TUNDUK - Cahaya Hayati

18 Mac 2015

TUNDUK

Assalamualaikum wbt.

Tunduk itu tanda hormat. Betul. Adat melayu sekalipun menyatakan bila berjalan di hadapan orang yang lebih tua, kepala dan badan mesti di tundukkan. Mesti minta izin.. Itu tanda hormat kepada mereka yang lebih tua dari kita..

Zaman sekarang macam dah hilang adat tu.. anak-anak berjalan sambil pegang telefon, tak tengok kiri kanan, tiada izin apatah lagi nak tunduk hormat. Terhakis sikit demi sikit.. Ibu bapa yang tidak mengajar atau pengaruh dari luar? Hmm... pikiaq sendiri la.


Hari tu, cik ti post kat FB dengan quote ' ikut resmi padi. Makin berisi makin tunduk.' Ada macam2 tafsiran. Yang sebenarnya nak nyatakan kalau dah berisi... lebih baik ambik gambo tunduk sikit.. barulah dagu berlapis tu tak nampak... hehehe.

Namun ayat tu jugak adalah sebagai peringatan buat diri sendiri... Jangan dabik dada kalau dah berjaya. Biarlah semakin tunduk dan merendah diri... 

Semoga diri ini terus tawaduk dan ikhlas dalam melakukan kebajikan..