Cahaya Hayati

19 Apr 2018

Masak Sendiri Atau Beli ?

April 19, 2018 2
Masak Sendiri Atau Beli ?
Masak sendiri atau beli? Persoalan yang seringkali di aju kepada mommy anak 3 ni.. Bukan sekali tapi banyak kali, mungkin sebab mommy bekerja makan gaji. Balik dah petang, nak urus anak lagi, nak urus suami lagi eh bukan suami tapi rumah. Suami tu pandai-pandailah dia uruskan diri sendiri. Dah tua dah!

Jawapan mommy senang saja. Ikut mood.. rasa nak makan yang di masak, mommy masaklah. Walaupun sekadar nasi goreng, bihun goreng ataupun tom yam dan telur dadar tak cukup bahan. Nasiblah anak-anak tak cerewet sangat sebab awai-awai mommy dah psiko depa supaya bersyukur ada benda nak makan. Alhamdulillah mendengar kata. 


masak sendiri atau beli? cabaran ibu bekerja, koay teow kungfu
ni koay teow kungfu cara mommy. Tak menarik tapi sedap.hihi

Kalau mood malas masak, awai-awai dah habaq kat encik suami yang hari ni tak masak. Habaq awai bukan apa, nak beli balik makan kat umah atau nak makan kat luar.. Tak pun suruh dia beli siap-siap masa  on the way balik kerja. 

Korang macam mana? Masak hari-hari ke? Kalau masak hari-hari, mommy salute kat korang..


Berkahwinlah Kerana Allah SWT

April 19, 2018 0
Berkahwinlah Kerana Allah SWT
Berkahwinlah kerana Allah SWT. Assalamualaikum wbt & salam jumaat uolls. Semalam sambil baring-baring terbaca artikel ni di fb di mana ia menyuruh kita berkahwin kerana Allah SWT bukannya kerana keluarga, cinta atau paras rupa.. Tapi kerana Allah SWT agar kita tak menjadi seperti kisah-kisah yang dipaparkan di media sosial. 

Dah jom baca kata-kata dari Prof Dr Muhaya agar ia menjadi panduan adik-adik yang masih bujang, kepada kaunselor tak berbayar apabila kawan baik ada masalah untuk berkahwin atau menolak pinangan yang datang dan juga untuk renungan diri sendiri andai kata perkahwinan ini ada masalah.. Jadikan ia panduan untuk keluar dari kemelut dengan berbalik dan menyerah segalanya kepada Allah SWT.




18 Apr 2018

5 Langkah Untuk Hati Tenang

April 18, 2018 0
5 Langkah Untuk Hati Tenang
5 Langkah Untuk Hati Tenang - pagi tadi mommy dengar ceramah oleh Prof Dr Muhaya melalui applikasi Muslim Go. Prof Dr. Muhaya kongsikan 5 langkah untuk hati tenang. Katanya, jika hati tenang kita tidak akan marah-marah, tidak akan iri hati dan tidak mudah sentap.. Jom amalkan 5 langkah yang di kongsikan ini agar hidup dan hati kita lebih tenang.

5 Langkah Untuk Hati Tenang


Niat

Untuk hati menjadi lebih tenang kita mesti luruskan niat. Jika kita ingin berjaya dalam hidup kita mesti niat agar berjaya dan untuk apa kejayaan itu. Dalam ceramah itu, beliau memberi contoh jika menuntut ilmu dan apa yang kita akan buat apabila memperolehi ilmu tersebut - untuk di sebarkan atau di simpan dalam hati saja, untuk di ajarkan kepada generasi akan datang atau di biarkan terkubur saja. 

Jadi luruskan niat kita untuk mendapatkan ilmu dan memanfaatkannya kepada jalan Allah sama ada melalui penulisan, ceramah ataupun sharing di media social. 


Hati Mesti Tulus Dan Bersih

Bila dah ada niat, kita mesti pastikan hati bersih dan tulis untuk mencapai kejayaan ke arah jalan Allah bukannya kita mencapai kejayaan kerana ingin menunjuk sesama manusia atau kerana ingin memperolehi pangkat. Jika dengan ini kita tidak akan memperolehi hati yang tenang sebab akan ada orang yang ada lebih dari kita.  


Ikhtiar

Kita juga mesti berikhtiar untuk memperolehi hati yang tenang. Katanya lagi, hati tidak akan tenang jika solat kita tidak sempurna. Jadi, carilah guru agar solat kita sempurna dan menjadi terbaik di mata Allah. 


Doa

Setelah berikhtiar atau berusaha kita juga mesti menyerah segala keputusan atau hasilnya kepada Allah dengan hanya berdoa. 

doa agar hati tenang, 5 langkah hati tenang, hati tenang, apa perlu buat jika hati tak tenang, cara tenangkan hati, urusan hati, hati galau, susah hati, ubat hati,
doa agar hati tenang



Taubat Yang Berterusan

Dalam memperolehi hati yang tenang, Prof Dr Muhaya juga meminta agar kita melakukan taubat yang berterusan. 

Katanya lagi, jika kita melakukan kelima-lima langkah ini... In Sha Allah ketenangan yang kita cari akan kita jumpa. 

Selamat beramal uolls!