, kek pisang coklat sukatan cawan dan kisar guna blender, resipi kek sukatan cawan dan guna blender, resipi kek mudah dan sedap, cara buat kek pisang, resipi kek pisang langkah demi langkah, bahan untuk buat kek pisang, kek mudah dan sedap, kek kesukaan anak-anak, pisang, resipi pisang mudah dan sedap, sedapnya kek pisang,

Asingkan setengah adunan kedalam sebuah mangkuk. Masukkan serbuk koko kedalam satu adunan dan kacau.

Lapiskan adunan kek berselang-seli untuk mendapatkan corak berbelang.

Kek Pisang Coklat Mudah Dan Sedap Hanya Menggunakan Sukatan Cawan Dan Blender. kek pisang mudah dan sedap, kek pisang coklat, kek pisang, kek pisang, resipi kek pisang, resepi kek pisang, kek pisang mudah dan sedap sukatan cawan, cara buat kek pisang, kek pisang coklat sukatan cawan dan kisar guna blender, resipi kek sukatan cawan dan guna blender, resipi kek mudah dan sedap, cara buat kek pisang, resipi kek pisang langkah demi langkah, bahan untuk buat kek pisang, kek mudah dan sedap, kek kesukaan anak-anak, pisang, resipi pisang mudah dan sedap, sedapnya kek pisang,
Corak belang CH tak berapa nak menjadi...

Kek Pisang Coklat Mudah Dan Sedap Hanya Menggunakan Sukatan Cawan Dan Blender. kek pisang mudah dan sedap, kek pisang coklat, kek pisang, kek pisang, resipi kek pisang, resepi kek pisang, kek pisang mudah dan sedap sukatan cawan, cara buat kek pisang, kek pisang coklat sukatan cawan dan kisar guna blender, resipi kek sukatan cawan dan guna blender, resipi kek mudah dan sedap, cara buat kek pisang, resipi kek pisang langkah demi langkah, bahan untuk buat kek pisang, kek mudah dan sedap, kek kesukaan anak-anak, pisang, resipi pisang mudah dan sedap, sedapnya kek pisang,
Gunakan lidi untuk membentuk corak di atas kek..

Masukkan adunan kedalam loyang dan bakar pada suhu 180'c dan bakar selama 45minit atau sehingga masak (bergantung kepada oven masing-masing).

Kek Pisang Coklat Mudah Dan Sedap Hanya Menggunakan Sukatan Cawan Dan Blender. kek pisang mudah dan sedap, kek pisang coklat, kek pisang, kek pisang, resipi kek pisang, resepi kek pisang, kek pisang mudah dan sedap sukatan cawan, cara buat kek pisang, kek pisang coklat sukatan cawan dan kisar guna blender, resipi kek sukatan cawan dan guna blender, resipi kek mudah dan sedap, cara buat kek pisang, resipi kek pisang langkah demi langkah, bahan untuk buat kek pisang, kek mudah dan sedap, kek kesukaan anak-anak, pisang, resipi pisang mudah dan sedap, sedapnya kek pisang,
Dah siap.. 

Bila dah masak, buka pintu oven sedikit agar wap panas keluar. 

Potong dan hidangkan dengan teh atau kopi panas. 

No comments:

Post a comment