6 Langkah Awal Apabila Stuck Dalam Kewangan - Cahaya Hayati

2 May 2019

6 Langkah Awal Apabila Stuck Dalam Kewangan

Hai korang. Jika semalam mommy kongsikan tentang kisah OKU yang berjaya dan telah bergelar jutawan. Dari kisah tersebut, cuba renungkan balik diri kita.. Apa kejayaan yang telah kita perolehi? Tak perlu jauh-jauh, just tengok kewangan kita. Cukup ke untuk bersara? Or boleh tampung waktu-waktu kecemasan kita? Mengikut pakar kewangan, kita perlu ada simpanan 3 hingga 6 bulan gaji untuk menampung waktu kecemasan kita. Kalau ada lebih, alhamdulillah sebab anda perancang kewangan yang berjaya. Tapi bagi yang belum mencapai, boleh mula sekarang. Jangan tangguh-tangguh. 

Tapi bagaimana pula dengan orang yang stuck / terperangkap dalam kewangan. Bukan bererti dia tak mampu. Tak! Cuma dia terlebih berbelanja jer.. So, untuk korang yang stuck dalam kewangan, ini 6 langkah awal yang korang boleh lakukan.. 

6 Langkah Awal Apabila Stuck Dalam Kewangan, tips kewangan, langkah-langkah untuk pulihkan kewangan diri, langkah-langkah untuk pulihkan kewangan keluarga, apa nak buat bila ada masalah kewangan, langkah-langkah yang perlu di buat apabila ada masalah kewangan
Langkah Awal Apabila Stuck Dalam Kewangan


6 Langkah Awal Apabila Stuck Dalam Kewangan


  • Tenangkan diri dan berfikir dengan rasional
  • Berhenti salahkan orang lain. Cari solusi bagaimana hendak selesaikan masalah yang di hadapi. Setiap perkara yang terjadi adalah sebab diri kita sendiri. Kalau kita berfikir dan merancang dengan betul, confirm benda ni tak jadi. Bukan orang lain tau...
  • Jangan meminjam dengan membuat pinjaman peribadi yang faedahnya tinggi. Itu bukan penyelesaian walaupun ia boleh menutup semua hutang yang ada. Ia adalah perangkap kepada masalah kewangan yang lebih serius. Percayalah!
  • Bayar lebih pada pinjaman yang mengenakan faedah yang lebih tinggi. Biar selesai cepat, barulah kewangan boleh bernafas kembali. 
  • Tengok balik pada komitmen bulanan yang tinggi. Jika ia adalah kereta, tapi guna motor/ LRT saja ke tempat kerja.. Better jual semula kereta tersebut dan beli kereta yang komitmennya lebih rendah atau di bawah kemampuan kita. Bukan kata kereta tu tak penting tapi ia adalah liabiliti yang merugikan kita. Sayang tapi tak guna sepenuhnya... Sayang lagi duit yang kita bayar setiap bulan kepada bank. Ramai yang telah silap buat keputusan berhubung komitmen. Nak nampak bergaya, sanggup bayar mahal dan ikat perut setiap bulan. 
  • teguhkan iman dan tak mudah goyah apabila di tawarkan dengan skim cepat kaya, MLM atau apa saja yang menjanjikan pulangan lipatkali ganda dari pelaburan dalam tempoh yang singkat. Semua ini TIPU dan ramai yang telah terperangkap. Tak dapat pulangan, modal pun hangus macam tu saja. RUGI lagi... Biarlah kita simpan sikit-sikit di tempat yang selamat seperti ASB, Tabung Haji ataupun unit amanah. In sha Allah ia tak akan hilang tapi bertambah lagi adalah... 

Nampakkan apa yang perlu kita buat apabila stuck dalam kewangan. Pokok pangkalnya ia terpulang kepada diri kita. Biar orang kata kedekut tapi kita tak menyusahkan orang atau diri sendiri susah pada masa akan datang. Biarlah kereta kecil tapi simpanan kita capai 6 - 7 angka. In sya Allah kita akan bahagia dunia akhirat. 

2 comments:

  1. yang last sekali tu kc ingatkan "teguhkan iman dan tak mudah goyah apabila berhadapan dengan jualan sales murah murah seperti Lazada dan Shopee" hahahha.

    very good tips cik T! :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha.. Yang ni pun betul jugak sebab ramai yang tergoda dengan sales murah lazada dan shopee.

      Delete