Cahaya Hayati

20 Jun 2018

Raya 2018

June 20, 2018 0
Raya 2018
Raya 2018. Selamat Hari Raya dan Maaf Zahir Batin uolls! Masih beraya atau dah masuk kerja? Mommy dah masuk kerja hari ni walaupun kepala masih ting tong penangan tak cukup rehat beraya sakan. hahaha. Mommy tahu ramai yang ambil cuti panjang sempena Raya 2018 ni. So, enjoy your raya and holiday. Dah habis cuti jangan lupa masuk kerja pulak yer...

Sama seperti tahun lepas, mommy sekeluarga beraya di Kulim dan Penang sebelah encik suami tercinta. Ewahhh...

OOTD Raya 2018 adalah bertemakan Deep Blue aka kaler kerajaan lama. hihi.. Ingatkan tak ramai yang buat kaler ni. Sekali kat masjid masa sembahyang raya, nampak warna biru saja. Mengenang kerajaan lama eh?


Kakak ipar mommy komen, elok ja bargambar sefamili. Jangan tak tau, macam-macam ragam sebelum nak dapat gambar yang helokkkk tu... Siap kena kepit tangan lagi. hahaha...


Gambar 3 beradik pulak. Anak-anak tak bagi chance kat mommy dan daddy nak bergambar berdua.. So, takdaklah gambar berdua... 



Part paling susah masa raya. U maafkan segala salah dan silap i tauuuu... 




Anak-anak punya turn pula.. Macam-macam ayat yang keluar.. Okayyy mommy dan daddy maafkan salah dan silap anak-anak dan perbaiki mana yang kurang tu yer.. Jadi anak yang soleh dan solehah. Semoga berjaya dunia akhirat. Aminn.


Hidangan istimewa raya pertama baru-baru ni, mommy masak nasi hujan panas,kari daging dan ayam goreng berempah tapi tak sempat nak ambil gambar... Tak kisahlah yang penting kita #rayasakan.

Selepas tu, kami beraya di rumah abah encik suami pula. Sekali lagi terHAHAHA sebab sama tema kaler pula tahun ni..

Abah dan Mak Cik 
Lepas beraya di rumah abah encik suami, kami gerak ke Penang pula untuk beraya di sebelah keluarga emak encik suami. Gambar beraya di Penang takdak juga sebab mommy malas nak ambil gambar dan tak pegang handphone sangat masa beraya. Terperam dalam handbag jer... 

Hari raya kedua, kami beraya di kampung sebelah keluarga mommy. Ziarah kubur mak ayah dulu. Kemudian baru singgah ke rumah mak bapak saudara yang terdekat sampai lewat petang.. Itu pun ada juga yang tak sempat nak singgah.. In sha Allah lain kali kami singgah.

Kali ini kami tak balik tidur di rumah kampung. Kami raya staycation di BDB Hotel & Resort di Jitra. Saja nak bagi anak-anak seronok dan kononnya pergi bercuti masa cuti sekolah... 2 in 1 lah kiranya.  Pandaikan mommy & daddy... hihi


Raya ketiga singgah balik kampung semula sebab ada kenduri kahwin anak sepupu. Simple tapi meriah...


Lepas kenduri singgah dusun buah-buahan kakak sekejap. Singgah rehat dan solat. Then terus balik Kulim. Kita beraya di Kulim pula...

Raya ke-empat di Bedong, Sungai Petani pula. Acara tetap famili belah suami.. BBQ untuk mengeratkan sillaturrahim. 


Raya ke-lima balik Kulim balik.

Raya ke-enam, dah kerja... 

Itu saja cerita raya mommy. Raya korang macam mana pula? 

8 Jun 2018

OST DRAMA NUR | Tak Pernah Hilang

June 08, 2018 1
 OST DRAMA NUR | Tak Pernah Hilang
OST DRAMA NUR | Tak Pernah Hilang. Adoi semalam trending #supbunjut gara-gara kak ecah dalam Drama NUR tak kenal sup bunjut dan di sangkakannya bunjut sihir. Penuh timeline FB dengan scene ni.. Memang satu rumah gelak tengok part ni... Mommy memang penonton setia drama NUR ni sampai MIL pun terjebak sekali. Dia tak layan awal-awal episod sebab dia ingat kisah cinta. Sekali mommy cerita kat dia, terus melekat melayan drama NUR. 

Mommy suka dengan OST Drama NUR yang ada lirik ni 'Tiada siapa yg pernah tau, Tiada siapa yg pernah rasa, Biar mereka coba mau, Cuba ada dengan ku... '. Terus mommy cari lirik penuh lagu ni..  Dah dapat, mommy share dengan korang jugak. Best sangat. Thumb up kepada Kaer Azami dan Amylea. 


 OST DRAMA NUR | Tak Pernah Hilang. 

Kaer & Amylea

Kaer: Tiada siapa yg pernah tau Tiada siapa yg pernah rasa Biar mereka cuba mau Cuba ada dgn ku Amylea: Mestikah perlu kau menjauh Mestikah perlu kau menghalang Perasaan yg pernah datang Ia tak pernah hilang Chorus: Aku yg merindumu Selalu menantikan dirimu Yg selalu memahami Tiap getar hati mu Bridge: solo music Kaer: Jika aku yg engkau ingin Ku nantikan satu jawapan Perasaan yg pernah dtg Ia tak pernah hilang

Kuih Raya | Buat Sendiri Atau Beli?

June 08, 2018 3
Kuih Raya | Buat Sendiri Atau Beli?
Kuih Raya | Buat Sendiri Atau Beli?. Hai uolls! Banyak ke kuih raya korang? Buat sendiri atau beli? Kalau korang buat sendiri, mommy memang salute sangat dengan korang. Sempat lagi buat kuih raya yang berjenis-jenis malah ada yang sanggup berjaga tengah malam untuk buat kuih raya. Ada juga yang siap buat untuk rumah sendiri, rumah mak sendiri dan juga rumah mak mertua. Rajinnya korang!

Mommy sendiri dah lama tak buat kuih raya. Last buat rasanya masa zaman bujang dulu. Bila dah ada anak, memang tak buat dah. Bukan tak cuba, cuba malah dah siap beli bahan buat kuih raya tapi akhirnya tak terbuat. Membazir saja bahan yang mommy beli... Sejak itulah mommy dah tak buat kuih raya. Mommy rasa tempah atau beli lagi jimat berbanding mommy beli bahan tapi tak jadi kuihnya.. hihi

kuih raya, raya 2018, beli atau buat sendiri kuih raya?, Kuih Raya | Buat Sendiri Atau Beli?, berbaloi ke beli kuih raya?
Antara kuih raya 2018. Yang ni beli dari Kampung Huma Sungai Petani...Murah dan sedap sangat. Tat Nanas tu baru RM16 sebalang. 

Selalunya mommy tak tempah banyak kuih raya setakat empat atau lima jenis saja. Selebihnya mommy akan beli kerepek, rempeyek dan kacang untuk penuhkan balang kuih raya yang ada kat rumah. Pengalaman mommy menyambut raya... Kacang, rempeyek ngan kerepek yang paling laku bila adik beradik berkumpul..

kuih raya, raya 2018, beli atau buat sendiri kuih raya?, Kuih Raya | Buat Sendiri Atau Beli?, berbaloi ke beli kuih raya?
Yang tempah dengan dealer lain...  Masa rasa hari tu sedap.

kuih raya, raya 2018, beli atau buat sendiri kuih raya?, Kuih Raya | Buat Sendiri Atau Beli?, berbaloi ke beli kuih raya?
RM 29 untuk 50 biji...  Nasib baik tempah sebalang saja. hihi

Bagi mommy, kuih raya tu buat sendiri atau beli... Tak salah pun yang penting kita sambut raya dengan meriah, saling memaafkan dengan hati yang ikhlas dan tidak lupa pada saudara mara yang dekat dan jauh. Itu yang sebetulnya kan?