Penilai & Penilaian - Cahaya Hayati

27 Feb 2015

Penilai & Penilaian

Assalammualaikum wbt.

Minggu ni merupakan minggu penilaian (KPI). Performance unit Cik Ti biasa-biasa saja tak sebaik tahun lepas. Huhu.. Tak pasti di mana silapnya. Tahun ni kena usaha lebih banyak la...

Menjadi penilai bukanlah senang.. Tambah-tambah cara penilaian berbeza sedikit daripada tahun-tahun lepas. Salah nilai boleh buatkan orang iri hati, salah nilai boleh buatkan orang sakit hati, salah nilai menyebabkan hubungan regang dan salah nilai juga menyebabkan bertambahnya dosa. Bukan senang kan?

Apapun dalam menjadi penilai, Cik Ti selalu berpegang kepada 5 prinsip berikut:


  • Jangan pilih kasih
Dalam penilaian, kita tak boleh pilih kasih. Tak boleh bagi markah tinggi hanya kerana dia rapat dengan kita. Yang tak rapat tu tak semestinya tak buat kerja. Entah-entah kerja mereka lebih baik dari yang rapat..
  • Nilai berdasarkan kerja/ prestasi
Nilailah staff kita berdasarkan kerja/ prestasi.. Ramai yang siapkan kerja tetapi mencapai target atau tak itu yang perlu di nilai..
  • Jangan ambil hati terhadap perkara yang remeh temeh
Semua orang tak sempurna. Ada kekurangan. Ada ego. Penilaian hendaklah di buat dengan tulus. Abaikan perkara yang remeh temeh. perasaan tak suka, meluat tu letak tepi dulu. hihi.. Saya tahu, perkara ini juga kekadang mempengaruhi penilaian. Anggaplah ia perkara yang tak penting... manatahu dengan penilaian yang tulus, hubungan dan perasaan tak suka, meluat dapat di hilangkan.. 
  • Jangan dengar cakap orang
Ini penting. Jangan sesekali menilai berdasarkan pandangan dan percakapan pihak ketiga. Agenda pihak ketiga kita tahu..
  • Ikhlaskan hati
Dalam menilai kita perlu ikhlaskan hati. Biarlah penilaian yang di buat adalah dari hati.. Berat sama di pikul, ringan sama di jinjing. Kejayaan yang di perolehi, biarlah sama-sama merasai...


-xoxo-