Kisah Kehidupan: Hidup Yang Bagaimanakah Yang Kita Pilih? - Cahaya Hayati

28 Okt 2013

Kisah Kehidupan: Hidup Yang Bagaimanakah Yang Kita Pilih?

Amboi panjangnya tajuk..
Bukan nak buat segmen motivasi ... Just nak buat luahan rasa yang penuh dalan hati dan kepala ini.
Pening dengan masalah... Bukan masalah dari diri sendiri, suami atau anak2. Masalah ahli keluarga...
Kekadang rasa tak nak ambil tahu... Tapi bila tak nak ambil tahu, rasa macam tak bertanggungjawab dan tak prihatin pula.. Bila ambil tahu rasa sesak kat kepala dan hati pula.. Pening dengan masalah yang tak berkaitan...
Oh! Masalah...

Bila dok pikiaq masalah ini, saya tertanya-tanya dengan diri sendiri...

Kisah Kehidupan: Hidup Yang Bagaimanakah Yang Kita Pilih?

1. Hidup yang bagaimanakah yang menjadi pilihan kita?
Pernahkah kita tanya diri sendiri, hidup yang bagaimanakah yang kita nak. Hendak hidup senang dan kayakah? atau nak mempunyai syarikat sendiri?

Kalau nak hidup senang dan kaya, kita perlu berusaha.. Ada pepatah yang saya dengar dan pernah baca ' bukan salah  kita jika di lahirkan dalam kemiskinan, tetapi salah kita jika mati dalam kemiskinan'. Yuppp tak dapat di nafikan salah kita jika mati dalam kemiskinan... Ada peluang untuk berjaya dan mendapat apa yang kita mahukan. Tapi kita tak ambil peluang tu...

2. Kita ambil iktibar tak dengan apa yang berlaku di sekeliling kita?
Ramai yang tak mengambil iktibar dengan apa yang berlaku di sekeliling... Contohnya, peningkatan jumlah penagih dadah. Ini kerana ramai yang tak ambil iktibar.. pengambilan dadah boleh membunuh, memporak perandakan hidup dan rumahtangga serta lain-lain lagi...

Kalau kita atau masyarakat kita mengambil iktibar, pasti tidak berlaku ... kita akan jauhi dan menghalang perkara yang tidak sepatutnya dari berlaku...

3. Pernah tak kita cuba selesai masalah itu sendiri?
Masalah yang timbul ini, kita cuba selesaikan dengan berfikir secara mendalam setiap tindakan. Apa yang baik dan apa yang buruk..
Ramai yang ambil ringan masalah yang timbul... Penyelesaian yang di ambil pun melalui jalan yang mudah.
Sebaik-baiknya, penyelesaian yang hendak di ambil biarlah yang menjadi kebaikan atau menguntungkan diri sendiri bukannya yang menyusahkan diri.

Think before Act.

4. Terlalu mengharap pada bantuan?
Mengharap pada bantuan orang, NGO dan Kerajaan sekarang seperti sudah menjadi trend. Tak perlu usaha lebih-lebih, nanti ada yang beri bantuan... Contohnya bantuan BR1M. Memberi itu elok, tetapi kepada yang benar-benar memerlukan lah.. Berapa ramaikah yang benar-benar memerlukan bantuan ini? Masa pengagihan bantuan ini di tempat saya hari tu, ramai yang berkereta mewah seperti vios dan Grand Lavina datang untuk mengambil bantuan ini.... Layakkah mereka? Saya berpendapat, kerajaan perlu perhalusi lagi syarat-syarat pemberian BR1M. Berilah kepada yang benar-benar layak...

Sekiranya mendapat bantuan dari pihak-pihak tertentu, jadikan ia sebagai pendorong untuk mencapai kejayaan. Ambil peluang yang telah di berikan...

5. Usaha kita sudah 100%?
Dah dapat bantuan. dah ada pilihan tetapi adakah usaha yang kita lakukan itu 100 peratus? Tanpa usaha bantuan yang diberikan tiada makna... Usahakan tangga kejayaan. Sekiranya kita telah berusaha, kita perlu double usaha tu.. Tak dapat cara A kita ada cara B dan C.
In Sha Allah kita akan berjaya.

6. Kita ada keinginan untuk berubah tak?
Pernah tak kita cakap kat diri kita yang kita nak berubah. Berubah kearah yang lebih baik..Pernah tak?
Kita perlu cakap kat diri sendiri yang kita nak berubah.. Semangat untuk berubah ni yang mendorong kita untuk menggandakan usaha yang kita lakukan...

7. Apa yang manjadi penghalang kita?
Kita tahu akan ada halangan dalam memulakan sesuatu usaha. Kadang-kadang dari keluarga dan kawan-kawan yang rapat...perlian dan kata-kata sinis.  Selalunya keluarga akan sokong sekiranya kita berusaha ke arah kebaikan..
Sekiranya kawan-kawan tak sokong kebaikan yang di lakukan, kita perlu jarakkan diri dengan kawan tersebut. Berkawanlah dengan orang yang boleh menegur dan memberi motivasi dalam sesuatu usaha.. Kawan bukan untuk menjatuhkan kawan...

9. Belajar dan terus belajar...
Untuk mencapai kejayaan. kita perlu belajar dan terus belajar... Jatuh dan bangun semula.

10. Meminta pada yang satu - Allah SWT.
Dalam kita berusaha untuk berubah, janganlah kita lupa kepada penentu segalanya - Allah SWT. Meminta hanya pada-Nya. Yang selebihnya adalah usaha kita..


In Sha Allah.

Oh problem! Please go go away from my life.....
Bersabarlah Puan Yati ooiiii... Setiap dugaan tu ada hikmahnya. Allah tak kan uji seseorang sekiranya sesorang itu tak mampu menanggungnya. Setiap ujian itu, adalah tanda sayangnya Allah SWT kepada kita.

Amin.

p/s: Terima kasih kerana membaca luahan perasaan yang tak seberapa ni.. nak motivasikan diri. Lately rasa cam lemah jer...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan