Suntikan & Puasa... - Cahaya Hayati

6 Jul 2014

Suntikan & Puasa...

Suntikan & Puasa

Alhamdulillah... Minggu ni dah masuk minggu ke 28. Baby pun aktif bergerak... Monthly check up di klinik ibu & anak berjalan dengan lancar.. Minggu ni HB dan berat badan turun pula. Maybe di sebabkan puasa... Makan pun yang lalu di tekak ja... Buah pun setakat jus buah-buahan. Tak seperti ketika sebelum puasa... Lunch 2 @ 3 peket buah masa lunch... Jadinya dua minggu lagi kena check lagi. Dan bila masuk 7 bulan ni, kena check up 2 minggu sekali.

Dulu malas nak ke klinik sebab kena tunggu lama.. Nasib baik kali ni by appointment. Tak perlu tunggu berjam-jam untuk sampai giliran sendiri.. Dulu klinik ini amalkan first come first serve... Time change. For a better serve.

Minggu ni sepatutnya kena suntikan. Tapi di sebabkan HB turun, maka suntikan di tangguhkan ke next appointment. Hihi nasib baik tak kena inject.. seram ooo tengok jarum tu. # Mummymanja!

Bulan lepas masa nurse bagitau kena inject masa appointment kali ini, rasa was-was pula.. Persoalannya, suntikan ini membatalkan puasa atau tidak.Nurse bagitau tak batal.. So, untuk menghilangkan rasa was-was tu... Cik Ti pun google tentang suntikan di bulan ramadhan. Dan jawapannya adalah TIDAK BATAL...

Bagi yang hendak tahu dengan lebih lanjut tentang suntikan di bulan ramadhan boleh la ke web berikut:

http://ilmudanulamak.blogspot.com/2009/08/suntikan-adakah-batal-puasa.html
http://zaharuddin.net/senarai-lengkap-artikel/3/595-ramadhan-a-batalkah-puasa-kita-jika.html

Actually, banyak laman web yang membicarakan tentang puasa dan suntikan. Boleh pilih...

Inilah cerita di pagi hari minggu. Now Cik Ti nak mengadap baju bajan yang bertimbun... ada yang nak lipat dan ada yang nak di iron.

Selamat berbuka semua.

No comments:

Post a Comment