Dah Buat E-Filing? - Cahaya Hayati

6 Mar 2019

Dah Buat E-Filing?

Dah Buat E-Filing? Hai korang. Dah buat e-filing dan declare income korang dekat LHDN? Mommy dah. Lunch tadi baru buat. Lagipun memang tiap-tiap tahun declare sejak gaji layak kena cukai. Dulu tak suka juga tapi sebab ini tanggungjawab sebagai warganegara, maka mommy declare lah. Lagipun tiap-tiap bulan buat potongan cukai berjadual atau PCB. So, tak perlulah nak keluarkan sekaligus bila dah tahu jumlah kena bayar ke LHDN.

Korang pula macam mana? Bayar sekaligus atau buat potongan cukai berjadual? Walaupun korang rasa pendapatan korang belum layak kena cukai, better korang declare juga. Ini memudahkan urusan korang pada masa depan.


Mommy punya E-filing adalah e-BE sebab tiada punca pendapatan dari pernigaan. Yang ada hanyalah income blog yang tak seberapa. Yang ni pun mommy declare juga walaupun tak seberapa. Masuk kat kotak kedua selepas pendapatan penggajian. Sapa yang pernah buat tahulah.. Yang tak pernah silalah belek-belek e - filing ni. Tak susah pun sebab ia auto save.. 

Last sekali sebelum submit e-filing kena declare pengakuan dan butiran yang di beri adalah benar dan mempunyai resit/bukti. So kena simpan semua bukti dan resit ini selamat 6 tahun ( tempoh wajib untuk simpan segala bukti berkaitan kewangan). Kalau tiada, korang kena audit semula.. Mungkin korang kena bayar jumlah yang dikira semula oleh LHDN. Encik suami dah kena bayar semula untuk tahun 2012 dua tahun lepas. Banyak la jugak bila kena bayar tu... Tapi jangan takut sebab LHDN boleh consider untuk bayaran secara ansuran dan potongan gaji. So, pilih saja yang mana korang rasa sesuai dengan korang. 


Bagi yang belum buat, korang sila hadam dulu 20 pelepasan cukai untuk invidu. Mana nak tahu ada lebihan bayaran dan bolehlah guna untuk beli baju raya nanti...

20 PELEPASAN CUKAI INDIVIDU 2018


Kini sudah sampai penghujung tahun 2018, kepada mereka yang ada kesempatan untuk memaksimunkan pelepasan yang diberi oleh LHDN, sebaik guna sepenuhnya.

Siapa yang tidak tahu pelepasan yang boleh diperolehi dan untuk anda usahakan ialah seperti dibawah:-

1) Individu dan saudara tanggungan – ➡️RM9000

2) Belanja Kepada Ibu Bapa
Perbelanjaan rawatan perubatan,keperluan khas dan penjaga ibu bapa ( Keadaan kesihatan disahkan oleh pengamal perubatan) –

➡️TERHAD RM5000

ATAU (Pilih salah satu)

Ibu dan Bapa
Terhad 1,500 bagi hanya seorang ibu
Terhad 1,500 bagi hanya seorang bapa

➡️TERHAD RM3000

๐Ÿ“Œ Jumlah dibahagi sama rata dengan adik beradik yang tuntut untuk pelepasan cukai
๐Ÿ“Œ Pastikan anda tahu no kad pengenalan mak ayah
๐Ÿ“ŒPendapatan mak atau ayah tidak melebihi RM24000/orang bagi setahun
๐Ÿ“Œ Umur ibu atau bapa melebihi 60 tahun

3) Peralatan Sokongan Asas (untuk individu kurang upaya, suami/isteri, anak atau ibubapa yang kurang upaya) ➡️TERHAD RM6000

๐Ÿ“ŒJangan lupa simpan resit

4) Individu Kurang Upaya –

➡️TAMBAHAN RM6000

๐Ÿ“Œ Perlu dapatkan pengesahan sbg OKU

5) Yuran Pendidikan (Diri Sendiri Jer) :

(i) Peringkat selain Sarjana dan Doktor Falsafah - bidang undang-undang, perakaunan, kewangan Islam, teknikal, vokasional, industri, saintifik atau teknologi;

(ii) Peringkat Sarjana dan Doktor Falsafah - sebarang bidang atau kursus pengajian

➡️TERHAD -RM7000

6) Perbelanjaan perubatan penyakit yang sukar diubati (untuk individu atau suami/isteri atau anak-anak)

ATAU

Pemeriksaan perubatan penuh (Diri sendiri, suami / isteri atau anak) – ➡️TERHAD RM500

➡️TERHAD KESELURUHAN RM6000

7) Gaya Hidup :

(i) Pembelian buku, jurnal, majalah, suratkhabar bercetak dan penerbitan (selain bahan bacaan terlarang) untuk diri sendiri, suami / isteri atau anak;

(ii) Pembelian komputer peribadi, telefon pintar atau tablet untuk diri sendiri, suami / isteri atau anak;

(iii) Pembelian peralatan sukan untuk aktiviti sukan mengikut Akta Pembangunan Sukan 1997 (tidak terpakai bagi jenis basikal bermotor) dan bayaran keahlian gimnasium untuk diri sendiri, suami / isteri atau anak; dan

(iv) Bayaran langganan internet

➡️TERHAD RM2500

๐Ÿ“Œ Simpan resit ya

8) Pembelian peralatan penyusuan

➡️TERHAD RM1000

9) Yuran penghantaran anak ke Pusat Asuhan Kanak-Kanak atau Pra-sekolah

➡️TERHAD RM1000

10) Tabungan bersih dalam skim SSPN (Jumlah simpanan dalam tahun 2018 TOLAK jumlah pengeluaran dalam tahun 2018)

➡️TERHAD RM6000

11) Suami/Isteri /Bayaran alimoni kepada bekas isteri (pasangan tidak mempunyai pendapatan atau memilih untuk istihar cukai taksiran Bersama)

➡️TERHAD RM4000

12) Suami/Isteri kurang upaya

➡️TAMBAHAN RM4000

13) Anak di bawah umur 18 tahun

➡️TAMBAHAN RM2000 / seorang

14) Anak yang belum berkahwin dan berumur 18 tahun dan ke atas dan menerima pendidikan sepenuh masa (peringkat A-Level, sijil, matrikulasi, persediaan atau pra-ijazah)

➡️TAMBAHAN RM2000 / seorang

15) Anak yang belum berkahwin dan berumur 18 tahun dan ke atas tertakluk kepada syarat-syarat berikut:

(i) mengikuti kursus di peringkat diploma dan ke atas di institusi pengajian tinggi dalam Malaysia (tidak termasuk kursus matrikulasi/pra-ijazah).

(ii) mengikuti kursus di peringkat ijazah dan ke atas di institusi pengajian tinggi luar Malaysia.

(iii) kursus dan institusi pengajian tinggi diiktiraf oleh pihak berkuasa Kerajaan yang berkaitan.

➡️TAMBAHAN RM8000 / seorang

16) Anak Kurang upaya

➡️TAMBAHAN RM6000 / seorang

DAN

➡️Pelepasan tambahan sebanyak RM8,000 / SEORANG

๐Ÿ“Œ bagi anak kurang upaya berumur 18 tahun dan ke atas, belum berkahwin dan mengikuti diploma ke atas di dalam Malaysia @ peringkat ijazah ke atas di luar Malaysia dalam kursus dan di IPT yang diiktiraf oleh pihak berkuasa Kerajaan yang berkaitan.

17) Insuran nyawa dan KWSP TERMASUK tidak melalui potongan gaji

➡️TERHAD RM6000

18) Skim Persaraan Swasta dan Anuiti Tertunda (Deferred Annuity) - berkuatkuasa mulai Tahun Taksiran 2012 hingga tahun taksiran 2021.

➡️TERHAD RM3000

19) Insurans pendidikan dan perubatan TERMASUK tidak melalui potongan gaji

➡️TERHAD RM3000

20) Caruman kepada Pertubuhan Keselamatan Sosial (PERKESO)

➡️TERHAD RM250


No comments:

Post a Comment