loading...

Nasihat-Nasihat Ringkas - Artikel Mufti

3:52 PTG Cahaya Hayati 0 Comments

Dah nak berhabuk dah blog Cahaya Hayati.. 

 walaupun tak ber 'update' tapi still blog walking (membaca blog orang lain terutama yang femes cam PD, Hanis Zalikha, mat gebu, Ben.. )

 ini berkesempatan untuk membaca artikel dari mufti Perlis ( muhasabah diri sebenarnya plus tambah ilmu...). la tahzan!
 sila baca artikel mufti ni... aku suruh baca sebab aku sayang korang semua (ada ke?).
sharing is caring, caring is sharing!


Artikel Mufti: Nasihat-Nasihat Ringkas

Khamis, 09 Februari 2012 16:06  

maksa Informasi - Artikel Pilihan   

Oleh : Dr Juanda Jaya ( Mufti Perlis)


1. “Apabila tubuh seseorang menggigil kerana takut kepada Allah, maka berguguranlah dosa-dosanya sebagaimana dedaunan berguguran dari pohon.”(Hadits)

2. “Janganlah kamu seperti orang-orang yang lupa kepada Allah, lalu Allah menjadikan mereka lupa kepada diri mereka sendiri.” (Al-Hasyr: 19)

3. “Barangsiapa suka berjumpa Allah, maka Allah suka berjumpa dengannya. Barangsiapa tidak suka berjumpa Allah, maka Allah tidak suka berjumpa dengannya.” (Hadits)

4. ”Belumkah datang waktunya bagi orang-orang yang beriman untuk menundukkan hati mereka mengingati Allah.” (Al-Hadiid: 16)

5. ”Satu tanda taubat kamu diterima Allah adalah kamu melihat dirimu terpelihara dari segala maksiat.” (Kata-kata Ulama)

6. ”Barangsiapa menghidupkan sunnahku sama ertinya mencintaiku, barangsiapa mencintaiku di hari kiamat kelak akan bersamaku di syurga.” (Hadits)

7. ”Berzikirlah kamu kepada Allah sebanyak-banyaknya dan bertasbihlah kamu kepada-Nya pagi dan petang.” (Al-Ahzab: 41-42)

8. ”Tanda-tanda munafik ada tiga, kalau berkata ia berdusta, kalau berjanji tidak menepati, kalau diamanat ia khianat.” (Hadits)

9. ”Sungguh beruntunglah orang mukmin. Iaitu orang-orang yang sembahyangnya dikerjakan dengan penuh khusyuk.” (Al-Mukmin: 1-2)

10. ”Dua rakaat yang dikerjakan dengan penuh khusyuk jauh lebih baik berbanding ibadah semalaman sementara hatinya melupakan Allah.” (Ibnu Abbas)

11. ”Kamu semua adalah umat yang terbaik dilahirkan untuk manusia kerana kamu menyuruh yang makruf dan mencegah dari yang munkar.” (Al-Imran: 110)

12. ”Sebaik-baik kamu adalah yang bermanfaat bagi orang lain dan seburuk-buruk kamu adalah orang yang membahayakan orang lain.” (Hadits)

13. ”Dan tolong menolonglah kamu dalam kebaikan dan takwa janganlah kamu tolong menolong dalam perbuatan dosa dan permusuhan.” (Al-Maidah: 2)

14. ”Diantara jalan-jalan masuk syaithan dalam diri manusia adalah: marah, syahwat, rakus, cinta perhiasan, dengki dan berburuk sangka.” (Imam Al-Ghazali)

15. ”Berkasih sayanglah kamu kepada makhluk yang dibumi, nescaya kamu akan dikasihi makhluk yang di langit (malaikat).” (Hadits)

16. ”Tidak ada perhitungan bagi sembahyang seseorang kecuali pada bahagian yang dikerjakannya dengan khusyuk.” (Hadits)

17. ”Janganlah kamu saling mengumpat. Apakah kamu suka memakan bangkai saudaranya? Tentunya kamu tidak suka.” (Al-Hujurat: 62)

18. ”Dan bertakwalah kepada Allah, yang dengan nama-Nya kamu meminta dan peliharalah hubungan silaturrahim.” (Al-Nisa: 1)

19. ”Tidak masuk syurga orang yang memutuskan hubungan silarurrahim.” (Hadits)

20. ”Berkata nabi Daud as: Pokok ketakwaan itu ada tiga: tawakkal, redha dan sabar.”

21. Seorang wanita mengadu tentang kekerasan hatinya kepada Aisyah RA, lalu beliau berkata: ”Siapa yang banyak mengingati mati akan lembut hatinya.”

22. ”Sesungguhnya orang-orang yang menyombongkan diri daripada menyembah-Ku mereka masuk neraka dalam keadaan hina.” (Al-Mukminun: 60)

23. ”Janganlah membiasakan anak-anakmu dengan kesenangan yang akan menggemukkan nafsunya.” (Imam Al-Ghazali)

24. ”Anak-anak itu dilahirkan dalam keadaan suci, maka ibu bapanyalah yang mencorakkannya menjadi Yahudi, Majusi atau Nasrani.” (Hadits Bukhari Muslim)

25. ”Sebaik-baik orang di kalangan kamu ialah orang yang baik akhlaknya.” (Hadits Bukhari Muslim)

26. ”Tidak ada pemberian yang sebaiknya daripada seorang ayah kepada anaknya, melainkan adab yang baik.” (Hadits Tirmidzi)

27. ”Dan perkataan yang baik itu juga adalah sedekah.” (Hadits Bukhari)

28. ”Jangan memperkecil sesuatupun dari perbuatan kebaikan, walaupun sekadar menyambut kawan dengan muka yang manis.” (Hadits Muslim)

29. ”Tidak masuk syurga siapa yang ada di hatinya seberat biji sawi dari sifat sombong.” (Hadits Muslim)

30. ”Siapa yang tidak berterima kasih kepada manusia sesungguhnya ia tidak berterima kasih kepada Allah.” (Hadits Al-Tirmidzi)

31. ”Bukanlah dari golongan kami siapa yang tidak menghormati orang tua dan tidak mengasihi anak kecil.” (Hadits Ahmad)

32. ”Sesungguhnya Allah suka kepada lembut belas kasihan dalam semua perkara.” (Hadits Bukhari)

33. ”Dan katakanlah wahai Muhammad kepada hamba-hamba-Ku supaya mereka berkata dengan kata-kata yang paling elok.” (AL-Israa: 53)

34. ”Demi masa, sesungguhnya manusia itu rugi, kecuali orang-orang yang beriman dan beramal salih.” (Al-’Ashr: 1-3)

35. ”Orang mukmin tidak disengat dalam satu lubang dua kali.” (Hadits Bukhari)

36. ”Berilah kepada kaum keluarga haknya, kepada fakir miskin dan ibnu sabil dan janganlah kamu membazir.” (Hadits Ahmad)

37. ”Dan jika kamu memberikan pinjaman kepada Allah, sebagai pinjaman yang baik, nescaya Allah akan melipat gandakan balasannya kepada kamu.” (Al-Taghabun: 17)

38. ”Dan juga orang-orang yang membelanjakan hartanyadengan menunjuk-nunjuk kepada manusia (riya’) dan mereka tidak pula beriman kepada Allah.” (Al-Nisa: 38)

39. ”Sesungguhnya setiap perbuatan itu (pahalanya) bergantung kepada niatnya.” (Hadits Bukhari)

40. ”Dan sempurnakanlah perjanjian dengan Allah dan dengan manusia, sesungguhnya perjanjian itu akan ditanya.” (Al-Israa: 34)

41. ”Wahai orang-orang beriman! Janganlah kamu memakan riba’ dengan berlipat-lipat ganda dan hendaklah kamu bertakwa kepada Allah supaya kamu berjaya.” (Ali-Imran: 130)

42. ”Dan janganlah kamu mengurangi hak-hak orang ramai dan janganlah kamu bermaharajalela melakukan kerosakan di bumi.” (Al-Syuara: 183)

43. ”Sesungguhnya Allah tidak suka kepada orang yang selalu melakukan khianat lagi sentiasa berdosa.” (Al-Nisa: 107)

44. ”Rasulullah telah melaknat orang yang memberi rasuah dan orang yang menerima rasuah dalam memerintah.” (Hadits al-Tirmizi)

45. ”Hindarilah doa orang yang terkena zalim, maka sesungguhnya tidak ada diantara doanya dan Allah sebarang benda yang mendindingnya.” (Hadits Tirmidzi)

46. ”Sesungguhnya Allah itu indah dan suka keindahan. Sesungguhnya takabbur itu menolak kebenaran dan menghina orang lain.” (Hadits Muslim)

47. Hasan al-Basri mengatakan: ”Setiap sembahyang yang tidak hadir khusyuk di dalamnya lebih hampir kepada siksa.”

48. ”Janganlah memperbanyak percakapan kecuali berzikir kepada Allah, kerana sesungguhnya banyak bercakap menjadikan hati seseorang keras.” (Hadits Tirmizi)

49. ”Dua nikmat yang selalu dipersiakan manusia, nikmat sihat dan nikmat kelapangan masa.” (Hadits Bukhari)

50. ”Perbanyaklah olehmu mengingati sesuatu yang memutuskan segala kelazatan iaitu mati.” (Hadits Tirmidzi)

51. ”Apabila mati seorang manusia maka terputuslah amalannya kecuali tiga perkara, sedekah jariah, ilmu yang bermanfaat dan anak yang salih yang mendoakannya.” (Hadits Muslim)

52. ”Orang mukmin yang sempurna imannya ialah yang paling berakhlak dan lemah lembut kepada isterinya.” (Hadits Tirmidzi)

53. ”Wanita yang salihah ialah yang taat kepada suami, menjaga kehormatan pada waktu ketiadaannya sebagaimana Allah telah memelohara dirinya.” (Al-Nisa: 34)

54. ”Wanita itu dinikahi kerana empat perkara, hartanya, keturunannya, kecantikannya dan agamanya. Pilihlah yang beragama supaya kamu beruntung.” (Hadits Bukhari Muslim)

55. ”Wahai manusia bertaubatlah kepada Allah dan beristighfarlah sesungguhnya aku bertaubat seratus kali setiap hari.” (Hadits Muslim)

56. ”Sembahyang lima waktu, dari Jumaat ke Jumaat, Ramadhan ke Ramadhan menjadi penebus dosa antara keduanya jika ditinggalkan dosa-dosa besar.” (Hadits Muslim)

57. ”Sesungguhnya pasti dikembalikan hak itu pada yang berhak, hingga kambing yang tidak bertanduk diberi hak membalas pada kambing yang bertanduk.” (Hadits Muslim)

58. ”Seorang muslim ialah yang dapat selamat sekalian manusia dari gangguan lidah dan tangannya.” (Hadits Bukhari Muslim)

59. ”Tiada sempurna iman seseorang daripada kamu sehingga ia kasih kepada saudaranya sesama muslim seperti ia mengasihi dirinya sendiri.” (Bukhari Muslim)

60. ”Aku dan orang yang menjaga anak yatim dengan baik, disyurga bagaikan dekatnya jari telunjuk dengan jari tengah.” (Hadits Bukhari)

61. Sa’ad bin Abi Waqqash berasa seolah-olah dirinya lebih utama dari bawahannya, lalu Rasulullah saw bersabda: ”Tiadalah kamu mencapai kemenangan dan rezeki kecuali kerana bantuan orang-orang bawahan kamu.” (Hadits Bukhari Muslim)

62. ”Apabila seseorang memberi nafkah isteri dengan mengharapkan pahala, maka tercatat pahala sedekah untuknya.” (Hadits Bukhari Muslim)

63. ”Ajarkanlah anakmu bersembahyang ketika berumur tujuh tahun dan pukullah jika meninggalkan sembahyang pada usia sepuluh tahun.”(Hadits Abu Daud dan Tirmidzi)

64. ”Demi Allah tidak beriman, tidak beriman, tidak beriman. Siapakah ya Rasulullah? Jawab baginda ialah orang yang tidak aman jirannya dari gangguannya.” (Hadits Bukhari Muslim)

65. ”Apakah amal perbuatan yang lebih disukai oleh Allah? Jawab Rasulullah saw: berbakti kepada ibu bapa. Kemudian apalagi? Jawabnya: ”Jihad fisabilillah.” (Hadits Bukhari Muslim)

66. ”Barangsiapa suka dilapangkan rezekinya, dan ditunda ajalnya hendaklah ia menyambungkan silaturrahim.” (Hadits Bukhari Muslim)

67. ”Dosa-dosa besar ialah: menyekutukan Allah, derhaka kepada kedua orang tua, membunuh manusia dan sumpah palsu.” (Hadits Bukhari)

68. ”Barangsiapa yang menziarahi orang sakit atau menziarahi saudaranya kerana Allah maka dipanggil ia dengan seruan: ”Selamat engkau, selamat perjalananmu dan selamat menjadi penghuni syurga.” (Hadits Tirmidzi)

69. ”Seseorang akan bersama dengan orang yang dikasihinya (di akhirat).” (Hadits Bukhari Muslim)

70. ”Takutlah kamu dengan api neraka walaupun dengan sedekah separuh dari biji kurma.” (Hadits Bukhari Muslim)

71. ”Sesungguhnya sifat malu itu cabang iman.” (Hadits Bukhari Muslim)

72. (Al-Shaaf: 3-4)

73. (Al-Nahl: 125)

74. Aisyah RA berkata: ”Belum pernah saya melihat Rasulullah tertawa gelak sehingga terlihat langit-langit mulutnya, tetapi beliau selalu tersenyum.” (Hadits Bukhari Muslim)

75. ”Tiga jenis doa yang tidak diragukan pasti dimakbulkan, doa orang yang teraniaya, doa orang yang bermusafir dan doa ayah terhadap anaknya.” (Hadits Abu Daud, Tirmidzi)

76. ”Sebaik-baik kamu adalah orang yang mempelajari al-Quran dan mengajarkannya.” (Hadits Bukhari)

77. ”Orang yang mahir al-Quran bersama para malaikat yang mulia, orang yang gagap (kesusahan) tidak lancar membacanya mendapat pahala dua kali ganda.” (Hadits Bukhari Muslim)

78. ”Sesungguhnya seseorang yang di dalam hatinya tidak ada al-Quran bagaikan rumah buruk yang kosong.” (Hadits Tirmidzi)

79. ”Barangsiapa yang membaca satu huruf dari kitab Allah baginya pahala sepuluh kali ganda.” (Hadits Tirmidzi)

80. ”Rasulullah SAW bersabda tentang Qulhuwallahu Ahad, sesungguhnya ia menyamai sepertiga dari al-Quran.” (Hadits Muslim)

81. ”Barangsiapa yang berwudhu dengan sempurna maka keluarlah semua dosa-dosanya dari badannya hingga keluar dari bawah kukunya.” (Hadits Muslim)

82. ”Barangsiapa yang berwudhu dengan sempurna kemudian membaca doa wudhu, pasti dibukakan untuknya 8 pintu syurga yang ia boleh memilihnya.” (Hadits Muslim)

83. ”Tidak akan ditolak doa antara azan dan iqamat.” (Hadits Abu Daud, Tirmidzi)

84. ”Barangsiapa yang meninggalkan sembahyang Asar maka telah gugur semua amalannya.” (Hadits Bukhari)

85. ”Barangsiapa yang pergi ke masjid pada pagi atau petang hari maka Allah menyediakan untuknya hidangan disyurga setiap pagi dan petang.” (hadits Bukhari Muslim)

86. ”Barangsiapa yang bersuci di rumahnya kemudian berjalan ke masjid untuk sembahyang fardhu maka semua langkahnya di hitung, satu untuk menghapus dosa dan satu untuk menaikkan derajat.” (Hadits Muslim)

87. ”Sesungguhnya batas yang memisahkan seseorang dengan kufur hanya sembahyang, maka sesiapa yang meninggalkan sembahyang bererti telah kafir.” (Hadits Muslim)

88. ”Tidaklah seorang mukmin sembahyang sunnat kerana Allah pada setiap hari 12 rakaat melainkan Allah akan membangunkan untuknya sebuah rumah di syurga.” (Hadits Muslim)

89. ”Dua rakaat sembahyang sunnat sebelum subuh lebih baik dari dunia dan seisinya.” (Hadits Muslim)

90. ”Rasulullah SAW sembahyang sunnat sebelum zohor empat rakaat, baginda bersabda: Sesungguhnya ini saat terbuka pintu langit dan aku suka bila naik amal kebaikanku.” (Hadits Tirmidzi)

91. ”Abu Hurairah berkata: Kekasihku Rasulullah SAW berwasiat kepadaku, berpuasa tiga hari setiap bulan, dua rakaat sembahyang dhuha dan witir sebelum tidur.” (Hadits Bukhari Muslim)

92. ”Barangsiapa yang bangun sembahyang pada malam ramadhan kerana iman dan harapkan keredhaan Allah, nescaya diampunkan dosanya yang telah lalu.” (Bukhari Muslim)

93. (Al-Bayyinah: 5)

94. ”Tidaklah seseorang yang berpuasa sehari saja kerana Allah melainkan Allah menjauhkan wajahnya dari neraka sejauh tujuh puluh tahun.” (Hadits Bukhari Muslim)

95. ”Barangsiapa yang berpuasa Ramadhan kerana iman dan mengharapkan pahala dari Allah, diampunkan dosanya yang telah lalu.” (Hadits Bukhari Muslim)

96. ”Apabila tiba bulan Ramadhan, dibuka pintu-pintu syurga, ditutup pintu-pintu neraka dan dibelenggu semua syaitan.” (Hadits Bukhari Muslim)

97. ”Bersahurlah kamu kerana sahur itu membawa berkat.” (Hadits Bukhari Muslim)

98. ”Sentiasa manusia itu dalam kebaikan selama mereka bersegera berbuka.” (Hadits Bukhari Muslim)

99. ”Jika kamu sedang berpuasa jangan berkata keji, jangan marah dan jika ada orang memaki dan melawan katakanlah: Sesungguhnya aku ini berpuasa.” (Hadits Bukhari Muslim)

100. ””Barangsiapa yang tidak meninggalkan kata-kata dusta dan menipu

0 comments:

Not Feeling Well..

1:38 PTG Cahaya Hayati 0 Comments

Sejak dua menjak di asyik tak sihat ja... 
dah berkali ambik ubat pun masih tak baik-baik..
Tapi aku redho... Ujian dari Allah untuk hamba-Nya yang terpilih.
Semoga diri ini semakin dekat dengan-Nya.
Amin.
ubat yang membantu...

0 comments:

Cuti seminggu pi mana? - Part 2

Kemain lagi... buat entry sambung menyambung lak..
hahaha...
saja jer nak bagi banyak entry..
okey.. jangan melalut sehingga ke laut... ni citer kami pi pantai merdeka. dah lama tak pi... last pi pun zaman bujang dulu-dulu.. tak sangka plak dah banyak perubahan kat tempat ni... Kedah Maju!

Kat sini yang paling best adalah ais kacang or ABC Gunung Jerai... Memang tinggi cam gunung Jerai pastu kat top dia ada ice cream connetto lagi... Rasa dia memang terbaik.. puas makan. kongsi 4 orang baru habis 1 mangkuk.. 

 kakak nak sangat makan ais kacang... kongsi ngan maksu... last2 surrender tak larat nak habiskan. Siap tapau bawa balik...


Makanan dia sedap... cuma terlebih pedas. Dah order takmau pedas pun, still sampai yang pedas.. Sian anak2 tak leh makan... pesanan untuk makanan sampai lambat tapi pesanan abc yang paling cepat... maybe dia punya specialities kot.

Dah abih makan, anak2 nak jalan-jalan kat taman mainan kat situ. Ramai budak- budak tengah main layang-layang. memang meriah ... Kat sini pun ada gerai yang jual baju dan makanan ringan.

InsyaAllah ada kesempatan mai lagi...

0 comments:

Cuti seminggu pi mana? - Part 1

hehe.. syioknya cuti...
Minggu lepas cuti seminggu .. 1 hari annual leave, 1 hari MC, 2 public holiday, 1 hari cuti 1TM...
bukan saja-saja nak ambik mc.. terpaksa. 
Gusi bengkak sampai nak cakap pun takleh.
jemputan kenduri pun dah ke laut..

Bila dah sihat skitt, bawak anak2 mandi manda di Carnival Water Park @ Sungai Petani. Dah lama tak mai sini. 

 Mummy & daddy dok perati anak2 main air... Pastu daddy lak menghilang main air... layan anak2 naik pelampung. Aku malas nak main air sebab malas nak salin menyalin baju... thanks to hubby!

seronok tak terkira... siap tak mau balik lagi. Adik, waterpark dah nak tutup... Berkali-kali panggil baru nak naik...

Kakak pun takmo balik... siap minta belikan jacket hello kitty lagi... Dah lama mengidam nak jacket ni tapi aku ngan hubby tak belikan sebab dah ada pelampung .. tapi hari tu terlupa nak bawa, so kena belikan juga... Kalau tak dia cakap mummy n daddy kedekut. Bukan kedekut kakak sayang, cuma tak nak berlebihan ...

ni plak air baldi besaq yang di tunggu2 oleh semua... seronok sebab rasa macam mandi air terjun.

Break jap sambil menikmati airkrim Wall... sejuk2 pun minta aiskrim lagi .. hangpa ni tak reti sejuk ka?


Kami bernasib baik pada hari tu sebab kelab Cinta Sayang beri 2 ticket free untuk masuk waterpark ni.. so, next time just belikan untuk anak2. Ticket ni valid until February 2013. 

Thanks to Cinta Sayang Club!


0 comments:

Jumpa Doktor

3:31 PTG Cahaya Hayati 0 Comments

Isk... dia buat hal lak!
Dah la tuan dia nak pi jumpa doktor ...
Dia pun nak pi jumpa doktor gak..
Nasib baik doktor dia bukak kedai awal... 
Awal2 pagi dia buat hal .. on the way nak pi clinic lak tu.
takpe.. takpe... faham dah tua kan.
doktor sedang periksa... sakit tak?
 Lepas jer bawak keta jumpa doktor dia... me and hubby pi brunch nasi beriani terbaik @ Kepala Batas.
Selalu menjadi perbualan opismate... tak penah rasa lagi...
Hari tu ambik peluang untuk merasa nasi beriani..
Alhamdulillah memang berbaloi..
Nasi beriani kambing @ Miezuri Bertam Indah
sorry.. dah makan 2 sudu baru teringat nak ambik gambar... loklaq la hang Yati oooi!
ada aku kesah?hahaha

0 comments:

Aidil Adha kami..

1:01 PG Cahaya Hayati 0 Comments

cerita dah basi tapi aku baru nak share.. sorrylah yer! Cik Yati sejak dua menjak ni bz memanjang.. 
Biasalah ujung-ujung tahun ni... banyak target tak capai.. Tak menang tangan nak cekau... 
adat la kan kalau makan gaji... 

Tak dak citer apa pun ... just nak kongsi gambar raya yang meriah ngan kaler pinkish.

Baru ja nak posing berdua ngan hubby... budak debab ni mai mencelah plak... potong mood manja betui.

Gambar anak-anak yang di paksa oleh Yong aka mak long depa untuk posing...




 sebelum balik beraya kat kampung, birthday adik di sambut sekali lagi.. kali ni ramai2.
kek sponsor by auntie Shahidah ( thanks for surprise and delicious cakes)


Daddy dah takmo posing .. bagi can kat mummy ngan besday boy bergambar.. 


hehehe... ini jer!

SALAM MAAL HIJRAH.

0 comments:

5 Perkataan tersirat...

1:55 PTG Cahaya Hayati 0 Comments

Hari nak share 5 perkataan tersirat yang selalu di guna oleh kaum pompuan.. 
hehehe... termasuk aku ler tu!

TAPI

Lelaki kena ambik tau...Penting untuk tahu lebih tentang orang pompuan ni.

1. Baiklah - ini perkataan yang perempuan selalu gunakan bila dia tahu dia benar dan lelaki tak perlu pertikaian lagi. so, please shut up.. 
2. Takde apa-apa/ takpe - mempunyai maksud yang tersirat dan lelaki perlu risau.
3. Pergilah/ Teruskanlah - ini adalah ayat memberi bukan restu.. fikirlah sebelum meneruskan sesuatu perkara...
4. Apa-apa je lah - ini ayat untuk memerangkap lelaki sbb nak tengok lelaki yang di sayangi tahu kegemaran/ kesukaan orang pompuan tuu...
5. Oklah -perempuan sedang berfikir panjang. sekali lagi lelaki buat salah/kesilapan yang sama, mungkin sudah tiada maaf bagi mu.


note: sumber dari http://16quotes.com

0 comments:

keyakinan ku denganmu - LIBRESSE

4:00 PG Cahaya Hayati 0 Comments

Tajuk pinjam lirik lagu 'Muara Hati' dari Dato Siti vs Hafiz AF.
-
-
-
Jenama Libresse bukan asing lagi dengan masyarakat di Malaysia. Rata-rata pernah menggunakannya... Malah merupakan pengguna setia jenama ini. Aku salah sorang pengguna setia jenama ni. InsyaAllah akan terus menggunakan jenama ini.

Sebab2 aku menggunakan jenama ini kerana:
1. tak bocor 
2. nyahbauan ( takde bau yang tak enak gitewww)
3. sebab aku suka.. hahaha

Yang sebenarnya, aku nak bagitau yang libresse telah melancarkan 'LIBRESSE BAROMETER'.

camne nak join? follow step di bawah yer...

1. Go to the Barometer landing page.

Sponsored post.



 - akan masuk ke pages FB. sila masukkan ID & password. patu go to application.
 2. Select an emoticon that best represents how you feel about this week's topic.


3. Type in how you feel in relation to the question displayed.
4. Record your voice and select an effect you would like to have applied to it.

Mudahkan!

senangkan contest ni... Kalau menang dapat 'Surprise Prize' tau.

Selamat Mencuba.

0 comments:

Bihun Goreng 'Sempoi'

Menu semalam... Bihun goreng singapore my style.

Jemput makan...
Bahan2:
1/2 peket bihun ( untuk 4/5 orang makan)
Sawi  1 pokok besar
carrot 1/2 batang ( di potong panjang kecil)
isi ayam (dada - yang hubby & anak2 tak suka makan)
Ayamas chicken ball (10 biji)
Lada hitam 1 sudu besar (serbuk)
garam secukup rasa
1 ketui chicken stock
1 sudu cuka makan
2 sudu besar sos tiram
1 ulas  bawang besar- di hiris
3 ulas bawang putih - di hiris
2 biji telur - di goreng dadar untuk hiasan
Air - 1 cawan 

Cara-cara aku masak bihun singapore :
1. Tumis bawang besar dan bawang putih sehingga kekuningan
2. Masukkan ayam dan biarkan sehingga masak. Selepas itu masukkan chicken ball. goreng sekejap.
3. Masukkan air, carrot, batang sawi, lada hitam, sos tiram, chicken stock, cuka dan garam. Tunggu sehingga mendidih.
4. Masukkan bihun dan gaul sehingga rata. selepas itu masukkan sawi (daun). Tunggu sehingga bihun masak .5. Angkat dan hiaskan dengan telur, bawang goreng, daun bawang dan cili besar.


Bihun aku tak cukup  bahan hiasan kerana aku masak apa yang ada kat rumah. Hujan2 ni malas nak pi kedai beli satu dua benda yang tak cukup.

1 comments:

Hujung Minggu Di Queensbay

9:16 PG Cahaya Hayati 0 Comments

Ni cerita lama... Hari ni baru nak story mory kat hangpa... al maklumlah mummy busy ngan keja opis (GG penang Style)... Apa tu? Takyah cerita la... Panjang sangat. Pendekkan... Kerja2 tambahan yang wajib di buat untuk mencapai target tahun 2012 ni... 2 bulan jer lagi... tapi target tak capai lagi.

Hari senin (Isnin) aku ambil cuti ... saja jer... nak bawak anak2 jejalan plus main-main plus beraya. Sian depa. Asyik terkurung dalam rumah ja...

Memula tu plan nak pi Taman Belia... hujan plak. Tukar plan... Pi Queensbay. Kat situ, depa lari sana sini... Last2 daddy depa ajak pi main game ..

Nak jadi pemuzik...

Daddy ajar main game.... 

Macam2 game depa cuba...

Posing sambil makan aiskrim McD..

Ini jer cerita senin kami...

0 comments:

Pengikut

Google+ Followers