Mengejutkan | 5 Fakta Benar Tentang DUDUK - Cahaya Hayati

24 Jul 2019

Mengejutkan | 5 Fakta Benar Tentang DUDUK

Ketahui Keburukkan Duduk Saja. Assalamulaikum wbt. Hai korang! Hari ini mommy nak kongsikan tentang 'DUDUK'. Selama ini kita ingatkan duduk saja adalah baik sebab badan kita boleh rehat. Kita juga ingat orang yang kerja duduk saja ni tak di serang penyakit, rupanya salah anggapan kita tu.  Sebenarnya duduk saja tidak baik untuk kesihatan dan inilah fakta benar tentang DUDUK. 

5 Fakta Benar Tentang DUDUK

  • Duduk 1 hari tanpa buat apa-apa boleh menyebabkan gangguan kepada proses insulin dan ini meningkatkan risiko untuk mengidap diabetis.
  • Apabila tubuh badan kita tidak aktif untuk tempoh yang lama, kekuatan otak/ mental kita akan menjadi rendah kerana kekurangan darah dan udara yang segar. 
  • Dengan hanya duduk selama 2 jam, kandungan kolesterol baik kita juga jatuh 20% lebih rendah dari yang sepatutnya.
  • 1 jam exercise / jogging / walk setiap hari tidak mencukupi untuk melawan penyakit yang disebabkan oleh duduk sepanjang hari. Orang yang keja office take note yer...
  • Orang yang duduk melebihi 23 jam seminggu lebih berisiko mengidap penyakit jantung. 
Fakta Benar Tentang DUDUK
Fakta Benar Tentang DUDUK

Bila baca fakta ni, mommy rasa mommy kena tukar kerjaya. Kerjaya sekarang hanya duduk dan mengadap laptop. Takutnyaaa! Tapi nak tukar kerjaya tu macam susah sikit sebab umur pun dah meningkat. So better tukar lifestyle. Jangan duduk lama-lama... Nampaknya setiap petang mommy kena keluarkan exercise dan keluarkan peluh untuk recover balik. Dan semoga di jauhkan juga sakit yang di sebabkan DUDUK ni.. 

4 comments:

  1. terima kasih atas perkongsian ni..menarik...sape kerja pejabat macam SA kena take note

    ReplyDelete
  2. Banyak keburukan dari kebaikan bila kita duduk lama2 rupanya :(

    Done follow sini #242

    ReplyDelete
  3. Terimakasih infonya, sukses terus..

    ReplyDelete
  4. Duduk berlebihan pun bahaya jugak ye. Kesian dekat pilot yang bawak flight 8 jam dari Malaysia ke Korea dan sebaliknya..

    ReplyDelete