12 Perkara Yang Tidak Sepatutnya Di Lakukan Di Dalam Kapal Terbang - Cahaya Hayati

28 Jul 2015

12 Perkara Yang Tidak Sepatutnya Di Lakukan Di Dalam Kapal Terbang

Bagi kaki travel, ini adalah 12 perkara yang anda tidak sepatutnya lakukan di dalam kapal terbang.



1. Tidur ketika berlepas sehingga mendarat.

Apabila pesawat itu naik atau turun, tekanan udara di sekeliling anda berubah lebih cepat daripada udara di dalam telinga anda. Jika anda pernah menaiki penerbangan sebelum ini, anda tahu ini boleh menjadi sangat selesa - tetapi ianya hanya buat sementara waktu.

Untuk menyamakan tekanan, semua yang anda perlu lakukan adalah gusi mengunyah; menyedut, kemudian menghembus nafas perlahan-lahan seperti yang anda memegang mulut dan hidung anda menutup; menghisap gula-gula; atau menguap. Dalam erti kata lain, anda lebih baik terjaga.

Tidak sengaja tidur sepanjang perubahan tekanan, dan keadaan ini hanya akan mendapatkan lebih banyak tidak selesa, berpotensi untuk pening, jangkitan telinga, kehilangan sedikit pendengaran, kerosakan gegendang telinga, atau hidung berdarah dan kehilangan pendengaran yang teruk (dalam kes yang serius)

2. Duduk dari berlepas sehingga mendarat.

Tekanan udara yang rendah dalam kabin boleh melambatkan peredaran anda dan posisi duduk sahaja boleh menyebabkan pembekuan darah terutama di bahagian kaki.

Duduk sahaja tidak membantu - terutama jika anda berada di pil kawalan kelahiran, kerana ada yang boleh meningkatkan risiko untuk mendapat beku berbahaya (walaupun tanpa perjalanan udara) .Untuk mengurangkan risiko mendapat beku, yang boleh menimbulkan isu-isu kesihatan yang besar jika mereka perjalanan ke paru-paru, otak, atau jantung, CDC mencadangkan bangun dan bergerak di sekitar sekerap yang mungkin. Ini lebih mudah di lakukan oleh orang yang memilih tempat duduk lorong bukannya yang berada di tengah atau tepi tingkap.

Tidak kira di mana anda duduk, anda boleh melindungi diri anda dengan melakukan senaman ini sering sekali (tidak sukar dan garis panduan berpuasa pada berapa kerap anda perlu melakukannya): Meningkatkan tumit anda sambil jari kaki anda di atas lantai; meningkatkan jari kaki anda semasa tumit anda di atas lantai; dan berkertak gigi dan melepaskan otot kaki anda. Ulangi setiap pergerakan beberapa kali sebelum beralih ke depan, dan mengulangi seluruh langkah inisepanjang penerbangan anda. 

3. Mengantuk disiang hari di destinasi akhir anda.

Tempoh perjalanan yang panjang dan lama akan menyebabkan badan menjadi letih dan mengantuk. Sukar untuk menyesuaikan diri dalam zon masa yang berbeza. Oleh itu, anda perlu sesuaikan diri dengan zon masa yang sudah sebati dalam diri anda. Tidur walaupun hari masih cerah. Jangan paksa diri untuk berjaga.

4. Menolak minuman.

Udara kabin adalah kering. Oleh itu, badan anda kehilangan lembapan setiap kali anda menghembus nafas, hanya bernafas pada altitud yang tinggi boleh menjadi kering. Oleh itu, apabila atendan penerbangan membuat pengumuman berhubung jualan/ pemberian minuman, sila membuat pesanan atau menerima minuman tersebut.

5. Meminta teh atau kopi.

Tahukah anda, kopi dan teh yang dibuat daripada air paip kapal terbang yang boleh mengandungi koliform, bakteria yang terdapat dalam 12 peratus daripada kapal terbang komersial ( sumber-  Agensi Perlindungan Alam Sekitar2012). Selama ini sistem kekebalan tubuh terpulang kepada tembakau, bahan yang tidak semestinya membuat anda sakit.

Tetapi kerana koliform berasal dari najis, di mana bakteria berbahaya juga bersembunyi, air yang mengandungi ia adalah lebih cenderung untuk menyimpan barangan menakutkan seperti E. coli, yang benar-benar boleh mengganggu sistem anda. Jadi janganmengambil risiko. Lebih baik memilih air botol dan minuman tidak berais.

6. Minuman berbuih.

Menurut laporan  Persatuan Perubatan Aeroangkasa, perubahan tekanan udara boleh menyebabkan gas dalam badan untuk berkembang sebanyak 25 peratus. Oleh itu, minuman berbuih melakukan perkara yang sama dan boleh memburukkan lagi kesan-kesan tidak selesa ketika dalam penerbangan. Menolak minuman tersebut jika di tawarkan.

7. Boozing sehingga.

Walaupun alkohol pada mulanya mungkin membantu anda tidur dalam penerbangan, ia boleh akhirnya kucar-kacir dengan kualiti tidur dan menyebabkan anda menjadi kering, dan mencetuskan mabuk berlarutan yang membuat anda cepat marah serta tidak bermaya. Jadi, jangan mengambil minuman keras sehingga anda tiba di destinasi.

8. Makan mengikut nafsu pada makanan kapal terbang.

Sudah tentu anda perlu makan ketika merasa lapar - sama ada anda berada dalam kapal terbang atau di tempat lain. Tetapi memesan semua makanan dalam penerbangan hanya kerana anda bosan, dan anda akan menikmati ia kurang daripada apa yang anda makan di restoren. Ini di sebabkan  udara kabin kering dan tekanan udara yang rendah boleh mengurangkan keupayaan anda untuk melihat rasa masin dan manis sebanyak 15 hingga 30 peratus. Kadangkala ia juga boleh membuat makanan rasa lebih teruk apabila anda makan di udara( menurut satu kajian Jerman).

Menurut kajian Universiti Cornell yang mengesahkan yang jelas- bunyi bising dari enjin pesawat dan gangguan alam sekitar boleh menjejaskan deria rasa kamu. Beberapa syarikat penerbangan mengimbangi suasana dengan menyediakan makanan masin.

9. Makan makanan yang jatuh di atas meja dulang anda.

Jangan makan makanan atau kacang yang terjatuh di atas dulang kerana kajian menunjukkan terdapat kuman yang berbahaya diatas dulang tersebut. Ini kerana petugas hanya mengelap permukaan dulang dan tidak di bawah dulang. Dulang tersebut di bertindih di antara satu sama lain.. Ini menyebabkan kuman merebak dari satu dulang ke dulang yang lain. Korbankan makanan atau kacang tersebut untuk terus sihat.

10. Cerewet dengan tali pinggang tempat duduk anda.

Cerewet dengan tali pinggan kaledar bukan bermaksud anda tidak perlu memakainya tetapi perlu menggunakan hand satinizer selepas menggunakannya. Ini kerana terdapat beribu bakteria yang tersembunyi di situ.

11. Berjalan di sekitar dengan berkaki ayam.

Pasti, ia adalah baik untuk membuat diri anda merasa seperti di rumah dalam penerbangan - terutamanya apabila anda berada di udara selama berjam-jam atau anda terbang dalam sekelip mata. Walau bagaimanapun, bekas atendan penerbangan mengatakan lantai boleh menjadi positif kotor - dan sesiapa yang mempunyai bola mata yang tajam boleh mengesahkannya.

12. Menahan pembuangan air kecil atau besar sehingga sampai ke destinasi

Jangan menahan pembuangan air kecil atau besar ketika dalam penerbangan kerana ia akan menyebabkab kerosakan pada pundi/ saraf kencing serta menjadikan diri anda amat tidak selesa. Gunalah tandas yang disediakan walaupun tidak selesa. 

3 comments:

  1. Nombor satu tu melampau. Huhu

    ReplyDelete
  2. Yang last sekali tu jangan buat. Bahaya. Mau kena buasir nanti kalau long flight. Pengsannn =D

    P/s: Dah meriah dengan Adsense kat sini. Yey =)

    ReplyDelete