Cara Mengurangkan Cukai Pendapatan - Cahaya Hayati

25 Nov 2015

Cara Mengurangkan Cukai Pendapatan

Assalamualaikum wbt.

Dengan ilmu sebagai perunding kewangan yang masih belajar tentang dunia kewangan, ingin berkongsi cara untuk mengurangkan pembayaran cukai melalui simpanan.

Tahukah dengan melakukan simpanan kita dapat mengurangkan jumlah bayaran cukai? Kenapa perlu bayar lebih cukai sedangkan kita boleh kurangkannya?

Terdapat pelbagai cara yang di tawarkan oleh kerajaan untuk pelepasan pelarasan cukai tetapi melalui simpanan hanya 5 cara iaitu:

SSPN

Melalui SSPN, pelepasan cukai adalah sebanyak RM6000.00 setahun.

SSPN

Insuran nyawa dan KWSP

Seperti kebanyakan yang bekerja, kebanyakan pekerja syarikat/perindustrian telah di lindungi oleh insurans nyawa yang di langgan oleh syarikat. Jadi, kebanyakan dari kita tidak melanggan insurans nyawa peribadi. 

Jadi pelepasan cukai sebanyak RM 6,000 tidak dapat di nyatakan dalam borang cukai. Rugi sudah RM 6,000 di situ.

Insurans pendidikan dan perubatan

Hanya yang mendapat pendedahan tentang kepentingan insurans pendidikan dan perubatan saja yang akan melanggan insurans ini. Tetapi berapa ramai yang mampu? Malah ada yang berkata.. PTPTN kan ada.

Kakak, abang jangan ambil pinjaman PTPTN untuk pendidikan anak-anak kita sebab yang menanggung hutang itu anak-anak kita. Belum tahu lagi bagaimana kehidupan pada masa akan datang.. Kecualilah anak kakak dan abang sangat cemerlang dan boleh menukar pinjaman tersebut kepada biasiswa.

Skim anuiti baru atau tambahan jumlah anuiti sedia ada 

Skim anuiti baru atau tambahan jumlah anuiti sedia ada dan bayaran di buat mulai 01/01/2010 (apa-apa lebihan daripada premium anuiti baru atau tambahan melebihi RM1,000 boleh dituntut dan diambil kira bersama-sama jumlah premium insurans nyawa) - tidak terpakai mulai Tahun Taksiran 2012 - 2021

PRS

PRS adalah Skim Persaraan Swasta. Skim ini jarang orang dengar... Sebab kebanyakkan kita menyimpan wang persaraan dalam KWSP. 

Skim Persaraan Swasta dan Anuiti Tertunda (Deferred Annuity) - berkuatkuasa mulai Tahun Taksiran 2012 hingga tahun taksiran 2021

Kurangkan jumlah bayaran cukai

Walaubagaimanapun, sebagai perunding kewangan... Pencarum adalah di galakkan memilih PRS. Ini adalah kerana dividen yang di bayar oleh PRS ( OnePRS Kenanga) adalah sebanyak 20%. Lebih tinggi dari KWSP.

Kurangkan jumlah bayaran cukai

Kini PRS boleh di carum oleh semua. Tidak terhad kepada yang bekerja swasta. Orang yang bekerja dengan Goverment juga boleh membuat pelaburan dalam PRS bagi memaksimumkan jumlah pendapatan setelah bersara.

Berikut adalah pengiraan pelaburan yang telah mencapai tempoh matang dengan caruman pemulaan RM1000 dan Standing Instruction (SI) RM 150 setiap bulan selama 20 tahun (240 bulan).


Jadi, kenapa perlu bayar lebih cukai jika kita boleh kurangkan melalui simpanan? Sekarang adalah masa yang paling sesuai untuk gandakan jumlah simpanan.

Nak sertai dan melabur dalam PRS... hubungi contact berikut.

yati292@gmail.com
WA : 019-47032988


Ingin jadi jutawan? Jom pelajari ilmu menjadi jutawan bersama Mentor Jutawan Irfan Khairi

klik banner untuk langgan

No comments:

Post a Comment