5 Langkah Untuk Pastikan Budget Dalam Kawalan

10:30 PG Cahaya Hayati 0 Comments

Tahun baru azam pun baru... wishlist pun bertambah - tambah. Yang tak dapat last year bawa ke tahun ni pula. Pernah tak kita tengok jumlah saving kita... Bertambah atau berkurang?  Adakah pertambahan tu di sebabkan oleh dividen? Kalau bertambah di sebabkan dividen tak berapa  bagus untuk perancangan pesaraan nanti.

Terus terang saya katakan saya adalah salah seorang yang simpanannya bertambah di sebabkan dividen. Jadi saya perlu ubah sikap itu dan perlu pastikan saya menyimpan secara systematik. Sebelum simpanan secara systematic, saya perlu pastikan budget bulanan di bawah kawalan saya.

Untuk pastikan budget bulanan di bawah kawalan, saya perlu saya mempunyai atau membuat 5 perkara dibawah. Saya share kan di sini supaya ia menjadi ingatan, amalan kepada saya dan juga kepada individu yang ingin memastikan belanja bulanan tidak melebihi jumlah pendapatan yang di perolehi.

  • Budget Planner
Budget planner perlu ada untuk memastikan jumlah tetap yang perlu di bayar setiap bulan. Ini adalah untuk memastikan kita tidak membuat hutang baru selagi hutang lama tidak di langsaikan.


  • Cabaran Simpanan

Selepas membuat tolakan ke atas hutang atau monthly komitmen, saya akan pastikan saya membuat tolakan ke atas simpanan diri sendiri dan anak-anak. Untuk diri sendiri, saya telah mulakan dari tahun lepas dan jumlah simpanan yang saya berjaya simpan adalah berjumlah 4 digit.


  • Sampul Hajat / wishlist
Setiap individu mempunyai hajat atau wishlist untuk diri sendiri. Contohnya saya berhajat untuk milik i-phone 6 yang berharga RM 3K pada bulan Aug 2015. Jadi saya perlu simpan RM 375 sebulan mulai Januari. Sekiranya mempunyai 2 atau 3 hajat, maka bertambahlah sampul tersebut. Ada juga yang buat ikatan duit dan menulis ikatan tersebut untuk apa dan di masukkan dalam balang atau tin biskut.

Bagaimana cara kita melakukannya terpulanglah kepada kita.

  • Rancang menu harian 
Perancangan menu harian adalah perkara yang selalu saya gagal laksanakan. Untik diri sendiri di waktu kerja memang mengikut apa yang di budgetkan dan kekadang terkurang dari jumlah yang di budgetkan. 
Saya gagal bila ia melibatkan menu keluarga. Tambah-tambah lagi bila makan di luar. Sebab itulah perancangan kewangan yang baik menyarankan kita masak sendiri di rumah.
So, saya perlu beri lebih perhatian untuk ini.

  • Beli Keperluan

Nafsu membeli ada dalam diri semua individu. Pantang nampak atau berkenan ja mesti nak beli.. Perangai atau tabiat yang perlu di ubah. Kena kentalkan diri dan kuatkan hati untuk tidak membeli.
In sha Allah kita dapat jimatkan puluhan malah ratusan. :)


#MyPersonalFinancial
.



Pengikut

Google+ Followers