Faktor Luaran Untuk Tingkatkan Page View Blog - Cahaya Hayati

2 Sept 2015

Faktor Luaran Untuk Tingkatkan Page View Blog

Faktor Luaran Untuk Tingkatkan Page View Blog

Faktor Luaran ini adalah bergantung kepada jumlah pengunjung. Semakin banyak pengunjung, maka semakin tinggi pula page views. Di bawah ini cara-cara meningkatkan pengunjung.

1. SEO

Search engine optimization (SEO) merupakan upaya mengoptimasi blog untuk mejaring pengunjung dari mesin pencari. Semakin bagus kedudukan blog atau post di page carian (misal di halaman pertama Google), maka semakin besar pula peluang mendapatkan pengunjung.

2. Blogwalking

Mesti rajin blogwalking & memberi komen di blog blogger yang lain. Ini berupaya meningkatkan PV blog.

3. Ping Entry Ke Media Sosial

Semua entry/ post mesti di ping entry ke media sosial seperti facebook, instagram, twitter & google plus. Ini kerana tajuk yang menarik akan dapat menarik ramai pengunjung ke blog.

 4. Aktif di forum

Aktif di forum tertentu boleh juga menarik pengunjung untuk mengunjungi blog. Contohnya forum masakan. Jika pengunjung pernah merasai masakan kita dan ingin memasak resepi tersebut, dia akan mencari resepi masakan tersebut di blog.

5. Exchange Feed

Membuat exchange feed dengan blogger lain juga boleh juga menyumbang kepada page view.

6. Backlink Atau Di Rujuk Oleh Blogger Lain

Pengunjung akan meningkat bila ada blogger lain yang merujuk post atau blog anda. Lebih baik apabila yang mempromosikannya adalah blogger terkenal. Walaubagaimanapun semua ini bergantung kepada kualiti post/ entry.

Ini saja faktor luaran yang saya tahu...

Baca juga :
Faktor Dalaman Yang Meningkatkan Page View Blog

5 comments: