Kisah kehidupan: Bukan senang nak senang - Cahaya Hayati

27 Dec 2013

Kisah kehidupan: Bukan senang nak senang

Kisah kehidupan: Bukan senang nak senang

Hari isnin baru-baru ni balik kampung. Balik hari ja tanpa suami dan anak-anak. Niat nak bawa adik pi beli baju dan keperluan untuk sekolah menengah..

Sampai kat kampung terus ajak mak dan adik pi beli baju dan keperluan sekolah... Pi Pacific kat Alor Setar ja. Kat lobby dia tu ada semua keperluan untuk sekolah. Dari yang murah sampai ke yang ada jenama.. Beli kat adik yang biasa-biasa ja. Baju 2 helai, seluar 2 helai , stokin dan kasut serta bag sekolah. Fuhhh.. RM 200 jugak. Tu beli kat sorang ja. Bayangkan kalau ada anak ramai... Mmmm. Fikir sendirilah yer!

Masa dok shopping tu mak cerita la yang jiran sebelah rumah tak sihat pastu kena jaga cucu 3 orang. Mak bapa budak-budak ni pi mana pun tak tau. Saya ni sebulan sekali balik kampung, so macam-macam cerita la yang mak cerita.

Sebelum balik Kulim, pi la ziarah jiran tu.. Sembang-sembang sat ngan anak jiran yang sebaya adik saya. Masih belum bekerja selepas melahirkan anak. Dia cakap la ni susah sikit la... Nak start keja bulan depan katanya. January ni la... Kat mana tak tahu lagi. Then, bagi kata-kata semangat sikit.. Pastu dia kata saya dah senang sekarang.... Uhukks.

Bagi saya la... Bukan nak dabik dada sebab saya pun penah susah dan family pun bukan orang senang pun. Keluar Uni tapi start kerja kat 7E ja. Gaji mula pun RM1K ja...Takpa sebab saya nak cari pengalaman. Lama jugak kat 7E. 4 tahun jugak. Dalam tempoh ni, saya dari trainee sehingga menjadi store manager ( manager kat outlet di panggil store manager). Enjoy dengan kerja walaupun gaji ciput...  Buat part time sikit-sikit. Dari kawan-kawan lama... Gaji manager outlet pun lebat sekarang. Dulu masa saya nak resign, depa tengah nak naikkan gaji pekerja tapi rezeki saya kat tempat keja sekarang.

Walaupun gaji ciput, setiap bulan tak lupa nak bagi kat mak ayah. ada sikit saya bagi sikit... ada lebih saya bagi lebih. Sampai sekarang saya amalkan..

Alhamdulillah. Sekarang bila gaji dah banyak sikit, saya beri lebih kat mak. Bantu persekolahan adik-adik. Beli barang keperluan dapur dan lain-lain. Guna untuk diri sendiri, anak-anak + suami dan simpan untuk masa depan...

Ada jugak yang kata saya kedekut nak berbelanja.. Bukan kedekut, tapi mengamalkan perbelanjaan yang berhemah. Kalau kita susah, ada orang nak pinjamkan kita duit? Ada yang nak bantu kita...? Mungkin ada tapi saya jenis tak suka  minta-minta dengan orang. Biar kedekut tapi tak menyusahkan orang... Ada simpanan untuk masa depan. In Sha Allah.

Bagi saya, kalau nak senang kita perlu usaha, kerja keras dan sabar... Ada ganjaran pada masa depan. Bukan senang nak senang.. Banyak benda kena korbankan. Tak percaya... Pergilah tanya dengan orang yang dah berjaya.

Dengan adik beradik saya pun saya dok cakap benda yang sama. Biar susah sikit masa muda... Usaha lebih sikit masa muda... In Sha Allah nanti kita senang masa tua. Tapi tu lahhh, cakap ngan adik lelaki ni kadang-kadang menyakitkan hati pun ada..  Kena ugut dan  marah -marah baru nak cari kerja..  Tak tahulah nak cakap apa dah.. En. suami selalu kata, balik kampung asyik berleter ja... Berleter nak bagi elok... Kalau kakak tak tegur adik, sapa lagi nak tegur... :)

Kepada anak muda sekalian, bangunlah dan keluarlah dari kepompong keselesaan. Usahalah selagi boleh... Taburkan bakti kepada orang tuamu. Bantu mereka selagi boleh... Kalau tak boleh bantu, jangan susahkan mereka... Biarlah mereka nikmati hari tua mereka dengan hati yang senang.

Carilah pengalaman di mana saja. Biar mula kerja dengan gaji yang ciput tapi berkat usaha tu nanti ada ganjarannya.

Ini adalah kata-kata yang bernilai doploh sen dari saya yang bergelar kakak.

-xoxo-


No comments:

Post a Comment