Puasa Dari Sudut Kesihatan - Cahaya Hayati

9 Jun 2016

Puasa Dari Sudut Kesihatan

Pada zaman kegemilangan Islam, *puasa adalah kemuncak kekuatan umat Islam*. Bulan Ramadhan adalah *pesta ibadah.* Banyak peristiwa besar berlaku spt perang Badar, dan berbagai² lagi menunjukkan kekuatan ummat.

Namun kini Ramadhan dikaitkan dgn keletihan, kelemahan, mengantuk, kurangnya produktiviti dan kini sebagai pesta makanan. Ramadhan adalah bulan kesihatan, bulan silaturrahim, musim perubahan, masa hilang ketagihan, bulan lembut hati, bulan keluasan rezeki, dan bulan membaiki institusi keluarga.



Mengikut kajian kesilapan besar dalam berpuasa;--


  • Menghimpunkan makan malam dengan berbuka puasa adalah kesilapan. Berbukalah puasa dgn 3 biji kurma (atau makanan yg tinggi pottasium spt makanan bergula perang yang tinggi molasesnya) dan air kosong. Sbb buka puasa bkn utk perut tetapi utk beri tenaga kpd hipotalamus (otak dalam otak). Salah satu caranya, elakkan hidang makan malam di depan semasa berbuka. Hipotalamus yg keletihan berfungsi sepanjang hari akan tidak berfungsi dgn betul sekiranya makanan masuk dgn banyak semasa berbuka. Hal ini menyebabkan masalah serius kesihatan.
  • Jangan "window shopping" ke Bazar Ramadhan kerana pada waktu itu  fungsi kawalan hipotalamus dalam mengawal nafsu makan amat lemah setelah bekerja seharian drp mula waktu Subuh utk mengawal kerja2 pembongkaran di hati  menyebabkan kita hilang perhitungan utk terus membeli makanan yg kita tidak perlu
  • Jangan lewatkan solat Maghrib. Hasil daripada pembongkaran glukogen tepu dihati semenjak drp pagi akan menghasilkan tenaga yang sgt banyak, tenaga ini utk diagihkan keseluruhan tubuh melalui sel. 1 kilo berat badan mempunyai 10000 trilion sel. Tenaga ini perlu ditolak/diagih kepada sel2 dalam tubuh, hasil drp pergerakan solat 13 rakaat yang berulang2 serta gema tenaga sekitaran pada waktu setelah azan Maghrib itu itu akan menyebabkan tenaga yang dihasilkan oleh tubuh kesan daripada puasa sepanjang hari akan dapat diserakkan ke dalam nuklues sel dan digunakan dengan sempurna. Oleh sebab itu solat Maghrib perlu disegerakan... Allahu akbar...

  • Slps solat Maghrib, sel sudah dpt tenaga. Balik terus makan malam. Secara automatik kita akan makan secara baik dan sedikit serta sudah boleh mengawal nafsu makan. Menu makan malam jgn lebih lima jenis makanan dlm satu hidangan satu jenis makanan ruji (cth Nasi), lauk, sayur, buah dan air.

  • Slps mkn mlm, sangat baik kita MANDI dgn air sejuk. Jgn pakai heater. Blh pakai air batu tambah sejuk. Jgn risau kaitan mandi malam dgn paru2 berair. DONGENG. Dalilnya jika kita berhadas besar, feqah suruh segera mandi tanpa menunggu pagi. Jgn mandi mcm burung utk elak paru2 berair. Burung mandi dgn cara basahkan rambut tapi badan x basah. Slps mandi, sblm pergi solat Isyak minum setengah cawan susu segar + 3 biji kurma + satu sudu teh madu lebah yg diblender.

  •  Solat Isyak berjemaah. *Lps tu sembahyang terawikh, solat dengan perlahan dan santai.* Jgn yg terlalu gopoh-gapah.

  • Kalau nak ambil makanan selepas solat terawikh, pastikan ringan dan sedikit. Mkn lps pkl 10.30 adalah kemudharatan yg besar. Masa ini tenaga sudah cukup penuh dlm badan. Masa tu aktiviti terbaik adalah tadarrus minima 1 helai.Masa ini tenaga akan bawa input terbaik ke dalam otak dan hati. Kalau masa ini diisi dgn aktiviti atau info yang lalai, maka otak dan hati akan merakam perkara yg kita isi dan boleh menjadi pegangan kita seterusnya.

  • Selepas itu sebaiknya tidur sblm pkl 12 mlm utk kerehatan.Jgn pasang lampu semasa tidur kerana pasang lampu meningkatkan asidifikasi 3 kali ganda....salah satu sebab kandungan kolestrol meningkat dalam darah.

  • Slps itu bangun pukul 3 utk qiamullail. Sunat kejutkan ahli keluarga dgn renjis air sejuk dgn hujung jari. Boleh mandi. Tiada masalah kesihatan.

  • Sempurnakan sekurang-kurangnya 10 rakaat solat sunat, Sunat wuduk (2 rakaat), taubat (2 rakaat), tahajjud (4 rakaat 2 kali salam), hajat (2 rakaat) dan 3 rakaat witir* bagi yg belum witir selepas terawikh tadi.

  • Slps qiam, blh tidur tetapi ringankan, 1/4 keselesaannya drp tidur sebelumnya.* Masa ni di langit ada spektro berwarna merah jambu antara 3 hingga 5 pg. Masa ini Allah anugerahkan kesembuhan kpd banyak penyakit.

  • Sahur. Sebaik2 sahur adlah 1/18 dari makan malam* dan yang terbaik adalah lebihan makan malam dengan syarat masih elok dan tidak basi. Lewatkan masa masak petang utk elak cepat basi. Masak lebih sedikit untuk makan malam, jgn campur garam dan simpan sikit utk sahur. Bila nk sahur panaskan dengan api perlahan dan setelah panas sedikit baru masukan garam

  • Slps sahur, boleh membaca Quran secara tadabbur dan terus solat Subuh berjemaah.*

  • Jangan tidur selepas Subuh kerana gangguan kpd Tirod. Ia akan menyebabkan masalah terhentinya kerja2 pembongkaran (detokfikasi) toksid dalam badan.

  • Tidur qailulah ( masa terbaik adalah 1 jam sblm zohor,* cukup hanya sekadar beberapa minit). 1 saat waktu ini menyamai tenaga tidur 45 minit waktu biasa. 


***********************
*Cara makan kurma.*
60% kebaikan berada pada selaput permukaan luar biji kurma. Masukkan sebiji kurma dan last sekali keluar biji. Jgn kupas di luar. Antara kurma yang terbaik ada 5 jenis: ajwa, medjool, mabrom, safawi dan mariami
*Puasa adalah detoksifikasi.* Ia berlaku apabila fungsi proses makanan dlm perut berehat lebih drp 8 jam
Sblm sampai Ramadhan, berazam utk berlatih utk tingkatkan ibadah dgn latihan pra-Ramadhan, In shaa-ALLAH.


Sumber:

Tuan Norhissam Mustafa, CEO IPKIM (Institut Pengurusan Kesihatan Islam, IPKIM)

No comments:

Post a Comment