#Cabaran20Hari ~ Bajet Raya - Cahaya Hayati

8 Jul 2015

#Cabaran20Hari ~ Bajet Raya

Assalamualaikum wbt.

FuhFuh.. Berpeluh dah dalam econ ni nak siapkan cabaran yang tertinggal. Tertinggal keretapi... Tak sempat nak buka lappy dan mengarang. Kat rumah sibuk ngan anak-anak dan kerja rumah. Encik suami kerja malam jadi banyak perkara kena buat sendiri.. Tu yang tak sempat nak mengarang. Kalau buka lappy pula, anak-anak nak tengok you tube. Sebelum depa buat perangai dan Cik Ti hilang sabar... bagi la depa tengok you tube dulu. Tu yang tetangguh tu..


Bercerita tentang budget raya.. Sederhana saja kot sebab duit bonus dah habis baiki rumah mak kat kampung. Yang ada tu malas nak korek sebab nanti belum tentu nak masukkan balik. Simpan dulu untuk kegunaan pada masa kecemasan.

Budget raya Cik Ti lebih kurang macam ni lah:

Baju raya 3 anak - beli sebelum puasa. Beli masa offer.. Tetambah yang ada offer 70% tu..

Baju Raya Cik Ti, MIL & Aisya - Kain beli awal tahun hari tu. Jadi bayar duit untuk tempahan saja.

Tempahan baju melayu/Kurta encik suami/Ammar/Aisy - Kain raya tahun lepas punya. Tailor tak sempat buat. Guna balik untuk tahun ni...

Baju raya mak & adik-adik - Ada la sikit untuk mereka.

Kuih Raya - Belum sampai lagi. Tak ingat berapa yang order..

Duit Raya - In Sha Allah jika ada lebih.. Rezeki untuk anak-anak kecil. Yang dah besar jangan ngengada minta yer.

Service kereta - Dah service minggu lepas. Sorang sikit ngan encik suami..

Lain-lain barang - Ni yang paling banyak sebab belum fikir lagi apa menu raya.. hihi

Total anggaran RM XXXX gak kot... Sikit kot sebab budget untuk ahli keluarga sekali. lap peluh. Budget ni pun belum lagi masuk kos perjalanan beraya...Ada kita jalan. Tak dak kita dok rumah ja. Tunggu orang mai rumah.. hehe

Hasrat di hati nak bersederhana tapi bila dijumlahkan semua yang disenaraikan memang macam yang tertulis.  Ada yang dah selesai dan ada yang belum lagi...

Harap-harap budget raya ni tak kacau gaji Julai sebab nanti nak dapat gaji Ogos lambat lagi. huhu..

Jadi, pepandailah kita berjimat cermat agar lepas raya tak garu dan pening kepala memikirkan duit yang keluar dan lambat lagi nak masuk.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan