Cabaran Membesarkan Anak-Anak Hari Ini

3:17 PTG Cahaya Hayati 0 Comments

Kepala tengah tension ngan keja. Dah rasa nyut-nyut dah. So, kita hupdate blog bagi hilang stress sikit.. hahaha.

Hari ini membesarkan anak-anak tak sama dengan zaman kita dulu-dulu. Sapa yang lahir tahun 80 sama ngan Cik Ti mesti tau rasa jadi kanak-kanak zaman tu macam mana.. Tambah-tambah di besarkan di kawasan kampung dan di kira pendalaman pada masa tu. Jauh dari kemodenan dan teknologi.. Seronok jadi kanak-kanak pada zaman tu. Main getah ( zero point), main besball, main tuju tin/ selipar dan main masak-masak guna tempurung..

Merasa la jugak zaman padi di tanam meggunakan kuku kambing, zaman tuai padi guna tangan.. zaman buat emping.. hik hik. mesti korang tak penah lalui kan?

Zaman mandi air parit, zaman panjat pokok . dah serupa tarzan dah sebab boleh pergi dari satu pokok ke pokok yang lain.hihi... memang tak serupa anak perempuan zaman sekarang.

Dulu mana nak kenai tablet... handphone bagai. TAPI jadi gak orang.. Dapat gak sijil buat cari rezeki yang lebih.

Update kat sini supaya dapat ingatkan diri sendiri dan sesiapa saja yang singgah sini.. Bacalah.

Cabaran Membesarkan Anak-Anak Hari Ini

Jadi, supaya anak- anak kita berjaya kita perlu hilang kan :-

  • Rasa bersalah
Sebagai mak/ bapak kita tak perlu rasa bersalah kepada anak-anak sekiranya kita tak dapat menyediakan/ memenuhi kehendak anak-anak.

Yang ni Cik Ti selalu gak mempunyai perasaan tersebut. Anak nak.. Kawan-kawan dia  ada tetapi sebagai mak/bapak kita tak beri... Contohnya Playstation. Tak beri sebab nak hadkan hiburan dalam rumah, supaya dia tak leka dengan permainan tersebut, supaya dia dapat create aktiviti / hiburan sendiri dan banyak lagi sebab. Saya nak anak-anak saya menjadi lebih creative dan menghargai alam ini.

So, saya tak perlu rasa bersalah kalau saya tak penuhi permintaan anak-anak.

  • Belanja ikut kehendak anak
Sapa tak sayang anak ooi! Semua orang yang waras sayangkan anak-anak. Kalau boleh nak tengok hanya senyuman saja yang terukir  dan terlukis di wajah anak. Tapi berbaloikah? Silap-silap jadi seperti cerita P.Ramlee : Anakku Sazali. Mahu ka? 

Saya tak nafikan setiap ibu bapa yang berkemampuan akan cuba penuhi semua kehendak anak-anak tapi ada hadnya. Contohnya dalam membeli permainan di pasaraya... Kalau anak berkenan 5 jenis permainan, perlu ke kita beli kelima-lima jenis mainan tersebut. Kena guna kuasa veto kita sebagai mak/bapak... Biarlah anak menangis hari ini supaya kita tidak menangis di masa depan.
  • Sambutan Hari Jadi
Terus terang saya katakan di sini. Kami tak pernah buat majlis harijadi dengan menjemput kawan anak-anak. Kami hanya raikan dengan ahli keluarga. Ini adalah untuk anak-anak hargai ahli keluarga bukannya mementingkan rakan melebihi keluarga sendiri. 

Tidak pernah ada goodie bag sempena hari jadi mereka. Tak salah kalau nak sediakan tetapi ikutlah cara masing-masing. Ini cara saya. Sebab saya mahu anak-anak saya hargai penat lelah mak/bapak dia bekerja. 
  • Perasaan untuk bagi anak gembira
Kegembiraan anak-anak adalah kebahagian kita. Sekali sekala adalah ok. Setiap hari adalah ko. Contohnya anak hanya gembira jika dapat makan di luar dan di restoran mewah. Anak-anak perlu di latih untuk mencari kegembiraan dengan cara sendiri. Gembira juga boleh di capai apabila semua ahli keluarga dapat berkumpul di meja makan. Boleh sembang apa saja... 

Kita boleh cipta kegembiraan idaman kita. 
  • Ganjaran
Tak salah memberi ganjaran kepada anak-anak. Ini adalah supaya mereka lebih bermotivasi. Yang salah adalah ganjaran yang melampaui dan memanjakan anak-anak. Ganjaran biarlah sepadan dengan usia mereka.. Ganjaran biarlah yang bermanfaat.
  • Selesaikan masalah anak-anak
Masalah anak-anak bukanlah masalah kita. Jangan sesekali kita cuba untuk selesaikan masalah anak-anak. Kita cuma perlu tunjukkan jalan dan cara penyelesaian. Masalah anak-anak ada pelbagai seperti  gaduh dengan kawan. malas nak buat kerja rumah, suka sepahkan barang, cari barang tak jumpa dan macam-macam lagilah.

Contohnya bila gaduh dengan kawan-kawan, kita janganlah selesaikan dengan memarahi kawan tersebut. Kita tak tahu puncanya..Kita cuma boleh nasihatkan anak-anak agar memohon maaf dan maafkan kawan tersebut. Bila dan caranya, biarlah anak-anak sendiri yang tentukannya. 
  • Barangan
Cukupkan semua keperluan dan kehendak anak-anak bukanlah tak boleh atau salah tetapi ini menjadikan anak tersebut tidak boleh berdikari atau berusaha untuk memperolehi barangan tersebut. Biarlah mereka belajar erti kesusahan untuk mencapai kejayaan.

Cik Ti pun kena pejam mata bagi benda-benda yang takda. Biarlah tak sempurna tapi di hargai dan di nilai oleh anak-anak. Susah sekarang senang kemudian.
  • Permintaan yang tidak realistik
"Daddy bila akak boleh ada handphone sendiri?'. Pertanyaan oleh anak dara kami. Dia mahu handphone sendiri. Ofkos la jawapan dia bukan sekarang.. Dia baru 6 tahun masa dia tanya.. Biarlah dia guna handphone mami dan daddy dia dulu.. Bukan satu keperluan atau kepentingan lagi... In sha Allah suatu hari nanti, permintaan yang tak realistik akan jadi realistik.


Ini saja yang terlintas di fikiran dan dalam pemerhatian saya dalam membesarkan anak-anak. Saya tak buat case study atau kajian... 

Semoga kita dapat membesarkan anak-anak menjadi seorang insan yang soleh dan solehah. Dapat berbakti kepada kita sebagai ibu bapa, masyarakat dan umat islam di seluruh dunia.In Sha Allah.

Pengikut

Google+ Followers