Tarikh-Tarikh Penting Bulan Zulhijjah & Manfaat Dan Keutamaan Puasa Sunat Zulhijjah - Cahaya Hayati

22 Ogo 2017

Tarikh-Tarikh Penting Bulan Zulhijjah & Manfaat Dan Keutamaan Puasa Sunat Zulhijjah

Tarikh-Tarikh Penting Bulan Zulhijjah. Esok dah masuk 1 Zulhijjah. Jom lipat gandakan amalan dengan berpuasa mulai 1 hingga 9 Zulhijjah. Amalan yang di lakukan pada pada 10 hari pertama zulhijjah adalah berlipat kali ganda pahalanya.

"Tidak ada satu amal sholeh yang lebih dicintai oleh Allah melebihi amal sholeh yang dilakukan pada hari-hari ini (yaitu 10 hari pertama bulan Dzul Hijjah).”

Manfaat Dan Keutamaan Puasa Sunat Zulhijjah, tarikh penting bulan zulhijjah
Tarikh-Tarikh Penting Bulan Zulhijjah

 Manfaat Dan Keutamaan Puasa Sunat Zulhijjah


Keutamaan atau pahala berpuasa 10 hari pertama Zulhijjah, diantaranya iaitu sebagaimana hadith yang diriwayatkan oleh Ibnu Abbas ra bahwasanya Rasulullah saw bersabda :

1hb Zulhijjah adalah hari di mana Allah swt mengampuni dosanya Nabi Adam as. Barang siapa berpuasa pada hari tersebut, Allah swt akan mengampuni segala dosanya.

2hb Zulhijjah adalah hari di mana Allah swt mengabulkan doa Nabi Yunus dengan mengeluarkannya dari perut ikan. Barang siapa berpuasa pada hari itu seolah olah telah beribadah selama satu tahun penuh tanpa berbuat maksiat sekejap pun.

3hb Zulhijjah adalah hari di mana Allah swt mengabulkan doa Nabi Zakaria. Barang siapa berpuasa pada hari itu, maka Allah swtakan mengabulkan segala do’anya.

4hb Zulhijjah adalah hari di mana Nabi Isa AS dilahirkan. Barang siapa berpuasa pada hari itu akan terhindar dari kesengsaraan dan kemiskinan.

5hb Zulhijjah adalah hari di mana Nabi Musa AS dilahirkan, barang siapa berpuasa pada hari itu akan bebas dari kemunafikan dan azab kubur.

6hb Zulhijjah adalah hari dimana Alloh swt.membuka pintu kebajikan untuk Nabinya, barang siapa berpuasa pada hari itu akan dipandang oleh Alloh dengan penuh Rahmat dan tdk akan diadzab.

7hb Zulhijjah adalah hari ditutupnya pintu jahannam dan tidak akan dibuka sebelum hari kesepuluh lewat. Barang siapa berpuasa pada hari itu Allah swt akan menutup tiga puluh pintu kemelaratan dan kesukaran serta akan membuka tigapuluh pintu kesenangan dan kemudahan.

8hb Zulhijjah adalah hari Tarwiyah. Barang siapa berpuasa pada hari itu akan memperoleh pahala yang tidak diketahui besarnya kecuali oleh Allah swt.

9hb Zulhijjah adalah hari Arafah. Barang siapa berpuasa pada hari itu puasanya menjadi tebusan dosanya setahun yang lalu dan setahun yang akan datang.

10hb Zulhijjah adalah hari raya Aidil Adha. Barang siapa menyembelih Qurban, maka pada tetesan pertama darah Qurban diampunkan dosa dosanya dan dosa anak anak dan istrinya.

Dari huraian diatas, dapat kita ketahui bahwa puasa sunnah Zulhijjah di hari pertama sampai hari arafah (tanggal 9 zulhijjah) banyak sekali manfaat dan keutamaannya atau banyak pahala yang dapat diperoleh bagi siapa saja yang menjalankannya, serta berqurban di hari ke sepuluh bulan zulhijjah dapat melebur dosa-dosa keluarganya (dirinya, anak serta istrinya).

1 ulasan: